Niet kunnen slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dickie8

Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:25

Hallo,

Ik weet niet of hier al een topic over is, indien ja...sorry :o

Ik kan al een poos niet slapen. Ik slaap dan bijvoorbeeld rustig in om vervolgens midden in de nacht wakker te schrikken (rond 02.00uur, 03.00uur), daarna kom ik gewoon niet meer in slaap.
Gisteren en eergisteren kon ik gewoon helemaal niet in slaap komen.
Ik denk dat ik teveel pieker. Ik ga denken, oliebol...ik kan weer niet slapen, ik MOET slapen...morgen moet ik werken en dan ben ik vast niet fit etc etc...
Ik ga ook liggen van, ow nu hoor ik mijn vriend snurken, hoor ik wat??

Kortom, ik word gewoon een beetje gek van mezelf, aangezien ik graag weer een normale nachtrust wil waarin ik lekker door slaap.
Ik heb mijn rust wel nodig, aangezien ik een fulltime job heb, huishouden, paarden etc.

Heeft iemand tips? Of is er een middel wat ik kan gebruiken?

Bedankt alvast.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:01

Nobody?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:06

Rustig aan, je hoeft pas vanavond weer te slapen ;)

Wat bij mij helpt is het moeten slapen proberen uit te schakelen. Verder heb ik op een gegeven moment pen en papier naast mijn bed gelegd. Merk ik dat ik lig te piekeren over iets dat ik niet moet vergeten dan schrijf ik het even op.
Verder gedachten afleiden. Heel bewust kiezen voor iets dat van jou is en leuk is. En anders (klinkt heel suf) gaan tellen. Optellen is voor mij te simpel, dan gaan mijn gedachten al snel naar iets anders. Daarom tel ik terug. Van 1000 naar 1, gaat het fout begin ik opnieuw. Vaak opnieuw begonnen, maar nog nooit 1 gehaald.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:25

Ja sorry, ik ben nogal driftig en dat is 's nachts ook het probleem!

zonnebloem18

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:32

Zet de radio eens aan en ga gewoon daar naar luisteren niet te hard zetten.
Dan val ik altijd vanzelf weer in slaap, zonder radio kan het wel even duren.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:34

Ik ken het probleem,helaas.... Ik gebruik nu valeriaan, ik vind dat dat wel redelijk goed werkt...

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:43

ShirleyM schreef:
Ik ken het probleem,helaas.... Ik gebruik nu valeriaan, ik vind dat dat wel redelijk goed werkt...

Ik heb zojuist Valdispert gekocht.
Kijken of dat helpt.

En wat radio betreft, ik denk niet dat vriendlief daar blij van wordt ;-)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:43

He Jet, vervelend joh.... Ik heb van die melatonine pilletjes voor als ik niet kan slapen.
Melatonine scheidt je lichaam ook uit als het gaat slapen, het zorgt er nl voor dat je in slaap valt. Je kunt even proberen of die van de drogist(gewoon van VSM ofzo) genoeg werken, anders kun je van de dokter wat zwaarderen krijgen.
Je kan hier ook niet echt verslaafd aan raken ofzo.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:43

Valdispert maakt rustig, maar geeft geen slaapsignaal af.......

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:46

Sodera schreef:
He Jet, vervelend joh.... Ik heb van die melatonine pilletjes voor als ik niet kan slapen.
Melatonine scheidt je lichaam ook uit als het gaat slapen, het zorgt er nl voor dat je in slaap valt. Je kunt even proberen of die van de drogist(gewoon van VSM ofzo) genoeg werken, anders kun je van de dokter wat zwaarderen krijgen.
Je kan hier ook niet echt verslaafd aan raken ofzo.

Melatonine tabletjes heeft mijn zus ook ja. Die zijn beter als Valdispert?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:48

Valdispert maakt rustig volgens mij, tenzij je die speciale voor 's nachts hebt.
Ik zal even gaan zoeken, kom er zo op terug.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:52

Je hebt van Valdispert Nacht, die schijnt te zijn om rustig te worden en in slaap te vallen. Daar zit geen melatonine in, maar die voor 's nachts extra sterk wel.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:58

Sodera schreef:
Je hebt van Valdispert Nacht, die schijnt te zijn om rustig te worden en in slaap te vallen. Daar zit geen melatonine in, maar die voor 's nachts extra sterk wel.

Ik heb de gewone Valdispert Nacht.
Wat adviseer je? Melatonine?
Haha je lijkt wel zo'n dokter ;-)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:00

Ik zou dit gewoon eerst eens ff proberen :)!!!
En het kan nu natuurlijk ook nog meehelpen dat je denkt ow ik heb zo'n pilletje dus ik ga lekker slapen :)! Hoeft helemaal niet erg te zijn, als je maar lekker kan slapen!!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:01

Ik denk eerder dat je veeeeel te druk bent in je hoofd (en met je leven?).
Er is maar 1 oplossing: de oorzaak van je piekeren wegnemen. Pas dan kun je weer lekker slapen.

Ik ga zelf altijd even een lekker romannetje lezen voordat ik ga slapen. Goed in het boek zitten zodat je gedachten verzet worden en zodra je in slaap dommelt boven het boekje, huppa licht uit, omdraaien en pitten met die handel.

