Stelling: Vriend maakt vriendin zwanger, vriend wil houden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Stelling: Vriend maakt vriendin zwanger, vriend wil houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:01

Ten eerste ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen dus staat het fout mag het verplaats worden.
Ten tweede voor de duidelijkheid, het gaat niet om mij of iemand uit mijn omgeving. Ben gewoon benieuwd wat jullie zouden doen, en hoe jullie erover denken.

Stel je voor. Jij hebt een vriend (voor mannen een vriendin) en jullie gaan samen naar bed. Dan kom je er achter dat je zwanger bent. Jou vriend wil het kind houden, maar jij wil het kind niet houden. Of juist anders om, jij wil het kind houden maar jou vriend wil het niet.

Wat vinden jullie? Moet als je er niet uit komt de vrouw de beslissing maken, ongeacht of de vriend het wel of niet wil. Of vinden jullie dat de man hier dan ook nog iets in te zeggen heeft want die heeft ook zijn aandeel erin gemaakt.

Eventjes voor de duidelijkheid. Dit gaat dus niet om hoe oud iemand is. Dit gaat dus erom of jullie vinden bij het eind oordeel of de man hier wel of geen zeggenschap in heeft.

(hoop dat ik het duidelijk verwoord heb)

Eponastable

Re: Stelling: Vriend maakt vriendin zwanger, vriend wil houden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:04

Oei oei... moeilijk!!!
Ja beslissing nemen moet met 2 gebeuren...

Moeilijke vraag, ik zou kijken wat je het kind te bieden hebt maar eigenlijk ook geen abortus plegen.
Er is overal een oplossing voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:05

Ik denk zeker dat de man hier iets in te zeggen heeft. Het is immers net zo goed zijn vlees en bloed. Als jij het wilt houden en hij niet, of andersom - daar mogen nog wel wat respectvolle en rustige gesprekken over gevoerd worden. Het punt dat het zo moeilijk maakt is - er is geen middenweg...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:06

Hoe banketstaaf het ook klinkt: ik vind dat de vrouw uiteindelijk de keuze heeft om een kind te laten komen of niet. Zij moet ht dragen, bevallen en als het even tegenzit ook evder alleen opvoeden vaak bij scheidingen etc.
Mannen zijn wat dat betreft in het nadeel, al zijn ze wel veel minder gebonden aan een kind, zeker als het niet als samen wordt gekregen..
Wel vind ik dat een vrouw dan geen dingen kan gaan claimen bij een man als die het kind niet wilde. Hij zou dan eigenlijk als spremadonor moeten worden kunnen behandeld ipv vader..

Al moet ik eerlijk zeggen: als zon situatie ooit onstaat heb ik bij voorbaat al medelijden met het kindje..
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 17-11-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:06

Hij heeft natuurlijk zijn mening te zeggen, maar of het zin heeft..? Imo is de 'moeder' altijd de eindverantwoordelijke, zij moet het hele gebeuren doorstaan.
Lijkt mij als de 'moeder' het weg wil laten halen, hij er weinig tegen in te brengen heeft.

Edit: Las ergens in een post dat de 'vader' in zo'n situatie meestal de benadeelde is, maar dat vind ik weer niet. De vader kan altijd nog weglopen. Ik weet het, het klinkt heel cru, maar het komt vaker voor dan men denkt. De moeder kan dit niet, dus eigenlijk vind ik dat bij een ongewenste zwangerschap de moeder in het nadeel is. Zij heeft ook nogeens de emoties wat erbij komt kijken bij een ongewenste zwangerschap, iets wat de 'vader' ook heeft, maar in veel mindere mate: het groeit immers niet in zijn lichaam.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 17-11-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:07

Ik weet niet waarom, vind het een beetje gevoelsmatig mijn mening; maar ik zou zeggen dat de vrouw er net iets meer over te zeggen heeft dan de man.
De vrouw mag er negen maanden mee rondlopen.
De vrouw mag bevallen.
De vrouw krijgt alle complicaties etc.
Een vrouw zit er in principe meer aan vast dan een man (die bij wijze van spreken negen maanden de tijd heeft om 'em te peren)

En dan als de vriend het wilt houden; dan zou ik niet negen maanden dat kind mee 'willen dragen' en het dan aan hem geven, want 'ik' loop er dan mee, 'ik' wilde niet zwanger zijn...

Hmmn, nee, ik denk toch als de vrouw het niet wil... de man er toch minder over te zeggen zou hebben, in mijn geval.

maar ik zeg al, dit is gevoelsmatig, en ik sta open voor andere meningen en feiten waar dit otnkracht door kan worden. :D
Laatst bijgewerkt door Roane op 17-11-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:07

Dat bedoel ik dus ook. Als je er samen niet uit komt. Vinden jullie dan dat de vrouw mag zeggen ik hou het of juist niet? En daarmee de man aan de kant te zetten. Of moet ze hierbij rekening houden met de man, ook al is ze het er helemaal niet mee eens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:08

vanitymay schreef:
Al moet ik eerlijk zeggen: als zon situatie ooit onstaat heb ik bij voorbaat al medelijden met het kindje..

