Pityriasis Versicolor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 14:08

Hallo bokkers!

Ik hoop dat jullie de titel van mijn topic ergens herkennen?
Ik heb dit namelijk, om even te illustreren met een google image:
Afbeelding

Het zit op mijn buik en op m'n rug, althans daar is het jaren geleden begonnen.
Ik dacht zelf aan een verkeerde vervelling indertijd en er niet veel meer naar omgekeken.
De jaren daarna heb ik niet echt een bijzondere vakantie gehad en naar mijn idee niet genoeg zon gezien om die vervelde delen bij te laten bruinen.
Verkeerde conclusie, zo bleek na een vakantie in Zuid Frankrijk, met héél veel zon! Wat google-werk leverde op dat ik PV zou hebben, braaf Selsun gekocht en gesmeerd. Maar dat heeft niet geholpen.
In Maart afgelopen jaar de stap genomen en naar de dokter gegaan. Deze constateerde (samen met een dokter in opleiding) dat ik PV heb, ik kreeg er een kuur voor en moest na een maand op controle komen. Bij de controle werden er foto's gemaakt en gingen deze naar een dermatoloog. Toen ik belde voor de resultaten kreeg ik te horen dat het de goede kant op ging, dat het nog zeker enkele maanden zou kunnen duren voordat het weg was, maar de huid was rustiger en ik moest maar flink in de zon gaan zitten.
Dat was niet tegen dovemansoren gezegd natuurlijk, elke zonnestraal was voor mij. En het kleurde ook echt bij!
Natuurlijk is Nederland niet genoeg en hoopte ik in Spanje mijn laatste vlekjes weg te werken.
Helaas, ik werd gigantisch teleurgesteld ;(
Mijn bruine kleurtje is redelijk verdwenen en de vlekken zijn heerlijk duidelijk, uitgebreid tot boven m'n borsten (dat wat bruin is, ik ben geen topless zonnebaadster) en bij m'n oksels.
Op 25 november had ik weer een afspraak gemaakt, omdat ik het heel erg vervelend vindt, en kwam terecht bij wat toen de dokter in opleiding was. Inmiddels was er een bruin plekje op m'n borst verschenen, wat er jeukte. Volgens haar was dit eczeem en daar heb ik dus ook een zalfje voor (hydrocortison (?), maar het helpt voor geen meter). Ze zij ook dat er waarschijnlijk niets gedaan kon worden aan mijn PV, maar ze heeft wel weer foto's gemaakt en deze naar de dermatoloog gestuurd.
Ook deze zei dat er niets aan gedaan kon worden en dat ik gewoon moest afwachten. Het zou enkele maanden kunnen duren.
Terwijl ik toch duidelijk heb gezien dat het erger is geworden.

Wat moet ik hier nu mee? PV breidt heel gemakkelijk uit, eens de bacterie terug is.
Zijn hier ook PV-ers die er wel vanaf zijn gekomen?
Ik word er behoorlijk verdrietig van, als ik naar m'n eigen lichaam kijk namelijk... ;(

Loesss

Re: Pityriasis Versicolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:24

Ik heb dit ook! Al jaaaaren! Nachtenlang me ingesmeerd met dat vieze goedje, pilletjes voor gehad etc.

Niks helpt, het komt toch weer terug. Het ene jaar meer dan het andere jaar. Leuk is anders, maar goed zo erg is het nou ook weer niet, het kan geen kwaad en behalve dat het niet zo mooi is is het geen ernstige aandoening. Ik heb andere gezondheidsproblemen en om de PV kan ik me echt niet meer druk maken. Ik denk dus dat het een kwestie van acceptatie is!

Enne bij mij word het veel erger als ik was met zeep en me insmeer met bodylotion enzo, daar worden die beestjes door gevoed! Zeepvrije wasgel dus gebruiken en alleen bodylotion voor benen en armen gebruiken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:31

Als je andere gezondsheidsproblemen hebt kan ik me voorstellen dat PV niet zo belangrijk meer is.

Maar zeepvrije wasgel is wel een goede, waar kan je dat halen? Kan je me enkele voorbeelden geven? Want dat heb ik dus niet in huis, heb er eerder wat over gehoord.

