chronische bronchitus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 16:34

Mijn huisarts denkt dat ik waarschijnlijk cronische bronchitus heb.
Dus ik zoek mensen die dit heben.
Hebben jullie er last van in het dagelijks leven?
Gaan die eeuwige hoestaanvallen weg of worden ze minder? (pp dit moment hoest ik zo nu en dan ook bloed op)
En eigenlijk al het andere hoe gaan jullie ermee om?

Faux

Re: chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:15

Bloed ophoesten heb ik (gelukkig) nog nooit gehad, maar hier nog iemand met chronische bronchitis. :)

Bij mij is het niet zo heel erg, het uit zich er vooral in dat mijn luchtwegen héél erg vatbaar zijn voor ziektes, en dat ik meer dan gemiddeld ziek ben en hoest enzovoorts.
Het heeft op mijn leven dus geen enorme impact, ik word er niet dagelijks mee geconfronteerd, behalve als ik veel moet bewegen. Dan merk ik het aan mijn ademhaling, snel pijn in mijn longen enzovoorts.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 17:21

Had jij in het begin ook hoestaanvallen?
Ik heb namelijk nog steeds hoestaanvallen nu heb ik medicijnen die ik dan kan gebruiken.
Maar daarvoor zat ik dagelijks wel 3 a 4 uur achter elkaar te hoesten tot ik moest kotsen fo savonds tot ik inslaap viel.
Ik heb nu dan medicijnen waardoor ik het kan stoppen.

Maar had jij dat ook en ging dat vanzelf weg of niet?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:27

Ik heb periodes dat ik inderdaad helemaal gek word van de hoestaanvallen. Dat heb ik niet constant, maar meestal zo'n 2/3 keer per jaar een paar weken lang. Dan kan ik inderdaad hoesten en hoesten tot ik van pijn en vermoeidheid in slaap val. Heel vaak ook benauwd dat ik ineens midden in de nacht in volle paniek mijn ouders wakker maakte omdat ik door het hoesten ging hyperventileren en geen lucht meer kreeg. Gelukkig is dat nu ik wat ouder ben wel iets minder geworden, maar je leert er ook mee omgaan. Je voelt het aankomen, zulke periodes, en dan kun je er rekening mee houden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 17:35

En hoe doe jij het dan in die slechte periodes met werken?
Ik heb namelijk werk waarbij ik moeten zitten en niet zeuren dus als ik een hoestaanval krijg heb ik gewoon pech en al kots ik alles onder ik moet en zal blijven zitten en werken. (en dus geen medicijnen inemen)
(daarom ben ik ook nu al 3 weken thuis van me werk mijn baas zegt je komt gewoon en je bent gezond en ik wil geen gehoest horen maarja dat gaat niet he)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:47

Ehh. Dan zou ik als ik jou was ander werk zoeken of je baas een knal geven. Jij bent gewoon een mens en hebt recht op je medicijnen of wat je dan ook nodig hebt als je ziek bent. :)

Ik heb een eigen bedrijf en verder een hele flexibele bijbaan waar ik kan doen en laten wat ik wil, dus tegen dat soort problemen loop ik niet aan. Bij mij is het eerder zo dat als ik een keer hoest, er 5 mensen aan komen lopen met thee en zakdoekjes om te vragen of het gaat en of ze iets voor me kunnen doen. :')

Voordat ik in deze relaxte situatie zat nam ik gewoon de tijd en moeite die ik nodig had voor mezelf. Ik ben dat waard, klaar. En jij ook, dus wees gewoon direct tegen je baas. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:26

Ja ik had ookal besloten om te kijken of ik thuiswerk kan doen (mijn schoonmoeder doet dit al jaaren bij een betrouwbaar bedrijf) of mijn werk als postbode fultime kan doen.