Daar ben ik het mee eens.

Maar feitelijk is het natuurlijk wel raar als de vader er helemaal niets over te zeggen heeft. Ik bedoel - als jij het kind niet wilt houden, kun je het na de geboorte ook aan pa meegeven - jij wilde het zo graag, neem het maar mee dan. Mocht je er tegen die tijd anders over denken kun je de afspraken nog aanpassen...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:09

Het is ook een man zijn vlees en bloed. Ik vind dat de man er zeker wat over te zeggen heeft.
Een vrouw kan het ook stiekem weg laten halen en dan ben je verder van huis. Bij een goede relatie praat je er samen over en zorg je voor een oplossing. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:10

pubelia schreef:
Vinden jullie dan dat de vrouw mag zeggen ik hou het of juist niet? En daarmee de man aan de kant te zetten. Of moet ze hierbij rekening houden met de man, ook al is ze het er helemaal niet mee eens.

Ja. Anders krijg je imo een soort draagmoederschap en dat gaat echt niet werken in zo'n geval...

Roane

Blue_Eyes schreef:
vanitymay schreef:

Maar feitelijk is het natuurlijk wel raar als de vader er helemaal niets over te zeggen heeft. Ik bedoel - als jij het kind niet wilt houden, kun je het na de geboorte ook aan pa meegeven - jij wilde het zo graag, neem het maar mee dan. Mocht je er tegen die tijd anders over denken kun je de afspraken nog aanpassen...

maar dan heb ik weer zoiets van; mag ik er wel negen maanden mee rondlopen, dik worden, nieuwe kleding kopen, studie/werk ervoor stopzetten, hobby ervoor stopzetten, complicaties oplopen, bevállen...
Wanneer ik dat in principe niet wil, en hij wel. :) Ik vind dat dan niet even 'zomaar iets' :)

TE5

Ik vind dat de vrouw dan wel verdomd goed moet luisteren naar wat haar man/vriend te zeggen heeft,
maar uiteindelijk is het háár keus :)
Als er problemen komen komen die toch vaak bij haar terecht.. (bij (de weg naar de) geboorte, evt. scheiding etc. )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:12

Roane schreef:
Blue_Eyes schreef:

maar dan heb ik weer zoiets van; mag ik er wel negen maanden mee rondlopen, dik worden, nieuwe kleding kopen, studie/werk ervoor stopzetten, hobby ervoor stopzetten, complicaties oplopen, bevállen...
Wanneer ik dat in principe niet wil, en hij wel. :) Ik vind dat dan niet even 'zomaar iets' :)

Vergis je niet in het feit dat andersom voor de man geldt dat zijn kind laten doden terwijl hij het wel graag wilde houden, ook niet 'zomaar iets' is...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:13

Blue_Eyes schreef:
Vergis je niet in het feit dat andersom voor de man geldt dat zijn kind laten doden terwijl hij het wel graag wilde houden, ook niet 'zomaar iets' is...

Het is idd niet zomaar iets, maar het is wel stukken minder dan de rest van je leven ergens voor moeten zorgen...

Trouwens, zitten we wéér tegenover elkaar in een heftig onderwerp ;)... Uh oh :P

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:14

Oh nee zeker niet, maar zelf levenslang 'last' houden van bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit, voor een kind wat jij niet wilde en hij wel. :+
Tja. Keuzes maken denk ik dan. Het van allebei de kanten lastig.

Maar ik blijf erbij dat een vrouw nét iets meer zeggenschap heeft.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:14

ik denk als het erop aankomt dat de moeder het beslist.
zoals al is gezegd zij moet het dragen 9 maanden en de bevalling.
en wat wil de man doen als hij overdag aan het werk is en zij laat abortus doen?? )weer terug stoppen ofzo??)

nee dan moet hij dat maar accepteren en anders bij een ander een kind maken waar het kind dan wel2 ouders heeft. gelukkige ouders.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:15

Citaat:
nee dan moet hij dat maar accepteren en anders bij een ander een kind maken waar het kind dan wel2 ouders heeft. gelukkige ouders.

Dat laatste vind ik ook een goede ja. :j beetje cru misschien, voor de 'eerste poging' maar kind heeft dan wel twee gelukkige ouders...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:16

vanitymay schreef:
Hoe banketstaaf het ook klinkt: ik vind dat de vrouw uiteindelijk de keuze heeft om een kind te laten komen of niet. Zij moet ht dragen, bevallen en als het even tegenzit ook evder alleen opvoeden vaak bij scheidingen etc.
Mannen zijn wat dat betreft in het nadeel, al zijn ze wel veel minder gebonden aan een kind, zeker als het niet als samen wordt gekregen..
Wel vind ik dat een vrouw dan geen dingen kan gaan claimen bij een man als die het kind niet wilde. Hij zou dan eigenlijk als spremadonor moeten worden kunnen behandeld ipv vader..

