borstonderzoek zonder ha??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

borstonderzoek zonder ha??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:52

Ik denk dat iemand een borstonderzoek moet doen voor de zekerheid. Huisarts werkt niet mee en heeft allerlei onzin redenen. Hij zit er wel vaker naast, maar goed, dat maar even terzijde.
Kan je zelf een borstonderzoek aanvragen? Zo ja, waar??? Gaat om iemand die niet opgeroepen word daarvoor.

Kristie

Re: borstonderzoek zonder ha??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:37

Ik denk dat je voor een borstonderzoek (ik neem aan dat je een scan oid in het ziekenhuis wilt) wel een doorverwijzing van de huisarts nodig hebt. Als je huisarts niet mee wil werken zou ik naar een andere huisarts gaan, om daar een seciond opinion aan te vragen, en zo je doorverwijsbrief te krijgen :).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:39

Als die huisarts al vaker ernaast zit en diegene geen goed gevoel bij hem heeft dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een andere huisarts. je kan gewoon overstappen.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:42

Ligt der aan of het in je familie zit...
Bij mij namelijk heel erg.
Mijn oma is het 3x over komen gelukkig 3x van genezen hoor.
Maar die heeft brieven mee gekregen toen ze in het ziekenhuis liep dat familie leden gewoon zo langs kunnen komen.
Op vertoon van die uitgebreide brief van mijn oma.

Helemaal gratis ik kan elk jaar van af mijn 25ste foto's laten maken en de hele mik mak erbij.
Ik ben toevallig 4 weekjes geleden geweest maar foto's maken doen ze pas vanaf 25 omdat het ook weer bepaalde straling geeft en om dat elk jaar te doen op mijn leeftijd is ook weer erg slecht.

Maar ik zou zeker als je dat niet heb of een andere huisarts zoeken of gewoon de afdeling Mammapoli bellen en uitleggen hoe of wat dat je met dat probleem zit want volgens mij doen ze daar niet heel erg moeilijk over ik zou het gewoon eens proberen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:03

Tieme schreef:
Als die huisarts al vaker ernaast zit en diegene geen goed gevoel bij hem heeft dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een andere huisarts. je kan gewoon overstappen.

Helaas, dat is niet overal zo gemakkelijk....

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:07

Mag ik vragen waarom/wat de exacte klachten zijn waarop iemand zo graag een onderzoek wil? :)

Overigens: een mammografie is geen pretje, ik vond het bijzonder pijnlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:08

x_Mliss schreef:
Ligt der aan of het in je familie zit...
Bij mij namelijk heel erg.
Mijn oma is het 3x over komen gelukkig 3x van genezen hoor.
Maar die heeft brieven mee gekregen toen ze in het ziekenhuis liep dat familie leden gewoon zo langs kunnen komen.
Op vertoon van die uitgebreide brief van mijn oma.

Helemaal gratis ik kan elk jaar van af mijn 25ste foto's laten maken en de hele mik mak erbij.
Ik ben toevallig 4 weekjes geleden geweest maar foto's maken doen ze pas vanaf 25 omdat het ook weer bepaalde straling geeft en om dat elk jaar te doen op mijn leeftijd is ook weer erg slecht.

Maar ik zou zeker als je dat niet heb of een andere huisarts zoeken of gewoon de afdeling Mammapoli bellen en uitleggen hoe of wat dat je met dat probleem zit want volgens mij doen ze daar niet heel erg moeilijk over ik zou het gewoon eens proberen.

Mocht er bij jullie een erfelijke component achter zitten.
(is je moeder getest?)
Dan is er ook nog een optie om te kijken of jij dat gen ook hebt.
Is aanzienlijk minder belastend dan jaarlijks op de foto.

Heb je nichten (dus andere klein kinderen van je oma) die toevallig andere huisarts hebben?
Even bij hun navragen, hoe hun huisarts het heeft afgehandeld en desnoods bij die huisarts op second opinion gaan???

