Hij is geboren met een veel te groot tongetje, je kunt het vergelijken met de tong van een kindje met het syndroom van down maar dan nóg wat groter en het zit voor 1/3e vast aan zijn gehemelte.
Zijn tong steekt dus altijd uit en hierdoor kon hij als baby niet goed drinken. Borstvoeding kon tot verdriet van mijn zus niet maar met flesjes met aangepaste speen ging het prima. Hey was al vroeg duidelijk dat hij aan zijn tong geopereerd moest worden maar het is best een risicovolle operatie dus de artsen wilde dit niet op een te jonge leeftijd doen. Maar kleine kindjes worden groot en ontwikkelen zich, ze beginnen te praten. Mijn neefje kon dit niet. Nou ja, hij probeerde het wel maar omdat zijn tong zo groot is, kun je het vergelijken met het idee of jij iets wil zeggen met een hele hap brood in je mond. Hij murmeld dus wel, maar het zijn geen echte woorden zo noemt hij drinken "ninke"
Om te voorkomen dat hij een te grote achterstand in het praten oploopt, en de artsen hem nu groot genoeg vinden, wordt hij geopereerd.
Ze maken eerst zijn tong los van het gehemelte en halen er dan aan de onderkant een driehoekje uit zodat zijn tong smaller en korter wordt. Er bestaat een risico dat hij hierbij een (gedeeltelijke) verlamming van de tong oploopt of dat het smaakvermogen wordt aangetast.
Mijn zus, zwager en neefje moesten om 09:00 in het kinderziekenhuis zijn en om 17:30 zou hij geopereerd worden. Hij moet dan waarschijnlijk 2 of 3 nachtjes blijven en ik vind het zó sneu voor hem.
Ik hoop echt dat alles goed gaat en hij er niks aan overhoud. Duimen jullie mee?