Dat klopt toch niet? Ook al wordt je per ongeluk zwanger en je bent principieel tegen abortus maar hij wil het niet, dan mag een vrouw niets aan de man vragen volgens jou? Hij heeft m er toch zeker zelf ook ingehangen? Daar komen nu eenmaal kindjes van!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:18

ik ben sowieso al tegen abortus dus in mijn geval zou dat geen optie zijn, of vriendlief het ermee eens is of niet.

Verder vind ik dat het een beslissing van twee mensen is, en dus in overleg gebeurd. Kom je daar niet uit, dan is het laatste woord voor de vrouw. Maar ik vind wel dat zij goed moet luisteren naar de man.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:20

rakni schreef:
vanitymay schreef:

Dat klopt toch niet? Ook al wordt je per ongeluk zwanger en je bent principieel tegen abortus maar hij wil het niet, dan mag een vrouw niets aan de man vragen volgens jou? Hij heeft m er toch zeker zelf ook ingehangen? Daar komen nu eenmaal kindjes van!

Dat klopt wel. En volgens mij, maar pin me er niet helemaal op vast, ook voor de wet. De ongetrouwde man moet nl het kind erkennen voor de wet voordat het zijn kind is, en hij er verplichtingen aan heeft ;)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:29

Hihihi heb je dr Phil net gekeken? Heel toevallig kwam dit net aan de orde daar ;)
Tsjah. Aan de ene kant zou ik zeggen, eigen verantwoordelijkheid. Je gaat zelf met diegene naar bed en hebt dus ook zo je consequenties.
Je (als 'man zijnde') kan het er dan wel niet mee eens zijn, de vrouw is toch degene die uiteindelijk 'beslist' waardoor de vader dus alimentatie moet betalen....als ik het zo zie.....
Heel moeilijk onderwerp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:35

Moeilijk onderwerp, maar ook ik denk dat de vrouw uiteindelijk toch de keus heeft.. Het is nu eenmaal zo dat de vrouw het toch bijna allemaal moet doen, misschien zelfs wel helemaal.. De kans dat de man blijft als hij het kind niet wil is immers vrij klein :+
Wél vind ik dat als de vrouw ervoor kiest het kind te willen houden terwijl de man het niet wil, zij hier zelf de volle verantwoordelijkheid voor moet dragen, dus ook financieel! Dus niet achteraf moeilijk gaan doen dat de man mee moet betalen..
Wat dat betreft vind ik dat vrouwen hierin veelste sterk staan.. Ze kunnen mannen financieel helemaal uitkleden in zo'n situatie en dat vind ik niet eerlijk.. :n

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:54

Toen ik net wat met mijn vriend kreeg, kregen we het al vrij snel over dit onderwerp. Toen zei ik volmondig '' weghalen'' en hij zou het kind willen houden. Ondertussen zijn we bijna 5 maanden verder en ben uiteindelijk van mening veranderd. Mocht ik nu zwanger raken, dan zullen we er samen voor gaan.. Dat kind komt toch ergens vandaan waar we beide hard aan meegeholpen hebben niet? :D. Als ik het echt niet zou willen en mijn vriend wel, dan zou het uiteindelijk een relatiebreuk + abortus worden ben ik bang.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:56

Ik vin dgewoon niet dat je een man kan dwingen vader te worden als hij dat niet wil en een vrouw om moeder te zijn als die dat niet wil. Het is mi nogal raar dat een man in principe altijd verantwoordelijk is voor zijn nazaat terwijl er ook echt vrouwen zijn die een man echt misbruiken voor sperma en vervolgens ook nog eens een financiele plicht af te dwingen". Mannen kunnen nou eenmaal niet zelf beslissen of ze vader willen worden. Een ongelukje is zo gebeurd en als daarnaast een vrouw zegt dat ze aan de pil is oid en in the heat of the moment dus zonder condoom wordt gevreeen kan de man best raak schieten zonder dat hij het weet dat dat uberhaupt kan. Een man de rest van zijn leven aan iets binden voor een onvoorzichtigheidje (waar hij zelf dan niet op zit te wcahten..) vindt ik nogal cru en ik snap niet dat dat zo geregeld is...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

Eigenlijk zou je dit soort dingen al besproken moeten hebben voordat je zwanger wordt.
(tuurlijk zijn er ongelukjes, en waarschijnlijk gaat het bij deze stelling ook om ongelukjes)
Maar IMO heeft de vrouw wel iets meer rechten, de man kan sowieso moeilijk bewijzen dat hij de vrouw zwanger heeft gemaakt(zo is het wel natuurlijk).
En daarnaast heeft hij (helaas) ook nog de optie om het allemaal aan haar over te laten.

Maar als ik het naar mijzelf terugkoppel zou ik voordat ik seks met iemand heb dit soort dingen bespreken.