Ze zorgen dus iniedergeval wel goed voor je!
Hier doet mijn vriend dat gellukig ook (niet erg maar wel medicijnen pakken en een glaasje water bij een hoestaanval) en verder is het of zo dat mensen vinden dat ik niet zo moet hoesten of dat ze denken dat ik dood ga.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:28

Hoe kan iemand nou 'vinden dat je niet zo moet hoesten.'
Alsof je dat voor de lol doet? Er een keuze in hebt? :?

Maargoed, succes er iig mee. Zo erg is het allemaal niet, goed voor jezelf zorgen, jezelf voorop stellen en je raakt eraan gewend. ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:43

Ik heb ook chronische bronchitis, alleen hoest ik bijna helemaal niet. Ik heb het alleen erg vaak benauwd en pijn in mijn longen. Ik kan alles doen, soms wel met wat moeite. Ik heb alleen geen zin om dingen aan de kant te zetten. Ik loop hard en kan je vertellen dat ik de dag er na echt niet blij word, als ik bij vrienden ben geweest moet ik een paar dagen bij komen omdat zij allemaal roken, ik rijd ook gewoon paard. Met mijn werk heb ik nergens last van, maar volgend jaar wil ik naar de Marine en dat is heel ander werk dan wat ik nu doe, we zullen zien hoe het dan gaat. Je kunt je zelf er bij neer leggen, maar daar wordt het alleen maar erger van.

Wat voor medicijnen gebruik je?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:52

Ik heb nu ventolin en ik krijg er nog wat bij en dat kan ik maandag ophaalen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:54

Hier nog iemand met chronische bronchitus.
Ik hoest elke dag wel,vooral s'morgens heb ik van die hoest buien.Soms zo erg dat ik ervan moet braken.
Ik heb er soms maanden weinig last van,op wat hoesten na.
Als ik last krijg moet ik vaak veel slijm ophoesten.
Ik gebruik Pulmicort,helpt ook tegen mijn benauwdheid.
Maar weet je, je went eraan,echt waar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:16

Ik heb ook "iets met mijn longen" maar ik weet niet of het chronische bronchitis is.

Heb wel dit jaar 3x aan de prednisolon en antibiotica gezeten omdat ik bronchitis had.
Gebruik 2x per dag 400mg Symbicort en als het nodig is Ventolin.
Helaas moet ik van medicijn veranderen, ik word erg hees van de Symbicort en dat kunnen ze op mijn opleiding niet waarderen.

Ik heb voor maandag een afspraak met de HA staan, benieuwd wat voor alternatief ik aangeboden krijg.

Verder merk ik er niet heel veel van, wel dat ik sneller buiten adem/benauwd ben dan anderen. Als ik me heel erg moet inspannen, bijvoorbeeld bij een danswedstrijd want dan geef ik alles wat ik heb, dan kan ik wel zo benauwd zijn dat ik bijna overgeef.

Oja en ik heb veel last van slijm ophoesten. Nouja, ik heb er geen last van maar ik moet het wel doen zegmaar. :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:00

Je moet het wel doen?
Wat bedoel je daarmee?
Mag ik vragen hoe vaak jij de ventolin per dag gebruikt?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:12

Ventolin gebruik ik niet dagelijks, alleen als het nodig is. Bij weersomslagen kan ik wat benauwd worden, stoffige omgevingen / omgeving met dieren, of als ik intensief ga sporten preventief (spinning bijv)... In die situaties gebruik ik Ventolin. Soms 1 a 2 pufjes, als het langer aanhoudt 6-8 per dag.

Met het "ik moet het wel doen" bedoel ik dat ik wel veel slijm in mijn luchtwegen heb maar er geen hinder van ondervind. Alleen ik moet soms even lekker rochelen om alles weer "vrij" te maken. Snap je? :D

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 22:42

Plien91 schreef:
Ventolin gebruik ik niet dagelijks, alleen als het nodig is. Bij weersomslagen kan ik wat benauwd worden, stoffige omgevingen / omgeving met dieren, of als ik intensief ga sporten preventief (spinning bijv)... In die situaties gebruik ik Ventolin. Soms 1 a 2 pufjes, als het langer aanhoudt 6-8 per dag.

