Vaak door de enkel gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Vaak door de enkel gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:26

Ik zit met een probleem: Ik ga echt super vaak enkel heen.

Het begon ongeveer een maandje geleden en toen heeft het dik twee weken aangehouden dat ik met het kleinste beweginkje door me enkel ging. Toen ging het vorige week super goed en dacht ik eigenlijk dat ik er vanaf was, maar helaas niets was minder waar. Want vandaag tijdens mijn handbal wedstrijd ging ik er weer flink doorheen (dus ingetapet en door gegaan).

Heeft misschien enig idee hoe dit gebeuren kan, en wat ik er aan kan doen?

Gr. Renee

Thats_Me

Re: Vaak door de enkel gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:28

Als je er 1x doorheen bent gegaan blijven je banden altijd slecht waardoor je er makkelijker weer doorheen gaat. In ieder geval goed rust geven. ALs je er doorheen gaat koelen en been hooghouden. Ook fysiotherapie kan helpen om de spieren sterker te maken zodat die de klappen opvangen en niet je enkelbanden.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:03

Inderdaad wat Thats_Me zegt.
En met sporten kan intapen of versteviging (denk aan een enkelband etc.) ook werken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:05

Maar intapen en braces etc. moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen aangezien je daarmee de spieren in je enkel lui houdt. Dus alleen als extra stevigheid gebruiken als je eens iets geks wilt gaan doen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:07

Maar als je het enkel intapet met het sporten en als je niet sport dit niet doet en onder begeleiding van een fysiotherapeut je spieren traint kan dat geen kwaad lijkt me. ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:58

Intape van je enkel kan geen kwaad. Tenminste alleen als je het bij piek belasting doet. Zolang je gewoon overdag je enkel 'bloot' laat valt het mee. Immers je loopt trap, trekt een sprintje, leunt er eens op. Allemaal manieren waarop je je enkel traint.

Ik draag een brace en me spieren zijn prima instaat om me gewicht te houden.

Mare TS het klinkt meer alsof jij je enkel geen tijd hebt gegeven om te herstellen. Gewrichten zijn kwetsbaar. Als je ze niet 'verzorgt' slaan ze om. Als je nu elke keer door je enkel gaat kun je beter niet gaan handballen tot je weet wat het veroorzaakt. En zeker niet zomaar je enkel laten tape. Er is meer aan de hand. Je enkel word niet van de 1 op de andere dag zwak. Tenzij je er echt een ongeluk mee hebt gehad. Maar dan zou je dat wel vermeld hebben denk ik...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:05

Toevallig dat ik dit net lees, ik heb precies hetzelfde. Een jaar of acht geleden heb ik tijdens gym mijn enkel gigantisch hard dubbelgeklapt. Hij was naderhand enorm opgezwollen en kreeg later alle kleuren van de regenboog. In de jaren daarna is dit vaker gebeurd, alleen was de zwelling dan niet meer zo erg en herstelde het sneller. Een maand of twee gebeurde het weer (ik zwikte toen ik op een eikel stapte :roll: ). En vandaag wéér maar het ging deze keer wel heel hard, gewoon volledig dubbel. Dan voel ik ook echt dat de enkelbanden de botten niet goed bij elkaar houden zeg maar. Auw!! Heb nu ook een 'ei' op mijn enkel. En ik lijk koude tintelingen te voelen? :?

Heb geen idee wat je eraan kunt doen. Rust houden is in mijn geval geen optie, ik ben postbezorger. :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:12

In jou geval is het dus terugkerend. Jou enkelbanden (en die zijn vaker een groter probleem dan de spieren) zijn waarschijnlijk uitgerekt. Eigenlijk kun je ze dan beter wel steunen.
Als ze dik zijn smeer ik ze meestal in me arniflor zalf. Koelen helpt ook altijd heel erg. Verder steun ik de enkel dan altijd een paar weken meer.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:17

Volgens mij heb ik op stal nog van die enkelbanden (kunstmatige :D ) liggen. Heb ik ooit eens een tijdje mee gereden. Zal ze morgen eens mee naar huis brengen. En ze iig één - twee weken dragen tijdens mn werk... Nouja alleen voor mn linker enkel dan. :-)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:07

wordt je enkel ook echt dik na het door je enkel gaan? of klap je er gewoon door en that's it? heb zelf van geboorte af aan al heeeeele ruime enkelbanden... loop ook met steunzolen en dat gaat prima :)

sowieso verstandig om even naar een fysio te gaan, die kan je er meer over vertellen en kan ook vaststellen wat het probleem is. ruime enkelbanden zijn soms lastig, maar echt niet onoverkomelijk, je moet alleen dan oppassen dat het niet gaat doorwerken in je hele lijf (wat bij mij dus het geval was)