zwanger en de griepprik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Orlando

zwanger en de griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:07

hallo,

zijn hier nog meer zwangere bokkers die twijfelen om de griepprik te nemen.?
graag jullie mening?

zit echt zo erg te twijfelen over wat ik moet doen.

Tivoli

Re: zwanger en de griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:27

Ik ga je vast vertellen dat dit topic binnen no-time op slot gaat :\
Grieptopics over een bepaalde griep die ik niet nader benoem,mogen tegenwoordig niet meer :=

Als antwoord op je vraag, ik zou het aan je verloskundige voorleggen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:30

Ik heb lang getwijfeld....maar ga toch vanmiddag bellen voor een afspraak. Hopen dat ik er goed aan doe. Hoe lang ben je in verwachting ??

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:31

Hoorde dit net vanochtend op de radio, er werd toen aanbevolen om het wel te doen. Wel zeiden ze erbij dat je waar je hem wou halen eerst goed moest laten voorlichten!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:47

Ik kan niet anders zeggen dan: als je in de risicogroep valt die hem mag halen: doen!

Er gaan zoveel spookverhalen rond, maar het risico op griep met nare gevolgen is echt zoveel groter dan wat voor bijwerking van de prik dan ook. Zonder vaccinaties zouden we nu nog steeds rond 1800 leven...

edit: ik weet niet of je de volkskrant leest of iemand in je omgeving? Daar zat van de week een bijlage bij met antwoorden op zo'n 50 vragen over de griep en de griepprik. Was heel duidelijk uitgelegd :j

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:22

Ik doe het niet. en waarom?
- het werkt max half jaar
-uitwerking (op ongeboren kind ) niet bekend
_ geeft geen garantie dat je het niet krijgt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:58

Nou volgens mij is de garantie er wel dat je het niet krijgt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:02

Ik twijfel ook erg. Niet zo zeer voor mezelf, maar idd voor de risico's voor mijn kindje. Mijn HA kan geen goed advies geven. Mijn verloskundige zegt hetzelfde.

Ik hoorde van mijn zusje dat er in het buitenland speciale vaccins zijn voor zwangeren, daar zit een bepaald stofje niet in. Waarom zijn die daar wel en hier niet.
En waarom mag er absloluut niet in de eerte 3 maanden geent worde, waarom later wel. Ik heb de antwoorden nog niet kunnen vinden.

Blijf het lastig vinden. Denk overigens wel dat ik mijn zoontje laat inenten.

(edit) Typefoutje
Laatst bijgewerkt door wreckh op 12-11-09 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:02

Midasje schreef:

kan je er mee terug gaan, als je het toch heb gekregen? :=

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:03

superwoman schreef:
Midasje schreef:

kan je er mee terug gaan, als je het toch heb gekregen? :=

:D je kan het proberen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:04

NOu ik hoop zeer dat dit topic niet gesloten word omdat ik het erg belangrijk vind dat zwangeren onder mekaar kunnen bespreken waarom of waarom ze geen inenting nemen tegen de mexicaanse griep, ook ik ben hier erg onzeker over.

Ik vind persoonlijk het grootste nadeel dat ze niet weten wat de uiteindelijk uitwerking kan zijn op je ongeboren kindje.
Voor hetzelfde geld neem ik die prik nu en is mijn baby die ik binnen nu en 3 weken verwacht,
over een half jaar volledig of deels gehandicapt.
Dan ga je naar de overheid om verhaal te halen hoe dit kan..? En dan krijg je geen schadevergoeding of niets omdat het een vrijwillige keuze is geweest om het wel of niet te doen. En zo zijn er meerdere nadelen die voor mij toch zwaar wegen..
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 12-11-09 14:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:05

100% garantie kunnen ze niet geven, dat hangt af van de reactie van het immuunsysteem :) Wel is het dan meestal zo dat als je het al krijgt, het een veel mildere vorm is.

Dit type vaccin wordt in Nederland volgens mij al een tijdje niet meer gebruikt, maar in bijv. Italie wel en daar krijgen zwangere vrouwen het volgens mij ook. Dat het in de eerste maanden van de zwangerschap niet wordt gegeven, is omdat dan alle organen worden aangelegd wat het risico net iets groter maakt. Dat betekent echt niet dat het een risico hoeft op te leveren, maar men durft het niet te proberen (en logisch ook).

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:05

ik twijfel ook nog steeds heel erg en neig toch naar het niet doen
o.a. omdat ze ( vertelde mijn arts en verloskundige ) niet kunnen garanderen dat je de griep niet krijgt maar als je hem krijgt minder heftig
en de uitwerking van de prik op het kindje niet bekend is op de langere termijn

daarnaast was er laatst een heel artikel over de polio prik en veel mensen die nu kanker hebben
schijnt zo te zijn ( heb ik uit het artikel) dat ouders die zich toen tijdens de zwangerschap hebben laten enten hun kinderen nu een verhoogd risico op kanker hebben
de gevolgen van deze prik op langere termijn kunnen ze niet geven
ik twijfel nog wel heel erg maar heb nog een week dan zit ik op 14 weken en kan je je pas laten enten

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:08

Ben ik het helemaal mee eens MM. Ik vind alles sluiten en nergens over mogen praten paniek zaaien.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:08

Ik doe het niet.
Mijn grootste rede dat ik het niet doe, is omdat er niet bekend is wat de gevolgen zijn voor mijn ongeboren kindje.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:10

MiniMouse schreef:
NOu ik hoop zeer dat dit topic niet gesloten word omdat ik het erg belangrijk vind dat zwangeren onder mekaar kunnen bespreken waarom of waarom ze geen inenting nemen tegen de mexicaanse griep, ook ik ben hier erg onzeker over.

