Ziekte van Scheuermann

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Ziekte van Scheuermann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:11

Hoi!

Mensen die toevallig ervaring hebben met deze ziekte en mij er meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt,

Groetjes Pascaline :wave:

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:16

Scheuermann is een soort groeistoornis in het borstgedeelte van het wervelkolom.Hierdoor onstaat dan een kromme rug. Ontstaat meestal in de puberteit, vooral bij het mannelijke geslacht.Je bent dan minder lenig in het rompgedeelde van je lichaam.

edit: veel bewegen maar de rug min mogelijk belasten.Fyzio die de rug sterker maakt wil nog wel eens helpen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:30

Bedankt Bari! +:)+
Ik was verder ook nog wel benieuwd naar mensen die er zelf mee te maken hebben. (Of mensen die me nog wat meer specifieker wat kunnen vertellen bedoel ik daarmee!) Maar alles is welkom.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:05

Sorry ik kan je niet helpen. Maar heb je het zelf? Lijkt het dan ook op scoliose, kyfose of lordose, want daar doet me de vorige beschrijving heel erg aan denken?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:26

Waarschijnlijk wel, ik heb behandelingen gehad bij manuele therapie (nekklachten) en daar vroeg hij al meteen of ik bij de HA geweest was. Hij merkte namelijk al op dat mijn rugspieren énorm stijf waren en bovenaan is mijn rug heel rond. Vaak voelt mijn rug ook erg moe aan. Nu ben ik klaar met manuele therapie en ben nu bij de fysio voor een betere houding. Ik had een behandeling gehad maar had heel erg moeite met sommige oefeningen die ik nog geen 5 seconde uithield terwijl die eigenlijk best wel makkelijk waren. Zij vroeg ook al of ik bij de huisarts was geweest en of er reuma in de familie zit. Reuma zit ook in de familie, mijn tante heeft het. EDS heet het geloof ik.

Vanmiddag werd ik gebeld dat ze me willen door verwijzen aan de huisarts om een foto te laten maken omdat zij dus denken dat ik het zelf wel kan hebben. Vanavond moet ik sowieso nog naar de fysio dus als ik nog wat erover hoor zal ik het even posten! Ik weet er zelf ook nog niet veel over dus weet niet of het op scoliose, kyfose of lordose lijkt.

Bedankt voor je reactie none!

none

Re: Ziekte van Scheuermann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:43

Ik vind het wel interessant dus ik blijf het even volgen.
Hopelijk word je vanavond iets wijzer van de fysio? Zij heeft je dus doorverwezen naar de huisarts? En hoe kom je bij deze diagnose dan?

Ik ben benieuwd, hopelijk valt het voor je mee!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:02

Nou ik ben geweest! :) De meneer van manuele therapie had al het vermoeden dat ik het had. Toen ging ik van manueel naar fysiotherapie en de meneer van manuele therapie had het doorgegeven aan de fysio dat hij daaraan dacht. Toen ben ik op afspraak bij de fysio geweest en die belde mij een paar dagen later dat zij dat vermoeden ook had.

Er is helaas niets aan te doen, dus of nu blijkt dat ik het wel heb, of niet er is niets aan te doen (wekelijks naar de fysio gaan bijvoorbeeld wel). Er bestaan wel dingen als gipskorsetten maar dat doen ze tegenwoordig niet meer zo. Ik ga wel een foto laten maken om toch te kijken of ik het écht heb omdat ik dat eigenlijk toch wel wil weten nu ook al is er niets aan te doen. Dus als ik weer wat meer weet, zal ik het laten horen!

Bedankt voor je post!