Met het "ik moet het wel doen" bedoel ik dat ik wel veel slijm in mijn luchtwegen heb maar er geen hinder van ondervind. Alleen ik moet soms even lekker rochelen om alles weer "vrij" te maken. Snap je? :D

Ik geloof dat ik het snap.
Ik hoef er namelijk niks voor te doen om het op te hoesten want het gebeurt meer dan me lief is en hellaas mag ik de ventolin maar 4 keer per dag gebruiken en is dat niet genoeg om de heele dag te kunnen ademen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:04

ik zit tegen de chronische bronchitis aan (ja apart, maar krijg er bijna ieder jaar weer last van, maar de dokter probeert het zo ver tegen te houden omdat ik het hoesten er echt niet bij moet hebben) dus met ventolin en als het al te laat is van die pilletjes die het hoesten stoppen (uh codeine geloof ik ) probeer ik niet te gaan hoesten.
Al begin ik al weer, en heb al een paar nachten niet goed geslapen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:52

Hier ook iemand :j

Heb pulmicort en ventolin.......
Je kent je lijf en weet wat problemen geeft, dus ik hou daar rekening mee :P ik heb vaak zat tot kotsend toe zitten hoesten :( dan krijg ik meestal prednison voorgeschreven.
Afgelopen mei was voor mij echt het dieptepunt, ik had het zo benauwd dat ik echt dacht dat ik dood zou gaan.
Ik verzorgde toen de dieren bij iemand thuis en heb er niet bij stilgestaan dat het geen gezonde omgeving voor mij zou zijn.
Ben toen heel ziek geweest...... mijn vriend was het zat en vond het eng, hij heeft mij opgepakt, in de auto gezet, is naar ons huis gereden, heeft mij in bed gelegd het raam wagen wijd opengezet en toen knapte ik een beetje op. Heb daarna nog een week in bed gelegen met een prednison kuur.

Ik slik altijd een pilletje erbij wat de hoestprikkel verminderd ;)
En elke dag een pilletje dat de symptonen van allergische reactie's doet verminderen :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:26

Ik heb zelf geen chronische bronchitis, maar wel astma.
Ik kan je vertellen dat ik in het leven hinder daarvan ondervind...
Een klein stukje lopen naar de supermarkt is voor mij al dood vermoeiend, ik kom daar happend naar adem binnen, klein stukje fietsen idem...
Ik gebruik 2x daags 2 puffen symbicort, ventolin zeker 4 puffen per dag, dan heb ik ook nog seretide en de serevent.. Hele lading puffen maar zonder zou ik de dag niet doorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:36

Geen chronische bronchitis, maar astma. Wat is het verschil eigenlijk, de klachten en medicijnen zijn zowat hetzelfde.
Ik heb last van mijn astma bij overgang van weer, nat naar droog en andersom, warm naar koud en andersom, last van mist en dergelijke.
Ik krijg dan pijn in mijn longen en wordt zeer benauwd, ook vastzittend slijm en kriebelhoest, zodat je zowat moet overgeven, wil je het ophoesten. En het slijm is zooo taai, je kan het niet weg slikken.
Ik gebruik seretide met de voorzetkamer en voor de quick fix salbutamol met de novolizer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:06

Moontje1991 schreef:
En hoe doe jij het dan in die slechte periodes met werken?
Ik heb namelijk werk waarbij ik moeten zitten en niet zeuren dus als ik een hoestaanval krijg heb ik gewoon pech en al kots ik alles onder ik moet en zal blijven zitten en werken. (en dus geen medicijnen inemen)
(daarom ben ik ook nu al 3 weken thuis van me werk mijn baas zegt je komt gewoon en je bent gezond en ik wil geen gehoest horen maarja dat gaat niet he)

Je baas verdient een beste trap onder zijn kont, een baas zonder respect.
Ik weet namelijk zelf wat is, en het is niet leuk, ik kots er niks onder trouwens, je hoest nou eenmaal veel als je dat hebt daar kun jij niks aan doen