Kuitkramp?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Kuitkramp?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:05

Hoihoi,

Ik vroeg me af of hier nog meer mensen zijn die last hebben van (nachtelijke) kuitkramp?
Ik heb altijd 's nachts kuitkramp, vaak in mn linkerkuit soms ook in mn rechter en ze zijn zo hevig dat ik ze er zelf niet uitkrijg dus maar ga gillen..
De volgende dag kan ik vrijwel niet lopen en als ik heel erg pech heb, heb ik weer een zweepslag (scheurtje in je kuitspier).

Iemand die iets tegen krampen weet?
Ik heb een tijdje magnesium geslikt. Dit hielp wel, maar als ik het vergat te slikken kreeg ik me toch een pijn en tja ik ben nou niet helemaal van de dingen waar je ''verslaafd'' aan raakt..

Iemand tips?

xx

nataly_

Re: Kuitkramp?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:07

Overdag meer drinken, ik heb er ook veel last van. Alleen ik ging er altijd automatisch uit. Nu blijf ik liggen, en druk mijn voet tegen het bed. Zodat ik mijn kuitspier aanspan. Dan slaap ik rustig verder. Dan heb ik er wel de volgende dag last van. Of nouja dan voel ik het laat ik het zo zeggen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:08

nataly_ schreef:
Overdag meer drinken, ik heb er ook veel last van. Alleen ik ging er altijd automatisch uit. Nu blijf ik liggen, en druk mijn voet tegen het bed. Zodat ik mijn kuitspier aanspan. Dan slaap ik rustig verder. Dan heb ik er wel de volgende dag last van. Of nouja dan voel ik het laat ik het zo zeggen.

En over hoeveel heb je het dan ongeveer om te drinken?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:09

Ik had er vroeger ook veel last van. Behoorlijk pijnlijk en je wordt er 's nachts van wakker.
Naar het schijnt alle dagen een banaan eten zou helpen.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:10

Ik weet niet hoe oud je bent maar kuitkrampen komen veel voor bij jongeren en dat wordt ook vanzelf minder.
Als je kramp hebt met je in ieder geval rekken dus je tenen naar je toe trekken.

Veel succes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:12

bekend probleem

zorg dat je benen lager liggen , hang ze desnoods uit bed
waarschijnlijk zakt je bloeddruk zo laag dat je hart het bloed niet helemaal goed naar je voeten krijgt en dan verzuurd de boel

verder kun je SRL zalf op je kuiten smeren zodat ze warm en goed doorbloed blijven
hou je benen in ieder geval goed warm

ik druk atijd mijn hakken tegen de achterkant van het bed of ga uit bed en recht staan
ik heb het trouwens ook snel aan mijn tenen en voeten

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:12

seren schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent maar kuitkrampen komen veel voor bij jongeren en dat wordt ook vanzelf minder.
Als je kramp hebt met je in ieder geval rekken dus je tenen naar je toe trekken.

Veel succes

Ik ben 17 jaar. ;) Door een blessure aan mijn kuitspieren/achillespezen heb ik hier last van en het zou natuurlijk ook kunnen meewerken dat ik onder de jongeren val. Helaas groei ik al jaren niet meer dus ik heb mn twijfels hierover.
Aangezien ik een blessure heb kan ik hierdoor mn tenen niet naar me toe trekken (krijg met moeite mn voet in 90% ten opzichte van mn been).

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:13

spatter schreef:
bekend probleem

zorg dat je benen lager liggen , hang ze desnoods uit bed
waarschijnlijk zakt je bloeddruk zo laag dat je hart het bloed niet helemaal goed naar je voeten krijgt en dan verzuurd de boel

verder kun je SRL zalf op je kuiten smeren zodat ze warm en goed doorbloed blijven
hou je benen in ieder geval goed warm

ik druk atijd mijn hakken tegen de achterkant van het bed of ga uit bed en recht staan
ik heb het trouwens ook snel aan mijn tenen en voeten

Oke, bedankt!
Mij is trouwens altijd verteld om niet erop te gaan staan wanneer je kramp hebt aangezien je de kans dat ie scheurt dan nog groter maakt en aangezien ik er al een verhoogde kans op heb...
En ik vertel je; het is geen pretje. ;)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:14

Ik en nu 24 en er sinds een jaar helemaal vanaf. Ik heb het heel extreem gehad!
Vervelend probleem idd als je je voet niet verder kunt buigen.
Langs je bed staan en je been gestrekt wat naar achter zetten dan rek je ook vanuit je knie zeg maar.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:14

