Eczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:19

Wat ik me afvroeg, zijn er nog meer bokkers hier met (ernstige)vormen van eczeem?
Waar wordt het bij jou door veroorzaakt en wat doe je er tegen?

SarahLynn

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:21

Ik had vroeger op de basisschool last op mijn kuiten.
Nu af en toe onderaan mijn scheenbenen, en op mijn buik een beetje.

Ik smeer er gewoon een kalmerende zalf op, niet eens speciaal daarvoor, en het is weg.

Ik ehb geen idee waar het door komt, ik denk een beetje stress ofzo.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:31

Ja, hier nog iemand, vanaf mijn 2e jaar al, ben nu 35. Krijg het van bepaald voedsel (chocola, speculaaskruiden, sommige fruitsoorten) maar ook van stress, wasmiddelen, cosmeticaproducten en huisdieren. Vandaar dat we 2 honden, 2 katten en 1 paard hebben. Maar daar kies ik dan zelf voor.

Ik slik anti-histamine en smeer zo min mogelijk met hormoonzalfjes. Helaas ontkom ik er niet aan om met die rotzooi te smeren. Het zit van mijn kruin tot aan mijn kleine teen maar niet zo dat mijn hele huid ermee vol zit. Hier en daar een plek(je) zoals knieholten, elleboogholten, middel (daar waar mijn broekband/riem zit), hoofdhuid, hals en nek, rug, kuiten, enkels.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:09

Ik krijg het zelf ook van bijvoorbeeld kiwi, en vroeger kreeg ik het van bepaalde zuivel. Ik drink nu veel karnemelk en dat gaat goed gelukkig :) Stress en cosmetica is inderdaad ook heel herkenbaar, ik kan ook niets hebben waar parfum in zit. Moet parfum ook op mijn kleren spuiten en niet op mijn huid, dan krijg ik geheid jeuk. Kleding van wol kan ik ook heel slecht hebben.

Heb het momenteel in mijn gezicht, in mijn elleboogholtes, polsen en handen. Aan mijn linkerhand is het gedeeltelijk chronisch.

Ik smeer met homeopathische creme, heb ook nog een tube hormoonzalf hier liggen voor het geval het echt niet meer uit te houden is, maar wil dit zo veel mogelijk beperken aangezien mijn huid er van de-pigmenteert ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:13

Ik heb zelf droog contacteczeem: ik krijg overal bultjes als ik te lang in aanraking ben geweest met allergenen. (door bv mijn pony te borstelen).
Ik heb natuurlijk een aardige zooi allergie medicatie en daarnaast hormoonzalf voor als de jeuk te erg wordt.

Verder douche ik met neutral en smeer ik mij na het douchen in met neutral: want voor shampoos etc met parfum erin krijg ik uitslag. Gezichtscreme is ook speciaal voor mijn huid: zitten geen stoffen in waar ik niet tegen kan :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:14

Ik heb chronische eczeem, zonder verdere oorzaak.
Het zit voornamelijk op mijn handen, en er zijn altijd factoren die het verminderen of juist erger maken dus ik moet ten alle tijden goed opletten ;)
Het komt ook nog wel eens onder mijn ogen.

Maar ik heb sowieso wel een lastige huid, moet ik zeggen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:06

Ik had in tijden van slechte weerstand en veel stress last van eczeem. Volgens mijn energetisch therapeute functioneerd de huid van iemand met huidproblemen als een schorsteen. Normaal gesproken gaat het afval weg via zweet ontlasting etc. Als je de huid gaat insmeren met (hormonen) middelen dan onderdruk je het en sluit je het af waardoor het link kan zijn en het zich dan vaak ergens anders uit ( vitale delen..) Daarnaast gaat eczeem vaak hand in hand met astma bij mensen die hormoonproducten gebruiken..
Als je toch iets wilt smeren doe dat dan met iets wat je huid niet afsluit en waar geen parabenen etc inzitten!