Overstappen van huisarts inderdaad vaak bijzonder lastig, vanwege het feit dat velen zowiezo geen nieuwe patienten aannemen.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:20

@Sjolvir

Ik reageer morgen even terug op jou ik moet nu weg. :=
En snel snel dan vergeet ik dingen haha.

:wave:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:30

WhiteRose schreef:
Mag ik vragen waarom/wat de exacte klachten zijn waarop iemand zo graag een onderzoek wil? :)

Overigens: een mammografie is geen pretje, ik vond het bijzonder pijnlijk.

Ik heb er zelf wel eentje gehad toen ik nog vrij jong was en vond het wel meevallen. Er zijn ergere onderzoeken en dit is belangrijk. Jammer te lezen dat het niet via GGD kan bijv. Zou toch moeten kunnen tegenwoordig.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:36

superpony schreef:
Ik denk dat iemand een borstonderzoek moet doen voor de zekerheid. Huisarts werkt niet mee en heeft allerlei onzin redenen. Hij zit er wel vaker naast, maar goed, dat maar even terzijde.

Waarom denk je het? Zijn er klachten of andere redenen?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:36

Edit: die vraag stelde ik ook... :)

TS: Das geen antwoord op de vraag :)
Ben er blij om dat het voor jou meeviel, want het was voor mij bijzonder pijnlijk. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:43

Ik ga niet de klachten van iemand neerzetten. Is denk ik ook niet interessant welke klachten iemand heeft, tenzij een arts het vraagt. Het gaat er duidelijk om dat iemand wel degelijk klahten of redenen heeft, anders vraag ik het niet. Soms zijn mensen niet mondig genoeg om voor zichzelf op te komen, bijv bij een ha. En al helemaal niet durven over te stappen naar een andere.
Het gaat er puur en alleen om of iemand zelf via een andere weg een onderzoek kan laten doen.

Ik vond het idd niet erg, maar heb wel ergere onderzoeken gehad inwendig. En als iets belangrijk is moet het gewoon.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:46

Nah, dan vind ik de stelling dat de huisarts allerlei onzin redenen heeft, ook niet te beoordelen :)
Er zijn vrij duidelijke indicaties voor een mammografie - en daar kun je wat soepel mee omgaan, maar verwijzing blijft nodig, of het is wachten op het bevolkingsonderzoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:20

Maar daar gaat het niet om. Ik denk dat iemand zelf de situatie wel kan beoordelen en dat hoeft niet via i-net uitgeplozen te worden. We hebben het hier over volwassen mensen die zelf best kunnen nadenken en oordelen, ook vanwege andere dingen hoe en wat...........

De enige vraag was, kan je ook via andere wegen een borstonderzoek aanvragen? Dus via GGD etc...Als iemand dat weet, heel fijn. Zo niet, ook goed. Moet er maar gewoon even achteraan bellen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:33

Blijkbaar vind de huisarts het dus niet nodig.
Ik kan me goed voorstellen dat de huisarts niet bij iedereen die aangeeft `het idee te hebben dat´ of `het gevoel te hebben dat´ een kostbaar onderzoek laten doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:39

Als we iedereen die zelf bedacht heeft dat hij een of ander onderzoek nodig heeft maar gewoon zelf het ziekenhuis zouden laten bellen, dan zouden de kosten van de zorg helemaal niet meer in de hand te houden zijn.

Ik vind het goed dat een huisarts een poortwachtersfunctie heeft, en daarmee onderscheid maakt wie er wel/niet bepaalde dure onderzoeken nodig heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:07

Dat kan ik zelf met mijn eigen medische verleden ook prima bedenken. Ik begon hier geen discussie of iemand anders wil beoordelen hoe en wat. Dat kan niet via i-net en ik vind het ook eigenlijk heel naar deze opmerkingen als men verder niks weet. Denk even verder voor je wat schrijft..........

