Opvoeding van kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Opvoeding van kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:12

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen wat betreft de opvoeding van kinderen met en zonder beperking. En ik ben dus benieuwd naar jullie mening.

1) Is het nodig om altijd maar rekening te houden met de wensen van een kind?
2) Waarom moeten kinderen leren dat ze niet altijd hun zin krijgen maar aan de andere kant krijgen ouders/opvoeders dit wil?

Alvast bedankt!
Groetjes Raänne

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:41

Hoi,

ik ben eigenlijk heel benieuwd waarom je dit wilt weten? Ik vind je vragen ook een beetje vaag en erg breed.

Ik heb zelf een dochter van net 2 jaar. Ik houd rekening met haar wat betreft voeding, verzorging en slapen. Dus ik zal niet om 20:30 met haar naar een verjaardag rijden bijv. ze hoort dan op bed te liggen. En verder kan ze bijv. wel heel de dag om een koek vragen, maar dat wil niet zeggen dat ze doe krijgt. Nu is ze nog jong en kan ik haar makkelijk foppen met een volkoren cracker of een stukje ontbijtkoek als koek.

En soms ben ik wel eens bezig en wilt ze persé dat ik meespeel. Dan leg ik uit dat mama even voor zich zelf bezig is en dat ze even alleen moet spelen. En na wat volhouden snapt ze het en gaat ze toch zelf spelen. Ik let er wel op dat ik zeer regelmatig ook lekker samen met haar speel en gek doe. Maar wat bedoel je met dat kinderen hun zin niet mogen krijgen en ouders/verzorgers wel???? Ik snap dat laatste even niet ...
Laatst bijgewerkt door Vayo op 22-12-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

horselove154

Re: Opvoeding van kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:43

Ik doe de opleiding Jeugd- en Gehandicapten Zorg (België) en ik ben dus nu veel bezig met kinderen en vroeg het mij af!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:46

Onze zoon (9 jaar) heeft lichamelijke beperkingen.
Wij moeten hem afremmen met spelen, sporten,etc.
Hij mag spelen na school met vriendjes, maar niet elke dag.
Wel mag hij zelf de dagen dat hij speelt uitkiezen.

Met eten moet hij aan tafel zitten.
Echter letten wij erop dat het niet te lang duurt dan krijgt hij pijn.
Tussen de maaltijd en het toetje helpt hij met afruimen. Kan hij gelijk de benen even strekken.

Het is lastig om een balans te vinden.
Maar al doende leert men.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:47

horselove154 schreef:
Ik doe de opleiding Jeugd- en Gehandicapten Zorg (België) en ik ben dus nu veel bezig met kinderen en vroeg het mij af!

Oké, dan is het misschien handiger dat je wat duidelijkere vragen neer zet. Op bijv. wat situaties beschrijft en dat je dan ouders/verzorgers laat aangeven hoe die daar mee om gaan.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:52

Bedankt voor jullie reacties!

Met het laatste bedoel ik dit:
VB: Een kind wil in de winkel een snoepje maar mag dit niet van zijn moeder, het kind begint te huilen om toch zijn zin te krijgen maar het krijgt niets. Het kind krijgt niet zijn zin maar de moeder uiteinderlijk toch wel?

Ik zal eens denken om wat voorbeelden.

Wat ik mij ook afvraag: Zijn beloningssystemen goed?
Mijn broertje krijgt nu een zindelijkheidstraining op school: Hij mag een stickertje plakken als hij naar het toilet gaat en hij krijgt 2 stickertje als hij resultaat heeft. Bij 10 stickertjes krijgt hij een klein auto'tje. Is het niet beter om niets te geven omdat hij het anders alleen maar (leert) doen voor een kadootje?

Sorry voor de vele vragen en bedankt voor jullie hulp!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:21

horselove154 schreef:
Mijn broertje krijgt nu een zindelijkheidstraining op school: Hij mag een stickertje plakken als hij naar het toilet gaat en hij krijgt 2 stickertje als hij resultaat heeft. Bij 10 stickertjes krijgt hij een klein auto'tje. Is het niet beter om niets te geven omdat hij het anders alleen maar (leert) doen voor een kadootje?

