Petechien (bloedvlekjes) die komen en gaan, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Petechien (bloedvlekjes) die komen en gaan, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:41

Toch maar eens kijken of er meer mensen zijn die dit hebben :D Volgens mij is compleet onschuldig maar ik blijf het toch een beetje een raar verschijnsel vinden :+

Op mijn bovenbenen, heupen of zijkant buik (zeg maar je flank) verschijnt eens in de zoveel tijd (+/- 6x per jaar) een groepje petechiën. Dat zijn kleine bloeduitstortinkjes die niet weg te wrijven zijn. Dus als je er op drukt dan blijf je ze zien. Ze zijn rood tot donkerpaars van kleur en ze komen met ongeveer 20 vlekjes tegelijk. Het is echt een groepje, soms meer een cirkel, soms meer een rechte lijn. Ze blijven een paar dagen en dan verdwijnen ze weer. Het is ooit begonnen op mijn bovenbenen maar de laatste jaren heb ik ze vooral op m'n heupen/buik.
Ik heb dit dus al jaren en ben er ook mee naar de huisarts geweest. Die zegt dat het niets ernstigs is (heb verder ook geen klachten, ben helemaal gezond) maar weet eigenlijk ook niet waar het vandaan komt. Laatst was ik bij een osteopaat en ik dacht, ik vraag het hier eens. Hij had er inderdaad vaker over gehoord maar had ook geen idee waar dit verschijnsel vandaan komt.

Dus, zijn er 'lot'genoten die wèl wat over de oorzaak weten te vertellen? Ik vind het toch een soort mysterie :Y)

_Tara_

Re: Petechien (bloedvlekjes) die komen en gaan, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:44

Dit had ik laatst ook geloof ik :oo Kleine puntjes inderdaad. Jeukt niet, doet geen pijn, niks.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:45

ik heb er al een hele tijd 1 op mijn tiet :o maar die zit er al zeker een paar jaar... denk ik

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:50

Inderdaad geen pijn, jeuk of gevoeligheid. Echt zo maf.

Haha, Lifaya, dat is ook raar! Ik had er laatst een enkele op m'n kuit maar die is wel weer weg getrokken.

Ik bedenk me trouwens dat ik na dat ik bij de huisarts ben geweest bloed heb laten prikken, maar er waren geen afwijkingen in te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:47

Ik heb ook een paar blijvenden, op mijn hand :j

Die van jou zijn wel gezellig geloof ik, als ze in groepjes komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:53

zijn dat echt van die hele kleine puntjes?

Man, ik heb ineens 6 of 7 van die groepjes, ook 1 op mijn borst idd :') En verder nog op mijn buik en armen ..... Maar die zijn weer weggetrokken.

Het zag er ook niet echt uit alsof het iets ernstigs moest zijn :P

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:58

Menino, heb je ze nooit eerder gehad? Bizar! Best veel zo in eens, ik zou wel even schrikken denk ik :=
Bij mij verschillen ze van grootte, er zitten dus ook wel eens wat grotere tussen. Maar gemiddeld niet groter dan een mm denk ik.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:47

Mijn dochtertje heeft het ook vaak en bij haar betekend het dat haar bloed niet goed is, haar rode bloedcelletjes zijn dan te laag (ze wordt behandeld voor kanker).
Ze heeft ze vaak in haar nek.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 11:54

Ach, wat naar Meys. Ik weet dat petechiën inderdaad ook symptoom kan zijn van serieuze aandoeningen en ziekten.
Wanneer verdwijnen bij haar de vlekjes weer?

Hopelijk komt ze er weer helemaal boven op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:08

Rukaro schreef:
Menino, heb je ze nooit eerder gehad? Bizar! Best veel zo in eens, ik zou wel even schrikken denk ik :=
Bij mij verschillen ze van grootte, er zitten dus ook wel eens wat grotere tussen. Maar gemiddeld niet groter dan een mm denk ik.

Nee nooit eerder, nou heb ik om de zoveel weken standaard doktersonderzoek, dus ik sta iig wel een klein beetje ' onder controle' dus als er nou echt iets mis mocht zijn dan zou de arts wel ingrijpen :+ ...
overigens heb ik ook veel meer blauwe plekken ineens, zou het iets er mee te maken hebben :P ? Zijn ook bloeduitstortingen toch :) (bloed is onlangs nog getest op standaard dingetjes, dus iets ernstigs zal het sowieso niet zijn..)