Edit: Ik heb een hele donkere huid, dus bij mij lijkt het ook heel vervelend. Ben wel gewoon Nederlands en blank (heb blauwe ogen) maar heb op vreemde manier nogal een donker kleurtje gekregen :P Ik lijk gewoon een dalmatiër in bikini...

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:38

Ik heb van de etos voor baby's! Je hebt ook van Neutral enzo, maar die is eel duurder. Gewoon even vragen bij de drogist.

Ik heb ook donkere huid, ook blank, maar wel word ik heel bruin, donkere haren en ogen, dus ik snap je probleem, ik ben ook echt een vlekje op vakantie, maar zolang het niet in mijn gezicht zit, maak ik me er niet meer druk om!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:22

Meldt zich -O-

Bij mij is het na een antibioticakuur een tijdje weggeweest. Eerst kreeg ik zalf van de HA maar na een kleine 4 maanden was de PV uitgebreid via mijn hals en rug naar mijn wangen. :oo Mijn HA zei toen dat we er iets heftigers tegenaan moesten gooien, vandaar die ab-kuur. Hielp goed, want na 3 maanden was mijn huid hersteld en ik dacht ervan af te zijn.

Niet dus. :(

Na de zomer merkte ik dat ik op mijn rug weer nieuwe plekjes heb en net boven mijn borst ook weer een plekje. Géén gezicht, want ik ben net als jou best bruin van mezelf.

Heeft misschien iemand in de familie het ook? Mijn moeder heeft er ook zo nu en dan last van en bij haar helpt Selsun wel goed. Ze zei straks al dat ik het flesje mee mocht nemen als ik vanavond bij mijn ouders ga eten.

Nog iets: Na een ab-kuur is de bacterie wel dood, maar kan het nog een tijd duren voordat alle plekjes hun oorspronkelijke huidskleur terughebben. Die bacterie zorgt voor 'depigmentatie'.

Ik ga vanaf vanavond mezelf behandelen met Selsun in de hoop dat het bij mij wel helpt. In een eerder topic las ik dat je er nooit vanaf komt. Het kan wel een tijdje weg zijn, maar het blijft altijd terugkomen. -O-

Die tip van neutrale douchegel neem ik zeker mee, Loesss. Bedankt. :) Helaas moet ik mezelf af en toe met bodylotion insmeren, want ik heb een vrij droge huid.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:08

Selsun doet weinig bij me. Daar blijft het niet tijdelijk van weg..... De AB kuur heb ik ook gehad, dit hielp bij mij ook maar tijdelijk. Maar in feite bereik ik er nog niks mee, want zomer erna is het weer terug. Ik maak me er gewoon niet meer zo druk om, maar zou dat zeer zeker doen als het uit zou breiden naar mijn gezicht, dus snap je wel dejavu!

Enne als je bodylotion neemt kun je het beste neutrale parfumvrije nemen!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:20

Deze heb ik trouwens:
Afbeelding
Deze wasgel is 100% zeepvrij en extra mild. Daarom kun je hem prima gebruiken om het tere huidje en vooral het gevoelige gezichtje van je baby te wassen. Doordat deze wasgel extra mild is kun je hem ook prima voor jezelf gebruiken.

En deze bodylotion:
Afbeelding

Alleen voor armen en benen gebruik ik heerlijk ruikende bodylotion gewoon.

Sinds ik parfumvrije en zeepvrije spullen vermijd op mijn romp is de PV met de helft verminderd! Dus begin daar eerst eens mee! Volgens mijn dermatoloog groeien en leven die bacterieen van de parfum en zeepresten die achterblijven op je huid na het gebruik ervan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:36

Aaah super! Ik ben niet zo van de bodylotion, maar zal 'm zeker onthouden voor de zomer!
Morgen meteen na het werk maar even bij de etos langs!
En flink smeren natuurlijk :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:48

Ben je zelf al bij een dernatoloog geweest, of alleen via foto's? Anders gewoon eens laten doorverwijzen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:53

Nope, alleen via foto's. Ik moest maar afwachten, had de dermatoloog gezegd...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:06

Zou me toch eens laten doorverwijzen naar een goede dermatoloog. Wie weet wat hij/zij bedenkt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:12

