probleem met eten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Solutionss

probleem met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:54

Dit is een goedgekeurd SA.
Ik ben een "bekende"bokker,zelf werkzaam in hulpverlening/psychiatrie. Er ligt toch een redelijk taboe op eetmoeilijkheden en zeker ivm mijn huidige beroep wil ik mijn privacy houden.
Denk je toch te weten wie ik ben,je mag me een pb doen maar hou het voor jezelf.

Ik ben nooit dun of slank geweest. Altijd een tikje mollig,of stevig,en eigenlijk was ik diep van binnen nooit helemaal tevreden over mijn figuur. Er waren tijden dat ik echt veel te zwaar was,er waren tijden dat ik,voor even,wel tevreden was.
Sinds een tijdje slik ik medicatie waar ik erg misselijk van word en waardoor ik minder kan en wil eten(weinig hongergevoel).
Hierdoor ben ik een flink aantal kilo's kwijtgeraakt.
In het begin viel me dit niet zo op,maar nu mijn fijnste spijkerbroek losser zit...dus wel.
En het begint een "enge"vorm aan te nemen.
Alsof dit iets is,waar ik controle over heb. Ik word dunner en het bevalt me eigenlijk wel.
Mijn denkbeeld over eten begint iets verstoord te raken.
Zo ging ik enige dagen geleden bij een vriend eten,maar om dat te compenseren,"mocht"ik van mijzelf die dag maar 3 droge rijstewafels eten. het kost me weinig moeite dit te doen omdat ik dus ook weinig honger voel,en toch misselijk ben.

Ter compensatie slik ik vitamine bij.
Ik besef me dat dit niet gezond is.

Overigens ben ik bijna 30,ik ben verder tevreden met mezelf,ik merk alleen dat dit me echt begint op te breken.
Wat ik hiermee wil,weet ik ook niet. Ik wil niet superslank zijn,ik braak mijn eten niet uit,gebruik geen laxeermiddelen en vind bottige lichamen niet mijn 'einddoel'(ik heb hier absoluut géén negatieve bedoeling mee,dus eventuele meiden met anorexia oid,ik bedoel het niet kwaad).
Herkent iemand dit?
Ik heb het met een goede(beste)vriend van me besproken....hulp heb ik al heel veel gehad,danwel niet hiervoor maar voor depressies en dergelijke. Hij maakt zich zorgen en ziet me langzaam afvallen,en is bang dat het extreem wordt. Ik eet weleens bij hem,en zoals ik al zei,ik eet dan wel. maar dan eet ik erna,of ervoor,weining..

Om eerlijk te zijn,zit ik niet echt op hulp te wachten..
Kortom,ik weet het even niet meer....

edit:ik open dit topic in die zin dus wel voor "jullie"hulp.
maar het gaat meer om professionele hulp,ik heb oa voor depressies en dergelijke al een lang hulpverleningsverleden
achter me,en heb er echt geen zin in om weer die molen in te gaan.. :o
Laatst bijgewerkt door Solutionss op 16-11-09 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:01

:(:) :(:) :(:)

Hulp wil je eigenlijk niet en zal ik je dus niet bieden.
Maar voor het geval je het wel wil: een hele flinke knuffel.

Ik kan je geen advies geven want ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen of moeten doen of juist niet. Omdat ik zelf ook wat te zwaar ben, begrijp ik wat er gebeurd is of aan het gebeuren is. Eindelijk kan je je gewicht onder controle krijgen ook al weet je dus dat het op de foute manier is.