Maar wat is het alternatief? Straffen? Kind op de basisschool nog in de luiers?
Kinderen hebben vanuit zichzelf zo jong nog geen motivatie om zindelijk te worden, dus moeten je als ouder/verzorger helpen om die motivatie te vinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:28

horselove154 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen wat betreft de opvoeding van kinderen met en zonder beperking. En ik ben dus benieuwd naar jullie mening.

2) Waarom moeten kinderen leren dat ze niet altijd hun zin krijgen maar aan de andere kant krijgen ouders/opvoeders dit wil?

Alvast bedankt!
Groetjes Raänne

Hoi Raänne,

De vragen zijn inderdaad een beetje vaag, maar ik zal proberen er een antwoord op te geven.

1) Dat lijkt me niet. Een kind heeft nog niet precies een idee wat goed is voor hem/haar, kan heel veel dingen ook nog niet goed zelf beslissen. Een kind heeft ook baat bij duidelijkheid en regels. Je ziet dat drukke, moeilijke kinderen vaak veel rustiger worden van duidelijkheid en regelmaat. Dat betekent bijvoorbeeld dus een vaste bedtijd (ook al willen ze nog 'even' iets kijken op tv), niet iedere dag pannenkoeken of friet eten, gewoon naar school ook al heb je niet altijd zin. Het klinkt allemaal als een open deur, maar dat valt voor veel mensen nog tegen ook.

2) Het antwoord is eigenlijk hetzelfde. De ouder/opvoeder weet nou eenmaal beter wat goed is voor een kind, dan dat kind dat zelf weet. Wij weten dat friet vet is en er weinig vitaminen in zitten, een kind proeft alleen dat het lekker is. Om maar een dwarsstraat te noemen.
Buiten dat gaat het in de maatschappij nou eenmaal ook zo en moeten kinderen daarmee leren omgaan. Als ze later werknemer zijn en hun baas beslist iets, kunnen ze ook niet altijd hun eigen zin doen. Het zouden heel irritante mensen worden als ze niet zouden leren dat hun wil niet altijd wet is.

Wat betreft het beloningssysteem: mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt en resultaat heeft. Wat betreft dat 'alleen maar doen voor een cadeautje', dat loopt wel los. Dat zou zo zijn als ze voor iedere losse prestatie een cadeautje zouden krijgen. Door ervoor te 'sparen' met stickers ondervang je dat al goeddeels.

Succes! Groetjes Ellen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:39

Iedere dag patat en pannekoeken is wel een uiterste :j Maar als een kind 1 of 2 dingen echt niet lekker vind zorg ik dat er een alternatief op tafel staat :j Ik hou bij mijn jochie altijd wat hij wil/vindt in mijn achterhoofd, maar maak zelf de beslissingen. Rekening houden met is in mijn ogen niet hetzelfde als alles maar goed vinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:41

Dat klopt Odet :j
Kijk, ik maak ook niet elke dag vis, want dan zitten we voortaan lang aan tafel tot er een d'r bord leeg heeft :+

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:51

Is het nodig om altijd rekening te houden met de wensen van een kind? Nee dat is niet nodig. Wel is het nodig om rekening te houden met de basisbehoeften van het kind. Daarbij reken ik dus ook een gezonde voeding en levensstijl.
Aangezien een kind nog niet in staat is om die verantwoording zelf te dragen wordt er van zijn/haar ouder verwacht dat deze er zorg voor draagt dat het kind een goede opvoeding krijgt en zich kan ontwikkelen tot een volwassen individu. Daarbij hoort ook dat het moet leren om te gaan met teleurstellingen en problemen. Wanneer het dat niet leert tijdens zijn/haar kinderjaren moet dat dat gaan doen als het een volwassene is en dan zal dat veel moeilijker zijn omdat de maatschappij ook verwachtingen/normen/waarden hebben die bij volwassenen horen.
Wanneer mijn kinderen in de supermarkt bijvoorbeeld iets willen hebben waarvan ik niet van plan ben dat te kopen, kunnen ze hoog of laag springen het gaat niet mee naar huis. Wat voor drama er ook gemaakt wordt. Dat is ook het stukje van leren omgaan met teleurstellingen.