Volgens mij word ik dan gewoon doorverwezen naar dezelfde dermatoloog als die die mijn foto's heeft bekeken. En tsjah, die vond het ook niet echt nodig dat ik een doorverwijzing zou krijgen...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:05

[MW] Pityriasis Versicolor

hier staat ook een foto van mijn buik in, vlekken zijn her en der nu een stuk groter... klinkt raar maar ik kijk er eigenlijk gewoon doorheen, want ik heb genoeg dat wel mooi is :)
overigens heb ik het al járen en het is nooit anders geweest, het is echt mijn wolkjes buik :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:13

het is toch een gist? (http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBS1f.htm ja idd een gist) Hmm ik heb het ook gehad op mijn arm vorig jaar. Met een zalfje (miconazol) goed weg gegaan icm zon, echt wég althans onzichtbaar. Al meende ik gister een nieuwe plekje te zien, even in de gaten houden en anders ga ik gelijk weer smeren, heb nog + een nieuw recept.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:55

xDramaQueen schreef:
[MW] Pityriasis Versicolor

hier staat ook een foto van mijn buik in, vlekken zijn her en der nu een stuk groter... klinkt raar maar ik kijk er eigenlijk gewoon doorheen, want ik heb genoeg dat wel mooi is :)
overigens heb ik het al járen en het is nooit anders geweest, het is echt mijn wolkjes buik :D

Helemaal mee eens, dat bedoel ik dus precies! Ik hou het binnen de perken, verder accepteer ik dat het niet weggaat. Vind het wel prima!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 17:21

xDramaQueen, zoals je hebt gezien was dat topic ook van mij ;)
Helaas toen geen bruikbare tips gekregen.
Overigens barst ik niet zozeer van zelfvertrouwen, dus is PV iets waar ik mij toch best wel druk om kan maken en wat ik zelf absoluut niet aantrekkelijk vind aan mezelf.

Ben vandaag meteen naar Etos gegaan, gel van etos geloof ik? In ieder geval 89 cent ofzo. En shampoo van Zwitsal.
Ik heb voor de kuur ook plekken in mijn gezicht gehad, en daar was ik niet heel blij mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:23

Ik heb net even foto's gemaakt met mijn telefoon (3.2 mp dus waardeloze kwaliteit).
Hier het resultaat, alleen buik.

Afbeelding
Van dichtbij.

Afbeelding
Wat verder af.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:39

Jeetje, wat heftig. :(:)
Is het bij jou onder je borsten begonnen, daar waar de beugels van je BH zitten? Bij mij namelijk wel.

Als ik jou was, zou ik het aankijken tot februari en als het dan echt niet verbeterd is, dan toch aandringen op een verwijzing naar de dermatoloog. Die kerel moet dan maar eens met eigen ogen aanzien dat dit toch wel wat meer aandacht verdient.

Ik hoop dat het wel wat beter wordt voor je.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:41

Ik wilde juist reageren dat ik het heel erg vond meevallen. Bij mij is het veel erger geweest, gewoon witte plekken met diameter van cm of 10....

Gewoon even afwachten wat de selsun doet. Maar dan nog denk ik dat het een kwestie van accepteren is!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:46

Hmm, ik vind het toch niet zomaar wat plekjes.

Mijn rug, hals en mijn halve gezicht zaten ook ooit helemaal onder, maar daar heb ik toen wel een kuur voor gekregen. Ook in dit geval geen overbodige luxe. :)

Ik had trouwens juist allemaal kleine witte plekjes (diameter 1 cm), maar dat werden er zoveel dat er uiteindelijk geen fatsoenlijk stukje huid meer te vinden viel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:47

Wat ik me kan herinneren is dat ik ooit in september ben gaan vervellen, en leek op een tijgerbrood :Y) Dat was overigens op m'n rug.
Zo grapte m'n oom toen nog. Helaas ben ik nooit meer een bruinbroodje geworden. Ik denk dat ik toen een jaar of 15 was? Ik durf het zo ook niet te zeggen, want ik weet dat ik me er niet druk om maakte toen ik 3 jaar geleden in Rome was.

Het zou wel heel goed kunnen dat het onder m'n BH is begonnen, aangezien dat helemaal 'wit' is...

