Angsten opbouwen door de jaren heen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Angsten opbouwen door de jaren heen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:54

Na enige twijfel toch maar besloten dit topic te openen..

Ik merk erg aan mijzelf dat ik door de jaren heen een beetje ben opgegroeit met angst.
Het begon al toen ik een klein meisje was van ongeveer zeven jaar oud, net als vele andere kinderen keek ik graag naar films, o.a.
bassie en adriaan, jullie kennen het vast wel, een aflevering waar de zo geliefde ´plaaggeest´ in voor kwam.
Ik keek er altijd na, ik vond het ontzettend spannend altijd, en heel erg griezelig!
Totdat ik ervan ging dromen. Iédere nacht dezelfde droom, ik droomde dat ik in mijn bed lag, het was pikkie donker, ik hoor het bijpassende plaaggeest deuntje al. (voor de mensen die de film zelf niet kennen, een heel griezellig deuntje) in mijn dromen kneep ik mijzelf altijd, want ik wist, als je het niet voelt, droom je.. wanneer ik niks voelde, schoot ik in mijn droom al helemaal in paniek, want ik wist gewoon dat het weer een hel zou worden. ik probeerde in mijn droom ook altijd wakker te worden, dit is mij maar enkele keren gelukt, en dan kun je je wel voorstellen; de rest van de nacht durf je niet meer te slapen. Maar wanneer het mij niet lukte wakker te worden, en ik vervolgens in het hoekje van de deuropening keek, zag ik dat vreselijke gezicht iedere keer weer, die langzaam maar zeker naar mij toe kwam lopen, zo eng. En wat denk je wat ie doet? Mij dood kietelen.. Tja, ik wil nu echt niet grappig gaan klinken, want ik typ dit echter met trillende handen. Het was altijd zoooo eng om mee te maken, en íedere avond weer de zelfde droom. Ik heb ooit eens toen ik het zat werd een brief geschreven voor die plaaggeest dat ie mij met rust moest laten en iets van 'plaaggeesten bestaan niet' .. En die avond, ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik weet wel dat het vreselijk was, en dat ik de avond erna niet meer durfde te slapen. Dat ik huilend op het aanrecht zat bij mijn moeder, dat ik het uitschreeuwden dat ik te bang was. ;( dit is na mate wel overgegaan. Maar als nog kan ik me zelfs nu nog bang maken dat ik er ooit weer over ga dromen. Nou gaat mijn angst niet alleen naar die plaaggeest uit, Nee, naarmate ik ouder werd kreeg ik ook angsten voor donker en duister, voor spinnen, insecten, en.. je raad het al. voor echte (dode) geesten, voor inbrekers en alleen thuis zitten. Ik heb periode's gehad dat ik zo'n 10 keer op een avond de kasten in keek, naar buiten keek of er geen geesten stonden, en wanneer ik iets hoorde sloeg mijn hart letterlijk over..
Er moet dan ook perse licht branden in de gang anders word ik helemaal... gek.
Ook alleen beneden zitten s'avonds is een hel voor mij. Ik kijk vaak naar buiten, en verbeeld me gauw van alles. Ook als ik iets denk te horen of te zien kruip ik al het dichtsbijzijnde hoekje in.. Het is gewoon angst, angst die eigenlijk nergens op slaat maar ik kan het niet zomaar uit mijn hoofd zetten. Het is iets wat ik heb opgebouwd door de jaren heen. Door iets kleins wat in mijn hoofd iets groots is geworden. Iets wat door de jaren heen echt een impact heeft gehad op mij. En nee, dit is geen zielig verhaal hoe klote ik het allemaal wel niet heb/gehad, wat dat heb ik het absoluut niet!! Ik heb gewoon zo mijn angsten. En ik wil het gewoon even van mij afschrijven..

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:00

Ik weet niet of je er al 1 hebt maar het kan helpen om een hondje in huis te nemen. Dan ben je niet zo alleen.
Ik denk dat veel mensen dit in meer of mindere maten hebben. Zelfs mannen maar die zullen daar nooit voor uitkomen.
Het is best vervelend, mijn man is eigenlijk altijd thuis maar als hij er een keer niet is slaap ik ook niet zo fijn. Dan laat ik de honden altijd bij me slapen.