Beloningssystemen zijn goed wanneer ze een kind stimuleren om zich iets eigen te maken. Wanneer het kind excentriek gemotiveerd wordt, is het de bedoeling dat die excentrieke motivatie uiteindelijk omgezet wordt in intrinsieke motivatie zodat het kind die stickers niet eens meer nodig heeft om bijvoorbeeld zindelijk te worden. Het kind gaat bijvoorbeeld dan zelf zindelijk willen worden.
Je ziet dan ook vaak dat wanneer hetgeen waarom het beloningssysteem wordt ingezet niet meer nodig is als het kind zich het eigen heeft gemaakt. Het zal dan ook niet meer vragen om die stickers omdat het inmiddels normaal is geworden dat het doet.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:16

odetteke schreef:
Kinderen hebben vanuit zichzelf zo jong nog geen motivatie om zindelijk te worden, dus moeten je als ouder/verzorger helpen om die motivatie te vinden.

Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling! Wat betreft de motivatie heb je wel gelijk, zo had ik het nog niet bekeken.

Blue_Eyes schreef:
Wat betreft het beloningssysteem: mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt en resultaat heeft. Wat betreft dat 'alleen maar doen voor een cadeautje', dat loopt wel los. Dat zou zo zijn als ze voor iedere losse prestatie een cadeautje zouden krijgen. Door ervoor te 'sparen' met stickers ondervang je dat al goeddeels.

Succes! Groetjes Ellen

Heel erg bedankt voor je uitleg!
Wat je schrijft over het beloningssysteem is wel waar, het werkt gewoon goed.
Gebruiken meer mensen een beloningssysteem?

Mickey schreef:
Beloningssystemen zijn goed wanneer ze een kind stimuleren om zich iets eigen te maken. Wanneer het kind excentriek gemotiveerd wordt, is het de bedoeling dat die excentrieke motivatie uiteindelijk omgezet wordt in intrinsieke motivatie zodat het kind die stickers niet eens meer nodig heeft om bijvoorbeeld zindelijk te worden. Het kind gaat bijvoorbeeld dan zelf zindelijk willen worden.
Je ziet dan ook vaak dat wanneer hetgeen waarom het beloningssysteem wordt ingezet niet meer nodig is als het kind zich het eigen heeft gemaakt. Het zal dan ook niet meer vragen om die stickers omdat het inmiddels normaal is geworden dat het doet.

Ook jij bedankt voor je duidelijke uitleg over het beloningssysteem!

Allemaal heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg en hulp!
Hoe zouden jullie omgaan met een kind dat niet/nauwelijks zelfstandig kan spelen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:20

Dat ligt aan de leeftijd, de ontwikkeling, eventuele bijkomende problemen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:26

Het gaat over 2 kinderen van 5 en 6 jaar, het zijn beide jongens met een beperking.
Het jongetje van 5:
-> Heeft cerebrale parese (Hersenletsel) en is hier door spastisch aan de beentjes.
-> Reageert soms zeer agressief

Het jongetje van 6:
-> Zwaardere vorm van autisme
-> Zwak begaafd

Ik moet er wel bij zeggen dat ze beide in een internaat gewoond hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:06

Ook kinderen met een beperking hebben grenzen en structuur nodig in hun opvoeding. Ik werk zelf in de verstandelijk gehandicapten zorg en merk dat mensen meer baat hebben bij duidelijkheid en grenzen dan wanneer je ze altijd hun zin geeft. Dit omdat ze zelf onvoldoende in staat zijn om een goede afweging te maken in wat de beste keus is. Doordat er duidelijkheid is in wat wel en niet mag en de regels voor iedereen gelden voelen mensen zich veilig en zijn ze beter in staat om met andere mensen een sociaal/emotionele relatie aan te gaan. Het is dan niet langer "ieder voor zich". Door de regels die er zijn leren mensen dat ze rekening moeten houden met anderen. Dat geld denk ik voor kinderen net zo.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:44

Bedankt voor je reactie! Zij hebben zeker ook veel structuur nodig.
Ik heb nu al het speelgoed op een vaste plaats geet in de huiskamer en er boven heb ik foto's gehangen van het speelgoed, de laatste dagen gaat het beter en pakt de oudste af en toe uit zich zelf iets om me te spelen :).
De jongste doet er nog niet veel mee.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:10

horselove154 schreef:
odetteke schreef:

Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling! Wat betreft de motivatie heb je wel gelijk, zo had ik het nog niet bekeken.

