Lage rugpijn -> fysio?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Lage rugpijn -> fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:32

Komt weer iemand die HA tips op bokt gaat vragen :')
Ik vroeg me eigenlijk alleen af, sinds vorige week zaterdag heb ik last van m'n onderrug. Dacht eerst dat 't kwam doordat ik gek had gelegen in bed ofzo. Maar nu heb ik er dus nog steeds last van. Niet heel erg ofzo, maar 't is wel irritant. Zou ik daar nu mee naar de fysio gaan of is dat aanstellerig?
Is er dan ook misschien iemand die een goede fysio weet in Utrecht?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:45

Het kan zijn dat je bekken is scheefgeschoten :P
Dit hoeft niet ernstig te zijn maar kan wel heel vervelend zijn..
Dat heb ik ook een paar keer gehad, kon af en toe niet eens meer rechtop als ik gebukt had :=
Fysio kan je daar ws wel mee helpen :j

Fysio in Utrecht weet ik niet, maar ik raad je wel een sportfysiotherapeut aan :)

_Tara_

Re: Lage rugpijn -> fysio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:48

M'n bekken scheefgeschoten :oo Volgens mij zou ik dan wel veel meer last hebben... Het klinkt pijnlijk iig :P
Ik heb er vooral last van als ik rechtop zit en dan naar voren buig met m'n bovenlichaam.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

Ik heb het ook wel eens na het rijden. De gemiddelde rugklacht duurt 6 weken. Dus het is aan te raden om die periode te wachten voordat je iets gaat ondernemen. Iedereen heeft wel een last van zijn rug. Bij de meeste mensen gaat het ook in deze periode weg. En je moet gewoon blijven doen wat je al deed. Dus er niets voor laten. Dit zei mijn fysio althans.
Heb je een vriend/man? Misschien kan die je wel lekker masseren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

Je zou bij Tamminga eens langs kunnen gaan.
Ik ben daar een aantal jaar erg goed geholpen!
Ze zitten volgens mij op twee locaties en ik bedoel de locatie vlakbij het 5 mei plein.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:51

Is niet zo ernstig als het klinkt hoor :P
Maar je kan er wel erg last van hebben.
Wat ik boven beschreef was als het echt heel erg was. Ik had ook periodes dat ik idd niet kon buigen als ik rechtzat, dat het irriteerde als ik lang moest blijven zitten, moeite met opstaan uit bed.. en toen ik met die klachten bij mijn fysio kwam (ik kwam daar oorspronkelijk voor m'n schouder) bleek dus dat m'n bekken scheef zat. Kan gewoon gebeuren door een vreemde (onbewuste) beweging en hij kan het zo verhelpen door je even op te vouwen :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:55

Hoe weet je eigenlijk dan dat je bekken is scheefgeschoten, ik krijg al gelijk pijnscheuten :P
Een paar jaar terug zijn er foto's gemaakt van mijn rug omdat ik veel onderin mijn rug ook pijn had, spit ofzo noemde ze het. Is niet hetzelfde denk ik?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:55

@ Lynske: Dan wacht ik dat iig al even af. Heb inderdaad wel al eerder last van m'n rug gehad. Meestal juist op 't moment dat ik dacht: als 't nu nog een week duurt ga ik naar de fysio. Dan was 't weg :P Merk inderdaad dat als ik gewoon blijf bewegen dat 't dan allemaal beter gaat dan als ik stil zit.

@ Marchador: Die naam zal ik iig onthouden!

@ Patricia: Me opvouwen :')

Edit: Lynske, zal 't m'n vriend eens vragen :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:58

Nee Marchador, spit is niet hetzelfde :=
Waar ik het over heb ik gewoon echt een onschuldige maar wel pijnlijke situatie. Kan je niets aan doen, kan gewoon gebeuren ;)
Schijnt best vaak te gebeuren :j

Ze doen dan je ene been over je heen 'vouwen' en dan ff doorduwen zodat je bekken weer in de goede positie schiet. Praat dan maar over enkele mm hoor :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:59

Oh bah zeg, hoe merk je dan dat je dat hebt.. dat klinkt net als "Mijn bekken valt uit de kom en die kan je zelf weer terug duwen" :P
Ik moet er niet aan denken dat ik dat zou krijgen, kan je dan nog wel bevallen :o ? Al is het maar een paar mm

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:00

Je hebt mensen bang gemaakt Patricia :')

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:01

Wat Patricia denk ik bedoelt is dat een SI gewricht wat geblokkeerd staat/ niet helemaal lekker beweegt. Niks ernstigs en vaak snel weer opgelost

