Chemokuur->mexicaanse griep? Hoe gevaarlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Chemokuur->mexicaanse griep? Hoe gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:27

Hallo,
Mijn man heeft kanker en is daarvoor bezig met een chemokuur. Hij is hierdoor behoorlijk verzwakt en zijn weerstand is door de chemo behoorlijk aangetast.
Nu kreeg ik net telefoon van mijn vriendin dat haar dochtertje de mexicaanse griep heeft. Ik ben daar zaterdag nog geweest met mijn zoontje. Nu ben ik dus bang dat één van ons ook de mexicaanse griep krijgt en ik weet niet wat dit voor mijn man zou betekenen. Is er iemand die dit weet?

Ik weet dat ik natuurlijk contact met de huisarts hier over op kan nemen, maar ik wil die pas morgen bellen en maak me nu toch wel zorgen.

Alvast bedankt!

lucifertje

Re: Chemokuur->mexicaanse griep? Hoe gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:30

Als ik jou was zou ik er heel erg mee oppassen, ik ben geen doktor maar chemokuur en griep gaat niet samen ivm de verzwakte weerstand van degene die de chemo krijgt.
1 bacterie/virus binnen kan voor iemand met chemo dodelijk zijn, denk aan longontsteking...

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:32

Ik zou hiervoor toch morgen even je arts over opbellen.
Voor nu kan je er toch weinig aan doen. Hij weet het beste wat de gevaren zijn en wat je het beste kan doen.
maar als het goed is heb je ook een foldertje gehad met info over chemo en de gevaren met griep.
kijk even of hier nog iets bijzonders in staat

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:37

Op internet staat dat je 1 dag voordat je ziek wordt "besmettelijk" bent (of 5 a 6 dagen nadat je ziek bent geworden).
Als dat kindje vandaag ziek is geworden zou ze theoretisch gezien nog net niet besmettelijk zijn toen jij er was.

Maar, idd even de huisarts bellen. Succes

XLeandrosX

Re: Chemokuur->mexicaanse griep? Hoe gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:42

Helaas hebben wij geen foldertje ontvangen over de chemo. Wij wonen in Frankrijk en hier worden die dus niet verstrekt. Ik ga morgen gelijk even de arts bellen.

Een volgende vraag die in mij op kwam: Hoe snel werkt een vaccinatie? Als ik hem morgen haalt, wanneer begint ie dan te werken en in hoeverre is dit een garantie voor het niet krijgen van de griep?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:47

pfff ik kan je nu wel gaan vervelen met een immunologisch verhaal maar dat heeft weinig nut.

Een vaccinatie is naar mijn mening nooit 100% betrouwbaar. Het ligt er ook aan wat voor vaccinatie het is, of het om zomaar te zeggen een geinactiveerd vaccinatie is of een geactiveerd vaccinatie is en hoe het toegedient word.

In principe als de vaccinatie musculair wordt toegedient worden er vrij snel antistoffen gevormt. Ik kan je geen indicatie geven hoe lang dit duurt is per persoon verschillend

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:52

Ik las ook dat je na de 1e prik 40% beschermd bent en na de 2e dan 80%.
Ik neem aan dat je niet besmettelijk bent als je de prik gehad hebt, want huisgenoten van baby's
moeten ook een prik, juist zodat ze de baby's niet besmetten.

Uw man mag de prik in ieder geval niet! (maar dat zal wel duidelijk zijn)