rijden tijdens zwangerschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rozekoeken

rijden tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 01:43

Ik vraag me af hoe het zit met paardrijden tijdens je zwangerschap?

Doe je dit dan op alleen brave paarden? Of ook paarden waar wel iets aan risico verbonden zit (niet een vreselijk groot risico, maar laat ik het houden op 98% braaf/mak).

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:54

Ik hoop binnenkort zwanger te raken en dan hoop ik net zolang door te kunnen rijden als mogelijk.
Ik heb een vier jarige nu onder het zadel en die is wel redelijk mak!

Vjestagirl

Re: rijden tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:57

Aan ieder paard is een risico verbonden, je kunt een dier nooit vertrouwen.

Dat zou voor mij een van de redenen zijn om niet te rijden tijdens een zwangerschap. De andere reden is dat je banden sterker worden van paardrijden, en die wil je graag slap hebben tijdens de bevalling.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 08:55

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:03

Ik heb tot zes en halve maand gereden

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:24

Gister op de spoedeisende hulp nog een vrouw gezien die van haar paard was gevallen. 24 weken zwanger. Had een 'open boek fractuur', dat is een breuk aan de voorzijde van het bekken waarbij je bekken net als een boek soort van open geklapt kan worden. Vaginale bevalling zal er voor haar waarschijnlijk (nooit) meer inzitten.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:29

auw....maare even voor de duidelijkheid,dat kan je ook gebeuren als je niet zwanger bent???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:33

Ik heb nooit gereden tijdens mijn zwangerschap. Als er iets gebeurt sla je jezelf voor je kop.
Nu gaan er geheid mensen zeggen dat dat ook kan gebeuren als je fietst of loopt, vind ik niet overigens.
Je hebt toch te maken met levende have!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:34

Victory2000 schreef:
auw....maare even voor de duidelijkheid,dat kan je ook gebeuren als je niet zwanger bent???

Ja, alleen is het risico dat je je kindje beschadigt of zelfs kwijtraakt iets kleiner.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:35

Het is maar net waar je jezelf goed bij voelt. En in hoeverre je buik in de weg zit. Ik ben bij beide zwangerschappen met ongeveer 4 maanden gestopt met rijden, normaal ben ik al niet zo'n held maar toen had ik nog sneller schrik. Ook omdat ik in een groepsles op manegepaarden reed, je hebt dan ook te maken met andere mensen/paarden. Na de bevalling ben ik met ongeveer 8 weken weer gaan rijden, niet heel snel dus maar merkte toch nog genoeg van die aanslag op je lichaam...

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:37

ik heb bij de eerste zwangerschap tot 5 maand gereden en bij de tweede tot 3 maand. heb het bij de eerste met de verloskundige overlegt en die zei; doen wat goed voelt en dat heb ik dus ook gedaan. :D
mijn verloskundige zei inderdaad je kan ook van de trap of van je fiets vallen. merkte, zeker bij de tweede, wel dat ik een stuk voorzichtiger was vanaf het moment dat ik het wist. toen ik het in de les vertelden zeiden ze meteen: "daarom reed je vorige week zo voorzichtig" :o

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:20

Victory2000 schreef:

Ja, alleen kan ik me voorstellen dat je zonder dikke buik minder makkelijk uit het zadel gegooid wordt en dat je anders neerkomt.
Daarnaast: er moest een rontgenfoto gemaakt worden, wat stralingsbelasting oplevert voor het ongeboren kind. Normaal gesproken maak je liever geen rontgenfoto als een vrouw zwanger is.
Tijdens de operatie zal de vrouw onder narcose moeten, weer risico's voor het ongeboren kind. De hele operatie en het herstel zal sowiezo een stuk moeizamer gaan.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:38

Toen ik eenmaal wist dat ik zwanger was (kwam er pas na ongeveer 16 weken achter) voelde ik me toch minder zeker te paard. Ik heb dan ook vanaf dat moment alleen op brave paarden gereden (tot een week of 25 geloof ik), maar ik merkte dat ik voorzichtiger was. En eigenlijk is dat nu de kleine alweer 1 is toch wel gebleven.

Vanaf het moment dat ik me realiseerde dat ik zwanger was, voelde ik me opeens enorm verantwoordelijk. Een soort oerverantwoordelijkheidsgevoel wat altijd op de achtergrond aanwezig is.
En dus geen onbezonnen acties meer; incl. gevaarlijke bergen, duiken, maar ook onberekenbare paarden horen in dat rijtje.

