Ziek geweest, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ziek geweest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:09

Ik weet niet wat het beste is om te doen :o

Het zit zo:
Eind oktober/begin november ben ik door omstandigheden (overlijden, geen zin om details te vertellen) 2 weken thuis geweest. Na die 2 weken ben ik weer gaan werken, 4 dagposten en het weekend de nacht. Maandag dus geslapen, voelde me 's avonds al niet al te best maar dat heb ik wel vaker na die nachtposten, het haalt je ritme gewoon overhoop. Maar maandagnacht werd het erger, dinsdag en woensdag plat gelegen (griepachtige symptomen), moest toch niet werken en dacht dat het wel op 2 dagen voorbij zou zijn. Hoe verkeerd was ik :=

Donderdag opgestaan om te gaan werken, maar dat zou 'm niet worden, dus gebeld naar het werk en naar de dokter gegaan. Griep .. Hij dacht een soort keelvariant (omdat ik enorme keelpijn had), mexicaanse of niet kon hij niet zeggen (maakt verder eigenlijk ook niet uit) maar gewoon nog een paar dagen uitzieken, maandag zou ik vast kunnen gaan werken.

Nou ^)
Vrijdag ben ik beginnen hoesten, en dat werd alleen maar erger. Dus zondag gebeld naar mijn werk dat ik maandag echt nog niet kon gaan werken en maandag weer terug naar de dokter. Hmm, toch maar een foto laten nemen. Tuurlijk, een hele mooie longontsteking :(

Nu zijn we bijna een maand verder en zit ik nog steeds thuis, heb de toestemming om zaterdag te gaan werken en ik wil ook echt gaan werken, heb al lang genoeg thuisgezeten. Nu was de planning om deze week conditie terug op te bouwen, want ik heb dus niks meer .. Vrijdag ben ik voor het laatst naar de dokter geweest, daarna nog even buiten, zaterdag weer even buiten, zondag een uurtje naar mijn pony (en ik was werkelijk doodop toen ik terugkwam :( ) en gisteren opgestaan met enorme keelpijn -O-

Dus .. hoe moet ik dit aanpakken?
Want het leuke weer van nu helpt ook niet mee moet ik zeggen :(

Toch maar proberen elke dag naar buiten? Wat beweging, wat dingen doen?
Of lekker warm binnen blijven?

Zaterdag moet ik gewoon gaan werken, ik heb nog maar een tijdelijk contract en het heeft allemaal al lang genoeg geduurd :( Iedereen begrijpt het wel, toen ik die eerste foto ben gaan laten maken ben ik langs het werk gegaan (ik werk in het ziekenhuis :+) en toen zeiden ze dat ik eruit zag als een wandelend lijk .. altijd leuk om te horen :+ Ben toen het wat beter ging nog eens geweest en toen zeiden ze dat ik er nog steeds niet goed uitzag en dat ze mij voor januari niet terugverwachten. Maar ik wil toch echt wel gaan werken .. moet met kerstmis werken en dat wil ik gewoon doen ..

Dokter zei vrijdag dat ik maar gewoon elke dag een beetje naar buiten moest en zo wat conditie terug opbouwen en dan zou het zaterdag wel lukken. Maarja, vrijdag vroor het nog geen -2 overdag :( Dat weer doet mij naar mijn gevoel echt geen goed :n Dus weet ik niet wat het beste is om te doen ... (heb trouwens ook vitaminen die ik elke dag moet nemen die me wat zouden moeten helpen).

Er zijn vast wel mensen met ervaring met een (zware) longontsteking (kantje boord ziekenhuis, het is omdat zowel mijn moeder als ik in de medische sector zitten dat we weten wanneer het nodig is echt naar het ziekenhuis te gaan dat ik thuis mocht blijven, maar het heeft niet veel gescheeld of we moesten op een bepaald moment toch gaan) ... hoe hebben jullie dat terug opgebouwd? En is het aan te raden bij zo'n koud weer gewoon naar buiten te gaan of is het beter binnen te blijven en hopen dat het op het werk gewoon gaat gaan? (is 8u werken natuurlijk).

