Pijnlijk knobbeltje in borst ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Pijnlijk knobbeltje in borst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 12:27

Gisterenavond ontdekte ik tot mijn paniek een pijnlijke plaats in mijn borst. Nadat ik even die plaats afvoelde, meende ik een bolletje te voelen, helemaal rechts in mijn linkerborst. Het bolletje was beweeglijk. Ik vroeg mijn vriend om even te voelen en hij voelde het bolletje ook. Nu moet ik zeggen dat ik uiteraard schrok, en jullie begrijpen vast wel wat door mijn hoofd schoot.
Heeft iemand hier ook last van, terwijl het onschuldig is ??
Even bijvermelden dat ik 20 jaar ben, en borstkanker komt niet in de familie voor.
Moet ik me toch zorgen maken ?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:28

Altijd even naar de huisarts gaan met dat soort dingen. Met dit soort dingen moet je echt geen risico gaan nemen. Zou van alles kunnen zijn, ontstoken haarzakje, noem maar op. Maar net om dat ene wat het zou kunnen zijn...
Laatst bijgewerkt door JoT op 02-12-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:30

Klinkt als een fibroadenoom, maar kan natuurlijk ook iets anders zijn. Bezoekje aan de huisarts is absoluut aan te raden.

Tamadine

Re: Pijnlijk knobbeltje in borst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:32

Mijn schoonmoeder heeft het en was gelukkig goedaardig. Mijn schoonmoeder is 51 en bij haar ontdekten ze het bij de jaarlijkse controle die je krijgt vanaf je 50e.

Sabinee__

Kan ook een vetbultje zijn of een ontstoken klier, heb ik ook gehad :)
Ben naar de HA geweest en echo in het ziekenhuis. Was niks aan de hand, bultje is ook vanzelf weggegaan.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 02-12-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

het kan ook een melkklier zijn
ik ben jaren geleden ook ooit in paniek naar de HA gegaan omdat ik een knobbeltje voelde , het bleek toen een om een melk klier te gaan ,en idd heb ik dat later ook nog eens gevoeld.
maar voor alle zekerheid toch maar even langs gaan!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:33

Tamadine schreef:
Mijn schoonmoeder heeft het en was gelukkig goedaardig. Mijn schoonmoeder is 51 en bij haar ontdekten ze het bij de jaarlijkse controle die je krijgt vanaf je 50e.

TS is pas 20 he ;) . Dan is kanker nog niet echt 1 van de eerste dingen die het zouden kunnen zijn . Is vaker op latere leeftijd zoals je Schoonmams :) .
Gemiddelde leeftijd is 45 dacht ik ?
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 02-12-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 12:33

JoT schreef:
Altijd even naar de huisarts gaan met dat soort dingen. Met dit soort dingen moet je echt geen risico gaan nemen. Zou van alles kunnen zijn, ontstoken haarzakje, noem maar op. Maar net om dat ene wat het zou kunnen zijn...

Maar het is wel niet rond men tepel. Het zit echt volledig rechts, waar de borst bijna eindigt zeg maar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:33

Kan vanalles zijn!
Kan een dikke klier zijn, een vetbult, een goedaardig gezwel.

Altijd met een knobbeltje naar de huisarts gaan!
Sterkte!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:34

Het hoeft echt niet persé kanker te zijn hoor, maar als je ongerust bent, ga dan even naar de HA! :j

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:34

Wat Sabinee zegt heb ik ook gehad. Was niks, ook een echo en mammagrafie(rontgen) gehad. Dus ik zou je ook willen aanraden om even naar de HA te gaan en niet direct in de paniekstand te schieten. Je moet het iig wel even laten controleren!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:35

Sabinee__ schreef:
Tamadine schreef:

TS is pas 20 he ;) . Dan is kanker nog niet echt 1 van de eerste dingen die het zouden kunnen zijn . Is vaker op latere leeftijd zoals je Schoonmams :) .
Gemiddelde leeftijd is 45 dacht ik ?

Ik was 18 toen ik fibroadenomen kreeg..zijn goedaardige dingen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:35

Heb ik ook, en ik ben ook 20. Bij mij is het een fibroadenoom (goedaardig weefsel). Direct even mee naar de huisarts gaan, je weet maar nooit tenslotte. Succes!

