Allergisch toch een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Allergisch toch een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:17

Een paar jaar geleden is bij mij vastgesteld dat ik allergisch ben voor katten
Echter als ik bij mij vroegere oppas was had ik er niet echt last van
Ze hadden een kortharige en een langharige
Bij de kortharige had ik er geen last van, dan zat ik er altijd de hele tijd mee op schoot
De langharige mocht niet bij mij in de buurt komen daar kon ik echt niet tegen
Maar wij willen allemaal heel graag een kat of poes
Is dat verstandig? Aangezien ik niet reageerde op kortharige

Lyonesse

Re: Allergisch toch een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:22

Mijn ex was allergisch voor katten. Dat bleek toen we samen woonden en al 4 katten hadden :+ Ach ja, even naar de dokter, tabletje en er was niets aan de hand. Je schijnt ook heel makkelijk over katten allergie heen te groeien.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:23

Ik denk dat, dat ook een beetje afhankelijk is van je eigen "beleid".
Als de kat veel buiten is zal je er waarschijnlijk minder last van hebben, en je zal ook moeten voorkomen dat de kat op je slaapkamer komt.

Daarnaast hoor ik ook van veel mensen wel dat je de allergie snel op kan bouwen.
Dus heb je er eerst weinig last van, dan kan het zo zijn dat je na een aantal weken/maanden een kat in huis te hebben er meer last van krijgt.
Maar je kan er ook overheen groeien, dus het is moeilijk te zeggen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:24

een vrend van mij is extreem alergisch maar heeft zelf wel twee siamezen! door de korte huid heeft hij er geen last van. Als hij bij mij is heeft hij vaak wel last, rode ogen, snotteren, heel vervelend.

Ga eens informeren zou ik zeggen :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:26

milo schreef:
een vrend van mij is extreem alergisch maar heeft zelf wel twee siamezen! door de korte huid heeft hij er geen last van. Als hij bij mij is heeft hij vaak wel last, rode ogen, snotteren, heel vervelend.

Ga eens informeren zou ik zeggen :)

mag hopen dat dat vacht is? :P

TS kan je niet bij iemand met een kat gaan testen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:27

Tja, allergie is voor huidcellen en speekselresten van de kat, niet voor het haar :+

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:28

Mijn vriend dacht ook altijd dat hij allergisch was. Nu hebben we een kat en hij niest wel iets vaker, maar verder valt het 100% mee.

Hij heeft tabletten die goed werken, maar hij weigert ze in te nemen :roll:

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:31

Ken wel meer mensen die allergisch zijn voor katten en gewoon een kat hebben. Ligt denk ook aan de mate van allergie die je hebt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:32

Mijn vader is ook arlergies. Toch hebben we 3 katten in huis.
Zolang hij maar na het aaien niet in zijn gezicht zit en zijn handen wast is er niks aan de hand.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:37

siskeh schreef:
Daarnaast hoor ik ook van veel mensen wel dat je de allergie snel op kan bouwen.
Dus heb je er eerst weinig last van, dan kan het zo zijn dat je na een aantal weken/maanden een kat in huis te hebben er meer last van krijgt.
Maar je kan er ook overheen groeien, dus het is moeilijk te zeggen.

Idd. Tijdje viel het bij mij heel erg mee, tot ik een week samen met een vriendin en haar kat woonde. Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Maar het verschilt per kat(ten) en per huis. Als de katten veel buiten zijn, er elke dag gestofzogen wordt, de ruimte groot en fris is en de katten niet in de slaapkamer komen, dan valt het mee. Maar in kleinere huizen en zeker waar tapijt op de grond ligt, heb ik er juist veel last van. Binnen een uur kan dan m'n neus dichtzitten, m'n ogen jeuken en kan ik niet stoppen met niezen. Later kan er nog benauwdheid bijkomen. Ik zou nooit aan katten beginnen.