Ik heb jarenlang last gehad van niet kunnen (in)slapen. De oorzaak van mijn gepieker is weg en ik slaap weer als nooit tevoren...(en ook ik was vrij driftig en dat was weer het gevolg van de problemen en piekeronderwerpen...)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 13:08

Ik pieker...klopt..waarover..over het slapen..haha.
Ik ben veel te gefocussed op het slapen waardoor het niet lukt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:34

L tryptofaan is een middel wat je neemt als je al veel geprobeerd hebt, 22 euro voor 60 tabletten en je neemt er 2 op een dag.Mijn moeder heeft 2 maanden niet geslapen, en na een paar dagen l tryptofaan slaapt ze een paar uur erg vast achter elkaar.Het heeft een paar dagen nodig voor dat het werkt.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:24

marleen_usar schreef:
L tryptofaan is een middel wat je neemt als je al veel geprobeerd hebt, 22 euro voor 60 tabletten en je neemt er 2 op een dag.Mijn moeder heeft 2 maanden niet geslapen, en na een paar dagen l tryptofaan slaapt ze een paar uur erg vast achter elkaar.Het heeft een paar dagen nodig voor dat het werkt.

Is dat middel verslavend?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:29

Ik denk dat je niet allerlei middelen op eigen initiatief moet gaan gebruiken. Als ontspanningsoefeningen niet helpen, zou ik een afspraak met de huisarts maken. Die heeft echt wel vaker met slaapproblemen te maken en kan dan iets passends voorschrijven.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 09:59

BrankaZ schreef:
Ik denk dat je niet allerlei middelen op eigen initiatief moet gaan gebruiken. Als ontspanningsoefeningen niet helpen, zou ik een afspraak met de huisarts maken. Die heeft echt wel vaker met slaapproblemen te maken en kan dan iets passends voorschrijven.

Ja, maar meestal zijn dat verslavende middeltjes. Homeopatische middeltjes kunnen meestal geen kwaad. Ik probeer de melatonime tabletten een week, mocht dat niet helpen, ga ik naar de ha.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:05

Dan zou ik bij de ha duidelijk aangeven dat je beslist niet iets wil waar je verslaafd aan kan raken als hij je iets wil voorschrijven. Lijkt mij sterk dat hij dat niet kan begrijpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:34

Probeer wat ontspannends te doen voor je gaat slapen.
Zorg dat je je dagelijkse portie "zorgen" op die manier in ieder geval even van je af kunt zetten.

En probeer je niet druk te maken over het slapen. Als je wakker bent; gewoon even iets gaan doen dat rustig is. Stukje lezen, oordopjes met muziek in, etc. Als het je maar rustig maakt.
Laat het gewoon over je heen komen, want hoe harder je terugvecht tegen 't feit dat je niet kunt slapen, hoe lastiger het inslapen zal zijn.

Melatonine zal in dit geval denk ik niet zo goed helpen. Want dat helpt je vooral tijdens het inslapen.
Je zegt al dat je met inslapen geen probleem hebt, alleen dat je wakker wordt midden in de nacht. Dus melatonine zal dan waarschijnlijk weinig effect hebben.
Bovendien is de dosis die je hier in NL kunt krijgen ook zó laag dat het überhaubt weinig doet.
In de VS heb ik in 2007 melatonine gebruikt, om m'n jetlag herstel te onderstuenen. En dáár zit wel genoeg in. Daar merk je tenminst wat van....

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:45

Ik heb nu juist wel problemen met inslapen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:57

Dan zou je melatonine evt kunne proberen inderdaad.
Maar als je zo aan het piekeren bent, denk ik dat er weinig is dat je daarmee kan helpen. Je moet dan echt eerst achter het piekeren aan en jezelf kalmeren.

Want die slaap hulpmiddelen zijn alleen een steuntje in de rug, geen oplosser voor het probleem ;)

Oh, en wat ook goed helpt; overdag véél actieve dingen doen, zodat jij en je lijf écht moe zijn.
Dan val je ook sneller en makkelijker in slaap.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 11:00

Hypofocus schreef:
Dan zou je melatonine evt kunne proberen inderdaad.
Maar als je zo aan het piekeren bent, denk ik dat er weinig is dat je daarmee kan helpen. Je moet dan echt eerst achter het piekeren aan en jezelf kalmeren.

Want die slaap hulpmiddelen zijn alleen een steuntje in de rug, geen oplosser voor het probleem ;)

Oh, en wat ook goed helpt; overdag véél actieve dingen doen, zodat jij en je lijf écht moe zijn.
Dan val je ook sneller en makkelijker in slaap.

Oké, bedankt voor je tips!!
Helaas zit ik overdag bijna de gehele dag, aangezien ik een zittend beroep heb.
Ik heb niet echt problemen of stress...ik pieker alleen over het slapen,...vandaar dat ik me veel te druk maak om te gaan slapen, waardoor het niet lukt. Snap je?
Ik ga in ieder geval de melatonine gebruiken en ik zal vanzelf wel een keer in slaap vallen.