NicoleHorses

Re: Angsten opbouwen door de jaren heen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:01

helaas is dit niet mogelijk i.v.m. allergie van mijn oma die eigenlijk alleen ons nog maar heeft en er dan ook dagelijks is. bedankt voor je reactie :)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:10

O jammer. Misschien iets voor later. Maar als het zo erg wordt dat het je leven gaat beheersen moet je er misschien met iemand over gaan praten. En je moet streng zijn voor jezelf. Niet iedere keer gaan kijken als je die opwelling krijgt. Dan wordt het alleen maar erger. Probeer je gewoontes daarin te veranderen en daardoor die cirkel waar je in zit te verbreken. Stapje voor stapje. En beloon jezelf als het goed gaat.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:12

Heb je gelijk in :)
Ik bouw wel veel spanning en twijfel op wanneer ik niet kan kijken.
Dan blijf ik wel onzeker. maar is zeker proberen waard!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:13

Ik ken het gevoel, als ik de trap oploop kijk ik 29372630 x achterom of ik niet gevolgt word, en als het zo voelt ga ik rennen en spring ik in men bed, dan konden ze me niet volgen dacht ik altijd. als ik alleen thuis ben zie ik allemaal dingen buiten staan, lampjes die knipperen, ik ben als de dood ervoor.
watik meestal doe als ik alleen thuis ben s'avonds, of hard muziek aan doen of bijvoorbeeld de tv aan zetten zodat je lekker geluid hoort, en als ik niet kan slapen omdat ik het eng vind zet ik in mijn kamer ook de radio/tv aan!

ik heb wel een kat , maar of die me beschermt? geen idee haha! vast niet..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:18

Ik ben 22 en ik slaap met vol licht aan. Ik raak in paniek in het donker.

Evengoed ben ik nog wel bang e.d. maar bij mij helpt het om te denken 'Goed. Er staat een geest/inbreker. Ik ben niet bang voor de dood. Wat moet gebeuren, gebeurt. Let it be'. En dan verdwijnt mijn angst en kan ik slapen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 23:24

Dat is goed dat je dat zo kan denken Lieveli. Maar ik ben wél bang voor de dood (wat is erna, doet het pijn, ik wil nog niet, wat gebeurt er, ik ben nog jong, vol plannen, bang om begraven te worden, bang dat het allemaal zon pijn doet). dus dat is minder :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:28

Ja maar het is gewoon een kwestie van jezelf manipuleren. Gewoon een 'Nou en' houding kweken. Heus :(:)

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:51

Britt_Sisi schreef:
Ik ken het gevoel, als ik de trap oploop kijk ik 29372630 x achterom of ik niet gevolgt word, en als het zo voelt ga ik rennen en spring ik in men bed, dan konden ze me niet volgen dacht ik altijd.

Wow, dit had ik kunnen schrijven. Heb precies hetzelfde, heel eng. Overdag kan ik het rationaliseren, maar ik het donker neemt toch de angst het weer over. Herkenbaar onderwerp dit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:09

[LZP] > [MW]

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:40

TS ik kan je aanraden je eens te verdiepen in de RET (Rationeel Emotieve Therapie). Nu niet schrikken van het woord Therapie, want het is een methode waarmee je zelf al een eind kan komen en die je helpt irrationele gedachten (want dat zijn het) uit te dagen en te testen = rationaliseren. Ik ben hier zelf ook mee bezig, alleen dan op een ander gebied.
Er zijn veel boeken over te vinden en ook op internet vind je veel info, wie weet heb je hier iets aan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 09:42

Ok Mas, bedankt, ik zal eens kijken op het internet :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:01

En mocht je hier zelf niet uitkomen dan raad ik je wel sterk aan om hulp te zoeken. Dit is niet iets dat heel snel over zal gaan: je hebt deze angsten in 15 jaar opgebouwd, dus je breekt ze niet binnen een uurtje weer af ;)
Maar als je hier zelf niet uitkomt loop je de kans dat dit echt problematisch gaat worden. Nu ben je nog erg jong, hoe ouder je wordt hoe moeilijker om hier iets aan te doen. Hulp zoeken is dan helemaal niet verkeerd en wil ook helemaal niet zeggen dat je gek bent oid.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:33

Zoiets heb ik ook. (waarschijnlijk één van de redens dat ik zo slecht slaap).
Ik heb toen ik klein was zo freddy kruger films (nigtmare on elmstreet) gekeken. En nog tot vandaag, als ik die film kijk kan ook ik nietmeer slapen.

