Tegen het licht kijken om te niezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tanya89

Tegen het licht kijken om te niezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:29

:+
Bij ons thuis is het eigenlijk een gewoonte; als we voelen dat we moeten niezen en het wil niet dat we dan tegen het licht in kijken (zon of lamp) en dan gaat het wel. Nooit dacht ik daar bij na eigenlijk, mijn oma, moeder en zus doen het ook :j
Nu heeft m'n moeder een vriend en die lachte ons gewoon uit dat we dat doen, hij had er nog noooit van gehoord.

Is het echt raar of doen meer mensen dit? :o

Aline_17

Re: Tegen het licht kijken om te niezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:30

hahaa ik ga het een keer proberen :))
Heb er nog nooit over gehoord

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:30

*Steekt vinger op*

Ja, ik doe dat ook. :j Ik ken niet veel mensen die het doen, en ik nies dan ook nog eens ontzettend veel en vaak, dus zodra ik in het bijzijn van anderen in het licht ga kijken beginnen ze om me heen al 'hatsjoe!' (en dan gaat mijn nies dus over, heel vervelend ^) ).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:31

Ik doe het altijd zodat ik juist niet ga niezen :)

Ronne

Ik doe dat ook altijd hoor... wist niet dat sommigen dat niet wisten, werkt goed hoor!

_Denise_

Doe ik ook hoor en het helpt bij mij.. :') Of dat zit tussen m'n oren dat het helpt. :))

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:32

Als ik het gevoel heb dat ik moet niezen maar het lukt niet.
Dan zegt iedereen op school ook altijd, kijk in het licht, dan komt ie!
Maar nee, bij mij houd de nies dan op :+

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:32

Yep, doe ik ook altijd, en zit niet tussen je oren hoor!
Komt gewoon door het felle licht volgens mij.. xD

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:33

Ik moet er nog aan toevoegen dat mijn hersenen zo geconditioneerd zijn dat wanneer ik bijvoorbeeld 's nachts moet niezen, ik gewoon naar de lucht kan kijken (die dus donker is) en mijn hersenen denken 'ik kijk naar de lucht, dus ik moet niezen!' en dan kan ik ook niezen :))

Ik moet op heldere dagen waarop ik veel buiten ben ook altijd erg veel niezen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:34

ik kijk niet tegen het licht in, snap ook niet op welke manier dat dan zou helpen.. Wel adem ik een paar keer goed in via mn neus, dat irriteerd nog een beetje en komt het sneller :D

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:34

Jaa, ik doe het ook. Of het nou effectief zin heeft en hoe het werkt, geen idee :p

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:35

Dat is een bepaald syndroom, dat stond laatst in de Quest. Niet iedereen heeft het. Het heet iets van Achousyndroom ofzo :P

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:35

Vogeltje90 schreef:
Dat is een bepaald syndroom, dat stond laatst in de Quest. Niet iedereen heeft het. Het heet iets van Achousyndroom ofzo :P

Dat zoeken we op :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:37

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:38

Ik doe het ook en het helpt echt! :D

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:39

Nou bij werkt het juist andersom Haha als ik moet niezen en ik kijk in hte licht dan is mijn nies weg omdat ik er bewust mee bezig ben!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:40

Ik doe het ook! En dan even wat 'snuffen' en dan moet ik niezen. :')

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:41

Ik probeer het altijd, maar het werkt niet bij mij :')

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:42

Haha ja dit doe ik soms ook wel eens, doordat het dan zo "fel" word aan je ogen dan "móet je" wel meestal :D.

Je kunt ook je neus dichtknijpen (tijdens een toets ofzo :7) dan stopt het (meestal) ;).

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:55

Er is onderzoek naar gedaan, het heet het ACHOO-syndroom. Hier een samenvatting van een wetenschappelijk artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16007510
Citaat:
[Autosomal dominant compelling helio-ophthalmic outburst syndrome (photic sneeze reflex). Clinical study of six Spanish families.]

García-Moreno JM, Páramo MD, Cid MC, Navarro G, Gamero MA, Lucas M, Izquierdo G. 2005

INTRODUCTION: Sneeze is an ubiquitous phenomenon that happens to everyone. In spite of this, little attention has been paid to it, among medical literature in general, and even less in neurologic texts. A curious entity, called autosomal dominant compelling helio-ophthalmic outburst syndrome, has been scarcely described in the scientific literature. This reflex appears when subjects are exposed suddenly to intense sunlight and it consists of long incoercible sneeze bursts. There are no publications on this subject among the spanish literature.and intensity increase with time. OBJECTIVE: To study the clinical and physiological features of the reflex in Spanish families. PATIENTS AND METHOD: Affected subjects were identified by personal interview and given a questionnaire drawn up for this study. Besides, they were instructed to give the questionnaire to their relatives.and intensity increase with time. RESULTS: All the six families showed a high-penetrance, autosomal dominant inheritance. The reflex had a high consistency, a latency about 3 seconds, an intersneeze interval of 2 seconds and a frequency of 2-3 sneezes/ burst. Refractory period was long.and intensity increase with time. DISCUSSION: Our study suggest a higher consistency, shorter latency and lower age of onset of the reflex in our patients than general population, and that frequency and intensity increase with time.

Samenvatting van de samenvatting ( :D ):
Er is nog maar weinig onderzoek naar niezen gedaan, een fenomeen dat toch bij iedereen voorkomt. ACHOO (autosomaal dominant onweerstaanbare uitbarsting gerelateerd aan zonlicht dat in je ogen valt) is nog haast niet beschreven. Het is een reflex dat opkomt wanneer mensen plotseling blootgesteld worden aan veel zonlicht en dan een onweerstaanbare drang om te niezen krijgen. Intensiteit hiervan verhoogt met verloop van tijd. Er is bij zes Spaanse families onderzoek gedaan naar de klinische (hoe het eruit ziet) en fysiologische (hoe het in het lichaam werkt) eigenschappen van de reflex. Dat is gedaan door mensen een vragenlijst te laten invullen. Uit het onderzoek blijkt dat het niezen samenhangender is, de aanvallen langer duren en de proefpersonen jonger waren dan bij de gemiddelde mens.

Geweldig dat het ACHOO heet :')

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:56

ik doe dat ook!

Als iemand zegt ik moet niezen, zeg ik altijd gelijk, in het licht kijken!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:25

Ik doe het ook. Werkt altijd. Als ik het gevoel heb dat ik moet niezen en het komt niet, echt vervelend vind ik dat. :P
En als ik dan in het licht kijk dan komt de nies. :))

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 16:26

Gelukkig zijn we dus eigenlijk niet zo heel vreemd :D

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:00

haha doe ik ook altijd :P

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:21

Ik denk dat je hier meer aan hebt... Als ik het zo lees is ACHOO een afwijking, waarbij het licht neiging geeft tot niezen. Bij de gewone niesreflex triggert het licht alleen het doorkomen bij bestaande drang tot niezen. Er zijn wel percentages over, niet iedereen is ermee gezegd, maar het is een standaard reflex.