Ook nog even een foto van vorig jaar in Frankrijk. Ook geen perfecte foto, maar schept ook enigsinds een beeld. Daar is het echter beduidend minder erg... :Y) In link, deze hoeft niet zo open en bloot op internet :+
http://img192.imageshack.us/img192/9408 ... 008196.jpg

Loesss schreef:
Ik wilde juist reageren dat ik het heel erg vond meevallen. Bij mij is het veel erger geweest, gewoon witte plekken met diameter van cm of 10....

Gewoon even afwachten wat de selsun doet. Maar dan nog denk ik dat het een kwestie van accepteren is!

Vergeet niet dat de foto's hierboven met een mobiel zijn gemaakt ;)
Ik denk dat rondom mijn navel wel zo'n 20cm2 verkleurd heb en onder mijn bh wel zo richting de 40...
Ik ben wel meteen begonnen met je tips! Ik hoop echt dat dat gaat helpen, eventueel nog in combinatie met Selsun, maar is dat een aanrader?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:15

Loesss schreef:

dat dus...

@ TS: maar kan zijn dat het nu zo is omdat je vrij wit bent, maar ook op die donkere foto(die ik trouwens veel erger vind dan de wittere foto's!), ik heb 2 enorme plekken links en mijn hele buik zit onder tot en met m'n zij toe... ik snap dat het moeilijk is maar ik vind het echt heel erg meevallen,is het anders niet een idee om aan je zelfvertrouwen te werken zodat je het makkelijker kan accepteren?
je moet niet vergeten dat het straks alleen maar emmertjes water naar de zee dragen is...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:17

ik heb het ook flink.. en wat bij mij goed helpt in de zomer..
Vooral niet smeren met vette lotions.. geen vet.. dit omdat gisten dol zijn op vetten en olie..
Ik heb bij de apotheek een vet en olie vrije zonnebrandcreme gehaald.
verder was ik me een paar keer in de week met selsun.

soms heb ik wel eens een paar vlekjes, maar het gaat erg goed.. die vlekjes dep ik dan met selsun na het douchen..

ben nu al een paar jaar zo goed als vlekvrij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:19

Wit zal ik mezelf nooit noemen, enkel in m'n gezicht. Wat dus na een kuur heel erg is opgeknapt (nog niet is teruggevallen in ieder geval). Blijft vervelend, mede door m'n achtergrond, wat er in principe weinig toedoet. Ik ben op meerdere dingen niet trots aan mijn lichaam :Y) Heerlijk typisch vrouw. Maar mijn ogen en mijn kleurtje ben ik toch wel heel trots op, en ja dat dat op deze manier zo moet gaan, kan me heel ongelukkig maken. Ik ga natuurlijk niet voor de grap hiervoor naar de dokter. (Net als dat ik nog aan het uitzoeken ben of ik wel of niet wat aan mijn gebit wil laten doen)
Mijn zelfvertrouwen opkrikken is al een heel stuk gelukt, maar ik wil er ook staan in de zomer. Hoe onbelangrijk ook voor een ieder, ik maak me er wel druk om.
Ik ben dus onmiddelijk begonnen met de tip van Loesss, en als het mij lukt net als haar, toch wel een kwart te laten verdwijnen, ben ik dolgelukkig!
Ik vrees dat een dokter weinig voor me kan en zal doen, aangezien het zo onschuldig is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:20

FitzChivalry schreef:
ik heb het ook flink.. en wat bij mij goed helpt in de zomer..
Vooral niet smeren met vette lotions.. geen vet.. dit omdat gisten dol zijn op vetten en olie..
Ik heb bij de apotheek een vet en olie vrije zonnebrandcreme gehaald.
verder was ik me een paar keer in de week met selsun.

soms heb ik wel eens een paar vlekjes, maar het gaat erg goed.. die vlekjes dep ik dan met selsun na het douchen..

ben nu al een paar jaar zo goed als vlekvrij

Dus ook geen monoï meer in de zomer vrees ik :P
Nouja, so be it.
Wassen met Selsun? Ik moest me ermee insmeren en 's ochtends afwassen?
Heb de fles er toch staan, dus het zal vast geen kwaad kunnen. Ook jij bedankt voor je tip!