slaaptabletjes in je zwangerschap ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

slaaptabletjes in je zwangerschap ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:37

Hai ik had een vraagje ik ben 38 weken zwanger, en ik slikte altijd lorazepam.
Nou mocht dat ook van de gynecoloog, en heb ze ook heel mn zwangerschap gehad.
Maar nu wilde ik ze vandaag weer bestellen en nou krijg ik ze niet meer van de huisarts,
omdat ik bijna moet bevallen.
En volgens de huisarts heb je dan verhoogt risico op een ademstilstand tijdens de bevalling.
Bij mn dochter mocht ik ze ook gewoon doorslikken (wel 10 jr geleden)
Maar wie heeft hier ook van gehoord of slikt ze wel gewoon door, of heeft er ervaring mee!!
Dus kortom wie heeft er info over??
Want nu moet ik verplicht afkicke :(:)
Is wel voor goed doel natuurlijk maar ik zelf heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk daarom
ben ik ook wel verbaast ..

Alvast thnx voor de info (:)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:44

Nou..ik weet niet wat schadelijker is..doorslikken met pammetjes of afkickverschijnselen krijgen zoals bekend staatbij pammetjes....ik weet niet waar je dan het beste aan doet..aangezien je (wat ik begrijp) al een lange tijd er aan zit..

Hier een stukje uit een bijsluiter:

Citaat:
Bij zwangerschap of borstvoeding
Over het gebruik van lorazepam tijdens de zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoendegegevens om de mogelijke schadelijkheid te kunnen beoordelen. Ook dierproeven gevenonvoldoende aanwijzingen om de mogelijke schadelijkheid te kunnen beoordelen. Indienu zwanger wilt worden of denkt zwanger te zijn dient u onmiddellijk uw arts te raadplegen.U mag lorazepam daarom tijdens de zwangerschap alleen gebruiken op uitdrukkelijkvoorschrift van uw arts. -Vlak voor of tijdens de bevalling kan toediening van lorazepam invloed hebben op hetkind dat geboren wordt. Daarom mag lorazepam tijdens een bevalling alleen worden gebruiktals andere mogelijkheden ontbreken.Lorazepam wordt uitgescheiden in moedermelk. Gebruik tijdens de periode waarin borst-voeding wordt gegeven wordt dan ook ontraden

Waarom ben je eigenlijk niet er mee gestopt voordat je zwanger werd? Denk persoonlijk dat dat een veel gezondere situatie, zowel voor jou als je baby was geweest.

goldflower

Re: slaaptabletjes in je zwangerschap ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:54

ja heb wel geprobeert te stoppen, maar als je er al zo lang aan zit is t moeilijk , en natuurlijk is alles voor de baby t belangrijkste, maar heb het gevraagd aan de gynecoloog en t was geen probleem.
Kijk net als roken en drinken etc deed ik allemaal niet, en als je dan probeert te stoppen en t is best moeilijk en arts zegt dat t gewoon kan om door te gaan dan is het moeilijk om te stoppen.
Had ook fluoxetine maar daar ben ik allemaal mee gestopt toen ik probeerde zwanger te worden, en dan verandert je gedrag natuurlijk al iets..
Dus ja als je dat dan nog wel mag nemen als enige relax gebeuren voor t slapen dan is dat heel moeilijk.
Daarbij komt dat ik het bij mn andere dochter ook mocht doorslikken, en ik was en ben ook niet van plan om borst te geven, dus dat scheelde ook al wat.

Maar vind t alleen zo raar dat t steeds maar mag en nu ineens niet meer.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:58

Okay, dus je gaat helemaal geen borstvoeding geven. Nouja, dan is dat probleem al minder.

Maar het kan inderdaad tot ademhalingsproblemen bij je kindje zorgen bij je bevalling.
Is het ook niet zo dat de mogelijkheid bestaat dat je kindje moet afkicken als hij/zij is geboren? (net als met drugs en alcohol eigenlijk)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:39

Frozenstar schreef:
Okay, dus je gaat helemaal geen borstvoeding geven. Nouja, dan is dat probleem al minder.

Maar het kan inderdaad tot ademhalingsproblemen bij je kindje zorgen bij je bevalling.
Is het ook niet zo dat de mogelijkheid bestaat dat je kindje moet afkicken als hij/zij is geboren? (net als met drugs en alcohol eigenlijk)

heb t er met de gyn gister over gehad en hij zei dat t minimaal was maar ja alles wat niet hoort in je zwangerschap kan een risico mee brengen.
Nou zat ik aan de minimale dosis maar goed je schrikt toch als je t hoort.
Dus ben ook gestopt maar je kan dan necht niet slapen, zit natuurlijk ook tussen je oren dat je niet kan slapen want als ik wel slikte liep ik ook vaak te spoken snachts, dat zal wel bij de bevallingsvoorbereidingen horen ;)
Maar goed denk iedere x maar zo ,, je doet t voor je kind ja toch..

groetjes :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:43

Denk dat je gynacoloog wel weet wat hij doet. Maar het is idd niet echt super goed voor je kindje. Om nu te stoppen is misschien ook niet echt raadzaam.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:46

Ik gebruik zelf oxazepam, maar er staat duidelijk in de bijsluiter dat het:

-Overgaat in moedermelk, nu wil je dat niet lees ik, dus dat is niet zo erg
maar ook
-Kan schadelijk zijn voor ongeboren kind.

