Aldoor kramp in kuiten na rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mariskaa

Aldoor kramp in kuiten na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:23

Zoals jullie in de titel kunnen lezen heb ik dus ontzettende kramp in me kuiten.

Erg lang rijd ik nog niet, in Maart 3 jaar. Vanaf het begin af aan was het al raak. Eerste les geweest, hardstikke leuk maar s'avonds jodelend op de bank gezeten. Natuurlijk is het normaal dat je in het begin kramp en spierpijn hebt, maar dit gaat nu 3 jaar zo.
Een vervelend probleem, maar geen groot probleem. Ik rijd momenteel niet meer ivm kunstrijden wat momenteel mijn passie is, maar zodra ik van de zomer weer ga rijden wil ik er graag mee klaar zijn. Op een moment is het nog niet zo erg, maar na 3 jaar word je er zo ongelofelijk zát van.

Nu kan het te maken hebben met mijn groei, kunstrijden (waar ik redelijk actief mee ben) of bijvoorbeeld te grote laarzen. Ik heb ze nog niet zo lang. Ik ben 13 en word volgend jaar April 14. Me schoenmaat is 39/40 en omdat de laarzen naar mijn idee (Divoza Huismerk 21,-) te klein uitvielen, heb ik maat 41 gekocht. Ik denk dat het met dit te maken heeft, maar ook als ik met me gympen met hak rijd heb ik er nog altijd s'avonds last van.

Ik word hier zó gek van, paardrijden is een grote hobby van me en het is ontzettend vervelend aldoor ertegen op te moeten zien door kramp in de kuit.

Nu was ik benieuwd of er meerderen last van hebben en wat die er tegen doen. Van de zomer ben ik weer de partij en wil ik niet tegen de kramp/rijden opzien.

Ik rijd voornamelijk op koudbloeden, mijn verzorgpaard; een Fries, is ook breed en een ongelofelijke bulldozer. Ik weet niet of het hier te maken mee heeft, maar ik ben niet anders gewend.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat ik weer plezier in het rijden kan hebben aanstaande zomer. :) Ik heb de zoekfunctie niet gebruikt, omdat de een het dan heeft, de ander weer een andere keer en zo heeft ieder zijn eigen probleem.
Laatst bijgewerkt door _Mariskaa op 23-11-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Aldoor kramp in kuiten na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:26

Probeer eens of je van iemand GPG beugels kan lenen, ik vind ze ideaal. Het is nogal een kostenplaatje om ze zomaar te kopen (118 euro), maar als ze werken is het zeker de moeite waard. Als je iets dichterbij had gewoont, had je ze uit kunnen proberen.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:27

Het probleem is dat ik op een manege rijd, en de eigenaresse van mijn verzorgpaard het niet kan betalen. Maar ik weet niet of het aan de beugels ligt, dat zou best kunnen, of dat ik de beugels te lang/te kort heb, maar daar zal het wel niet aan liggen aangezien ik behoorlijk vaak verschillende maten uit probeer om te kijken of het werkt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:30

Maar als het werkt kun je beugelriemen halen, en voor de les even snel verwisselen. Dat is zo gebeurt. De GPG beugels hebben een vering erin, waardoor je gewrichten ontlast worden. mocht je ooit in de buurt van Monster (Den Haag) zijn, mag je ze komen uitproberen.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:33

Ik ben bang dat ik er zelf ook geen geld voor heb, en mijn ouders kunnen die dingen niet betalen. Momenteel niet en ik hoef het niet te vragen aangezien ik bang ben dat ze sowieso zeggen dat het onzin is doordat ik alleen zomers rijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:45

Misschien is het een optie voor het rijden je spieren lekker op te rekken? Op internet staan voldoende oefeningen die je kan doen om je spieren op te warmen en te rekken.

Anders zou je het misschien in je zit kunnen zoeken. Het is namelijk zo dat je enkels de belangrijkste 'veren' zijn. Misschien dat je te veel druk op je enkels hebt waardoor je spieren verkrampen.

Ik zou zelf denk ik eens een fysiotherapeut vragen of vragen of iemand je zit eens goed kan beoordelen.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:46

Ik denk dat ik dat sowieso maar even ga proberen. :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:47

Lig het niet aan de koud? Ik heb het in de winter na het rijden in een niet verwarmde binnenbak (de standaard binnenbak dus haha) ook weleens.
Ik heb nu chaps maar als ik dan maar laarzen uittrok was het vooral raak, omdat de spieren dan ineens in een moeilijke houding
worden gedwongen, denk ik.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:50

Nee dat kan niet, ik heb het namelijk ook zomers.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:53

Ik ga morgen een afspraak maken bij de Fysiotherapeut, ik hoop dat hij mij verder kan helpen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:18

Volgens mij komt kuit kramp doordat je je voet in een verkeerde houding houd, en daardoor je spieren overbelast..
Ik krijg vaak kramp als ik mijn voet niet goed op de koppeling zet met auto rijden.
Wat helpt als je kramp hebt is je tenen naar je scheenbeen toe trekken.
Even met je handen helpen, is niet het lekkerste gevoel maar helpt je wel van de kramp af.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:47

http://www.drogisterij.net/Bio_active_m ... /P/4522483

+:)+

gebruik het al jaren, ik krijg kuitkramp doordat mijn benen niet volgroeid zijn, de korte beentjes van mij krijgen nogal wat te verduren.

wanneer ik het aanraad zijn andere mensen er ook erg blij mee, en je doet er lang mee en zo duur is het niet :)

na jaren kuitkramp weet ik inmiddels hoe ik moet handelen en dat is idd je tenen naar je toe halen, dus je hak heel diep naar achteren en je tenen omhoog en ja dit kan vreselijk zijn :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:55

Ik krijg altijd kramp als ik niet genoeg gedronken heb, of als mn laars niet snel genoeg uit gaat. maar denk dat het in jouw geval ergens anders aan ligt! Zou wel zonde zijn om hier je hobby door op te geven!

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:53

Mij is altijd verteld dat je door je tenen naar je toe te halen dat je kans hebt op zweepslag, en daar zit ik al helemaal niet meer op te wachten want dan kan ik even een tijdje niet meer kunstrijden ben ik bang. :=

Ik zal even kijken naar die website. :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:49

Ik heb het na springen of tijdens springen.
Van men kuit zo op te spannen :)
Misschien van korte beugels?

Maar ik had het ook 'savonds in bed, maar als ik dat aan de hand heb, doe ik terwijl ik pijn lijd zo een verkoelende spierzalf.

Kben benieuwd wat de Fysiotherapeut gaat zeggen :)