Nu moet iedereen voor zichzelf weten wat ze doen maar ik ben met een reinigingskuur bezig van de Harmonie en ik heb er een tijdje ( tegen het jeukende trekkende gevoel) ainsworth van Bach opgesmeerd en nu ook de reiningingscreme van de Harmonie. ( http://www.deambachtelijke.nl) heel mijn gezicht is schoon en mijn armen en benen ook bijna. Zelf heb ik mij ook energetisch laten behandelen wat reinigend werkt zodat de troep allemaal mijn lijf uit kon. Dat kon ik echt enorm goed merken want de psoriasis is van mijn handen en voeten af.
Veel water drinken en geen suiker helpt ook goed :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:36

Hoe bedoel je dat eczeem vaak hand in hand gaat met mensen die astmatisch zijn en hormoonproducten gebruiken?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-12-09 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:40

*steekt vinger op

Ik heb ook eczeem. Toen ik baby was alleen hele droge huid en sinds mijn puberteit echt uitbarstingen. Vooral op mijn handen, wreef, onder mijn voeten, ellebogen, knieholtes, hals en onderarmen. En op mijn bovenbenen zit ook "iets", geen eczeem, het heeft een andere naam. Droog, jeukerig en de poriën zijn allemaal bultjes. Weet iemand de naam van dit?

Ik smeer nu al een tijdlang met Protopic (0,1%), niet op voorschrift van de dermatoloog trouwens. Mijn vader heeft ernstig eczeem, nog 10x zo erg als ik heb en die smeert met Protopic. Bij mij werkt het ook erg goed maar de dermatoloog wil het me niet geven vanwege het "een eventueel verhoogd risico op huidkanker" :roll:. Joh, alsof de bijwerkingen van hormoonzalven prettig zijn.
Heb al zoveel geprobeerd, triamcinolon, triam met fucidin, elocon, gele zalf, tetratriam ofzo... Nee, ik hou het eerst bij protopic.

Als basiszalf gebruik ik paravas en cetomacrogol. En nog een bodylotion van Kneipp, van de probleemhuid kuur. Wel fijn spul :j

Oja ik heb het hele pretpakket geërfd, naast eczeem heb ik ook nog astma/cara en een paar hele zware voedselallergieën :+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:41

Welshcobfan schreef:
Hoe bedoel je dat eczeem vaak hand in hand gaat met mensen die astmatisch zijn en hormoonproducten gebruiken?

Dat mensen/ kinderen die eczeem hebben en hormoonproducten gebruiken vaak ook astma hebben/krijgen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:42

Hanneke84 schreef:
Ik had in tijden van slechte weerstand en veel stress last van eczeem. Volgens mijn energetisch therapeute functioneerd de huid van iemand met huidproblemen als een schorsteen. Normaal gesproken gaat het afval weg via zweet ontlasting etc. Als je de huid gaat insmeren met (hormonen) middelen dan onderdruk je het en sluit je het af waardoor het link kan zijn en het zich dan vaak ergens anders uit ( vitale delen..) Daarnaast gaat eczeem vaak hand in hand met astma bij mensen die hormoonproducten gebruiken..
Als je toch iets wilt smeren doe dat dan met iets wat je huid niet afsluit en waar geen parabenen etc inzitten!

Nu moet iedereen voor zichzelf weten wat ze doen maar ik ben met een reinigingskuur bezig van de Harmonie en ik heb er een tijdje ( tegen het jeukende trekkende gevoel) ainsworth van Bach opgesmeerd en nu ook de reiningingscreme van de Harmonie. ( http://www.deambachtelijke.nl) heel mijn gezicht is schoon en mijn armen en benen ook bijna. Zelf heb ik mij ook energetisch laten behandelen wat reinigend werkt zodat de troep allemaal mijn lijf uit kon. Dat kon ik echt enorm goed merken want de psoriasis is van mijn handen en voeten af.
Veel water drinken en geen suiker helpt ook goed :j

Wat een onzin. Goh, misschien omdat eczeem en astma wel vaker samengaan? Ik heb vanaf mijn geboorte eczeem en astma en gebruikte pas vanaf m'n 13e hormoonzalven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:44

Hanneke84 schreef:
Welshcobfan schreef:

Dat mensen/ kinderen die eczeem hebben en hormoonproducten gebruiken vaak ook astma hebben/krijgen.

Dat lijkt mij sterk.
want meestal begint een kind met eczeem op zeer jonge leeftijd en dat zet door in astma ipv andersom. Hoe en wat zijn ze nog niet uit, maar het viel wel op in onderzoeken dat baby's met eczeem meestal ook astma kregen. En aangezien astma ook reageert is voor stress, zullen mensen die niet stressbestendig zijn ook eerder meer eczeemklachten krijgen. Astamtische mensen zijn ook gevoelig voor prikkels, waardoor allergieen op de loer liggen... en die allergieen kunnen weer zorgen voor contacteczeem. Maar het is inderdaad wel zo dat als je door prednisolon eczeem krijgt je niet zomaar met hormoonzalf moet smeren. Dus daar kun je inderdaad huidreacties van krijgen :j
Dus de link tussen hormonen in medicatie (uitgezonderd prednisolon) en daardoor eczeem krijgen is mij totaal onbekend.

