Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pharagirlke schreef:Ik geloof dat dat iets is in je hersenen om de mens tegen zichzelf te beschermen... Herinneringen terug halen is een vrij ingewikkeld proces
secricible schreef:ik zou niet weten of dit mogelijk is, lijkt me wel een beangstigend idee, dat je iets mee hebt gemaakt, en je er later last van krijgt, maar dat je het helemaal niet meer kan herinneren. Ik kan me voorstellen dat je de nare dingen wel gaat bagatelliseren na een tijdje, maar helemaal vergeten...
Volgens bepaalde figuren uit het verleden, bijvoorbeeld een Sigmund Freud zou het wel moeten kunnen. Ben erg benieuwd of mensen hier voorbeelden vna hebben.

Maar wel om het te gebruiken om mensen te helpen. Mijn opa was vroeger psychiator (hij is al een lange tijd geleden overleden) maar hij gebruikte hypnose wel om mensen te helpen..
kistaah schreef:Mijn broer is overleden toen ik 15 was. Hij is 20 jaar geworden. En ik moet zeggen dat ik me heel weinig herinner van die periode vlak voor zijn dood en na zijn dood. Ik heb niet bewust verdrongen, en als ik foto`s kijk en er veel over praat dan weet ik wel meer, maar moet zeggen dat het wel echt diep weg gestopt zit.
Ik ben er overigens altijd heel relaxed mee omgegaan, ik kan er ook goed over praten en heb zijn dood heel gauw geaccepteerd, mede doordat ik heel positief ben en weet dat het goed is zo. Maar het is gek dat ik weinig herinneringen aan die periode heb. Is een soort verdedigingsmechanisme denk ik