Mijn vader met allergie + astma heeft wel jaren met drie katten in huis geleefd, maar toen de katten dood waren had hij ineens een stuk minder last van benauwdheid en veel minder medicijnen nodig. Ik zou ook geen medicijnen gaan slikken om katten te nemen. Wel zit te denken om eens aan m'n huisarts te vragen wat de mogelijkheden zijn voor desensibilisatie. Iemand ervaring mee?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:37

Ikzelf ben allergisch voor katten en we hebben 4 jaar katten gehad. De eerste 2 jaar ging wel goed en had ik bijna nergens last van. De laatste 2 jaar kreeg ik steeds meer last van jeukende ogen, steeds niezen en mijn astma is in die tijd ook verergerd. Nu zijn de katten sinds een jaar weg en gaat het weer hartstikke goed :) Hoef mijn puffers nog maar amper in te nemen, tabletten voor allergie neem ik vrijwel niet meer in en doe nu 2 weken zonder mijn oogdrupels en heb nog nergens last van :)
Dus ik weet vrijwel zeker dat ik niet meer aan een kat zal beginnen. Zijn leuke en hele lieve beesies, maar mijn eigen gezondheid gaat dan toch even voor.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:28

Lyonesse schreef:
Tja, allergie is voor huidcellen en speekselresten van de kat, niet voor het haar :+

Je kunt wel degelijk een allergische reactie op kattenhaar hebben.

Ik was als kind vreselijk allergisch voor alle beesten maar katten in het bijzonder. Hoefde niet bij iemand in huis te komen die katten heeft dan was het met 5 minuten bekeken. Tegenwoordig kan ik wel in dezelfde ruimte zitten, ook een kat op schoot gaat nog maar als ze te lang zitten krijg ik last. Bekende rode ogen, niezen, benauwd worden, vreselijke jeuk krijgen en ga zo maar door :+

Ik zou voorzichtig zijn met eventueel aanschaf van een kat. Het kan een tijd goed gaan maar vaak bouw je langzaam aan die allergie op en komt dat op den duur tot uiting. Tegenwoordig hebben ze bij de huisarts genoeg middeltjes om dit te onderdrukken. Maar wil je op die manier leven, door "vrijwillig" medicatie in te nemen terwijl je er ook voor kunt kiezen om geen kat te nemen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:32

Ik was een tijd terug bij mensen die rex katten fokken.
Door de samenstelling van de vacht zijn deze uitermate geschikt voor mensen met allergie.
Verharen weinig en er komen weinig huidschilfers af.
Daarbij vond ik het ook erg leuke dieren.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:33

Mijn zusje is eroverheen gegroeid.
Ze was echt heel allergisch, maar toen zij geboren werd hadden we al katten. Mijn moeder kon eigenlijk niet zonder de katten en had ze wel weggedaan naar vrienden van ons. De katten kregen alleen heimwee (ja klinkt raar, maar een at gewoon niet meer bij het andere adres.) en mijn moeder ging op zoek naar andere middelen. Ze kwam toen op enzymtherapie en gaf de katten nog een kans :P wat voor mijn zusje goed geholpen heeft.. Ging steeds beter eigenlijk. Nu hebben we twee langharigen en zelfs een hond! (nou, en mijn zusje kon vroeger echt niet langer dan een uur in een huis zitten waar een hond rondloopt).

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:03

Ik was enorm allergisch voor paarden, katten, honden en konijnen.. Als kind zijnde echt verschrikkelijk, alles geprobeerd, met mondkapje naar stal, buiten borstelen enz enz.. Maar door het elke dag toch gewoon te doen ben ik er waarschijnlijk overheen gegroeid of imuun voor geworden.. Van paarden heb ik geen last meer, katten en konijnen gaan goed zolang ze maar buiten zijn.. Een kat in huis is voor mij drama..

Denk dus dat als je er elke dag mee in aanraking komt je er wel gewend aan raakt en de allergische reactie steeds minder wordt..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:04

Neem een kale poes :+ .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:07

Ik ben ook flink allergisch, gebruik neusspray en soms een tabletje cetirizine van de Aldi. (7 tabl voor 1 euro)
Zo kan ik het redelijk in toom houden.

Ik vind het wel afhankelijk van de reactie die je hebt op een kat. Met astma moet je nu eenmaal meer uitkijken als met een beetje meer niezen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:09

Mijn zus is allergisch voor katten en als ze bij mij is krijgt ze na ongeveer een uur rode vlekken op haar huid en jeuk.. En als ze blijft slapen dan kan ze de volgende dag alleen maar niezen.

