oude wortelkanaalbehandelde tand nieuwe ontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

oude wortelkanaalbehandelde tand nieuwe ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 04:26

Ik vind het maar raar,
Afgelopen dagen had ik een zere kies, als ik erop drukte deed het erg zeer.
ik had mijn tandarts gebeld en kon vandaag terrecht om 11 uur,
er werd geklopt op me tand en moest dan zegge welke zeer deed.
het was de tand waar ik ander half jaar geleden een wortelkanaalbehandeling aan had gehad.
ze gingen foto's maken, wel 4 stuks omdat het zo diep zat.
en er zat aan de uiteinde van de wortel een ontsteking.

ik snap niet hoe dat kan gebeuren als de wortels al gedood zijn in de eerdere behandeling.

ik kon om 16:00 vandaag terecht bij de kaakchirurg,
weer foto's gemaakt want hij vond die van mijn tandarts niet duidelijk.
en toen zijn ze begonnen.
ik dacht dat het via de onderkant ging geboren.
en vond het al raar dat hij bezig was en ik geen boor hoorde :o
hij sneed dus mijn tandvlees open en klapte die dubbel zodat hij bij mijn wortel kon.

ik heb nu dus een zeer mondje, en je raad denk ik al waarom ik dit om bijna half 5 heb geschreven :(

ik vraag me dus af hoe het kan dat ik daar weer een ontsteking heb gekregen, als de wortels al ander half jaar geleden verwijderd zijn

sorry ik moest het even kwijt, ze waren ook niet zo lief voor me in het ziekenhuis, terwijl ik angstpatient ben, en mijn tandarts dat in de verwijsbrief had geschreven

Biancaa

Re: oude wortelkanaalbehandelde tand nieuwe ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 05:36

Zijn de wortels verwijderd of waren ze "gewoon" dood, volgens mij kan je tandvlees/ kaak nog steeds ontsteken zolang de wortels er nog zitten.

Wel balen dat je zoveel pijn hebt, heb je nog speciale pijnstillers gekregen? Ook niet aardig van ze dat ze niet vriendelijk waren, blehhh ik heb al een hekel aan de tandarts en ik moet nog naar de kaakchirurg omdat mijn verstandkies plat groeit ipv rechtop.

Hm ik moet nog steeds de vervolgafspraak maken :o

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 07:29

De wortels zijn niet verwijderd, maar de zenuwen die er in zaten. Dat wordt gedaan omdat de zenuw onstoken is. Het kan zijn dat er toch nog een rest insteking zit en daar kwamen je klachten vandaan. Wat ze in het ziekenhuis hebben gedaan is een apexbehandeling. De punt van de wortel eraf gehaald en dat doen ze idd door je tandvlees heen.
Neem idd genoeg paracetamol en doe dit weekend een beetje rustig aan.
Wel dapper van je dat je schrijft dat je angstpatient bent en dat je het allemaal doorstaan hebt. Nu kan je alles aan!
Sterkte ermee!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:53

Wat tjady zegt klopt :)
Je kies is ontdaan van de zenuwen en vervolgens opgevuld. Het uiteinde van zo'n wortel is erg dun, dus als daar een kleine opening ontstaat, is er doorgang naar de holte in de kies en vormt zich een ontsteking rondom de wortelpunt. De kaakchirurg "knipt" als het ware het uiteinde van de wortel eraf, met alle narigheid die erin zit, en sluit vervolgens de wortel helemaal af zodat het niet nogmaals kan ontstaan.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:03

oke dank je wel!
heb gelukkig een paar uurtjes kunnen slapen.
ik voel nu alleen de hechtingen en als ik wil lachen voel ik het trekken.
nu snap ik het, ik dacht al dat ik bedonderd was haha

ja vond het ook niet netjes van ze omdat ik angstig was, en ze niet zeiden wat ze deden enzo, en ik wou me mond spoelen na verdoving want dat smaakte bitter, en kreeg ik een bekertje water, maar er was geen bak om uit te spugen, zeggen ze gewoon doorslikken:S pff ben blij dat het gebeurt is