Maar ik denk dat het voor iedereen anders is, dus gewoon naar je gevoel luisteren, zowel voor je lichaam als je geest. Want fysiek moet je het ook maar volhouden, ik kreeg bijv. behoorlijke bekkenklachten die verergerden door paardrijden. En geloof me, als je eenmaal voelt hoeveel pijn je daarvan krijgt laat je het rijden wel uit je hoofd :D .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:08

Het is voor iedereen verschillend en hangt af van hoe je je fysiek voelt en hoe je gevoel tegenover rijden staat. Ik ben met 14 weken gestopt met rijden (ben nu 23 weken zwanger) omdat het lichamelijk niet meer ging, ik was snel buiten adem waardoor ik heel licht werd in mijn hoofd en ik kreeg ook veel last van mijn darmen tijdens het rijden. Draven ging nog redelijk maar galopperen kon ik niet eens een rondje volhouden. Omdat ik merkte dat ik ook net iets minder te vertellen had doordat ik toch iets voorzichtiger ging rijden was de keus om niet meer te rijden snel gemaakt. Dat voorzichtiger gaan rijden kwam doordat ik net iets minder door durfde te pakken, je voelt je net zoals Marja aangeeft heel verantwoordelijk voor je ongeboren kind, en omdat ik licht werd in mijn hoofd was mijn balans ook niet optimaal.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:45

Bij de eerste ben ik met een week of 6 gestopt...voelde me er echt niet goed bij.
Bij deze zwangerschap heb ik tot een week of 20 doorgereden, voelde me goed, paard deed het goed.Moet wel zeggen dat het een betrouwbaar paard is. Na 20 wk ging mijn buik wat in de weg zitten en vond ik het plaatje iets minder charming...dus ben overgegaan op longeren enzo.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:53

bij de eerste heb ik gereden tot de laatste dag , ik stond met weeen mijn paard zijn benen nog even af te spuiten maar goed ik had dit paard toen van veulen af aan en hij was toen 8 jaar, ik vertrouwde hem blind zeg maar
echt intensief gereden niet hoor dat ging echt niet meer.maar na de kraamweek zat ik er al weer op , en na 3 maanden ben ik ook weer gestart..
en bij de tweede lag ik na 12 weken al plat vanwege bekkeninstabilliteit en zat ik er pas een half jaar na de bevalling weer op .
het ligt gewoon aan jezelf , hoe jij je voelt, dus ik zou zeggen doe wat jij en volg je gevoel wilt je weet het zelf het beste

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:29

Ik heb tijdens mijn zwangerschap tot en met 4,5 maand gereden, daarna ging niet meer in verband met rugklachten waardoor ik niet lekker kon zitten. Ik heb mijn paard wel in de maanden daarna gewoon aan de longeerlijn laten werken en heb veel gewandeld met hem. Wat dat betreft heb ik wel een braaf paard dat niet snel schrikt en goed luistert.
De verloskundige zei toendertijd dat, zolang het goed voelt, ik gewoon door kon gaan met paardrijden. De fysiotherapeut had mij het liefst tot het eind van de zwangerschap op een paard gezien omdat paardrijden voor mij de beste oefening was om mijn rug soepel te houden maar ik vond het risico aan het eind te groot om er nog op te kruipen. In plaats daarvan stond ik 3 x per dag thuis paardrijdbewegingen te maken en heb ik veel gelopen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:35

ik ben zwanger en rij wel maar alleen met mijn eigen vertrouwde pown.
Ik heb ook een jong paard staan maar die mag nog een jaartje vrij hebben.

Ik vertrouw mijn paard voor 100% maar besef wel dat er altijd wat kan gebeuren een paard kan ook vallen en kan ook worden aangereden.
Die risico's loop je ook als je in je auto stapt of dat je aan het verkeer deelneemt. Ieder zijn eigen keuze.
Volgens mijn gyn en verloskundige mag ik net zolang rijden totdat ik het zelf niet meer fijn vind. Net zoals dat zwangere hardlopen of andere sporten beoefenen.

Ik kan 100% op mijn paard vertrouwen maar zal nu niet op een ander paard stappen of gaan springen met met mijn eigen paardje.
Ik rij buiten en ik dressuur nog.