Duizelig / Evenwichtsorgaan gedoe...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Duizelig / Evenwichtsorgaan gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:51

Vreselijk. Ik ben al sinds maandag ziek, en sinds woensdag duidelijk griep.
Nu stond ik gister op uit bed (voor wc) en viel gelijk bijna om..
Ik kon nouwelijks op mijn benen staan zo slap was ik (dat ken ik wel van vorige griepen) maar buiten dat was is extreem duizelig! Alsof ik stomdronken was!

niet een beetje dubbel-zien, maar de gang draaide om, en ik kon niet zelf lopen.
Vanochtent (na een nacht over draaideuren te hebben gedroomd..) was het niet minder, en heb ik de huisarts gebeld.
Ik vertrouwde het niet.

Hij constateerde dat ik nu een van-slag evenwichtsoorgaan heb, veroorzaakt door een luchtweginfectie.. (wist niet dat dat kon haha)

Ik heb nu een soort wagenziekte-tabletten op recept.
Helpt nog niet (paar uur geleden ingenomen)

Het lijkt alleen maar erger te worden! Nu ik al een tijd op bed zit/lig draait de kamer, en ik kan geen cm draaien met mijn hoofd, of ergens naar kijken.
Ik word heeel moe hiervan, hou mijn nek stijf..

Ik ben benieuwd wanneer dit weg gaat..

Iemand ervaring?

2misty2

Re: Duizelig / Evenwichtsorgaan gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:53

Dit gaat vaak alleen met rust over. Ik heb het van de week ook even gehad bij het opstaan. Gelukkig was het na een uurtje weg. Schijnt ook te helpen als je je laat vallen op je bed bv. Dan krijg je een schrik effect. Dus het eigenlijk even uitlokken.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:54

Probeer heel rustig op bed te liggen en naar 1 punt te blijven kijken. Als alles dan rustig is in je hoofd, dan proberen lekker te slapen. Sterkte hiermee.

De tabletten Cinnerazine helpt heel goed tegen die draaiduizeligheid.
Laatst bijgewerkt door Kaatje64 op 11-12-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:04

Tja, ik heb hier ervaring mee, maar ik denk niet dat je blij wordt van mijn ervaringen :n. Ik heb dit jaren geleden gehad (1x op mijn 14e en 1x op mijn 21e) en ben er ook nog doof bij geworden, huisartsen vertikten het om mij door te sturen naar het ziekenhuis. Toen ik eindelijk in het ziekenhuis kwam was het te laat. Mijn evenwichtsorganen zijn nooit meer hersteld |( . Ik kreeg van de huisarts pillen voor de ziekte van Meniere, alleen jammer dat ik dat niet had. Het heeft bij mij jaren geduurd voor ze wisten wat ik had, ik hoop voor jou dat het echt van de griep komt en dat je snel hersteld. Bij mij heeft het maanden geduurd voor ik weer redelijk normaal kon functioneren, de eerste tijd kon ik alleen maar op 1 kant liggen omdraaien of op een andere manier liggen daar werd ik kostmisselijk van omdat alles draaide. En nog steeds heb ik een dronkemansgang vooral in het donker en bij vermoeidheid (en dat ben je snel als je je evenwichtsorgangen moet compenseren met zicht en gevoel (in de zin van dat je grond onder je voeten voelt) ), erg moeilijk en ik hoop voor je dat dit echt een tijdelijk ongemak is veroorzaakt door de griep.

Advies dat ik je kan geven is, blijven liggen op de manier die voor jou het prettigst is en rust houden, veel meer kan je niet doen. Verder opletten of je gehoor ook niet achteruit gaat en je niet met een kluitje in het riet laten sturen door een arts als je situatie niet verbeterd of juist verslechterd.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:58

Heb ik ook gehad.....liep rond als een dronken zeeman!
De pillen die ik in de eerste instantie kreeg deden niks......de duizelingen werden zo erg dat ik me in bed vast moest houden omdat ik het gevoel had dat ik er uit zou slingeren.
Diezelfde avond heeft mijn dochter me naar de huisartsenpost gebracht, daar kreeg ik meteen cinazerine.
En dat werkte wel! Niet dat het meteen over was maar de duizelingen werden beduidend minder.
Het heeft wel lang geduurd voor het helemaal verdwenen was....voelde me nog een hele poos onzeker....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:20

Ik had een week of 6 precies hetzelfde!
Precies ook het draaien van de muren/ rest van de wereld.

