Lichttherapie lamp?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lichttherapie lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:19

De bladeren vallen van de bomen en buiten is het nat en koud. Ook worden de dagen weer veel korter. Nu wil ik niet zeggen dat ik in een winterdepressie ben beland, maar ik merk wel dat mijn humeur in de winterperiode toch minder is. Het liefst ging ik elke dag naar de zonnebank, maar dat is uiteraard geen optie (ga wel af en toe). Dus nu dacht ik er aan om een lichttherapie lamp te kopen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze lampen? En zo ja met welke lamp precies? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Manon_V

Re: Lichttherapie lamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:23

Ik heb er geen ervaring mee,, maar heb vorig jaar wel in een flinke winterdip gezeten en wilde die dit jaar voor zijn.
Omdat zo'n lamp die jij bedoeld, volgens mij best duur is, heb ik een wake-up-light gekocht (€40 bij marskramer) en ik moet zeggen dat scheelt al een hele hoop!

Die lamp kan je instellen op licht en dan snooze/natuurgeluiden/radio. Ik heb altijd lict en een natuurgeluid. Dat licht begint al voor het geluid steeds feller te worden, waardoo je eigenlijk op een soort van natuurlijke manier wakker wordt van het ligt en niet ineens opgeschrikt wordt door een hard geluid van je wekker!

Het duurt wel even vor je aan zo'n lamp gewend bent, maar ik merk nu wel dat ik er veel aan heb!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:26

Heb de Energy Light (van Philips geloof ik). Vorig jaar gekocht en ik ben er erg tevreden over. Merk dat ik meer energie krijg en minder in een dip kom. Op zonnige winterdagen heb ik (uiteraard) nergens last van, maar dagen zoalsvandaag...... Ben dus alweer met een kuurtje begonnen!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:27

Oja, ik heb trouwens ook de wake up light, maar dat vind ik toch meer alleen een wekker (wel fijn hoor). De energy light is ook echt een heel stuk groter en je kunt hem heel fijn instellen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:38

ik heb ook de wake up lamp, ik wordt eigenlijk pas wakker van die lamp als die op het felst is, maar ik schrik er niet wakker van, dus ik wordt er wel langzaam wakker van zonder dat ik het door heb. als ik hem niet gebruik en ik doe een gewoon licht aan kan ik er niet zo geod tegen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:41

Klinkt positief tot nu toe in ieder geval :). Ben eigenlijk al bijna zeker dat ik zo'n ding wil kopen, het enige mindere is de prijs :+.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:58

Ze zijn idd erg duur, ik heb hem samen met mijn moeder gekocht. Ze woont een paar straten verder, dus dat is wel makkelijk. Af en toe komt ze gewoon een kuurtje doen. Was wel fijn om de kosten te delen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:18

Een aantal jaren geleden heb ik het geprobeerd met een leenlamp van de GGD. Dat was echt niet te doen. Ik kon niks doen als ik de lamp gebruikte en het helpt ook nieteens. Nee, voor mij was het niets.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 00:58

Zo´n lichtlamp werkt goed. Je kunt ze kopen van bv Sony. Sommige ziektenkostenverzekeringen vergoeden ze ook nog, dus even je polis nakijken.
Je moet wel goed weten hoe je zo´n lamp gebruikt. Het beste is om de lamp in sessies van tien dagen te gebruiken. ´S ochtends een half uurtje achter de lamp zitten na het opstaan. Bijvoorbeeld tijdens het ontbijt. Je hoeft niet in het licht te kijken en kunt dus gewoon je gang gaan, zittend achter de lamp. Je moet de lamp echter niet te laat op de dag gebruiken anders kan hij je slaapritme verstoren.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:03

Hier zijn al een berg topics over. Ik was er 1 begonnen over de wakeuplight en daar kwam al snel een slotje op...:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:29

Zidore schreef:
Hier zijn al een berg topics over. Ik was er 1 begonnen over de wakeuplight en daar kwam al snel een slotje op...:(

Sorry, maar ik kon geen (enigzins recente) topics vinden specifiek over lichttherapie lampen (dat is wat anders dan de wakeup light). Maar als jij nog topics weet die specifiek over lichttherapie lampen (zoals de energylight en litebook) gaan, zou je dan de links willen geven? Alvast bedankt :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:20

Heb wel via school gehoord dat lichttherapie aanslaat bij mensen met een herfst/winterdepressie, maar weet verder niet veel van de lampen af. :)