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:04

Leonie_M schreef:
Wat Patricia denk ik bedoelt is dat een SI gewricht wat geblokkeerd staat/ niet helemaal lekker beweegt. Niks ernstigs en vaak snel weer opgelost

Dat denk ik ook ja :')
Uit de kom is het zeker niet! (dan zou het trouwens je heup zijn :P )

Maar het kan wel echt heel zeer doen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:05

Gadsiedarrie, nou ik hoop dat ik dat nooit meemaak :D :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:06

:')

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:21

Bedankt voor degene die meteen met voorbarige conclusies kwam en zo de TS onnodig bang heeft gemaakt |o

Iedereen heeft wel eens lage rugpijn. Zoals eerder gezegd, is dat bij vrijwel iedereen met 6 weken over. Als de pijn echt ondragelijk wordt, mag je gewoon een pijnstiller nemen hoor. Verder gewoon blijven bewegen zoals je normaal doet, anders kan je meer klachten krijgen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:24

Zij vraagt wat het kan zijn ik geef antwoord := Het was niet de bedoeling om iemand bang te maken :n
Leonie_M heeft het juiste gezegt van wat ik bedoelde, en dan kunnen mensen t wel eng vinden maar het is gewoon zo. Doet zeer maar niet ernstig en door fysio zo op te lossen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:26

Ik ben ook niet bang geworden hoor :P Als ik echt heel veel pijn zou hebben had ik nu niet achter m'n laptop gezeten maar bij de fysio. Vroeg het me vooral af na hoeveel tijd je dus naar de fysio gaat als je gewoon iets last hebt.
6 weken dus :P Eigenlijk best lang.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:28

Lage rugpijn is de meest voorkomende rugpijn en is meestal niets ernstigs.

Meestal door on bewust verkeerd tillen, of een keer verkeerd liggen , of een bok van een paard etc etc.

Als het niet onhoudbaar pijnlijk is en niet uitstraalt naar de benen hoef je voorlopig niets meer te doen dan een warm bad/douche, en zachtjes masseren met wat spierbalsem.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:28

Dankje voor de tips CM_ :)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:35

Weer bokt op en top.
Soms is het best lastig om iets te omschrijven als je zelf niet helemaal weet hoe het zit. De fysio van Patricia heeft het blijkbaar niet zo helder uitgelegd.

Heel veel mensen hebben wel eens last van hun rug. Dit gaat meestal binnen 4 tot 6 weken van zelf over. Maak je je er nou erg ongerust over kan je best aan een fysio advies vragen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:48

_Tara_ schreef:
Dankje voor de tips CM_ :)

Graag gedaan :D

Helaas allemaal uit eigen ervaring :=

Meestal kan ik wel herleiden waar het vandaan komt.
Bijvoorbeeld verkeerd getild of dat paard dat maar bleef bokken ..

Ik heb vaker wel rugpijn dan geen, maar ik ga dus alleen naar de fysio als ik er echt doorheen ga.

Ik moet wel zeggen dat toen ik wekelijks Yoga deed, ik totaal geen last van mijn rug had, de oefeningen die je daarbij moest doen zijn enorm goed voor je houding en dus je rug!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:40

Ik zou ook niet meteen naar de fysio gaan bij lage rugklachten. Dit komt zoveel voor en is idd meestal niets ernstigs. Zeker als je niks raars hebt gedaan zou ik me niet al te veel zorgen maken. (Als je een val hebt gemaakt of een rare beweging is het een ander verhaal). Waarschijnlijk gewoon een beetje overbelast door verkeerd tillen, verkeerde houding of iets.

Verder sluit ik me aan bij de tips van CM_

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:43

Idd wat MC en pollewoppy zeggen; je hoeft niet direct hiermee naar de fysio te gaan, alleen als het langer duurd dan 6 - 8 weken zal ik nog een keer bij de dokter langs gaan.
Het valt me wel op dat tegenwoordig bijna iedereen haast last van de rug heeft, met name dus de lagerugpijn.

Ik ben onlangs ook naar huis gestuurd met het welbekende briefje met tips van 'lagerugpijn'. Hoewel ik er al 2 maanden mee zit en ik uitstraling heb naar beide benen en heupen. Op slechte dagen kan ik mijn bed niet eens uit komen.
De dokter heeft me inmiddels wel doorverwezen naar de fysio, maar die zit zo vol dat ik al een week zit te wachten op een plekje..

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:47

Je hoeft er niet direct mee naar de fysio te gaan, maar als het zo blijft zou ik wel gaan!
ik had een paar maanden last van me rug, blijkt het dat ik ernistige scoliose heb en loop bij de chyropractor:S
maar als je zelf het gevoel heb dat het meer is dan een pijntje zou ik voor de zekerheid toch even langsgaan;)

Sucses!!