Vruchtbaar of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vruchtbaar of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:25

Oke dit is een rare titel maar het omschrijft wel waar ik mee zit. Al een tijdje..

Ik ben geboren met het BPES Syndroom. Dit heeft met je oogleden te maken. Schijnbaar heb je er 2 types van. En bij 1 type ben je niet of minder vruchtbaar.
Ik heb zelf geen idee welk type ik heb. Ben namelijk niet het type persoon dat er mee te koop loopt dat ik een syndroom heb.Uit mezelf zal ik het ook niet vertellen. Waarom niet? Omdat ik er zelf niet mee zit. Althans niet zo dat ik de behoefte heb om het aan iedereen te vertellen. Tuurlijk als je mij zou zien, dan kun je zien dat ik *anders* ben.

Maargoed waar ik nu meezit. Aan de ene kant wil ik dolgraag weten of ik vruchtbaar ben en aan de andere kant ben ik er nog totaal niet mee bezig. Op dit moment ben ik nog veels te veel met mezelf bezig ipv aan de toekomst te denken maar toch. Als ik aan het werk ben en ik zie een zwangere vrouw of een klein kindje.Dan schiet het weleens door me heen. Zou ik er ook zo bijlopen in de toekomst?

Waar ik bang voor ben dat als ik er nu niets aan doe, het dalijk te laat is. Maar ik heb begrepen dat je niet even langs de dokter kunt gaan om te kijken of ik wel vruchtbaar ben of niet. Maargoed als ik er niets aan zou doen, dalijk ben ik 28 en lukt het niet wat dan? Snappen jullie mijn dilemma?

En als de dokter zegt van nou we het kunnen het wel testen wil ik het antwoord dan wel weten?

Hebben jullie misschien tips en/of raad?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:28

Waarom kun je niet langs de dokter om te kijken of je vruchtbaar bent?
Geloof dat ze daar hele testen voor hebben oid?

Ik ben zelf daarvoor ook naar de huisarts geweest maar ben niet gestest, ik werd namelijk ook al een jaar niet meer ongesteld (secundaire ammenoroe... maar dan zonder spelfouten).
Ik was op dat moment ook niet meer vruchtbaar (tijdelijk) volgens mijn HA, 2 maanden later was ik zwanger. :=

Cassidy

Re: Vruchtbaar of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:30

Ik vraag me af waarom je deze vraag op bokt stelt?
Praat erover met je Huisarts, hij zal je beter kunnen adviseren dan wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:30

Equidea schreef:

Ik ben zelf daarvoor ook naar de huisarts geweest maar ben niet gestest, ik werd namelijk ook al een jaar niet meer ongesteld (secundaire ammenoroe... maar dan zonder spelfouten).
Ik was op dat moment ook niet meer vruchtbaar (tijdelijk) volgens mijn HA, 2 maanden later was ik zwanger. :=

Omdat hij niet zomaar een test doet om te kijken of ik vruchtbaar ben of niet. Hij wil het eigenlijk pas doen als we een kinderwens hebben. Ik ben ook pas 22

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:33

Blingh schreef:
Equidea schreef:

Omdat hij niet zomaar een test doet om te kijken of ik vruchtbaar ben of niet. Hij wil het eigenlijk pas doen als we een kinderwens hebben. Ik ben ook pas 22

Nouja weetje, je zou het eigenlijk gewoon moeten proberen tegen die tijd. En als het niet lukt, dan kun je alsnog naar de HA. Ik geloof dat er ontzettend veel opties zijn om zelf kinderen te krijgen. (ivf, celdonor, pregnyl etc).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:33

wat een onzin, als jij het wilt wteen moet je huisarts jou helpen. hij heeft daar geen mening in te hebben. ik weet alleen niet of je ha dat kan testen of dat je naar de gynecoloog moet, maar ik zou gewoon om een verwijzing vragen. desnoods laat je je testen en vraag je het resultaat in een enveloppe? (weet niet of dat mag?) dan kun je die openen wanneer je er aan toe denkt te zijn en op elk tijdstip dat je maar wilt...