Nu gaat het qua duizeligheid wel wat beter, mijn ogen zijn alleen nog telkens heel moe (vooral na veel lezen/inspannen) en in me oog zit telkens zo'n spontaan samentrekkend spiertje.

Ik ben nu al een stuk minder moe, maar het was wel heel erg was hooguit 5 van de 24 uur wakker.

Wat Ziolette zegt over gehoor; Heel vreemd maar mijn gehoor is sinds die tijd wel 10 helderder en harder... raar.

Ik ben nu nog steeds niet aan het werk, omdat ik simpelweg niet snel genoeg kan lezen, ik kan me focus niet op de letters houden, die lijken wat voor me weg te lopen. Ook kan ik geen officieele teksten typen, door hetniet kunnen focussen/concentreren denk ik.

(Heb ook last van stijve spieren door het constant strak houden van spieren, last van oorpijn, misselijkheid (inmiddels gelukkig over), en hoofpijn. Door de stress van het niet beter worden ben ik ook nog eens constant aan het hyperventileren waardoor ik zomaar hartkloppingen krijg, lage bloeddruk, zwarte vlekken voor me ogen, koude klamme tintelende handen enz enz enz.)
Hier gaat het dus nog steeds niet, en ben ongeveer 6 weken op weg.

En of het hier nou door komt of omdat ik niet goed kan lezen; Het kost me veel moeite om foutloos te schrijven (hiervoor schreef ik niet foutloos, maar ik maak nu rare fouten, bijna dislecties), en normale volzinnen te maken, ook als ik gewoon met iemand praat... Misschien gewoon wat onzeker?

Hoop dat je snel opknapt TS!
Laatst bijgewerkt door kehdra op 11-12-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:24

Heb ik standaard bij ziekte of stress, heel rot inderdaad. Ga niet te plat liggen en bij opstaan dit heel langzaam doen. Warm douchen maakt het erger. Wat valeriaan druppels willen bij mij vaak goed helpen om beter te ontspannen zodat ik in slaap kan vallen waarna het dan wat beter is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:10

Kaatje64 schreef:
De tabletten Cinnerazine helpt heel goed tegen die draaiduizeligheid.

Deze heb ik, maar helpen tot nu toe voor geen meter :( Gister een paar uur na iname werd alles op zijn ergst!
Ik kon niks anders doen dan film-kijken op een klein laptop-scherm, want dan bleef ik echt gefocust op 1 punt.
Ik heb A.D.H.D dus nogal snel aan het rondkijken en een en weren zegmaar..
Ik hou mijn nek echt stijf nu, om te voorkomen dat ik duizelig word.

Ik zit/lig op bed, verder doe ik niet veel :( Verveel me wezenloos, lezen gaat niet, dat gaat teveel dansen.
Laptop gelukkig wel ;)

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:22

TS het is een erg vervelend probleem...

Mijn man heeft de ziekte van Meniere. Heeft ook erg lang geduurd voordat ze dit vast konden stellen. Zijn gehoor is aan een kant bijna helemaal weg. Dit komt echt in aanvallen die soms zo erg zijn dat hij weken plat ligt.
Cinarizine heeft hij ook en betahistine. Beide zijn geen meniere medicijnen (is nog geen medicijn voor) maar kunnen de duizeligheid en misselijkheid daarvan minder maken. Het nadeel is dat als je het langere tijd gebruikt, je er aan gewend raakt en het niet meer genoeg helpt. Een autoritje of een draaideur door moeten is een hel voor hem. Hij is dan ook 100% afgekeurd doordat hij tijdens de autorit naar zn werk een aanval heeft gehad, weg is geraakt en zo de vangrail in is geknald.