Langs je bed staan en je been gestrekt wat naar achter zetten dan rek je ook vanuit je knie zeg maar.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:15

Ik heb hier ook vaak last van, heb de oplossing nog niet, dus ik volg even

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:15

seren schreef:

Hmm staan met kuitkramp is me altijd afgeraden i.v.m. dat je de kans op scheuren van spieren vergroot. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:18

nou, ik ben bijna 44 en heb er nog steeds veel last van

tja, je moet wat als je vergaat van de pijn en de kramp er echt uit moet
dan ging ik toch echt voorzichtig staan en duwde dan net zolang tot de spier weer normaal zat

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:18

Heel voorzichtig erop gaan staan (eerst op je tenen, nog niet hiel op de grond) en kleine stukjes je verkrampte spier oprekken tot je met je hiel op de grond staat werkt aardig.
Maar dat is maar een noodoplossing op het moment dat je kramp hebt.

Veel water drinken overdag zorgt dat afvalstoffen afgevoerd worden. Ik heb ook vaak kramp en als ik dan minimaal 2 liter water drink, naast wat ik normaal drink, ben ik er zo vanaf.
Heb je overdag napijn dan is in beweging blijven belangrijk. Want als je stil gaat zitten krijg je meer last.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:22

Nee hoor ben fysiotherapeut dit mag wel maar je moet natuurlijk rustig rekken net zoals je altijd rustig moet rekken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:22

Ik weet niet of je medicijnen slikt, maar bepaalde medicijnen kunnen nachtelijke kramp veroorzaken. Misschien dat je daar iets mee kan?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:27

seren schreef:
Nee hoor ben fysiotherapeut dit mag wel maar je moet natuurlijk rustig rekken net zoals je altijd rustig moet rekken.

Hmm, apart het is me door verschijndene artsen en fysiotherapeuten gezegd. ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 09:28

Lalidan schreef:
Ik weet niet of je medicijnen slikt, maar bepaalde medicijnen kunnen nachtelijke kramp veroorzaken. Misschien dat je daar iets mee kan?

Ik slik enkel de pil. ;)
Zal eens kijken of het daar bij bijwerkingen staat.
Maar geloof niet dat het daardoor komt aangezien ik de pil nog geen jaar slik en ik er al veel langer last van heb (+/- 10 jaar).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:30

Stukje handzeep aan je voeteneind neer leggen dat helpt goed.

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:30

Jee... ik dacht dat ik de enige was..!
Ik heb er dus ook last van, ook vaak in mn voeten.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:34

mmm dat is zeker apart.... ik heb dit namelijk nooit zo geleerd. Je snapt natuurlijk wel dat je niet in je spieren moet gaan hangen en niet moet gaan veren. Dit is al niet goed rekken.

Rekken is langzaam je spier langer maken. Hiervan gaat je spier echt niet zomaar scheuren.

Misschien is jou medische situatie een specifiek verhaal?? dat durf ik niet te zeggen.

Maar voor mensen die dat niet hebben en krampen hebben is rustig rek geven het beste.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:57

Ik heb het ook al jaren. Ik durf me niet eens meer uit te rekken, want geheid dat het er dan in schiet :')
Daarnaast heb ik het inderdaad ook vaak onder mijn voet >;)

Ik voel het nu aankomen en trek altijd meteen mijn tenen omhoog. Dat vangt het meestal wel op. :j

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:01

Ik had hier ook heel vaak last van, mijn vriend wist soms niet wat hem over kwam als ik snachts begon te gillen hihi.
Tegenwoordig heb ik het eigenlijk bijna niet meer.
Wel heb ik het met het uittrekken van mijn Petrie rijlaarzen (die draag ik dus ook bijna niet)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:03

ik heb met periodes last van constant gespannen kuiten en nachtelijke kramp, bij mij helpt het echter voldoende om enkele dagen een magnesium supplement te nemen.
verder wrijf ik regelmatig mijn benen in om de bloedsomloop te stimuleren en zo de afvoer van afvalstoffen te versnellen, veel rekoefeningen om te voorkomen dat mijn kuitspieren zouden verkorten.

Als je niet dagelijks magnesium wil nemen kan je misschien proberen wat meer bananen te eten? wie weet heeft dit ook effect?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:55

Het kan ook zijn dat je te weinig zout binnen krijgt. Dit kan ook kramp veroorzaken.