Ziek door kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Ziek door kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:30

Hoe denken jullie hierover? Heb dat vroeger zo vaak gehoord... Na 't schoolzwemmen leraren die paniekerig riepen: muts op sjaal om anders worden jullie ziek! Ja hoor :') Heb nu dan allang geen schoolzwemmen meer, maar ik ga gerust met nat haar op de fiets als 't vriest. Nooit problemen mee gehad. Behalve dan bevroren haar. Sjaal draag ik ook nooit, muts ook niet. Hooguit handschoenen maar dan moet 't wel echt heel koud zijn. Ondanks die geen sjaal en muts ben ik haast nooit ziek. Juist van met de bus naar school gaan, lekker dicht op elkaar, verwarming flink hoog, wordt je ziek zeg ik altijd maar.
Kwam hier op doordat ik dit las: http://www.ze.nl/beauty/Kouvatten-bestaat-niet/2096/ En vroeg me dus af hoe jullie hierover denken :D

Lyonesse

Re: Ziek door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:34

Ziek wordt je door een virus of bacterie, niet door kou :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:47

ik heb niet het hele artikel gelezen, maar heb al vaker artikelen gelezen dat je niet ziek wordt door kou. Ik heb het daar wel mee eens want ziek wordt je idd door een bacterie of een virus.
Nu is het wel zo dat mensen vaker ziek worden in de winter en dan ook vaker verkouden worden, met de verklaring in het artikel ben ik het ook helemaal eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:26

Knuffeldier, ook verkouden word je door een virus.
Dat je in de winter vaker ziek bent, komt gewoon puur door 't feit dat men dan massaal knusjes op elkaar kruipt en lekker warm thuis gaat zitten met ramen gesloten en verwarming hoog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:32

Op de Noord- en Zuidpool kan je niet verkouden worden.
Het is daar zo koud dat de virussen die verkoudheid veroorzaken er niet kunnen overleven.

Helemaal goed, dat artikel. Goh, soms klopt de informatie op internet ook wel eens ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:32

Edoch:
Citaat:
Indirect heeft kou wél invloed; het koud hebben, kost energie en dát gaat tijdelijk ten koste van je weerstand. Dus als er dán een virus in de buurt is, slaat dit gemakkelijker toe.

Dus toch maar een muts opzetten en een sjaal omdoen als je t koud hebt om virussen geen kans te geven en dus niet verkouden/ziek te worden. :D
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 09-12-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:33

Inderdaad, het is niet de kou, puur een virus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:35

Ir111 schreef:
Edoch:
Citaat:
Indirect heeft kou wél invloed; het koud hebben, kost energie en dát gaat tijdelijk ten koste van je weerstand. Dus als er dán een virus in de buurt is, slaat dit gemakkelijker toe.

Dus toch maar een muts opzetten en een sjaal omdoen als je t koud hebt om virussen geen kans te geven en dus niet verkouden/ziek te worden. :D

Nee, zorgen voor een goede weerstand, door gezond te eten, voldoende te bewegen, op tijd naar bed te gaan, leuk werk te hebben dat geen stress geeft, en de hygiene in acht te nemen.

En door geen handen te schudden, niet te zoenen, en mensenmassa's te vermijden :D

JustLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:37

Toch moet ik wel zeggen dat ik echt niet met nat haar naar buiten kan!! Als ik dit wel doe, krijg ik daarna echt flinke koppijn :? Ik heb dan ook wel een slechte weerstand...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:37

ik ben vorig jaar goed ziek geweest van de kou hoor!
Maar dat kwam omdat ik onderkoeld dreigde te raken. Maar dat was niet zomaar, ik had al een slechte weerstand.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:39

Ibbel schreef:
Nee, zorgen voor een goede weerstand, door gezond te eten, voldoende te bewegen, op tijd naar bed te gaan, leuk werk te hebben dat geen stress geeft, en de hygiene in acht te nemen.

En door geen handen te schudden, niet te zoenen, en mensenmassa's te vermijden :D

Het was een grapje... := Ik vond het wel aardig dat ze het dragen van sjaals en mutsen eerst als totale onzin bestempelen om aan het einde van het artikel aan te geven dat het (indirect) wel bijdraagt aan het niet ziek worden...

Edit: overigens is het dragen van een sjaal een stuk haalbaarder dan alles wat jij noemt voor mij persoonlijk. Ik moet me zorgen gaan maken. _O- _O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:49

Ibbel schreef:

...geen deurknoppen vast te pakken, de telefoon van een ander niet te gebruiken, in het OV met je handen van stoelen en stangen af te blijven etc. etc.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:59

Hmmm... Dus jullie zijn 't er dan wel over eens dat je inderdaad niet ziek wordt door kou. Uitgezonderd onderkoeling dan natuurlijk. Vraag ik me wel af of mensen die wel denken dat je ziek wordt door kou zich nu niet durven melden :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:03

Mensen van de oude stempel denken nog steeds dat je ziek wordt door de kou,het is echt onzin.Hetzelfde als dat je door kou een blaasontsteking kan krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:06

Karin schreef:
...in het OV met je handen van stoelen en stangen af te blijven etc. etc.