Blue_Eyes schreef:

Succes! Groetjes Ellen

Heel erg bedankt voor je uitleg!
Wat je schrijft over het beloningssysteem is wel waar, het werkt gewoon goed.
Gebruiken meer mensen een beloningssysteem?

Mickey schreef:

Ook jij bedankt voor je duidelijke uitleg over het beloningssysteem!

Allemaal heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg en hulp!
Hoe zouden jullie omgaan met een kind dat niet/nauwelijks zelfstandig kan spelen?

Je kunt bijv. je kind op ideeen brengen, maar ik zou niet de hele tijd je kind gaan vermaken.
zorg dat ie iets kan doen en help hem opweg maar bemoei je er niet de heletijd mee en ga ook gewoon is naar de keuken.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:13

horselove154 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Met het laatste bedoel ik dit:
VB: Een kind wil in de winkel een snoepje maar mag dit niet van zijn moeder, het kind begint te huilen om toch zijn zin te krijgen maar het krijgt niets. Het kind krijgt niet zijn zin maar de moeder uiteinderlijk toch wel?

Ik zal eens denken om wat voorbeelden.

Sorry voor de vele vragen en bedankt voor jullie hulp!

Je zou eigenlijk een sticker ook al als een beloning zien, je kuntbijv een hele mooie kaart maken en dan mag hij elke keer een mooie sticker uitkiezen , het lijkt mij nogal moeilijk om 6keer een autootje te krijgen en dan ineens niet. en een sticker kun je langer vol houden en op den duur bijv als die het de hele dag goed doet dan bijv. een weekend. en dan een hele week. je kunt dat zeggen omdat je nu helemaal zindelijk bent mag je voor 1 keer iets leuks uitkiezen een hele mooie grote sticker ofzo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:28

horselove154 schreef:

Mickey gaf al iets heel belangrijks aan: het is in elk geval van belang om rekening te houden met de behoeften van een kind.

Wat betreft de wensen, ik denk dat je ze altijd serieus moet nemen. Niet weghonen, niet volkomen negeren... Dat betekent beslist niet dat je altijd maar naar de pijpen van het kind moet dansen, absoluut niet! Er zijn talloze prima redenen waarom je kiest voor iets anders dan wat het kind wil. En daar moet een kind ook mee omgaan. Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt.
Maar het kind ontwikkelt zich in eigen voorkeur en smaak, en dat mag een kind best uiten en ik denk dat je als ouders / opvoeders wel oog moet blijven houden daarvoor. Dan houd je dus toch rekening met de wensen van de kinderen, maar op een andere manier: je volgt ze niet blind, maar neemt ze wel serieus.
(Belangrijk verschil!)

En, als je een kind laat kiezen, moet je het ook de keuze geven. "Wil je met de duplo spelen?" - als het kind dan nee zegt, dan moet je het wel respecteren, vind ik, want je vraagt het kind om een keuze. Is het geen keuze, dan moet je het ook niet brengen alsof het kind een keuze heeft.

Citaat:

Ouders en opvoeders krijgen ook niet altijd hun zin hoor :) Sterker nog... zeker als de kinderen nog klein zijn schik je je als ouder veel meer naar wat de kinderen aangeven (eten, vieze luiers, slapen / niet slapen) dan dat je de kinderen kunt aanpassen aan wat jij wilt.

Maar ouders zijn verantwoordelijk, en hakken daarom wel de knopen door. Zij beslissen uiteindelijk. Dat heeft niet zoveel met 'je zin krijgen' te maken, maar met verantwoordelijkheid.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:54

HeleneDas: Dat is een goed idee, ik probeer het nu te doen en het werkt best goed... Wat betreft de stickers gaat het ook zeer goed! We zijn er nu mee gestopt omdat het niet meer nodig is. Hij gaat nu zelfs uit zich zelf naar het toilet. Alleen zijn ze 's nachts (nog) niet zinderlijk.

Shadow0: Bedankt voor je reactie over keuzes maken, wat je schrijft over ''je zin krijgen'': zo had ik het nog niet bekeken! Bedankt!