Schimmel bij mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Schimmel bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 08:28

Hallo
Ik loop sinds een half jaartje stage bij een paardenhouderij. En sinds kort hebben veel paarden daar schimmel, ik moet die paarden dan vaak behandelen. Nu verschijnen er ook rode plekken met bultjes op mijn hand. Is dit dan ook schimmel?
En wat kan ik er tegen doen?
Gr Sanne

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:37

Maikaatje schreef:
En wat kan ik er tegen doen?

Mee naar de huisarts gaan...........

siskeh

Re: Schimmel bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:42

Absoluut, wij hebben bij de koeien ringschurft gehad, en dat is ook besmettelijk (en "schadelijk") voor mensen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 08:51

ringworm, dat ziet eruit al kleine rondjes (halve maantjes) dicht bij elkaar waar de haren verdwijnen.
Als je dit moet behandelen dan kan je het zelf ook krijgen.
Ik heb het ook moeten doen bij paarden op het bedrijf waar ik gewerkt heb, maar ik wist wat het was en heb handschoenen gedragen (latex) om te voorkomen dat ik direct in contact zou komen.
Ringworm is een bacterie die voor zowel paard als mens schadelijk is. Als je dus als een reactie op je huid hebt dan kan je beter zo snel mogelijk naar de dokter om een cremetje te halen. Want nu heb je het alleen op je arm, maar het kan snel verspreiden op andere plekken van je lichaam...

Maar je kan natuurlijk ook gewoon een alergische reactie hebben op het bestrijdingsmiddel dat je gebruikt hebt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:22

Ja, dat kan. Beste kun je zoals LecyTinker al zegt handschoenen dragen. Mocht je denken dat het ook schimmel/ringworm is dan kun je het beste snel naar de dokter voor een zalfje. Let wel op jij bent dan ook besmettelijk voor mens én dier.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:40

antischimmelcreme kun je zo bij het kruidvat halen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:00

Zonnebloem schreef:
antischimmelcreme kun je zo bij het kruidvat halen.

ja, maar met ringworm zou ik toch even naar een dokter gaan, is niet zomaar een bacterie... Je kan beter voorzichtig zijn dan je hele lichaam vol met een huidbacterie te hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:33

Ik heb idd ook wel eens ringworm van de paarden overgekregen, heel vervelend en duurde ook best een tijd voor het weg was. SNel naar de dokter dus!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:37

Ik zou ook even naar de huisarts gaan. Die kan je gericht er de juiste schimmelcreme voor geven (en als je geluk hebt wordt het gewoon vergoed door je zorgverzekering). Mischien een idee om bij de paarden tijdelijk van die wegwerphandschoenen te dragen? maar als je daar hele dagen bent schiet dat ook niet op...

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:10

Ja, dat kan ringworm zijn. Een gewone anti-schimmelcreme, verkrijgbaar bij de apotheek, zal volstaan. Als het niet overgaat, zou ik je HA even opzoeken.