Maar goed, de enige vraag was dus of het via andere wegen kon en dat was alles. Geen discussie. En al helemaal niet of men hier op bokt wil beoordelen of het nodig is. Vind dat echt te gek dat deze opmerkingen zomaar geplaatst worden als men verder niks weet.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:10

Ik zou gewoon even contact opnemen met het ziekenhuis, bij mij hebben ze ook een uitzondering gemaakt en kon ik ook zonder verwijzing terecht. Dit ging dan niet om een borst onderzoek maar mijn ha wilde me ook niet doorsturen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:17

Erg vervelend dat die persoon zich niet serieus genomen voelt door de huisarts. Ik zou misschien toch even een belletje wagen naar het ziekenhuis en het verhaal voorleggen. Die kunnen misschien wel verder helpen. Zelf zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt zonder HA.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:22

Dank jullie wel. Ik denk dat er achteraan bellen het beste is. Beetje voor iemand opkomen soms is beter. Nadeel is vaak dat je de ass of secretaresse krijgt die ook opgedragen krijgt dat het niet mag enzo. Mijn ervaring is dat een arts zelf vaak serieuzer is en verbaasd staat dat je niet eerder bent doorgestuurd. Heb daarom al heel wat boze artsen gezien. Ik dacht zelf ook aan rondbellen. Ze snappen zelf hopelijk dat je dat niet voor niks doet en zullen het verhaal ook wel begrijpen, lijkt me.

Dit topic was ook bedoeld om te kijken of ik iets zou overslaan bij een andere weg zoeken of dat er ervaring mee is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:25

Is die persoon bang dat het iets is en wil gerustgesteld worden,of zit er iets anders achter? Ik zelf ben ook al vaak bij de h.a geweest en nooit was het iets,vorig jaar had ik erge pijn en werd ik direct door verwezen.Maar meer omdat ik veel kans maak op die ziekte tot mijn vijftigste.Helpt aandringen niet?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:36

Ylana schreef:
Blijkbaar vind de huisarts het dus niet nodig.
Ik kan me goed voorstellen dat de huisarts niet bij iedereen die aangeeft `het idee te hebben dat´ of `het gevoel te hebben dat´ een kostbaar onderzoek laten doen.

Gelukkig wordt er in onze gemeente geen risico genomen met borstkanker. Ook al heeft de ha het idee dat het loos alarm is schrijft toch het protocol voor dat het zekere voor het onzekere genomen moet worden en er een onderzoek plaats moet vinden.

TS: Moet de HA niet binnenkort op vakantie op zo? ;) Vraag je aan de vervanger of die een onderzoek kan regelen.

En ik weet niet of jouw kennis werkt, maar misschien kan de Arbo-arts wat voor haar betekenen?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:40

Tegenwoordig met het internet kan iedereen zichzelf van alles aanpraten.
Hoofdpijn is spontaan een hersentumor, Buikpijn is spontaan darmkanker.
De huisarts gaat echt een patient niet doorverwijzen omdat hij/zij het zo graag wil.
Wat de redenen in dit topic ook zijn, de huisarts vind het in ieder geval niet nodig en dat zal heus zijn redenen wel hebben.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:50

superpony schreef:
Maar goed, de enige vraag was dus of het via andere wegen kon en dat was alles. Geen discussie. En al helemaal niet of men hier op bokt wil beoordelen of het nodig is. Vind dat echt te gek dat deze opmerkingen zomaar geplaatst worden als men verder niks weet.