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:29

Ik vind het raar van je arts, je bent immers al 22, oud en wijs genoeg om hier mee om te kunnen gaan in mijn ogen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:35

Citaat:

Als je er NU mee zit wil dat zeggen dat je (stiekem) aan kinderen denkt.

en mocht je evt onvruchtbaar blijken,scheelt het je ook nog eens een hoop voorbehoedsmiddelgeslik(?)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:25

Als je er mee loopt, zou ik toch het toch eens laten testen. Het grote voordeel daarvan is dat je op het moment dat je kinderen wilt, weet wat voor traject je kan verwachten.

Stel je komt er nu achter dat je verminderd vruchtbaar bent, dan kun je besluiten er vaart achter te zetten op het moment dat je graag kinderen wilt. Anders zou je misschien eerst 2 jaar aanmodderen om er dan achter te komen dat het toch niet werkt..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:28

Meis ga zo snel mogelijk die test doen hoe eerder je het weet hoe beter ik kan het weten ben zelf ook onvruchtbaar, want ik krijg normaal geen eisprong en word niet ongesteld.
Nu kon hij nog heel veel voor mij doen, maar hoe ouder je bent hoe moeilijker het word.

Ik ben nu ook bezig met de behandeling maar het kan nog twee jaar duren voordat ik zwanger ben..

als je verder nog wat wil weten geef maar een belletje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:06

Ik heb het er even met mijn vriend over gehad en we gaan maandag naar de ha om het een en ander te bespreken.

Vind het best wel eng..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:07

jodi schreef:
Citaat:

Als je er NU mee zit wil dat zeggen dat je (stiekem) aan kinderen denkt.

en mocht je evt onvruchtbaar blijken,scheelt het je ook nog eens een hoop voorbehoedsmiddelgeslik(?)

Tuurlijk denk ik er aan, al een tijdje. Meer omdat ik bang ben onvruchtbaar te zijn dan dat ik nu kinderen wil.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:35

ik snap idd dat je daar toch bang voor bent en het liever gelijk wilt weten. Ik zie dat je in Tilburg woont, je zou altijd eens in Belgie naar een goede vruchtbaarheidskliniek kunnen gaan (even kijken of je verzekering dat dekt, vaak wel) daar kunnen ze dat sowieso voor je controleren en dan doen ze een stuk minder moeilijk dan in NLD :j :j

ik weet evt een goede kliniek voor je waar ik zelf kom, gyn van die kliniek werkt ook in az klina (academisch ziekenhuis brasschaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:11

Lisette03 schreef:
ik snap idd dat je daar toch bang voor bent en het liever gelijk wilt weten. Ik zie dat je in Tilburg woont, je zou altijd eens in Belgie naar een goede vruchtbaarheidskliniek kunnen gaan (even kijken of je verzekering dat dekt, vaak wel) daar kunnen ze dat sowieso voor je controleren en dan doen ze een stuk minder moeilijk dan in NLD :j :j

ik weet evt een goede kliniek voor je waar ik zelf kom, gyn van die kliniek werkt ook in az klina (academisch ziekenhuis brasschaat)

Heb ik daar geen verwijzing voor nodig?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:28

ik had iig geen verwijzing...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:35

Het is zelfs in eerste instantie heel makkelijk te bepalen ;) Je hoeft alleen maar 2 keer bloed te laten prikken. Ze kijken hoe lang je cyclus is, dan prikken ze vlak de "normale" eisprong je bloed en dan op de 17e dag. Dan kunnen ze namelijk aan je bloed zien of er een eisprong is geweest. Zitten er genoeg hormomen in je bloed dan hoef je verder geen onderzoek, is dit niet het geval dan kan je jezelf altijd verder laten onderzoeken.

Dus gewoon een verwijzing aan je huisarts vragen naar de gyn, het is belangrijk voor jou, dus hij zal het gewoon moeten doen. Niet pas als je kinderen wilt, het is gewoon niet fijn om al die tijd in onzekerheid te leven. dat is voor hem toch ook wel te begrijpen lijkt mij?

Succes in ieder geval!
(en ik heb in het traject gezeten van ICSI, dus weet ongeveer wel hoe het loopt, als je vragen hebt kun je altijd in pb komen ;) )