Gister was er zo'n zelfde topic mbt griep en kinderen enten, gelijk dus.
Ik zou ook graag de beweegredenen van anderen willen horen enzo maar ook dat topic ging op slot :Z

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:13

Als ik de informatie die ik gekregen heb (via via, want ik ben niet zwanger, nee echt niet mam :D ) klopt heeft de prik geen uitwerking op het ongeboren kindje omdat de prik in de spieren gegeven wordt. Het vaccin komt dus niet of nauwelijks in de bloedbaan terecht waardoor er geen uitwisseling met je baby plaatsvindt. Voor zwangere vrouwen die langer dan 13 weken zwanger zijn wordt de prik geadviseerd omdat deze bij een eventuele longontsteking het alleen maar extra zwaar krijgen (en degenen die zwanger zijn geweest weten dat het naar mate het einde van de zwangerschap nadert minder gemakkelijk kan worden om gewoon simpel adem te halen).

Tot zover mijn verhaal.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:13

Er wonen helaas niet zoveel zwangeren om mij heen waar ik deze discussie mee kan voeren om elkaar gerust te stellen of elkaar mening te delen.
Dit kan ons zeker gerust stellen, daarom vind ik het belangrijk dat er ook zeker hier over gepraat mag worden. Het gaat immers om onze baby's en dus de toekomst van de volgende generatie.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:15

Wiesje schreef:
Als ik de informatie die ik gekregen heb (via via, want ik ben niet zwanger, nee echt niet mam :D ) klopt heeft de prik geen uitwerking op het ongeboren kindje omdat de prik in de spieren gegeven wordt. Het vaccin komt dus niet of nauwelijks in de bloedbaan terecht waardoor er geen uitwisseling met je baby plaatsvindt. Voor zwangere vrouwen die langer dan 13 weken zwanger zijn wordt de prik geadviseerd omdat deze bij een eventuele longontsteking het alleen maar extra zwaar krijgen (en degenen die zwanger zijn geweest weten dat het naar mate het einde van de zwangerschap nadert minder gemakkelijk kan worden om gewoon simpel adem te halen).

Tot zover mijn verhaal.

Door je spieren loopt ook bloed :+ Als het vaccin niet tot nauwlijkks in de bloedbaan komt kan het toch ook niet tot uitwerking komen lijkt mij.
En NEE er is echt niks bekent over de uitwerkingen op het ongeboren kind en op de baby na de geboorte.
Ze maken alleen afwegingen.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:16

Ik doe het wel, een artsenpaar die bij ons op cursus zitten, heeft ook het een en ander uitgelegd.
Want ik was eerst ook bang voor bv DES enz in t verleden.
Volgens hem is het niet een helemaal nieuw vaccin, maar bestaande bijelkaar samengevoegd voor deze griepvariant.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:17

Om 14.50 laat ik mijn eerste prik zetten.
Na lang twijfelen, veel overleggen en opzoekken heb ik besloten, met oog op het kerstcircus wat we draaien, om het wel te doen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:26

Ik ben 35 wkn zwanger en laat GEEN prik zetten. De tweede prik zou ik krijgen rond mijn kraamtijd en loop ik dus gewoon de kans om ziek te worden. Daarbij bouw ontzettend veel spanning op voor een prik (ben er namelijk doodsbenauwd voor) en dat lijkt mij ook niet goed. Ik vergelijk het met de entingen welke ik op de basisschool kreeg en daarvan ben ik altijd goed ziek geweest. Dus ik wacht tot na de geboorte en zie dan wel verder.

Ik vind het ook een eng idee dat ze baby's tot 6 mnd niet enten en dan zou ik mij nu dus wel laten enten. Ik snap wel dat de kleine niet alles natuurlijk binnen krijgt, maar mijn gevoel zegt dat ze er wel wat van meekrijgen. Ik vind het ook vervelend dat er zoveel verschillende verhalen zijn, juist vanuit de medische wereld. Daar zitten ze ook niet op 1 lijn en dat maakt het voor ons als leken zijnde alleen maar moeilijker.

Ik mijd nu mensen die griep hebben en zorg goed voor mijzelf en mijn buik. Na bevalling zien we dan wel verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:26

Moderatoropmerking:
We zijn achter de schermen in overleg voor een centraal topic rondom de Mexicaanse Griep. Zolang daar geen resultaat uit is ben ik genoodzaakt hier een slotje te zetten.