Nikka

Re: Ziek geweest, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:12

Heb je geen bedrijfsarts? Die kan samen met je kijken hoe of wat. Wat voor werk doe je overigens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:14

Laborant (bloedstalen ed onderzoeken).
We hebben wel arbeidsgeneeskunde :j maar ik weet eigenlijk niet hoe dat gebruikelijk is bij ons (aangezien ik er pas werk, heb die personen nog nooit gezien :+ moest wel nu toevallig op jaarlijks onderzoek). Je bedoelt op voorhand langsgaan en aan die persoon vragen of ik het werk terug aankan ofzo?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:19

Ja, overleggen hoe of wat en eventueel een opbouwschema maken.
Kan soms ook telefonisch, hangt van de bedrijfsarts af. Op zich is het advies van de huisarts correct, probeer elke dag wat meer te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:23

Opbouwschema .. zou niet weten hoe ze dat bij ons zouden doen. Het werk is gewoon het werk, daar valt niks op te bouwen :+

Klopt, en ik wil dat advies ook wel volgen, maar het is dus leuk winterweer, overdag komt het niet (veel) boven 0°C, heb vrijdag/zaterdag/zondag wat gedaan (niet veel spectaculairs) en ben maandag opgestaan met keelpijn. Ik heb ergens een beetje schrik als ik nu gewoon doordoe dat ik tegen het einde van de week weer plat lig .. en dat kan ik dus niet gebruiken.. :=

Maar misschien is die schrik wel onterecht en valt het wel mee, vandaar dat ik even hier naar ervaringen vraag :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:25

[***] schreef:
Opbouwschema .. zou niet weten hoe ze dat bij ons zouden doen. Het werk is gewoon het werk, daar valt niks op te bouwen :+

Tuurlijk wel, eerst beginnen met 1 à 2 uurtjes per dag en dan opbouwen naar een volle dag. Dat is vrij normaal als je langdurig ziek bent geweest, en je zou daar in begeleid kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:27

Hmm neen, zo werkt dat bij ons niet .. Je kan niet zomaar iemand even een uurtje of 2 inzetten, wat dan met die overige 6u? Dan moet er ook iemand op die post staan ;)

Het is gewoon 8u werken of niet werken om het even cru te zeggen ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:28

Daar hoe je niet zo bang voor te zijn wat betreft de kou. Je kunt rustig naar buiten als je je goed aankleedt. Gewoon wandelen kan best. Het is niet gek als je daarna moe bent en dan gewoon weer even je rust pakken.
Wat betreft opbouwschema bedoel ik bijvoorbeeld eerst bijv. een week halve dagen en dan weer volledig. En mocht dat moeilijk gaan dan zetten ze maar voor een week een extra persoon in.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:30

ze moeten toch nu ook iemand anders jouw uren over laten nemen, als extra. Die hoeft dan 2 uur ( of een halve dag, tis maar wat je afspreekt ) minder te komen.
Of je staat boven de formatie als je echt maar een uurtje komt, beetje extra klussen doen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:31

@ Nikka: Ok, bedankt :)
Dus die keelpijn moet ik me verder niet teveel van aantrekken en toch gewoon elke dag even buiten gaan?

(zo'n opbouwschema lukt dus niet bij ons, we hebben geen verschillende posten waarin je halve dagen kan werken enzo, we hebben enkel dagposten (8u - 16.30u), middagposten (14u - 22u) en nachtposten (21.45u - 8.15u). Meer mogelijkheden zijn er niet :n )

Zesiram schreef:
ze moeten toch nu ook iemand anders jouw uren over laten nemen, als extra. Die hoeft dan 2 uur ( of een halve dag, tis maar wat je afspreekt ) minder te komen.
Of je staat boven de formatie als je echt maar een uurtje komt, beetje extra klussen doen ofzo.