Ik zei mensenmassa's vermijden. Daar valt het OV automatisch onder :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:09

Klopt, blaasontsteking krijg je als je te korte rokjes draagt. :j

En te korte truitjes dragen is de oorzaak van vetophoping bij je buik. Je lichaam gaat op die plekken namelijk extra vet aanmaken tegen de kou. O:)

Ik draag trouwens gewoon een sjaal in de winter en ik kleed me sowieso warm aan als ik naar buiten ga. Mijn lichaam gaat pijn doen als ik het langdurig koud heb. Maar ik kan me iig niet herinneren dat ik ooit een verkoudheid heb opgelopen door met nat haar naar buiten te gaan als het vriest. Bevroren haar borstelt alleen zo lastig. :+

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:00

en toch had ik vorig jaar een longontsteking nadat ik door de regen gefietst had met open jas (en hartstikke dronken was.)
Maar ik vind idd ook dat je goed moet ventileren, heb standaard een kiepraamje open staan.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:03

Ik ben nog nooit ziek geweest van kou.
Ik ben er wel verkouden van geworden..

Als ik ga fietsen naar school (meestal 2 of 3 x in de week in de winter en herfst) doe ik wel altijd een sjaal aan en handschoenen. Zonder is het me echt te koud nu.
In de zomer ga ik uiteraard met een vestje aan. Ik moet de berg af op de fiets dus met die wind is het erg koud met een t-shirt. :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:04

De meeste warmte in je lijf verlies je door je hoofd :D is echt waar, daarom dragen de meeste mensen ook een muts, dan heb je het veel warmer! Door de kou zelf wordt je echt niet ziek, het is alleen dat je weerstand een beuk krijgt. En als die slecht is, wordt je eerder ziek. Maar ziek wordt je bijna altijd van een ander mens, dus als je mensen mijdt, wordt je ook minder snel ziek :) Mensen zijn gewoon vieze, ziektekiemen dragende wezens :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:05

Majo schreef:
...dus als je mensen mijdt, wordt je ook minder snel ziek :)

Aan de andere kant bouw je ook weer geen weerstand op als je zo 'steriel' mogelijk leeft.

Mijn weerstand was op z'n best in de periode dat ik met acht anderen in een studentenhuis woonde en daarna een half jaar ging backpacken. :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:07

Ik ben voor het laatst echt goed ziek geweest op mijn 7de verjaardag, toen heb ik in het ziekenhuis gelegen omdat mijn darmen en blinde darm op de verkeerde plek lagen. :)

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:15

Ik denk dat veel mensen gewoon verkeerde verbanden leggen. Zo van ow ik heb met nat haar gefietst en de dag erna was ik ziek..

Virussen overleven makkelijker in de winter, het is dan lekker vochtig en je hebt weinig zonlicht. In de zomer is het een stuk droger en door het zonlicht gaan de virussen veel eerder dood. Ben ook nog nooit ziek geweest door de kou.. alleen door veel met OV te reizen :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:23

@ Zonnebloem: Dan zal waarschijnlijk een virus op dat moment kans gezien hebben zich te vermeerderen en jou te infecteren. Koud en ook nog eens dronken zijn is natuurlijk niet de allerbeste toestand voor je weerstand :P

@ XxFristixX: Je kunt gewoon niet ziek worden van kou. Je wordt ziek van een virus/bacterie. Er zijn wel virussen of bacteriën die jou ziek maken juist als je weerstand laag is. Een van de dingen die je weerstand laag maken kan wel kou zijn, misschien had je die dag ook wat slecht gegeten, slecht geslapen. Samen zorgt dat er dan voor dat die bacterie je ziek maakt.
Veel bacteriën draag je namelijk constant bij je. Zolang ze aan de buitenkant, slijmvliezen/huid/darmen, blijven is er niks aan de hand. Maar zogauw ze echt in je lijf terecht komen heb je dus een probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:28

Zonnebloem schreef:
en toch had ik vorig jaar een longontsteking nadat ik door de regen gefietst had met open jas (en hartstikke dronken was.)
Maar ik vind idd ook dat je goed moet ventileren, heb standaard een kiepraamje open staan.

Wie zegt dat dat een causaal verband is? ;)

Als ik vandaag met mn jas open fiets en morgen wordt aangereden door een auto zal iedereen het erover eens zijn dat dat niks met elkaar te maken heeft. Waarom een longontsteking dan wel? Zou ik eerder zeggen dat je die hebt opgelopen door 'besmette' lucht in te ademen op het feest (?) waar je dronken bent geworden.