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:17

nou patser, ben nog steeds trots op je!
Wat ook kan gebeuren is dat het gaatje boven die kies niet helemaal dicht was, dan kunnen er bacterien in lekken, en die gaan daaronder zitten broeien. Hopelijk genees je goed en ben je er snel vanaf! Nog steeds pijn? Neem ander nu 1x codeïne paramol :j Werkt wat dieper op de zenuwen in ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:21

hebben ze bij de wortelkanaal behandeling toen,misschien een stukje zenuw laten zitten?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 16:18

hey choco, het gaat eigenlijk nest goed met gewone paracetamol!

geerke ik weet niet og ze toen een stukje zenuw hadden laten zitten, ik weet wel dat die tandarts bijna met pensioen ging:P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:44

Tsja zoiets is meestal gewoon dikke pech. Ben blij dat je je zoveel beter voelt! Je doet je naam eer aan ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:48

Gaat het alweer wat beter inmiddels?

Ik had ook zoiets; een wortelkanaalbehandeling gehad aan een tand welke helemaal (nog) geen zeer deed.
Een week na die behandeling zat er een enorme bult onder m'n kies, en moest de boel weer open :(
Inmiddels is het geslonken (*klopt af*).. ik heb zo'n hekel aan die rottige wortelkanaalbehandelingen!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:49

Ik heb ook een keer een wortelkanaalbehandeling gehad en kreeg een tijdje erna weer een abces. Ik bleek een kanaal meer te hebben dan gebruikelijk en daar hadden ze bij de eerste behandeling niet op gerekend.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:45

na een wortelkanaalbehandeling kan je nog prima een ontstoken wortelpunt krijgen. dat is dus wat jij nu hebt (gehad)

ik heb ook een kies waar ik al 3x een wortelkanaal behandeling bij heb gehad. kies is nog steeds niet helemaal goed, zo af en toe komt er namelijk een bultje in mijn tandvlees.
dit is op de foto gezet en mijn tandarts zei dat het een ontstoken wortelpunt was en dat dat door de kaakchirurg verwijderd moest worden.
aangezien ik er eigenlijk nooit last van heb laat ik het maar zo. ben namelijk achterlijk bang voor de tandarts en zo mogelijk nog banger voor de kaakchirurg.
mijn tandarts begreep me wel en vond het prima dat ik het liet zitten zo lang ik er geen last van had

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:54

Ik heb hetzelfde als jij gehad en ik ben ook vreselijk bang voor de tandarts. Bij die kies had ik ook al een wortelkanaalbehandeling gehad en toch kreeg ik een fistel op mijn tandvlees. Dus de wortelpuntjes moesten van kies worden geknipt en dan spuiten ze je kies helemaal door.
Alles is prima gegaan en ik had er weinig last van, wat ik wel lastig vond is dat je zenuwen in je tandvlees ook doorgesneden zijn en ik een lange tijd een dood gevoel had in mijn tandvlees. Dat is later wel helemaal weggetrokken.

Later kreeg ik weer een fistel op mijn tandvlees en ben ik naar de tandarts gegaan, die zei toen dat mijn kies eruit moest. Maar ik was zo bang dat ik geen nieuwe afspraak durfde te maken.... voor 3 jaar lang... Ondertussen was ik verhuist en heb ik mezelf gedwongen om weer naar de tandarts te gaan (een nieuwe dus) en... de kies hoeft er helemaal niet meer uit :D Ontsteking was weg onder mijn kies en ik heb moeten beloven dat ik over een half jaar weer kom, maar de kies kan voorlopig zolang er geen ontsteking is, lekker blijven zitten. Kans is groot dat er geen nieuwe ontsteking meer onder komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:14

Ik had ook een ontstoken wortelpunt, onsteking is dan niet goed weggehaald bij de kanaal behandeling.Ik ben bij de kaakchirurg geweest,een onsteking moet je nooit laten zitten.Daar krijg je allerlij andere klachten van.Dus je moet altijd zorgen dat een tandarts goed de onsteking weg haald.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:16

hoiii, ik was het weekend bij mijn ouders, ik kon bijna meedoen in het reclame spot van de appie, hamsterenn..
het is nu al een stuk dunner, ook weinig pijn, alleen de hechtingen... heb vandaag nog geen paracetamol op!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:21

Lastig zeg... heb je ook dat je je mond niet goed kan openen bij het eten, dat alle hechtingen dan strak staan?
Bij mij hadden ze ook de binnenkant van mijn wang helemaal mee gehecht, bij jou ook?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 12:38

ja heb ik ook, ook met lachen, idd ook hechtingen in de wang