In dezelfde categorie vind ik het dan te gek dat ik moet aannemen dat de huisarts in kwestie om onzin redenen niet verwijst... :)
Niet teveel katten op mensen die je niets naars aan doen he :)

Ik zelf heb niet gezegd of hij moet verwijzen of niet, ik heb gevraagd naar klachten - omdat je daarmee de voorafkans op een aandoening die een mammografie rechtvaardigt in kunt schatten. Op basis van voorafkans, specifiteit en sensitiviteit maakt een arts een afweging of en welk onderzoek hij laat doen. Dat is niet voor niets, en dat is ook niet alleen kostenbesparing, dat is ook veel onnodig leed besparen.
Uit je woorden maak ik op dat je een medisch achtergrond hebt, dan kun je of bovenstaande gebruiken om uit te vinden of er daadwerkelijk gegronde redenen zijn, of je kunt je zorgen uiten en vragen om een verklaring ten opzichte van jouw bevindingen. Daar moet je als 2 volwassen mensen een eind mee kunnen komen, lijkt me. Hoewel ik daar eerlijk bij moet zeggen dat als je daar dezelfde houding neerlegt als hier, ik niet verwacht dat je de wind mee krijgt. :)

Vanuit de voorafkans kun je ook om je huisarts heen - als je de weg maar weet. Veel succes met het vinden van je weg, het enige wat ik je daarvoor nog wil meegeven: vriendelijk vragen helpt veel meer dan boos om mensen heen gaan werken. :)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:26

@Sjolvir

Het is de oma van mijn vaders kant.

Papa die vertoond struisvogeltjes gedrag en steekt zijn kop in het zand en wil het niet weten.
Dus dat is zijn keus als ik er op ga staan zal hij het wel doen maar ik laat het verder zo.
Daar kan ik dus niets uit halen.

Het 'gen' onderzoek lijkt makkelijk daar hebben wij ook over nagedacht.
Maar dat gaat zo simpel nog niet.

Als ik via dat 'gen DNA' onderzoek laat testen en het komt er uit dat ik 80% kans heb.
En ik wil later een huis 'kopen' vraagt de verzekering enz allemaal of ik iets onder de leden heb of dat ik iets weet.
Dan MOET ik dat opschrijven/vertellen.
Ten eerste gaat de verzekering fors omhoog omdat je een risico factor bent.
Kom ik te overlijden en al komen ze er dan achter dat ik het 'wist' terwijl ik niks gezegt heb.
Heeft mijn familie en na bestaande partner geen poot meer om op te staan.
Ik kan dan denken lekker makkelijk ik ben er dan toch niet meer maar wil ik dat? Ben ik zo egoïstische? Nee dacht het niet. :n
Overigs is dit ver nagedacht maar in elk ziekenhuis waarschuwen ze je hier ook voor.

En eigenlijk het zit zo erg in mijn familie dat er hele grote kans is dat ik dat 'gen' ook draag.
Dat het eigenlijk overbodig is zo'n gen onderzoek te laten doen bij mij.
En die rekeningen en alles wat er bij komt kijken bespaar ik dan ook weer.
Het enige wat je krijgt te zien is een papiertje met ja/nee zoveel %... :+

Artsen zeiden ook je kan er maar gewoon van uit gaan omdat er een hele grote kans is bij mij... dan bespaar je je eigen een hele hoop ronslomp kwa geld enz je moet het gewoon zelf in de gaten houden en om de zoveel jaar foto's maken en laten onderzoeken.
Het kan geen kwaat maar ik ben nu zo jong dat ze zeggen van af 25...
Verder kost het mij totaal geen geld dus dat is wel heel fijn.

@Ts net als wat iedereen zegt gewoon eens bellen naar een ziekenhuis leg het verhaal uit en wie weet.
Ik kon ook zo terecht ik heb alleen gezegt ik heb een brief van me oma dit dat die hoefde ze niet eens persee te zien.
Ik mocht zo in de wachtkamer gaan zitten en heb het daarna aan me arts laten zien maar niet bij de balie.
Ze dede totaal niet moeilijk dus gewoon belle nooit geschoten is altijd mis sterkte.

*sorry voor mijn verhaal dat ging niet echt over het topic maar reageerde ff op een mede bokker. :D