Nu wel ja, maar nu ben ik ook ziek dus nu draait iemand gewoon mijn 8u-post ;)
Wij hebben dat echt niet dat je maar 2u ofzo werkt, zou ook niet zien hoe dat eventueel bij ons zou kunnen werken .. Maarja, daar gaat het nu ook niet over :+

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:36

wat jij nu omschrijft heb ik al 4 weken , ook mijn keel en longen .steeds een paar dagen ziek , weer beter , weer ziek en steeds keelpijn als ik buiten was geweest zelfs geen stem meer ...
ik ben eerst ook thuis gebleven maar ja dat kan niet blijven duren dus ben vorige week weer begonnen met werken , ik werk buiten (manege) en de eerste paar dagen voelde ik me weer niet lekker maar ben toch doorgegaan en nu gaat het al beter..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:37

Laat het aan je werkgever over om een oplossing te vinden als je maar enkele uren per dag kan werken, dat is namelijk zijn taak. Heb je het nummer van de bedrijfsarts, bel die dan even op om een afspraak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:40

Kunnen we het gewoon hebben over wat ik deze week het beste kan doen (al dan niet buiten komen om het kort te zeggen)?

Want over dat hele werkgebeuren heb ik niks te zeggen, het werkt gewoon niet zo bij ons en ik ben echt niet in de positie om dat soort dingen te gaan eisen :+

Bedankt vwmissy voor je reactie :)
Gewoon doorgaan dus :Y) (en hopen dat het niet terugkomt :+)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:42

Heb je ook zoiets voor België :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:52

En dan blijft het stil :D
Is er in belgië geen site van de overheid met dit soort vragen/antwoorden? Door welke instantie wordt je ziektegeld uitbetaald? Misschien staat het op hun site?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:56

Ik weet niet helemaal hoe het in België werkt maar je moet geloof ik een briefje hebben van je huisarts om ziekengeld te krijgen. Maar ook bedrijfsartsen in België hebben als een van de hoofdtaken re-integratie. Kan je niet gewoon bellen en dan het probleem voorleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:57

@ Zesiram: :Y)
Heb al eens snel via google gekeken maar kon niet zo meteen wat vinden. Misschien als ik er eens echt achteraan ga, maar dat is het mij even niet waard op dit moment :+

Ik word een maand door mijn werk betaald, heb een gewaarborgd maandloon of hoe wordt dat genoemd. Dus je kan een maand ziek zijn zonder speciale dingen, ben je langer ziek dan gaat dit naar de mutualiteit, dan betalen zij jouw loon. Maar dat laatste ga ik net niet nodig hebben (of misschien net voor een paar dagen, ligt eraan hoe ze die maand zien, het papier ervoor moest binnen de 28 dagen binnen zijn, dus als ze dat ook als maand beschouwen zijn het misschien 2 of 3 dagen die van hun moeten komen.)

Maar dat uitbetalen heeft verder niks te maken met het werk hervatten denk ik, volgens mij is dat toch een apart iets en hangt het er vanaf waar je werkt wat er al dan niet geregeld kan worden.

Maakt verder ook niet uit voor dit topic, in principe :+

Nikka schreef:
Ik weet niet helemaal hoe het in België werkt maar je moet geloof ik een briefje hebben van je huisarts om ziekengeld te krijgen. Maar ook bedrijfsartsen in België hebben als een van de hoofdtaken re-integratie. Kan je niet gewoon bellen en dan het probleem voorleggen.

Maar ik heb geen probleem ... Ik ga gewoon zaterdag werken ... Mijn enige "probleem" is dat ik niet goed weet hoe ik deze week het beste kan aanpakken, maar denk niet dat ik daarvoor bij hun moet zijn :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:08

Die inhoudsopgave vinden misschien niet :+

Als iemand trouwens nog ontopic-ervaringen heeft: nog steeds welkom hoor ;)