Gezien het dezelfde klasse medicatie is (benzodiazepinen) denk ik dat dat ook bij jou geld, en dat je beter het advies van je HA kan opvolgen, en niet meer verder slikken. Aan de andere kant is het met medicatie vaak zo dat de schade het grootst is vroeg in de zwangerschap. Maar in het vergrote risico op ademstilstand na de geboorte kan ik ook wel iets vinden, omdat het een kalmerend en spierontspannend middel is.

Succes :(:)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:48

ja ik baal best wel dat mn huisarts er zo laat pas mee kwam, ze bedoelen het goed maar dan had je toch denk ik anders over alles nagedacht.
Maar de arts zei t is goed de gyn ook en ja verder deed ik niets ongezond, dus je neemt t aan voor lief.
Ik mag evt wel afbouwen mja over 2 weken ben ik uitgerekend en ja t afbouwen duurt ook zoiets, dus dan wet je ook niet meer wat wijsheid is..
Want soms denk ik ook , is die kleine er ook niet aangewend, en hoeveel krijgt hij mee van dat niet slapen meer van mij en dat stress gevoel..

Nou lijk t net alsof ik onwijs verslaafde ben , maar zeg er nogmaals bij dat ik echt het minimale slikte..

Maar ik blijf doorzoeken op t internet ;)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:50

MLoeser schreef:
Ik gebruik zelf oxazepam, maar er staat duidelijk in de bijsluiter dat het:

-Overgaat in moedermelk, nu wil je dat niet lees ik, dus dat is niet zo erg
maar ook
-Kan schadelijk zijn voor ongeboren kind.

Gezien het dezelfde klasse medicatie is (benzodiazepinen) denk ik dat dat ook bij jou geld, en dat je beter het advies van je HA kan opvolgen, en niet meer verder slikken. Aan de andere kant is het met medicatie vaak zo dat de schade het grootst is vroeg in de zwangerschap. Maar in het vergrote risico op ademstilstand na de geboorte kan ik ook wel iets vinden, omdat het een kalmerend en spierontspannend middel is.

Succes :(:)

ja dat staat er idd maar omdat ik al gelijk had besloten om geen borstvoeding te geven, kon ik het in overleg met de arts natuurlijk gewoon slikken..

Thnx ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:50

Misschien kan je als slaaptabletjes melatonine vragen? Dat is een lichaamseigen stof, om in te slapen.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:17

Frozenstar schreef:
Misschien kan je als slaaptabletjes melatonine vragen? Dat is een lichaamseigen stof, om in te slapen.

Daar zat ik idd ook aan te denken want dat slapen dat is k*t zo.
Maar dat ga ik maandag dan even doen aangezien ik me slaap toch ff nodig heb dadelijk voor de bevalling
en word ook al een dagje ouder ;)

Iig thnx allemaal (:)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:01

Melatonine wordt ook afgeraden tijdens de zwangerschap maar lijkt me idd altijd minder erg dan een pammetje.

Ik ben zelf expres gestopt met het slikken van lorazepam toen ik hulp kreeg om zwanger te worden. Toen werd de kans groot dat ik snel zwanger zou zijn en ben daarom gestopt met de lorazepam's. Maar ik slikte ze de hele dag door tegen extreme spanningen, niet zozeer om in te slapen.

Overigens denk ik zelf dat de kleine minder oploopt van de slapeloosheid dan van het slikken van lorazepam. Maar dat ben ik. :) Helemaal op het eind is slapeloosheid redelijk normaal tijdens de zwangerschap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:06

ik ben nu 27 weken zwanger en slik soms oxezapan
heb de huisarts gevraagd of dat schade kon opleveren en die heeft nog een keer alles opgezocht

in het 3e trimester liever niet, dan heb je kans op een kindje wat eraan gewend is en dus verslaafd kan raken aan het middel
1e en 2e trimester kan wel, maar liever in beperkte mate
ik mag nu max 3 tabletten per week nemen, bij paniek aanvallen maar heb ze eigenlijk niet nodig gehad

Ik zou geen risico nemen, vooral als je echt op punt van bevallen staat, dan maar iets minder goed slapen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:21

Kun je misschien dan iets anders halen voor het slapen gaan bij de drogist of zo, weet natuurlijk niet of dat helpt, wel eerst dan de bijsluiter lezen natuurliijk ;)

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 09:21

ja in principe mag je alles alleen in overleg met huisarts.
Maar blijf het gewoon raar vinden dat ze me er nooit over ingelicht hebben, ja dat t mocht en dan van de 1 op de andere dag ineens niet meer.
Dan had ik iig eerder kunnen proberen om ervan af te komen..
Maar goed klinkt net alsof ik een zware pillenjunk ben, maar dat is natuurlijk niet zo..
ik nam alleen voor t inslapen , eerst mocht ik ook 3x daags maar daar heb ik me nooit aan gewaagd en heb in die 20 jaar ook nog nooit mn dosis opgevoerd.
Ben altijd op 1 mg gebleven, en heel stom soms viel je in slaap en werd je wakker en kwam je erachter dat je je pil niet ingenomen had en dan kon je niet meer slapen,, dus op dat gebied zat t echt tussen me oren..
Maar goed nu na 3 nachten zwaar spoken ben ik uiteindelijk toch een nachtje goed in slaap gevallen..
Dus blijf het zo vol houden en anders vraag ik wel de arts wat wel mag in de laatste dagen voor je geboorte..

Dus nogmaals thnx voor de reacties :)