Smeren met huidvriendelijke middelen is wel een must :j Ik kan zelf niet meer zonder de Neutral producten :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:03

Ik zeg alleen wat mijn therapeute mij verteld heeft. Zij zelf had die ervaring wel en die deel ik met jullie. Als jullie zeggen dat jullie ervaring anders is dan is dat oke toch? Dan hoeft dat toch niet meteen voor onzin worden afgedaan? Zelf verbaasde mij het niet omdat hoormoonzalf wel meer 'vervelende' bijwerkingen heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:20

Ik doe het niet af als onzin, maar ik vind het verband gewoon wat vergezocht. Hormoonzalf is voor de huid niet goed, omdat de huid bij langdurig gebruik er dunner van gaat worden en je daardoor een verergering krijgt en dat staat ook keurig in de bijsluiter vermeld.
Prednisolon kun je bij langdurige gebruik inderdaad ook huidklachten van krijgen, omdat het gewoon een paardenmiddel is wat sowieso al snel bijwerkingen opleverd.
Echter in de luchtwegverwijderende (en ontstekingsremmende) medicatie met corticosteroïd, veroorzaken geen eczeem. Staat ook in de bijsluiter (van de veel gebruikte Symbicort) niet vermeld. Hooguit heb je wat sneller blauwe plekken :) (zijn natuurlijk wel andere bijwerkingen, zoals bij hartklopping). Verband astma en eczeem is te begrijpen :j Maar de reguliere inhalatiemedicatie en eczeem? nee, dat begrijp ik niet. Niet alleen omdat mijn ervaring iets anders zegt maar ook omdat het gewoonweg niet gemeld is als bijwerking.
Dus daarom snap ik het verband niet die je therapeut gelegd heeft. (maar goed, ik wil wel even navragen bij mijn allergoloog volgende maand of dat mogelijk is: hij is ook helemaal thuis in eczeem en astma :) aangezien dat vaak samengaat met allergie )

(over homeophatische middelen gesproken: het schijnt dat aloe vera smeersel ook een heilzame werking heeft :) )

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:56

Hanneke84 schreef:
Welshcobfan schreef:

Dat krijgen ze vaak ook wel zonder hormoonproducten te gebruiken, die twee zaken gaan nu eenmaal vaak hand in hand. Homeopatisch gezien werkt een onderdrukkende zalf daar wel nadelig bij en zou je dan e.e.a. sneller kunnen ontwikkelen, maar ook als je geen hormoonzalf gebruikt, zie je die combi vaak.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:48

Ik heb het ook al zolang ik me kan herinneren.
Nu is het gelukkig niet erg :).
Maar heb het gehad dat heel mijn handen onder zaten. Dat ik mijn vingers niet kon 'strekken' want dan barst alles open, en wat deed dat zeer!

Ik heb ook (veel?) hormoonzalf voor geschreven gekregen, maar ik heb geen astma (gekregen, afkloppen!) Ik heb juist trap 9 kunnen halen met shuttle run :).

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:11

Mijn vader heeft eigenlijk zijn hele leven eczeem gehad. Een jaar of 10 terug heeft hij paardenmelkzalf gekocht en is begonnen te smeren. Na een paar potjes was de eczeem weg en is nooit terug gekomen. Het proberen waard.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:09

Ik had als kind ook altijd verschrikkelijk erg eczeem.. vooral op mijn handen.. Had echt super dikke kloven, zelfs tot bloedens toe.. Het jeukte ook altijd als een gek..
Had tevens astma dus waarschijnlijk dat het daarvan kwam..
Na verloop van tijd werd het minder en ik denk dat ik het overgroeit ben..
In die tijd smeerde ik er meestal hele vette zalf op omdat de kloven anders te droog werden en gingen bloeden en zeer deden..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:15

Ik heb ook exceem. Al vanaf mijn geboorte.