Sterkte ermee. Het zal je niet meevallen! welke kant je ook kiest/ neemt/ opgaat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:08

Moeilijk hoor,
Enkele jaren geleden heb ik een medicijn gebruikt waardoor ik minder eetlust had en aan de chronische diarree raakte, je raad het al de kilo's vlogen eraf.
Nu was ik niet echt dik maar vond mezelf wel wat aan de grove kant, ik vond het op dat moment ook best prettig om maatje 36 te passen en leefde me uit in de kledingwinkels en ik durfde voor het eerst van mn leven een bikini te kopen ;) .
Na enkele maanden ging ik weer kleding kopen maar ik merkte al snel dat ik maatje 34 niet eens meer paste......in een doorsnee kledingwinkel hebben ze geen kleding onder maat 34 zo bleek.
Mijn omgeving begon zich ook zorgen te maken maar ik vond het nog steeds wel mooi allemaal.
Toen mocht ik gaan stoppen met de medicatie en de kilo's vlogen er ook weer aan........jeetje wat baalde ik....mijn bijna nog nieuwe kleren kon ik niet meer aan en ik wist zeker dat ik nooit meer slank zou worden.
Helaas heb ik door dit gedoe een eetstoornis ontwikkeld want ik wou perse op zn minst in maat 34 blijven passen.
Dat ging natuurlijk niet en achteraf gezien voelde ik me lichamelijk ook niet goed met dat gewicht...altijd koud/blauwe nagels/ niet meer ongesteld, maar het vervelende was nog dat ik 24 u.p met eten bezig was of beter gezegt met het NIET eten.
Ik vond mezelf een veelvraat omdat ik nadat ik gestopt was met de medicatie weer normaal ging eten.
En ik had een normale stoelgang en daar baalde ik ook van want dat betekende aankomen......

Het heeft wat moeite en energie gekost om in te zien dat je altijd je gewicht onder controle kunt houden (mits je geen medische reden hebt om wat voller te zijn)...ik ben iemand die erg snel aankomt....als ik buiten 3 normale gezonde maaltijden per dag iets extra's eet kom ik gelijk weer aan.
Ik heb het ondertussen maar geaccepteerd dat ik geen maatje 34 ben of 36..maar met moeite maat 38 kan aanhouden.
Ik ben ook 30 jr en chronisch ziek daardoor kan ik niet sporten om mijn gewicht op peil te houden, het moet dus vanuit mijn voedingspatroon komen.
Inmiddels gaat dat best goed, ik eet 3 gezonde maaltijden en door de weeks niet extra's, alleen in het weekend snoep ik wel eens en dan gaat het prima.

Kan je niet echt gericht advies geven want iedereen is anders en voeld zich er anders bij, ik heb het zonder proffensionele hulp geklaard maar dat was behoorlijk zwaar.
Dat lag aan mezelf omdat ik niet inzag dat ik een eetstoornis had, iedereen in mijn omgeving wel, maar je hebt gewoon oogkleppen op op zo'n moment.
Als ik het goed begrijp heb jij geen last van een eetstoornis, gelukkig maar overgens, maar het is zeker wel iets om alert op te zijn en als je behoefte hebt aan proffesionele hulp kun je die via je HA misschien inschakelen?

Sterkte en mocht je behoefte hebben aan een open PM box...dat kan altijd!

Solutionss

Re: probleem met eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 20:39

@Zilfstar:hartstikke bedankt voor de knuffel,die was welkom en vind het lief van je.
Het is lastig en ik heb lang gedacht of ik dit SA moest aanmaken of niet...maar ben blij dat ik mijn verhaal kwijt kan.

Cissie,bedankt voor je reactie.
Klinkt wel herkenbaar.Ik vind zelf niet dat ik een eetstoornis heb,maar aan de andere kant denk ik van wel,want zodra iets je leven gaat beheersen vind ik het niet meer gezond(in dit geval,eten).

Vandaag heb ik dan bijvoorbeeld alleen een kopje soep en een stokbroodje op,wát ik eet probeer ik dan nog gezond te houden.
Dus wel fruit,wat vis en ik drink veel.

