Sociaal verpleegkundige?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Sociaal verpleegkundige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:36

Ik heb een vraag....

Ik kreeg een brief van de ggd, met daarin het verzoek of ik wil bellen en dan moet vragen naar een sociaal verpleegkundige na aanleiding huisartsbezoek.
Ik ben twee x naar de huisarts geweest,soatest - die positief was en later omdat ik een schimmelinfectie had.

Maar wat is een sociaal verpleegkundige? Wat moeten hun doen?
Ik krijg een heel raar gevoel over die brief en zal ook wel bellen. Maar weet even neit zo goed wat ik hier nou weer mee moet.

groetjes

zonnebloem18

Re: Sociaal verpleegkundige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:42

Misschien dat ze je naar aanleiding van je bezoeken je wat voorlichting willen geven??

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:54

zonnebloem18 schreef:
Misschien dat ze je naar aanleiding van je bezoeken je wat voorlichting willen geven??

Maar daar heb ik helemaal niet omgevraagd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:11

Ik denk inderdaad dat dat het is. Een kruising tussen een maatschappelijk werker en een verpleegkundige, ter preventie. Preventie is in de hulpverlening/zorg érg belangrijk, natuurlijk zal jij waarschijnlijk echt wel weten hoe je aan die seksueel overdraagbare ziekte en schimmelinfectie komt.. Maar er zijn genoeg mensen die dat inzicht dus niet hebben en misschien nog 7 keer in diezelfde sloot zouden vallen. :)

Ik vind het eigenlijk een goed initiatief, als het is waarnaar het klinkt. Dat je er niet om gevraagd hebt snap ik, maar drang en/of dwang worden in sommige gevallen/sommige instanties gezien als manieren om iets net wat meer impact te geven, zodat het echt goed 'opgenomen' wordt, zeg maar. :) Of dat echt zo is en ik welke gevallen dan, bevalt uiteraard te discussieren. ;)

Maar als je het niet wil, zou ik inderdaad zéker even bellen!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:16

Myukii schreef:
Ik denk inderdaad dat dat het is. Een kruising tussen een maatschappelijk werker en een verpleegkundige, ter preventie. Preventie is in de hulpverlening/zorg érg belangrijk, natuurlijk zal jij waarschijnlijk echt wel weten hoe je aan die seksueel overdraagbare ziekte en schimmelinfectie komt.. Maar er zijn genoeg mensen die dat inzicht dus niet hebben en misschien nog 7 keer in diezelfde sloot zouden vallen. :)

Ik vind het eigenlijk een goed initiatief, als het is waarnaar het klinkt. Dat je er niet om gevraagd hebt snap ik, maar drang en/of dwang worden in sommige gevallen/sommige instanties gezien als manieren om iets net wat meer impact te geven, zodat het echt goed 'opgenomen' wordt, zeg maar. :) Of dat echt zo is en ik welke gevallen dan, bevalt uiteraard te discussieren. ;)

Maar als je het niet wil, zou ik inderdaad zéker even bellen!!

Ja weet wel hoe soa onstaan maar ik ga echt neit met jan en alleman naar bed.
Ik heb een ex gehad die vreemding en heb aardig tijdje rondgelopen daarmee blijkbaar.
Een schimmelinfectie kan ook komen door te vaak douche / door verkeerde zuren / door teveel suiker ect.

Je komt nu beetje over alsof je denkt dat ik met iedereen naar bed ga en onveilig. Maar zo ben ik dus niet. Ik heb 1 ex en nu een relatie met wie ik samen woon.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:21

Maar ik ben dus niet verplicht om te gaan als dit eventueel het geval is?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:27

Nee, rustig maar, ik bedoel het helemaal niet negatief! Ik zeg ook juist, dat jij zelf wel weet waar die soa vandaan komt en ook hoe je het kan voorkomen (was in dit geval lastig, maar toch), hetzelfde over de schimmelinfectie (ik werk in de zorg en ken genoeg mensen met een schimmelinfectie, waarvan ik 100% zeker weet dat het niet door seks komt :D ). Maar omdat dus niet iedereen dat weet, niet iedereen dat inzicht heeft en er dus genoeg mensen zijn die meerdere malen een soa oplopen. Al dan niet door 'wild' gedrag, om het zo te noemen.

En ik denk dat ze de 'mensheid' willen behoeden daarvoor, wat ik op zich een erg goed initiatief vind.

Of het verplicht is of niet, weet ik niet. Maar kan het me niet voorstellen (zeker niet als je meerderjarig bent).

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:30

Nee ok ik snap hem. Ik begreep je indd even verkeerd sorry.
Nou ja, ik zal morgen maar even bellen en dan horen wat ze willen. Ik weet nu in ieder geval wel wat zo iemand doet of wat zijn functies horen te zijn.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:45

Sorry maar mijn fantasie slaat meteen op hol.
Zou het kunnen omdat je soa test positief was dat je ook HIV hebt opgelopen?
Zo'n andere makkelijker te genezen soa zeggen ze dan misschien per telefoon en bij een HIV besmetting denken ze dan misschien dat je begeleiding nodig hebt en dus schakelen ze de sociaal verpleegkundige in. :oo

Hoop voor je dat dit niet het geval is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 19:48

lindsey schreef:
Zo'n andere makkelijker te genezen soa zeggen ze dan misschien per telefoon en bij een HIV besmetting denken ze dan misschien dat je begeleiding nodig hebt en dus schakelen ze de sociaal verpleegkundige in. :oo

Nee dat denk ik niet.
Omdat die soa in september gebeurd is, heb toen twee pillen gekregen en daarna was ik weer schoon.
Denk dat als ik hiv had dat ze me eerder en sneller waarschuwde omdat ik ook nog een relatie heb. Die gevaar zou lopen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:53

Hmm bizar, heb er nog nooit van gehoord maar eerlijk ook nooit mee te maken gehad.
Ik zou gewoon even terugbellen en vragen wat de bedoeling is.
Als je geen interesse hebt, dan hoef je lijkt mij niet te gaan toch? Jij hebt niet gevraagd om die afspraak.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:10

lindsey schreef:

Dit lijkt me nogal onlogisch. Als je HIV zou hebben ga je niet naar een verpleegkundige maar naar een huisarts en daarna naar het ziekenhuis. Een verpleegkundige is niet bevoegd om daar ook maar iets mee te doen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 17:04

Ok, het ging dus nog indd over die soa.
Zij had aan mij gevraagd of ik mijn ex al had ingelicht, en blablabla. Ja dat had ik al gedaan.

Ik vroeg zo van mag mijn huisarts jullie zomaar die gegevens geven ? Zij zei dus van nee, dat is toch afgesproken dat ik jou zou bellen?
Nou dat was dus helemaal niet geval. Die arts is dus in overtreding gegaan. Zij vond het ook niet zo netjes.

Maar het is nu klaar.