Dingen persoonlijk opvatten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Dingen persoonlijk opvatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:37

Ik zit al een tijdje thuis met een burnout en depressie.
Één van mijn problemen is dat ik snel dingen persoonlijk opvat, kritiek als afwijzing opvat en er daardoor moeilijk mee om kan gaan. Ik zie het als bevestiging van mijn mislukken en falen. En dit alles dus zo heftig dat ik er gewoon door ben vast gelopen. Ik voel me snel aangevallen zeg maar.

Ik weet ook wel waar het vandaan komt, toen ik nog thuis woonde kreeg ik altijd kritiek van m'n vader. Ik kon nooit iets goed doen. Ook is hij een behoorlijk autoritair persoon, waardoor ik moeite heb met mensen met een zelfde houding als mijn vader zeg maar. Als ik het gevoel heb dat mensen boven mij staan, of denken dat ze boven mij staan, voel ik me heel klein en ongemakkelijk.

Wie herkent dit en hoe gaan jullie er mee om?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:46

Heel herkenbaar...
Vooral toen ik een leidinggevende had met een alternatieve stijl van leiding geven, had ik daar erg last van. Ik ben bij een angstcentrum langs gegaan. Met psycholoog gebabbeld, maar anders als 'standaart psychologen' In plaats van dat de gesprekken gericht waren op de oorzaak, waren ze gericht op oplossingen. Heb ik veel aan gehad.
Ook heb ik nu een leidinggevende die zowaar wel te vertrouwen is. Heb een beoordelingstraject gekregen, daarin weer gesprekken gehad met een coach. Deze gesprekken waren gericht om mijn kijkwijze op situaties een beetje te normaliseren. Ik werk met verstandelijk gehandicapten, en ik zag het al als persoonlijk falen als cliënt nu even geen zin had in het uitmesten van een konijnenhok :P Ook hier veel van geleerd, en inmiddels het traject positief afgerond.

Nu verwacht ik dat je al hulp hebt, vanwege je burn-out en depressie. Ik kan alleen maar zeggen; gebruik deze hulp, en neem de tijd. Iets wat je al jaren doet, heb je niet in een paar maanden omgebogen. Dat je het bij jezelf al herkent als 'opvatten als afwijzing' is al heel goed! Veel beter als zegen 'het ís afwijzing' ;)

Pollewoppy

Re: Dingen persoonlijk opvatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:57

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook al hulp, zit in dagbehandeling, dus heb aardig intensieve begeleiding. Het is inderdaad goed om naar oplossingen te kijken. Het is fijn om te weten waar het vandaan komt, zodat je weet dat je gedrag toen nuttig was, maar nu niet meer. Als extra motiviatie om het te veranderen zeg maar.

Mijn therapieën zijn ook oplossingsgericht en gefosucst op het "Hier en Nu". Het gaat wel steeds beter, maar het is zo'n langzaam proces. Het is fijn dat je dat nog even benadrukt, want ik wil vaak nog te snel ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:02

Zal ik je dan even uit de droom helpen? Die eerst genoemde leidinggevende is 5 jaar geleden vertrokken, en ik heb nog steeds mn aandachtspunten ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:27

heeel herkenbaar en gaat nooit over. minder wordt het wel, je kan er beter mee omgaan met over gaat het niet. aard van het beestje he?
als ik goed in mijn vel zit kan ik feedback heel goed hebben en trek ik het mij meestal niet persoonlijk aan. doe ik dat wel probeer ik dit te ventileren en kan ik het weer relativeren.
zit ik slecht in mijn vel en ben ik deprie (heb ruim een jaar thuis gezeten, inmiddels wel al 10 jaar geleden gelukkig) ga ik afleiding zoeken en probeer het te relativeren. lukt dat niet vraag ik hulp aan mijn partner en als ik durf aan degene die mij die feedback gaf.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:35

Blijven praten met degene, dat is inderdaad belangrijk ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:14

Dat klopt.
Alleen herken ik het vaak nog niet echt op het moment zelf, maar denk ik achteraf: Dat was weer zo'n moment. Maar goed, ik ben heel hard aan het werk en herkenning is de eerste stap zullen we maar zeggen.