Solutionss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 17:47

verder helemaal niemand die hier ervaring mee heeft,op welke manier dan ook?
Inmiddels weet nog een vriendin hiervan en heb ik met haar gepraat,ze had een hele reële opmerking over hulp..
Dat ik dat zelf moet willen.
Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Ik zit er toch wel erg mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:44

Ik heb hier ook ervaring mee.
Sinds ik 15 ben ben ik al aan het rommelen met mijn gewicht (ik ben nu 22). Vond mezelf altijd wel wat stevig en ging daarom wat meer sporten. Eetpatroon was toen nog redelijk normaal.
Op mijn 16e kreeg kreeg ik helaas een relatie die de aanzet is geweest tot een lichte vorm van anorexia. Ik had het zelf niet eens door, maar woog op het laatst nog maar 50 kilo en at tijdens een werkdag alleen een doosje druiven en dronk een pakje soja. Ontbijten deed ik niet, en avond eten maar een klein beetje. 'S nachts deed ik mijn vriend pijn met mijn heupbotten die uitstaken.
Ik schreef over een lichte vorm van anorexia omdat ik zelf zonder hulp weer vanaf ben gekomen nadat ik met heel veel moeite de relatie heb beeindigd. Maar ja, toen kwam ik natuurlijk weer aan, want ik voelde me veel beter zonder die relatie.
De kilo's kwam erbij, wat ik ook probeerde qua eten. Ik woog op een gegeven moment bijna 70 kilo, maar had me er eigenlijk bij neergelegd dat slank zijn nooit meer echt zou lukken bij mij. Maar potverdorie, ik wilde eigenlijk toch wel weer in mijn kleding passen van een jaar terug!
Wat je schrijft over het 'vasten' na een etentje herken ik, ik was daar ook dag en nacht mee bezig. Als ik in de ochtend een boterham teveel op had, mocht ik in de middag niks en dan pas weer 's avonds eten, en dan ook maar heel weinig. Soms viel ik af, maar kwam ook steeds weer aan.
1,5 jaar terug was ik helemaal klaar met die onrust in mijn hoofd en besloot ik naar een instituut voor slankheid en figuurcorrectie te gaan. Daar heb ik een gezond eetpatroon aangeleerd, en het allerleukste daarvan was dat ik er blijvend van afviel! Een vast eetpatroon is ontzettend belangrijk. Op die manier heb je de hele dag kleine beetjes gezond voedsel in je maag (ik heb echt nooit honger), ga je minder snel naar ongezonde dingen grijpen, eet je minder snel teveel bij een maaltijd en hoef je jezelf ook niet te 'straffen' met minder eten als je je naar jouw mening weer te buiten bent gegaan tijdens een etentje.

Natuurlijk is er ruimte om af en toe wat lekkers te eten of uit eten te gaan. Ik ga alleen de dag erna niet minder eten, maar pak gewoon mijn eetpatroon weer op en ik weet dat het dan goedkomt. Ik heb nu al een jaar een gezond en stabiel gewicht van 58,5 kg.
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat het voor jou ook belangrijk is dat je een stabiel gewicht krijgt. Dat geeft je rust. Probeer ondanks de misselijkheid toch 6 keer per dag iets kleins te eten.

Ik werk trouwens ook in de psychiatrie ;)

Solutionss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:55

@Shaseera:
Bedankt voor je openhartigheid!Ik waardeer dat enorm.
het is echt éxact wat ik nu doe.
Ik eet een stukje chocolade en een pizza,verdeeld over de dag en zit nu met een enorm glas alcohol mezelf te versuffen omdat ik zo boos ben...
Ik denk controle te hebben,maar heb die niet want mijn eten en gedachten hebben controle over míj.

En ik merk dat ik het ergens "fijn"vind. Het is zo dubbel allemaal.
Enerzijds wil ik wel hulp. Anderzijds voelt afvallen goed,want,resultaat.

Ook de bokkers die mij pb'tjes sturen,super,ik heb er echt veel aan!!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:03

Wat ik ook heb gedaan. Ga naar je HA, en zeg wat je er van denkt. En geef duidelijk aan wat je wel of niet wil. En hou je daar bij. Mogelijk heeft hij nog oplossingen waar jij niet aan gedacht hebt!

iig grote knuffel! En sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:03

Solutionss schreef:
@Shaseera:
Bedankt voor je openhartigheid!Ik waardeer dat enorm.
het is echt éxact wat ik nu doe.
Ik eet een stukje chocolade en een pizza,verdeeld over de dag en zit nu met een enorm glas alcohol mezelf te versuffen omdat ik zo boos ben...
Ik denk controle te hebben,maar heb die niet want mijn eten en gedachten hebben controle over míj.