Ik moet wel zeggen dat het bij mij echt hele klein plekjes zijn hoor, cirkeltjes met een doorsnede van 1,5 a 2cm en dan een stuk of 15/20 rode vlekjes erin, maar die zijn echt geen millimeter, de grootste was hoogstens een halve mm, en die was binnen 2 dagen oid weer weg.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:12

Meys schreef:
Mijn dochtertje heeft het ook vaak en bij haar betekend het dat haar bloed niet goed is, haar rode bloedcelletjes zijn dan te laag (ze wordt behandeld voor kanker).
Ze heeft ze vaak in haar nek.

heb ze ok sinds de k en oncoloog oa zijn er iig niet blij mee
iets met combinatie niet goede aderen en rode bloedlichaampjes
kan er toch verder niks aan doen schijnt
dus verder nooit over door gevraagd
maar ze vinden het geen goed teken zoals zij dat zeggen
betreft ook mm en kleinere bloedinkjes

zou het iig in de gaten houden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:18

bij mij is dat dingetje 1 mm ofzo := dus helemaal niet groot

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 14:26

Ik bedacht me dat ik er een tijd geleden een keer een foto van heb gemaakt, heb 'm even opgezocht. De foto is gemaakt toen ze al aan het wegtrekken waren. Alleen de grootste vlekjes zijn dus nog zichtbaar, de kleinere waren al weg. De stipjes die je ziet bestrijken ongeveer 3 à 4 cm.

http://94.100.121.67/794050001-794100000/794074301-794074400/794074324_6_M2pj.jpeg

De foto is wat vaag maar geeft wel een indruk. Komt dit over een met jullie waarnemingen? :)

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:42

Rukaro schreef:
Ach, wat naar Meys. Ik weet dat petechiën inderdaad ook symptoom kan zijn van serieuze aandoeningen en ziekten.
Wanneer verdwijnen bij haar de vlekjes weer?

Hopelijk komt ze er weer helemaal boven op!

Na een transfusie zijn ze meestal snel weg of als we wat minder chemo's moeten geven (ze krijgt ze nu thuis in drankvorm)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:32

Rukaro schreef:
Ik bedacht me dat ik er een tijd geleden een keer een foto van heb gemaakt, heb 'm even opgezocht. De foto is gemaakt toen ze al aan het wegtrekken waren. Alleen de grootste vlekjes zijn dus nog zichtbaar, de kleinere waren al weg. De stipjes die je ziet bestrijken ongeveer 3 à 4 cm.

http://94.100.121.67/794050001-794100000/794074301-794074400/794074324_6_M2pj.jpeg

De foto is wat vaag maar geeft wel een indruk. Komt dit over een met jullie waarnemingen? :)

Als ik ze zo bekijk, heb ik ze wel eens gehad ja :j zeker als ik me net geschoren heb, dan ben ik nog wel eens stevig aan het duwen, en breek ik een adertje. Dan zijn het in principe kleine bloeduitstortinkjes.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:15

Zien ze er ongeveer zo uit of anders?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:47

Ik heb dr ook eentje, een kleintje op mijn lip nooit geweten dat het een naam had!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:29

Oh sorry had de link gemist.
Ik zou toch even aan je dokter vragen of hij een onderzoekje wil laten doen (lever- en nierfunctie).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:48

ik heb heeel andere dingen dan jullie! ik heb echt een stipje///

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:55

Rukaro schreef:

oohja, dat is wel veel erger dan dat ik het had...
Maar zal het toch eens tegen de arts zeggen, aangezien ik ook met die blauwe plekken zit :\ ....

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:56

Jeeeh hier is een naam voor......
Heb ook al een aantal jaren 'last' van, alleen die van mij zijn nooit weg getrokken. Ik heb ze zitten op mijn been. Aan de bovenkant en dan naar de buitenkant, net boven mijn knie.
Dit van mij bestrijkt ongeveer een kleine 6 cm.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:51

Ik heb ze wel eens op me arm, ik dacht altijd dat ik dan weer iets te wild was geweest en dat het een soort striemen/bloeduitstortingen waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:56

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-23 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 22:15

Jeuj! Er zijn echt lotgenoten!! Hihi, was zo nieuwsgierig of er meer mensen zijn die dit hebben. Maar bij de meesten blijven ze zitten als ik het zo lees? Bij niemand komen ze structureel terug?
Nog even over de foto: de stipjes samen (dus het hele plaatje) is 3 à 4 cm. Dus niet dat jullie denken dat elk vlekje 3 cm groot is hahaha.

HannahFrouk, dat ziet er niet echt lekker uit! Wat is dit precies? Mijn bloed is om deze reden al een keer nagekeken en er is toen niets afwijkends gevonden :)

Unwritten: het zijn ook kleine bloeduitstortinkjes. Bij mij komt het in ieder geval niet door het scheren, heb gelukkig geen haar op mn buik en heupen :))

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:21

ik heb die van de foto van hannafrouk sinds enkele dagen onder mijn oog. hopelijk trekt het weg, is net zo'n gesprongen ader.