Toen ze jong was was het minder erg..

Persoonlijk vind ik dat als je allergisch bent je er niet aan moet beginnen want als je allergie erger wordt na wat jaren is er weer een kat meer in Nederland zonder baas..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:11

Kimberly1990 schreef:
Ik was enorm allergisch voor paarden, katten, honden en konijnen.. Als kind zijnde echt verschrikkelijk, alles geprobeerd, met mondkapje naar stal, buiten borstelen enz enz.. Maar door het elke dag toch gewoon te doen ben ik er waarschijnlijk overheen gegroeid of imuun voor geworden.. Van paarden heb ik geen last meer, katten en konijnen gaan goed zolang ze maar buiten zijn.. Een kat in huis is voor mij drama..

Denk dus dat als je er elke dag mee in aanraking komt je er wel gewend aan raakt en de allergische reactie steeds minder wordt..

Het kan ook juist de andere kant op gaan. Dat het alleen maar erger wordt. Je kunt er overheen groeien door regelmatig ermee in aanraking te komen maar dat moet je heel voorzichtig en langzaam opbouwen. Dat doe je dus niet door een kat aan te schaffen en deze dag in dag uit om je heen te hebben.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:15

Ik ben ook allergisch. Maar werd pas getest toen ik mijn twee haarballen al had. Mooi dat die niet weggaan. Nu ben ik zover dat ik altijd snotter en nies, maar mijn ogen en keel ed blijven rustig. Ik heb dus gewoon altijd neusspray bij me en zakdoekjes. Ik merk wel duidelijk verschil tussen mijn katten en vreemde katten. Die van mij gaat best goed, maar bijv de kat van mijn ouders daar kan ik heel erg op reageren.

Ik heb er pilletjes voor, en in de lente haal ik een hooikoortsspuit (want dat heb ik ook nog) en zo is het goed te doen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:24

Sabinee__ schreef:
Neem een kale poes :+ .

haha ja, van die sphinx katten :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:32

Lyonesse schreef:
Mijn ex was allergisch voor katten. Dat bleek toen we samen woonden en al 4 katten hadden :+ Ach ja, even naar de dokter, tabletje en er was niets aan de hand. Je schijnt ook heel makkelijk over katten allergie heen te groeien.

Dit is idd vaak het geval.

Ik zou eens bij verschillende rassen testen waar je allergisch voor bent.
Meestal zijn mensen juist voor kortharen allergisch en niet voor langharen.
Noren, coons , ragdolls, heilige birmanen staan erom bekend vaak wel te kunnen bij allergische mensen.

Plus dagelijks goed stofzuigen scheelt ook al veel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:35

Idd. Je bent nl gevoelig voor de huidschilfers en niet zozeer voor de haren. Sphynx zou ik daarom ook niet zo snel doen. Wat wel een idee kan zijn is een (ras)kat die niet verhaart, waar de vacht dus 'rustig' van blijft. Russisch blauw is er zo eentje.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:09

Nessah schreef:
Mijn zus is allergisch voor katten en als ze bij mij is krijgt ze na ongeveer een uur rode vlekken op haar huid en jeuk.. En als ze blijft slapen dan kan ze de volgende dag alleen maar niezen.

Toen ze jong was was het minder erg..

Persoonlijk vind ik dat als je allergisch bent je er niet aan moet beginnen want als je allergie erger wordt na wat jaren is er weer een kat meer in Nederland zonder baas..

Eens. Het is voor beide triest, het baasje moet zijn / haar geliefde beestje wegdoen terwijl de kat er niks aan kan doen... Maar ik zou er ook niet aan beginnen voor de eigen gezondheid, ik kan me namelijk niet voorstellen dat het gezond is om aan huisdieren te beginnen als je er allergisch voor bent. Altijd blijven niezen en snotteren.... Het lichaam geeft dan zo duidelijk aan dat je er niet over kan, ik begrijp niet waarom iemand dat dan blijft forceren.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:20

Als wij wel een kat of poes krijgen en het gaat echt niet zetten we hem niet op straat
Zo zijn we niet :n