HSP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

HSP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:00

Nadat ik jaren lang heb gedacht autistisch, paranoia en op zijn minst prettig gestoord te zijn ben ik naar een therapeut gegaan. Ik heb een intakegesprek gehad en daarna nog 2 vervolggesprekken. Dit omdat ik nu eindelijk wel eens een naam voor mijn rare gedrag wou hebben. Zeker omdat het de afgelopen maanden langzaamaan steeds verergerde. Ik zal een aantal van mijn klachten neerzetten:
Hyperactiviteit
Paranoia
Dwangneuroses
Ontzettend gevoelig voor geluiden, geuren, kleuren, smaken, aanrakingen en bewegingen
Concentratieproblemen
Eetproblemen
Geen normale sociale contacten mogelijk
Rigide dagschema's
Slapeloosheid

Een hele lijst als ik het zo nalees, geen wonder dat ik dacht (en nog steeds wel denk) gek te zijn.
Ik heb in eerste instantie gedacht autistisch te zijn, zeker omdat ik zoveel van mijn autistische broertje in mijzelf herkende. Maar toch paste een aantal van de dingen die ik heb ook niet bij autisme.
Het "verlossende" woord van de psychiater is HSP ofwel High Sensitive Personality. Nou heb ik echt nog geen flauw idee wat het inhoud, ja er is wel her en der wat fragmentarische informatie te vinden maar niets compleets. Binnenkort zal er ambulante hulpverlening gestart worden en psychotherapie om mijn eetproblemen en problemen met aanrakingen onder controle te krijgen.
Wie weet er een goede website of een goed boek over HSP? Ook zou ik graag ervaringen van mensen met HSP willen lezen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:02

Als je op google op HSP zoekt vind je heel veel informatie. Ook titels van boeken...heb zelf 3 boeken gelezen.

InekeH87

Re: HSP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:05

ik kan dus op google maar weinig echt nuttige sites vinden. Heel veel new-age gezeur. Niet dat ik daar wat op tegen heb maar het is vaak een hoop gezever en weinig inhoud.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:06

Er zijn inderdaad een paar goede boeken over te vinden.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:26

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:27

Ik ben ook HSP, maar het is soms echt lastig. Mensen begrijpen je niet of amper en enkel de HSP'ers zelf snappen het écht. Als je iets te vragen heb, mag je altijd PB'en ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:52

die website ookzogevoelig is best goed bedankt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:56

Ik herken mijzelf trouwens wel in het sensationseeker type. Ik kan heel onbezonnen te werk gaan. Ik doe honderd dingen tegelijk en ik weet wel wat de risico's zijn maar die negeer ik. Als iemand zegt ga je mee van de brug af springen dan zeg ik meteen ja. Maar pas later bedenk ik me dat het eigenlijk helemaal niet zo verstandig is geweest. Ik ren verkleed als mythisch figuur door de bossen inclusief zwaard etc. en bedenk later pas dat dat niet zo heel verstandig was. Wat als de politie was gebeld dan had ik vast en zeker op een gesloten afdeling gezeten. Maar toch ben ik verslaafd aan dat soort dingen, ik probeer altijd alles, ik wil alles weten en beleven. Maar ondertussen ben ik toch wel heel erg gehecht aan mijn vaste dagschema's. Heel tegenstrijdig maar o zo verslavend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:04

Dat er veel 'new age' is, klopt wel. HSP is geen officiele diagnose (zoals vastgelegd in de DSM-IV). Er is dus ook geen redelijk eenduidige standaard over wat het wel of niet is, en een groot deel van de informatie is dus ook vrij recent en mogelijk gekleurd.

Maar... het maakt niet zo heel veel uit. Je zult vermoedelijk beslist een boel kunnen herkennen in de literatuur over volwassenen met adhd en autisme - misschien ook een aantal dingen niet, maar je moet toch uitvinden wat voor jou wel en niet van toepassing is, en aan welke dingen je wel en niet iets hebt. Er is in elk geval flink wat overlap.
http://www.hersenstorm.com/ is een goede site over de ervaring van volwassenen met adhd. (Dat aansluit bij je laatste reactie.)