Altijd naar dokters geweest. zalf hier zalf daar, toen dat niet meer hielp over op hormoonzalf, je hebt steeds meer nodig en moet steeds zwaarder.

Tot afgelopen januari. Ik had er genoeg van en ben gestopt met die troep.

Gaat natuurlijk niet zomaar: ben drastisch gaan letten op mijn voeding: echt niks met kristalsuiker. Geen frisdrank, vla, en alles waarvan je er niet bij nadenkt maar waar wel suiker in zit. Dat hielp al heel erg veel. Daarnaast ben ik gaan smeren met eucerin zalf. wordt niet vergoed door zorgverzekering bij mij maar werkt wel super! Gebruik nu alleen nog af en toe hormoonzalf voor uitbarstingen. Maar over het algemeen kan ik het nu goed onder controle houden. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het helemaal weg is.

daarnaast gebruikt mama maar 1 soort wasmiddel, en wasverzachter. Altijd dezelfde. Geen gezichtcremes, bodylotion, en geparfumeerde troep. Ook oppassen met make up. Eigenlijk moet je dat niet gebruiken.

Ook hier astma aanwezig trouwens.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:21

Mijn vriend heeft erfelijke exceem.

Hij heeft het als die zich opjaagt feller.
Hij heeft 4pagina's van wat hij niet zou mogen eten.
Maar dat doet hij natuurlijk niet :)

Ze zeide ook dat hij paardenallergie had. Maar na paar maanden tussen de paarden is het nu ineens weg :D

Vindt het zo erg voor hem. ik ben dat al zo gewoon dat die constant krabt. Maar mijn ouders worden er gek van haha :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:27

Toen ik een klein kind was had ik eczeem, en ik was astmatisch...

Ben toen dankzij mijn moeder aantal keer naar homeopaat geweest, daarna was het helemaal over...
Niet meer asmatisch en ook geen eczeem meer..

Of homeopaat heeft geholpen, of ben er overheen gegroeit.. :)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:14

Ik heb 16!! jaar heeeeeeel erg exceem gehad.
Ben helemaal binneste buiten gekeerd en had de hoop echt opgegeven.
Werd gek van die pilletjes, zalfjes, voorál die hormoonzalf, wat een rotzooi.

Toen kwam de dermatholoog met iets nieuws .. of ik het wilde uitproberen?
Agja waarom ook niet. En het HIELP, ik heb al 4 jaar geen exceem meer gehad :wow: , nee echtwaar, dat is een wonder, want ik had het zomer, winter, altijd en overal. (mn gezicht vond ik het ergste).

De zalf heet PROTOPIC! en seeerieus, het WERKT!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:06

Wel super dat het jou zo goed geholpen heeft!
Al is Protopic ook niet zo onschuldig als ik het zo lees.. :o

Ik quote van http://www.vmce.nl/content/view/51/137/
Citaat:
De Amerikaanse Food and Drug Adminsitration (FDA) en het Europees Medicijnen Agentschap (EMEA) adviseren om voorzichting te zijn met het gebruik van Protopic en Elidel omdat deze middelen mogelijk de kans op bepaalde vormen van kanker zouden kunnen vergroten. Hoewel beide organisaties niet hebben kunnen vaststellen dat deze middelen ook daadwerkelijk kanker veroorzaken, is een waarschuwing wel op zijn plaats zolang de lange termijn effecten van de middelen nog niet bekend zijn. En even later staat: "Vooralsnog worden deze middelen in de huisartsenpraktijk afgeraden vanwege onduidelijkheid over hun plaats bij de behandeling van eczeem en vanwege onzekerheid over de veiligheid op lange termijn".

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:41

Elicious schreef:

Agja waarom ook niet. En het HIELP, ik heb al 4 jaar geen exceem meer gehad :wow: , nee echtwaar, dat is een wonder, want ik had het zomer, winter, altijd en overal. (mn gezicht vond ik het ergste).

Oh nee, ik heb ook protopic gehad, werkte bij mij voor geen meter :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:30

Elicious schreef:

Niet waar. Het werkt niet bij iedereen, ongeveer 70% (als ik me niet vergis) van de eczeempatiënten (waarom kan niemand zijn eigen aandoening juist spellen?) heeft baat bij Protopic.

Over het verhoogde kans op huidkanker, sja. Hormoonzalf maakt je huid erg dun en dat is ook niet leuk. Het is niet de keuze wat de beste oplossing is, maar de minst slechte. :)