Ik slaap met de deur altijd open. En als ik iets hoor word ik gek.
Mijn hart die klopt superfel.
En als ik alleen lig zeker. Nu heb ik wel geluk dat er altijd katten op men bed liggen, en ik eigenlijk me niet zo alleen voel. (ja raar eigenlijk, kat kan me niet beschermen :+ )

En dan denk ik aan onder dat mijn duitse herder en jack russel wel niemand gaan binnenlaten hoor! :)
Als ik bij men vriend ben heb ik dat ook totaal niet, dus mss is hij mijn beschermer? :o

Je mag me altijd pb-en, want ik heb een soort oplossing gevonden in een boek ivm de nachtmerries :)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:14

Ik heb dat ook! Ik zag echt dingen in mijn dromen enz. Ik geloof ook echt in geesten.
Vanmiddag lieten ze me dit filmpje zien op school:
http://www.youtube.com/watch?v=UmcxOya9WJo

Het heet blijkbaar de Angel of Death ofzo, de voetballer in het zwart met wit werd na de tekkel bezeten en ging gek doen. Brak op een rare wijze zijn rug en ging dood.
Ik vond en vind eigelijk nog steeds het een heel erg raar filmpje. De man in het zwart met wit (nu dood dus) heette Abdulrahman Al-Shoaibi. Wat vinden jullie ervan?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:16

Dat ziet er echt heel eng uit...
Toen ik rond een jaar of 10 was vond ik het ook eng om alleen op bed te liggen enzo. Als ik iets hoorde werd ik ook gek, maar ik hield mezelf altijd voor 'wat is het ergste wat er kan gebeuren... En al ga ik dood, nouja, als dat het ergste is...'
Ik was dus ook niet bang voor de dood :P
Nu heb ik er geen last meer van :) nouja, heeeeel af en toe... Maar dan zeg ik weer hetzelfde tegen mezelf ;)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:19

Ik heb het ook hoor.. Spring ook m'n bed in omdat ik bang ben dat er wat onder ligt.. Durf 's avonds ook niet in spiegels of ramen te kijken := Maar nu ik een hond heb is het al wel minder.. Slaapt ook bij me, dus dan is het toch minder eng ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:01

Een leuk boekje over RET is "Beren op de weg, spinsels in je hoofd"

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:43

Ik zie ook altijd dingen in het donker, of met m'n ogen dicht. Heb zelfs een keer gedacht dat er een moordenaar in m'n kamer stond, terwijl ik wist dat dat niet kon, want toen het licht aan was was er ook niemand en de deur zat dicht. Toch maar even het licht aangedaan: zie je nou wel, er is echt niemand. Helaas, toen het licht uit was stond ie er weer! Heb de tv aangezet en ben toen in slaap gevallen (uiteindelijk). Ik blijf wel kijken of ie er staat, maar wordt er opgegeven moment te moe voor en ga dan gewoon tv kijken.

Kan supervrolijk naar bed gaan en als ik er eenmaal in lig, opeens doodsangsten uitstaan (niet letterlijk, de dood boeit me niet zo).
Begin sneller te ademen, hart begint sneller te kloppen en kruip helemaal in elkaar.

Het enige wat bij mij werkt is m'n hoofd vol houden, mezelf niet de tijd geven om na te denken over enge dingen of om dingen te bedenken. Zet dan dus meestal de tv aan, met vrolijke dingen zoals comedy central.

Het klinkt misschien stom, maar een grote knuffel kan ook nog wel eens helpen, of iets anders om te knuffelen, gebruik daar nu m'n vriend voor^^

Weet ook niet of je soms (of regelmatig) blowt/harddrugs gebruikt? Die kunnen namelijk angsten verergeren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:35

Hahaha,
ik zet ook altijd commedy central aan in het donker _O-
nee ik gebruik geen enkele drugs/nooit gebruikt! :)

Sassol schreef:
Ik zie ook altijd dingen in het donker, of met m'n ogen dicht. Heb zelfs een keer gedacht dat er een moordenaar in m'n kamer stond, terwijl ik wist dat dat niet kon, want toen het licht aan was was er ook niemand en de deur zat dicht. Toch maar even het licht aangedaan: zie je nou wel, er is echt niemand. Helaas, toen het licht uit was stond ie er weer! Heb de tv aangezet en ben toen in slaap gevallen (uiteindelijk). Ik blijf wel kijken of ie er staat, maar wordt er opgegeven moment te moe voor en ga dan gewoon tv kijken.

Kan supervrolijk naar bed gaan en als ik er eenmaal in lig, opeens doodsangsten uitstaan (niet letterlijk, de dood boeit me niet zo).
Begin sneller te ademen, hart begint sneller te kloppen en kruip helemaal in elkaar.

Het enige wat bij mij werkt is m'n hoofd vol houden, mezelf niet de tijd geven om na te denken over enge dingen of om dingen te bedenken. Zet dan dus meestal de tv aan, met vrolijke dingen zoals comedy central.

Het klinkt misschien stom, maar een grote knuffel kan ook nog wel eens helpen, of iets anders om te knuffelen, gebruik daar nu m'n vriend voor^^

Weet ook niet of je soms (of regelmatig) blowt/harddrugs gebruikt? Die kunnen namelijk angsten verergeren.