Denk dat je je lichaam de kans moet geven aan het medicijn te wennen. Het is dus niet zo dat als je een tablet neemt je klachten ineens verdwenen zijn. Ik neem aan dat je 2 of 3 maal per dag deze in moet nemen? Probeer het dan gewoon.
Zorg dat je zo min mogelijk prikkels krijgt. Mijn man kon dus absoluut geen tv kijken of staren naar een pc of laptop. Teveel prikkels waar hij alleen maar slechter van werd. Hij lag letterlijk in het donker. Ik wens je veel beterschap!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:39

3x per dag inderdaad..
Gelukkig maakt een laptop (en films erop) (mits dus dichtbij, zodat dingen eromheen niet kunnen draaien) niet veel uit, en houd het me juist gefocust!

Naar de wc lopen is een ramp.. gelukkig allemaal smalle ruimtes.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:26

heb t zelfde, ik bots ook van tijd tot tijd tegen deur post aan terwijl ik echt dacht er in t midden doro te lopen, als ik ind e AH loop dan zie ik die winkel gangpaden echt golven zeg maar, ik ehb dus ook storing in mijn evenwichtsorgaan, bij rust neemt de duizeling iets af, maar neem ik die rust bv niet dan krijg ik knallende koppijn bij mijn slapen erbij, er bestaat geen pilletje voor, moet met rust en geduld vanzelf over gaan,

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 13:34

Ik had dus gister echt hersenschudding-hoofdpijn erbij,
ook flashbacks van mijn ongeluk en hersenschudding toen ik echt een hersenschudding had.

Dat was heel naar! Ook mijn ogen schoten lichtelijk heen en weer als ik ergens naar wilde kijken.

Ik vertelde het mijn moeder pas net, en ze schrok heel erg! Het is dat het nu weer weg is, en ik nu gewoon wat lichtelijk duizelig ben, maar moet het goed in de gaten houden!

ik vind het tot nu toe vooral vermoeiend!!

Heeft iemand een idee hoelang het nog aan gaat houden/wanneer het weggaat?

heb nu net mijn 3e pilletje ingenomen.
Na de 1e merkte ik dus geen verschil (gister eind v.d. middag.
maar vandaag (vanochtend 2e) gaat het al wat beter.
Weer zoals eergister.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:11

ik tob al 4 maanden, slik r niks voor maar moet mijn eigen regelmaat en drukke gedoe laten varen, leren nee zeggen bv en das best moeilijk

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:48

4 maanden caroline? :o Ik dacht dat ik er met mijn 6 weken toch al wel bijna vanaf moest zijn....

Deurposten zie ik inderdaad ook regelmatig van heel dichtbij :+

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:02

Ik kreeg tijdens mijn 2de zwangerschap ziekte van meniëre en dat was net wat jij nu ook beschrijft,verschrikkelijk :r
Ik had het gevoel of ik 9 maanden op een deinend schip woonde
Ook ik kreeg hier cinarizine voor (3 xdaags 25 mg) en dat hielp pas echt na een paar dagen.
En zodra ik de medicijne weer probeerde af te bouwen(ik was tenslotte zwanger)kwam het in alle hevig weer terug.
Je moet het de tijd geven om de medicijnen in te laten werken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:19

Oef! Ik dacht dat het na een paar daagjes over zou zijn???
is dat niet zo?

Ik hoop het wel..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:43

verschilt denk ik ook p persoon, niet iedereen reageert t zelfde, ja ik zit al 4 maanden in laal land haha, maar goed, moet zegegn dat t de laatste week aardig gaat, heb iig geen braakneigingen meer gehad van misselijkheid

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 15:18

Het was na een dag of 5 eigenlijk helemaal weg!
Maar nu sinds gisteravond in 1 klap weer terug bij af!!!

Ik maak me best zorgen eigenlijk... maar kan niets allamerends op internet vinden, dus het zal wel mee vallen?