Hoe reageren op tics van een ander?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tutchi

Hoe reageren op tics van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:40

Ik heb even het advies nodig van enkele ervaringsdeskundigen, en waar kan ik dan beter terecht dan op het Bokt-forum?

Het gaat om een meisje van 10 jaar, dat last heeft van bepaalde tics. Tics als in handelingen die ze regelmatig herhaalt, zoals het aanraken van haar knieën of haar hoofd naar rechts draaien. De ene week is dat erger dan de andere week en vandaag had ze bijvoorbeeld een hele slechte dag. Ze zit er zelf natuurlijk behoorlijk mee en zoals vandaag ging het paardrijden door de tics ook nergens naar. Hoe kan de omgeving er nu het beste mee om gaan? :(:)

Moet er gericht aandacht aan worden gegeven? Zoals even zeggen dat we zien dat ze last heeft en dat ze gerust de tijd mag nemen?
Moet ze afgeleid worden? Bijvoorbeeld aan het werk zetten zodat de gedachten zich op andere dingen kunnen richten?
Moet ze even tot rust komen en bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen doen (zoals op het paard)?

De familie vangt dit meisje goed op, vind ik. Maar hoe kunnen andere mensen die dicht bij haar staan, haar helpen? Jullie kennen de persoon in kwestie natuurlijk niet, maar ik ben benieuwd hoe jullie zelf graag zouden willen dat de omgeving reageert.

WolinLotte

Re: Hoe reageren op tics van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:48

Lastige situatie, ook omdat het nog om zo'n jong meisje gaat.
Ik denk wel dat je het kan benoemen, dit zodat ze merkt dat ze begrepen wordt en zichzelf mag zijn, je hoeft er niet de nadruk op te leggen. Maar ik persoonlijk zou het wel benoemen en inderdaad zeggen dat ze tijd moet nemen en dat we het op haar tempo doen.

Evt. kan je aan haar zelf vragen ;) wat ze het liefste wilt, ze is immers al 10 jaar. Of even bij haar ouders te rade gaan, wat werkt nu het beste, wat heeft het meisje in kwestie het liefst; dat het genegeerd wordt, of dat het benoemt wordt? :)

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 22:56

Van de ouders hoef ik het er niet met haar over te hebben. Zij denken dat het meisje hoopt dat het niet te veel opvalt. Ik heb het er dus ook nog niet met haar over gehad. Maar het was vandaag echt heel extreem met de tics.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:04

Ik denk dat je haar gewoon niet moet laten merken dat ze die tics heeft. Dus gewoon normaal behandelen als je iedere andere behandeld.

Succes ermee!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:08

In principe moet jij haar normaal behandelen. Dit is echter wel iets waarmee naar een arts of therapeut gegaan moet worden. Dit kan later nog veel extremer worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:16

ik denk dat het toch wel enorm helpt als je gewoon eerlijk bent?
zijn dit tics naar aanleiding van een medische aandoening?
ik zou er met haar zelf over praten en vragen of het nodig is als ze geremd word in deze tics of dat je het juist moet negeren.
ik denk dat ze zelf wel kan aangeven wat ze zijn vind.

er zijn wel trainingen waarbij ze beter kan leren ontspannen en de tics zelf kan voelen aankomen en ze bij kan leren sturen.
,maar daarvoor zullen de ouders haar daar wel voor moeten op geven.
misschien heb je hier wat aan:
http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0418.htm

staat wel info op over diverse tics,oorzaken etc..
ik werk wel met jongeren die flapperen met de handen als er iets heel spannends gebeurd.
somns moet ik wel lachen omdat het heel komisch staat,gelukkig vinden ze dat niet erg.
ik ben gewoon mezelf dan, en reageer er verder niet meer op

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:32

Ik zou het niet bespreekbaar maken met haarzelf. Hooguit met de ouders bespreken of er wat aan gedaan wordt.
Als je dit meldt bij het meisje zelf, wordt ze zich alleen maar bewuster van haar tics en worden die alleen maar erger..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:40

Als ik een tic had zou ik het echt niet leuk vinden om daaraan herinnerd te worden, en zeker niet dat mensen extra lief (of juist niet) tegen mij zouden gaan doen.
Gewoon negeren en verder gaan waar je mee bezig was. En niet ernaar gaan kijken.