Antidepressiva tijdens zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Antidepressiva tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:53

Ik ben zo'n beetje 6 jaar aan de paroxentine/seroxat.
Ik ben begonnen met een hele; 20 mg, en ben na een tijdje gaan minderen, en naar een halve gegaan, en afgelopen augustus ben ik overgegaan naar dáár weer een halve van, 1/3.
Ik heb toen op een gegeven moment een terugval gehad(eind oktober), en de huisarts zei dat ik beter terug kon gaan naar een hele,20 mg.
Ik zei dat ik daar echt geen zin in had, om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen en ben weer teruggegaan naar een halve, en sindsdien zit ik weer lekker in m'n vel.
Nu begint 't wel te kriebelen qua kids bij mij, en omdat ik 'al' bijna 34 ben, begint de tijd best te dringen.
Ik had er wel's met mijn huisarts over of 't ook kwaad kan, antidepressiva tijden zwangerschap, en toen zei mijn arts dat 't geen kwaad kan(bij een halve tabl.) maar een inval-arts zei dat ik er eerst beter mee kan stoppen.
Wat is jullie ervaring, zijn er mensen die antidepr. slikken tijdens zwangerschap?
Of heb je wat anders gekregen ipv dat?
Ik weet nu al wel dat er mensen zijn die zeggen; eerst stoppen met dat spul, en dan verder kijken...
Da's makkelijk gezegt dan gedaan...
Maar ben toch benieuwd ;)

chocobroodje

Re: Antidepressiva tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:57

Nou ik slik zware pijnstillers, en heb laatst met een neuroloog gesproken over medicatie tijdens de zwangerschap. Hieruit blijkt dat er geen vervangers zijn als ik zwanger wordt. Enkel paracetamol, de rest gaat door de placenta heen. Van wat ik begrepen heb geldt dat eigenlijk voor alle medicijnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:11

je kan deze vraag beter bij een verloskundige of gyneacoloog neerleggen dan bij een huisarts denk ik.
bel gewoon een willekeurige vk en stel je vraag.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:59

Ik ben gister bij de HA geweest omdat ik na 3 jaar wil stoppen met de Seroxat omdat wij ook een kinderwens hebben en hij zei dat Seroxat niet goed is tijdens de zwangerschap en dat terwijl ik 5mg neem.

Toen ik nog bij de psych liep zei hij ook dat ik moest stoppen.
Ik weet dat sommige huisartsen het wel doen, maar in de eerste drie maanden is het sowieso niet goed ivm de hersenaanleg.

Als je leest wat je kind kan krijgen net na de bevalling en de uren daarna schrik je denk ik wel.
Ik wil absoluut stoppen. Heb zelf geen zin in een baby die net geboren is met ademshalingsstilstanden. Dat het erg lastig wordt is weer een ander verhaal (denk ik, ben nog nooit gestopt maarja 5mg is zo weinig)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:29

Ik heb 2,5 jaar paroxentine gebruikt, niet zo erg lang dus, het afbouwen ging vrij moeizaam en omdat mijn vriend en ik graag een kindje wilde, hebben we dit toch maar uitgesteld.
Niet alleen vanwege het medicijn zelf maar meer vanwege mijn geestelijke toestand, een zwangerschap brengt bij vele ook een hoop wisselende stemmingen teweeg (hormonen)en als je daar zoals ik nogal gevoelig voor ben durfde ik een zwangerschap niet aan.
We hebben onze zwangerschaps wens daardoor 4 jr uit moeten stellen, ook omdat ik eerst weer helemaal de oude wou zijn en dus minimaal 2 jr zonder pillen normaal wou functioneren.
Dat is gelukt en we zijn druk bezig met 'raak mikken' na een miskraam heb ik goede moet dat het binnenkort weer raak is.

Las iets van iemand anders dat er weinig tot geen opties zijn wbt vervangende medicatie, nu weet ik niet in hoeverre dat bij paroxentine het geval is, maar ivm mijn reuma mag ik de gehele zwangerschap prednison gebruiken ipv arthrotec.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:34

Ik mag absoluut geen medicatie, ze rade het sterk af. Krijg nu tramadol 2x 150 mg, en mag daar echt niet zwanger mee raken. Baal wel want dat betekent dat ik het op paracetamol moet gaan doen en dat zou wel eens lastig kunnen worden. En toch gaan we het proberen binnekort.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:55

Je moet in goed overleg met je arts goed afwegen wat de risico's zijn. Loop ook eens binnen bij je apotheek om navraag te doen. Zo uit mijn hoofd gezegd is paroxetine niet bewezen veilig tijdens een zwangerschap, maar het is wel een middel waar heel veel ervaring mee is en het gaat weinig mis. Let wel, een zwangerschap met heel veel stress en spanningen kan minstens zo schadelijk zijn als 1 met een tablet waarmee heel veel ervaring is opgedaan en relatief veilig is gebleken. Mensen die onverwacht zwanger raken hebben geen tijd/keuze om af te bouwen. Als je wel de keuze kan maken, moet je er 1 maken waarbij je je goed voelt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:15

De grootste gros aan medicijnen mogen niet tijdens een zwangerschap, ja alleen paracetamol.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:24

MSQuincyTE schreef:
De grootste gros aan medicijnen mogen niet tijdens een zwangerschap, ja alleen paracetamol.

Dat valt best mee gelukkig, tuurlijk zijn er beperkingen in het gebruik.
Als ik kijk naar mijn reuma waarvoor ik medicatie gebruik die je niet tijdens de zwangerschap mag gebruiken, zijn er ook diverse alternatieven die je wel mag gebruiken tijdens je zwangerschap en vele ook nog de gehele zwangerschap door, voor mij is in het verleden gebleken dat prednison goed aanslaat dus dat wordt het alternatief voor mij als ik zwanger raak.

Op het gebied van medicatie tegen depresiviteit of aanverwante aandoeningen ben ik niet goed op de hoogte, maar ik denk dat ook op dit gebied er alternatieve aangeboden kunnen worden, overleg met je behandeld arts zou je meer duidelijkheid kunnen geven hierover, niet alleen om deze jou klachten het beste kent maar ook op de hoogte is wbt evt. vervangers.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:09

benangelique schreef:
je kan deze vraag beter bij een verloskundige of gyneacoloog neerleggen dan bij een huisarts denk ik.
bel gewoon een willekeurige vk en stel je vraag.

Ligt eraan sommige huisartsen weten er ook veel van af hoor. Maar als je het niet perse, perse nodig hebt kun je het maar beter niet doen.