En ik merk dat ik het ergens "fijn"vind. Het is zo dubbel allemaal.
Enerzijds wil ik wel hulp. Anderzijds voelt afvallen goed,want,resultaat.

Ook de bokkers die mij pb'tjes sturen,super,ik heb er echt veel aan!!!

Ik slik sinds een aantal maanden tramadol, en heb min of meer dezelfde reactie als wat jij hebt. Ik heb ook bijna geen honger meer. Vandaag bv heb ik over de hele dag 3 plakjes cake en frietjes met bitterballen gegeten. Moet wel zeggen dat ik niet magerder wil worden dan ik nu ben. Sinds het beginnen van de medicijnen ben ik zo'n 8 kilo afgevallen. Best veel als je 63 kilo weegt.
In jouw geval levert het jou wat op, je valt af terwijl je dat al lang wilt. Zorg dat het niet uit de hand gaat lopen. :(:)

Solutionss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 10:53

Ik kijk elke dag in de spiegel en ik zie mezelf nauwelijks afvallen.
Terwjil ik aan mijn kleding merk dat het wel zo is.
Vandaag zit ik zelfs in dubio,eet ik ontbijt,of avondeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:25

Solutionss schreef:

Beide. ;)

Ik zou als ik jou was toch hulp gaan zoeken.. Want nú is het misschien nog niet 'heel erg', maar gezond is het alles behalve en voor je het weet heb je helemaal geen controle meer over jezelf..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:28

Solutionss schreef:

Inderdaad beide, desnoods een beschuitje. Welke medicijnen slik je?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:33

Ik heb zelf ook de nodige problemen met eten. Ik heb Anorexia en heb de nodige opname's gehad en deeltijdbehandeling. Nu heb ik medicijnen die als bijwerking ook verminderde eetlust geven. Ik heb sowieso al helemaal geen zin om iets te eten maar nu dankzij die medicijnen heb ik dagenlang geen honger en geen trek.

Ik krijg binnenkort andere medicijnen omdat ze bij mij toch heel erg sterk zijn.

Solutionss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:55

het medicijn dat ik slik,is prozac,dus een anti-depressiva.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:37

Is het dan niet misschien zo dat je jezelf op de 1 of andere manier probeert te straffen? Je weet dat dit hartstikke slecht is voor je, dus ergens krijg je iets terug. Is dat het gevoel van controlle? Of echt alleen die broek wat ruim valt? Ga eens bij jezelf te rade wat je hiermee denkt te bereiken, en waarom op deze manier.
Ik ben bang dat je hard op weg bent om de controlle hierover te verliezen.
Ik ben ook afgevallen door medicijn gebruik, maar ik eet wel als ik honger heb. Als ik geen honger heb ga ik mezelf niet dwingen, dan wordt ik misselijk. Ben je dan ook onder behandeling als je prozac krijgt? Kun je het daar niet bespreken?

Solutionss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:03

Ik ben niet meer onder behandeling.Ik ben jaren onder behandeling geweest voor onder andere depressies,en borderline gerelateerde klachten. Omdat ik mezelf goed ken en verder "alleen maar"depressieve klachten heb die overzijn als ik medicatie slik,is er geen nood voor verdere hulp.

Wat je zegt over straffen,klopt. Het enge is,ik ken mezelf. Ik weet wat ik doe. Ik "kon"nooit veel naar mijn idee,en nu kan ik wel iets,namelijk afvallen. Het is niet zo dat ik in hongerstaking ben ofzo,want ik eet wel...
Maar ik voel mezelf waardeloos als ik,zoals vanochtend,2 croissants eet en ergens ook wel zin heb in avondeten.
Voelt als een soort "verraad",naar mezelf, zo van
"waarom kan ik zelfs dát niet volhouden".