Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horselove154 schreef:Ik doe de opleiding Jeugd- en Gehandicapten Zorg (België) en ik ben dus nu veel bezig met kinderen en vroeg het mij af!
horselove154 schreef:Wat ik mij ook afvraag: Zijn beloningssystemen goed?
Mijn broertje krijgt nu een zindelijkheidstraining op school: Hij mag een stickertje plakken als hij naar het toilet gaat en hij krijgt 2 stickertje als hij resultaat heeft. Bij 10 stickertjes krijgt hij een klein auto'tje. Is het niet beter om niets te geven omdat hij het anders alleen maar (leert) doen voor een kadootje?
horselove154 schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een paar vragen wat betreft de opvoeding van kinderen met en zonder beperking. En ik ben dus benieuwd naar jullie mening.
1) Is het nodig om altijd maar rekening te houden met de wensen van een kind?
2) Waarom moeten kinderen leren dat ze niet altijd hun zin krijgen maar aan de andere kant krijgen ouders/opvoeders dit wil?
Alvast bedankt!
Groetjes Raänne
Maar als een kind 1 of 2 dingen echt niet lekker vind zorg ik dat er een alternatief op tafel staat
Ik hou bij mijn jochie altijd wat hij wil/vindt in mijn achterhoofd, maar maak zelf de beslissingen. Rekening houden met is in mijn ogen niet hetzelfde als alles maar goed vinden.
odetteke schreef:Maar wat is het alternatief? Straffen? Kind op de basisschool nog in de luiers?
Kinderen hebben vanuit zichzelf zo jong nog geen motivatie om zindelijk te worden, dus moeten je als ouder/verzorger helpen om die motivatie te vinden.
Blue_Eyes schreef:Wat betreft het beloningssysteem: mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt en resultaat heeft. Wat betreft dat 'alleen maar doen voor een cadeautje', dat loopt wel los. Dat zou zo zijn als ze voor iedere losse prestatie een cadeautje zouden krijgen. Door ervoor te 'sparen' met stickers ondervang je dat al goeddeels.
Succes! Groetjes Ellen
Mickey schreef:Beloningssystemen zijn goed wanneer ze een kind stimuleren om zich iets eigen te maken. Wanneer het kind excentriek gemotiveerd wordt, is het de bedoeling dat die excentrieke motivatie uiteindelijk omgezet wordt in intrinsieke motivatie zodat het kind die stickers niet eens meer nodig heeft om bijvoorbeeld zindelijk te worden. Het kind gaat bijvoorbeeld dan zelf zindelijk willen worden.
Je ziet dan ook vaak dat wanneer hetgeen waarom het beloningssysteem wordt ingezet niet meer nodig is als het kind zich het eigen heeft gemaakt. Het zal dan ook niet meer vragen om die stickers omdat het inmiddels normaal is geworden dat het doet.
. horselove154 schreef:odetteke schreef:Maar wat is het alternatief? Straffen? Kind op de basisschool nog in de luiers?
Kinderen hebben vanuit zichzelf zo jong nog geen motivatie om zindelijk te worden, dus moeten je als ouder/verzorger helpen om die motivatie te vinden.
Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling! Wat betreft de motivatie heb je wel gelijk, zo had ik het nog niet bekeken.Blue_Eyes schreef:Wat betreft het beloningssysteem: mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt en resultaat heeft. Wat betreft dat 'alleen maar doen voor een cadeautje', dat loopt wel los. Dat zou zo zijn als ze voor iedere losse prestatie een cadeautje zouden krijgen. Door ervoor te 'sparen' met stickers ondervang je dat al goeddeels.
Succes! Groetjes Ellen
Heel erg bedankt voor je uitleg!
Wat je schrijft over het beloningssysteem is wel waar, het werkt gewoon goed.
Gebruiken meer mensen een beloningssysteem?Mickey schreef:Beloningssystemen zijn goed wanneer ze een kind stimuleren om zich iets eigen te maken. Wanneer het kind excentriek gemotiveerd wordt, is het de bedoeling dat die excentrieke motivatie uiteindelijk omgezet wordt in intrinsieke motivatie zodat het kind die stickers niet eens meer nodig heeft om bijvoorbeeld zindelijk te worden. Het kind gaat bijvoorbeeld dan zelf zindelijk willen worden.
Je ziet dan ook vaak dat wanneer hetgeen waarom het beloningssysteem wordt ingezet niet meer nodig is als het kind zich het eigen heeft gemaakt. Het zal dan ook niet meer vragen om die stickers omdat het inmiddels normaal is geworden dat het doet.
Ook jij bedankt voor je duidelijke uitleg over het beloningssysteem!
Allemaal heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg en hulp!
Hoe zouden jullie omgaan met een kind dat niet/nauwelijks zelfstandig kan spelen?
horselove154 schreef:Bedankt voor jullie reacties!
Met het laatste bedoel ik dit:
VB: Een kind wil in de winkel een snoepje maar mag dit niet van zijn moeder, het kind begint te huilen om toch zijn zin te krijgen maar het krijgt niets. Het kind krijgt niet zijn zin maar de moeder uiteinderlijk toch wel?
Ik zal eens denken om wat voorbeelden.
Wat ik mij ook afvraag: Zijn beloningssystemen goed?
Mijn broertje krijgt nu een zindelijkheidstraining op school: Hij mag een stickertje plakken als hij naar het toilet gaat en hij krijgt 2 stickertje als hij resultaat heeft. Bij 10 stickertjes krijgt hij een klein auto'tje. Is het niet beter om niets te geven omdat hij het anders alleen maar (leert) doen voor een kadootje?
Sorry voor de vele vragen en bedankt voor jullie hulp!
horselove154 schreef:1) Is het nodig om altijd maar rekening te houden met de wensen van een kind?
Citaat:2) Waarom moeten kinderen leren dat ze niet altijd hun zin krijgen maar aan de andere kant krijgen ouders/opvoeders dit wil?
Sterker nog... zeker als de kinderen nog klein zijn schik je je als ouder veel meer naar wat de kinderen aangeven (eten, vieze luiers, slapen / niet slapen) dan dat je de kinderen kunt aanpassen aan wat jij wilt.