Wel fijn dat er mensen zijn die het herkennen :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:24

Ik heb daar ook erg last van.
Dat ik me heel snel aangevallen voel. Maar echt heel snel.
Bij mij helpt het om dat tegen mijn vriend of zus of moeder te zeggen en zij kunnen dat heel snel terug uit mijn hoofd praten :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:02

Ik heb in mijn direkte omgeving niemand die me weer realistisch op situaties helpt kijken, juist daarom ga ik desnoods later toch weer in gesprek met mensen. Ik help mezelf anders dwars door het plafond om niets.
Zit ik zo slecht in mn vel, dat ik niet dezelfde dag er op terug durf/ kan komen, dan helpt het me om te gaan paardrijden of mediteren. Even het hele gebeuren los laten. Juist dan wil ik nog wel eens heldere ingevingen krijgen. En dan wilt het nog steeds niet altijd lukken. Laatst zat ik zo in de stress voor eind gesprek beoordelingstraject, dat ik aan de nervival (homeopatische anti-nervositeit) ben gegaan. Terwijl ik in dat gesprek dus gewoon ok ben bevonden 8)7
Alleen als het om overduidelijke steken onder water gaat klap ik nog dicht. Daar durf ik nu nog steeds te vaak niet op terug te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:10

Pollewoppy schreef:
Dat klopt.
Alleen herken ik het vaak nog niet echt op het moment zelf, maar denk ik achteraf: Dat was weer zo'n moment. Maar goed, ik ben heel hard aan het werk en herkenning is de eerste stap zullen we maar zeggen.

Wel fijn dat er mensen zijn die het herkennen :j

Hey Pollewoppie, ik vind dat jij het best wel heel erg geod doet, je kán het dus wel! Weet je nog dat jij me vorrige week een PB stuurde? Dat jij even op een puntje terug wilde komen omdat je je ergens vervelend bij voelde....Ik stond daar wel even van te kijken hoor, want dat maak je toch maar nog weinig mee op fora's...
Mensen die zich aangevallen voelen lijken zich dan in allerlei bochten te wringen, maar niet naar zichzelf kunnen kijken, want waarom voelt de een zich snel aangevallen en een ander totaal niet?
Allemaal bagage wat je in de loop van je leven met je meedraagt....Ik vertel je vast niets nieuws.

Pollewoppy schreef:
Mijn therapieën zijn ook oplossingsgericht en gefosucst op het "Hier en Nu".

Dat vind ik persoonlijk een hele goede basis van een therapie :)
Gister kan je niet meer veranderen en de toekomst komt zoals hij komt.
Als je een puntje van kritiek krijgt van iemand die je na staat, is het mss fijner om het als een klein stukje van jouzelf te zien.

Niet heel 'Pollewoppy' wordt afgebrand en is niet goed, nee alleen dat kleine stukje, En dan mag je naar alle redelijkheid invullen of het redelijk is.
Bijvoorbeeld 'wat ben je toch een rommelkont' als je slecht op kan ruimen is redelijk :D Maar bv.
'' je bent lui je doet geen moer" vind ik wel weer wat vervelender. En zegt dat soms meer over de ander dan over jou.

Nogmaals jou PBtje heb ik toen gekoesterd! :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:09

Leuk om te lezen dat jullie er op dezelfde manier mee omgaan als ik nu aan het leren ben. Vooral er over praten is erg belangrijk inderdaad, omdat het vaak je eigen gedachten zijn die op de loop gaan (waardoor je een rotgevoel krijgt)

Chiqa bedankt voor je lieve berichtje. Dat vind ik leuk!
Je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft. Vooral je laatste stukje neem ik weer even mee, want dat is iets wat ik nog makkelijk vergeet ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:11

Ik heb net hetzelfde als jij, ik zit nu in therapie en het gaat iig al beter, het doet goed om met iemand te praten die je niet veroordeelt (wat je ook zegt) en zo danig vragen stelt dat je dieper en beter erover kunt nadenken en zodat je het ook in andere perspectieven ziet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 10:19

Dat is inderdaad heel fijn, dat merk ik ook :j

@ Juut: Mediteren heb ik toevallig ook sinds vorige week weer opgepakt omdat het me zo goed doet. Zeker in een situatie wat jij beschrijft helpt het me om mijn gedachten even mijn gedachten te laten, zonder me er door mee te laten slepen. Het geeft me 'rust in mijn hoofd'.