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 12:36

HA lijkt me idd misschien toch een verstandige keuze.
Thanks voor jullie reacties! ik voel me iig al iets rustiger ....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:36

Ik heb dat ook gehad en bij mij was het idd een fibroadenoom..
Ik heb het wel weg laten halen omdat het erg veel pijn deed..
En ja ik was toen 19 maar schrok me ook dood..
Je weet het tegenwoordig maar nooit en je kunt in mijn ogen beter het zekere voor het onzekere nemen :)
Waarschijnlijk niks ergs, maar dan weet je het zelf wel zeker :) Is voor jezelf ook een fijner gevoel (vond ik dan).

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:37

Direct even een afspraak met de huisarts maken. Vaak is een pijnlijk knobbelte een cyste of iets dergelijks. Maar voor de zekerheid zou ik het wel laten onderzoeken.
Ik heb het 2 jaar geleden gehad, knobbeltje wa niet pijnlijk. ben naar de huisarts gegaan. |Die heeft me doorgestuurd naar de poli in het zikenhuis. Daar zijn foto's en een echo gemaakt. Ook is er bij mij een punctie gedaan.
Als je meer wil weten over de onderzoeken enzo pb je je me maar.

het hoeft echt niet kwaadaardig te zijn maar hoe eerder je erbij bent hoe beter

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:37

Idd even naar de huisarts gaan, dan hoef je niet meer te twijfelen over wat het is. Kans bestaat wel dat je naar het ziekenhuis moet voor een echo oid omdat de huisarts het vaak van de buitenkant niet kan zien of kan bevestigen dat het helemaal niks ernstigs is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:38

kaatje89 schreef:
Ik heb dat ook gehad en bij mij was het idd een fibroadenoom..
Ik heb het wel weg laten halen omdat het erg veel pijn deed..
En ja ik was toen 19 maar schrok me ook dood..
Je weet het tegenwoordig maar nooit en je kunt in mijn ogen beter het zekere voor het onzekere nemen :)
Waarschijnlijk niks ergs, maar dan weet je het zelf wel zeker :) Is voor jezelf ook een fijner gevoel (vond ik dan).

Ik schrok me ook kapot. Zeker omdat die van mij bleef groeien totdat ie 5 x 6 cm was. Deze zat ook nog aande binnenkant, dus viel erg op. Ik heb deze ook weg laten halen, heb er nog wel 3 over. Maar je niet meer druk hoeven maken scheelt zoveel!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:39

Ik heb het ook wel eens gehad, toen was ik ook 20. Toen was het een ontstoken talgklier. Erg pijnlijk en ook beweegelijk.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:40

Net als de rest hierboven raad ik aan om naar de huisarts te gaan, zeker weten is altijd beter. Maar om je gerust te stellen hetzelfde wat mijn huisarts een paar jaar terug gezegd heeft: als je zo jong bent, is de kans dat het iets kwaadaardig is erg klein. Dus ik herhaal wat hierboven al gezegd is, niet in de paniekstand schieten ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:45

Ik heb ook een knobbel in mijn borst, doet geen zeer en groeit af en toe als me borsten ook wat voller worden. Ik ben ook naar de huis arts gegaan en die vroeg doet hij zeer of niet? Want als het niet zeer doet zal het ook geen klier zijn als het wel zeer doet is het waarschijnlijk een kliertje die opgezet is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:48

Zou je dan niet precies willen weten wat het dan wel is Morrie05? Ik zou me er nog niet prettig bij voelen, wetende dat het alleen geen opgezette klier is?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:50

@ Veronique, die van mij was gelukkig niet zo groot.. Maar deed wel erg pijn. Met een echo konden ze bij mij niet uitsluiten of het echt goedaardig was of niet.. Als ik het liet zitten moest ik elk half jaar op controle komen. Toen heb ik gezegd dat ik liever had dat ze het eruit zouden halen. Operatie viel gelukkig mee en niet veel last meer van gehad..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:55

Voor je eigen gemoedsrust even de huisarts bellen. Ik kan mij voorstellen dat je je eigen rot schrikt. Bij mijn schoonzus was dit een kliertje wat opgezet was. Moet je misschien ook ongesteld worden, ik heb dan zowiezo pijnlijke borsten rond die tijd van de maand.
Sterkte meid.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:10

Mijn huisarts vertelde dat wanneer het rond en glad aanvoeld en je het heen en weer kan bewegen, het vaak om iets goedaardigs gaat of zoals hierboven al genoemd, een ontstoken talgklier of fibroadenoom, etc. Maar duidelijk blijft dat je het even laat nakijken door een arts. Succes!