Regelmatig buikkrampen en diarree?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Regelmatig buikkrampen en diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:45

Hai bokkers,
Ik hoop dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen.

Het valt mij op dat ik sinds een tijdje (kan niet precies zeggen hoelang.. ik denk ongeveer 1 a 2 maanden) regelmatig buikkrampen en diarree heb.
Het gaat dan zo: de buikkrampen komen plotseling opzetten, eerst denk ik nog: gaat zo wel over, maar 10 minuten later moet ik naar de wc rennen. daarna is het vaak ook over en kan ik eten/doen wat ik wil.
Voorheen viel het mij op dat ik vaak op zaterdag ochtend op mn werk flink buikkrampen heb, wat na een half uurtje ongeveer over is waarna ik er geen last meer van heb. Nu komt dat niet zo vaak meer voor (ik werk ook minder vaak op zaterdag ochtend).
Echter heb ik de afgelopen paar weken nu elke vrijdag nacht/vroege ochtend buikkrampen en diarree. Het enige wat ik kan bedenken waardoor dit komt (Waarom de vrijdag avond anders is dan andere avonden) is dat ik op vrijdag avond paardrij. Hiervoor moet ik snel haasten haasten haasten, snel iets eten (vaak 'ongezond' een magnetron maaltijd) en dan door naar stal.

Echter doe ik nu zelf onderzoek (naar iets heel anders) en hiervoor interview ik 65+ers, in de vragenlijst die ik ze voorleg komt een vraag over obstipatie en diarree voor. sindsdien ben ik me gaan realiseren dat ik vaak buikkrampen heb de laatste tijd en dus ook vaak diarree en dat dit niet normaal is. sindsdien (ongeveer 2 weken geleden) ben ik ook bij gaan houden wanneer ik krampen heb.
tot nu toe kom ik op 2 keer per week. 1 keer op vrijdag nacht, maar door de weeks komt het dus ook wel eens voor.
Soms voor het eten, soms na het eten, daar zie ik (nog) geen patroon in.

Mijn reden voor stress nu: ik vroeg mn vriend meer als 'grapje' of het niet een teken van zwangerschap kon zijn. waarop hij antwoorde dat dat best zou kunnen, bij hoofdpijn zou je niet aan zwangerschap denken maar bij 'problemen' in de 'buikregio' al sneller.
dus: sinds zaterdag avond stress.
Ik slik de pil, maar realiseer me nu... ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat door diarree de werking wel eens minder zou kunnen zijn.
nu is de diarree vaak savonds en slik ik mn pil sochtends.. maar toch.. ik heb er niet bij nagedacht en dus ook geen rekening mee gehouden. nu hebben we niet veel sex gehad de laatste tijd (ik ben savonds gewoon doodop door stage en val al in slaap voor ik in bed lig)

Ik slik mn pil altijd een aantal maanden door, dus ook nu. ben van plan om over 2 dagen een stopweek in te lassen.
Maar als ik nu al in de stress zit, dan is het natuurlijk niet onlogisch als mn menstruatie door stress uitgesteld wordt. (stage veroorzaakt ook een hoop stress moet ik zeggen). waardoor ik natuurlijk alleen maar meer ga stressen enz.

Dus pfoe... bokkers...
help... ik krijg er bijna spontaan buikkrampen van...!

MamaMiesje

Re: Regelmatig buikkrampen en diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:50

Bij diarree denk ik niet meteen aan zwanger zijn ;)
Wat wél kan is het tweede deel waar jij het over hebt; door de diarree kán de werking van de pil minder zijn.
Wacht "rustig" je stopweek af, doe desnoods een test na een paar dagen. Als je al langer zwanger zou zijn dan je vermoed, dan zal hij dat echt wel laten zien.
Maar ik denk niet dat je je ergens zorgen over hoeft te maken ;)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:53

doe misschien zowieso even een testje
DE menstruatie die je met de pil krijgt is niet dezelfde menstruatie die je zonder de pil krijgt, je kunt dus gewoon bloeden en toch zwanger zijn!!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:55

allergies voor gluten? ziekte van krohn of een spastische darm?
Bij mij dachten ze eerst dat ik de ziekte van krohn had, maar bleek uiteindelijk een spastische darm. Ik krijg er poedertjes voor van de dokter.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:07

En een buikgriepje/virusje kan trouwens ook erg hardnekkig zijn, denk je eraf te zijn en dan een paar dagen later opeens toch weer last.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:13

BarockPinto schreef:
allergies voor gluten? ziekte van krohn of een spastische darm?
Bij mij dachten ze eerst dat ik de ziekte van krohn had, maar bleek uiteindelijk een spastische darm. Ik krijg er poedertjes voor van de dokter.

moet je voor al die ziektes niet veel vaker klachten hebben?
ik heb niet dagelijks last van krampen enz.
tja ik hoe wel eens een dag geen 'grote boodschap' te doen.. maar om nou te zeggen dat ik de ene dag niets kan en de volgende dag krampen en diarree heb..nah..(misschien moet ik dat ook maar gaan bijhouden).

volgens mij eet ik ook elke dag wel gluten dus dat kan t ook niet zijn denk ik..

pure stress lijkt me ook niet, neem aan dat heel werkend nederland ongeveer dezelfde hoeveelheid stress voelt (ik b en vrij nuchter aangelegd) en toen ik afgelopen zaterdag lekker ontspannen ging uiteten kreeg ik ook even 2 keer op de avond na het eten een klein kramp-vlaagje.

zucht..misschien toch maar een zwangerschapstest...
alleen..HELP *schiet nu al in paniek*

al verklaard een zwangerschap natuurlijk weer niet waarom ik bijna altijd op de vrijdag nacht/ vroege zaterdag ochtend krampen heb (en op die zaterdag ochtend tijdens t werk heb ik volgens mij al sinds ik er werk, nu bijna 2 jaar, in t begin schreef ik het af aan zenuwen enz maar kan nu toch zeggen dat ik goed 'ingeburgerd' ben op mn werk).

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:17

mss prikelbare darm syndroom? Heb het zelf al meer als 20 jaar. Zou me niet z'on zorgen maken over zwangerschap. daarvoor moet je meerdere dagen waterdunne diaree hebben om risico te lopen. Heb zelf jaren diaree gehad en ook niet zwanger geraakt.
Mijn arts zei altijd ik hoef je pas te zien bij bloed of koorts(zo ongeveer) Dus over die diaree zou ik me ook geen zorgen maken.Doen ze toch niets aan.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:30

Coeliakie (glutenintolerantie) wordt vaak pas tussen de 20 en 40 jaar ontdekt. Sommige mensen hebben dan veel klachten, sommige relatief weinig. Pas als ze een glutenvrij dieet volgen merken ze hoeveel beter ze zich voelen. Dat je niet de hele dag klachten hebt wil dus niet zeggen dat je geen Coeliakie hebt.
Let er wel op dat Coeliakie alleen aangetoond kan worden met een darmbioptie!