ervaring met een bijna-eraf-vingertopje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

ervaring met een bijna-eraf-vingertopje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:11

Na een ongelukje met werk (ik was koeien aan het enten en mijn hand kwam klem tussen een koeienkop en een hek) was mijn duimtopje er bijna af. Het rare is dat ik niets van gevoeld heb en rustig nog zeker 10 koeien ge-ent heb. Ik wilde een schone handschoen aantrekken en toen zag ik het.
Gelukkig hebben ze het op de eerste hulp het er weer aan kunnen zetten. De bloedcirculatie was goed, dus ws blijft hij er aan.
De helft van mijn nagel is er ook af, de andere helft gaat er nog afvallen ws.
Morgen (3 dagen na dat het gebeurd is) heb ik wondcontrole en verbandwissel. De hechtingen mogen er na 12 dagen uit. Tot die tijd mag ik zo goed als niets (kan ook bijna niets met 1 hand, alhoewel je verbazingwekkend handig wordt met 1 hand ;) )

Heeft iemand ervaring met zoiets, zoals komt het gevoel weer terug en hoe lang duurt dat ongeveer?
Wanneer gaat die nagel eraf vallen, doet dat pijn? Is je vinger erg gevoelig zonder nagel?

Alvast bedankt!

Vjestagirl

Re: ervaring met een bijna-eraf-vingertopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:13

Ik heb ook een keer bijna mijn vingertop eraf gehad. Ik was een oud brood aan het snijden. Het mes wilde mij snijden. Het mes won. Ook gehecht. Het heeft echt maaaanden geduurd voordat ik er weer gevoel in had.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:14

en de pijnlijkheid, lang last van gehad? Het doet nu namelijk best wel zeer....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:15

nagel eraf heb ik al eens gehad, dat is inderdaad erg gevoelig, je zou het zo niet zeggen maar nagels vangen echt veel pijn op.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:17

Wooow, dat je dat niet gevoeld heb! Lijkt me echt bizar! :P

Heb zelf geen ervaring met bijna-eraf-vingertopjes, maar wel met een nagel die eraf is gegaan..
Voel je helemaal niks van! Ik had al dagen een pleister om mn vinger zodat die nagel dan aan die pleister zou blijven plakken ofzo.
Ging onder de douche die pleister eraf.. was mn nagel gewoon al weg :')
Als je nagel eraf is voelt het echt heeel apart :+ Voelt niet echt fijn nee
Weet niet meer hoe lang het duurde bij mij, maar iig wel een aantal dagen :j

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:18

Heb het op stage wel een paar keer meegemaakt.
Misschien ook wel verstandig om een tetanus injectie te nemen in verband met de viezigheid.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:23

de wond was, vanwege de handschoen heel schoon en heeft goed gebloed, dus ik hoefde zelfs geen antibiotica, maar mss is een tetanus injectie toch wel verstandig....

Is dat 1 prik, of moet die herhaald worden? Ben namelijk echt een angsthaas wat betreft naalden (ik weet het, raar voor iemand die met naalden werkt)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:24

ik heb dit voorgehad met het paarden laden (merrie en veulen verhaal, waarbij veulen toch plots van de wagen sprong en ik de merrie vastzetten en door haar verzet vast kwam te zitten tussen de sluiting en haar huid) gevolg rechtse ringvinger was er zo goed als af, je kon het bijna helemaal overklappen zeg maar. Dus naar spoed, en ik herinner me vooral dat bloed, het zien van de botjes en de peesjes (ja ben altijd nieuwsgierig)
Maar het proper maken deed verschrikkelijk zeer (ja plaatselijke verdoving helpt precies niet bij me) en dan hebben ze het genaaid. Toch enkele weken last gehad van pulsaties zeg maar, dus pijnlijk drukken in die vinger.
NU enkel nog een litteken

En ja het blijft wel gevoelig en vaak een 'voos' gevoel

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:27

dat ze jou niet een tetanus prik in het ziekenhuis hebben gegeven vind ik erg raar.

overigens heb ik zelf ooit mijn vingertop er bijna afgesneden, bij mij hadden ze het gelijmd. klopte wel nog een dag of 2.
tis vervelend maar gaat wel weer over, ik had vrij snel weer gevoel in mijn vingertop.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:31

@ bulck: aha, dank je, daar heb ik wat aan! Trouwens, alle reacties helpen.

Ik was ook nieuwsgierig, maar ik mocht niet kijken van de dokter. Volgens hem kon je dan ondanks de verdoving toch wat pijn voelen omdat de hersenen dat doorgeven als ze ''zien'' dat er in je geprikt wordt.
Bij mij is het echt het bovenste stukje van het topje, dus gelukkig geen botjes en peesjes beschadigd.
De verdoving deed me eigenlijk nog het meeste zeer van het hele gebeuren. En de eerste hechting, daar was de verdoving niet gekomen schijnbaar. Omdat ik niet zat te wachten op nog zo'n pijnlijke prik heb ik er voor gekozen gewoon door te laten hechte. Ik heb verder de 2e en de 3e wat gevoeld, de rest zo goed als niet. Ook het schoonmaken niets van gevoeld, maar de wond was zo schoon dat dat eigenlijk niet hoefde.

Ik voel mijn vinger nu ook steeds kloppen en in mijn nagelbed voel ik af en toe een steek. Het gekke is dat ik ook pijn heb aan een ouder litteken, verder naar beneden op mijn duim, waar ik daarvoor eigenlijk nooit gevoel in had.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:37

Hier zelfs twee keer :')
Mijn duim is weer zo goed als de oude,maar mijn wijsvinger is nu 3 jaar later nog steeds niet de oude.
Hij is raargevormd,ook de nagel is raar geworden en ik kan geen kracht meer zetten met die vinger.
Bij mij waren beide vingers verbrijzeld, ik begrijp uit jou verhaal dat alleen je huid+vlees kapot is?

Over die nagel zou ik me geen zorgen maken,het doet geen pijn als die eraf komt,en negen van de tien keer groeit hij gewoon weer aan.

Ik hoop dat hij weer de oude wordt :)

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:42

Oeehhhggh ik krijg echt kippenvel van jouw verhaal! (en van de rest! )
Alles met nagels.. brrr!

Heel veel sterkte, hopelijk groeit er weer gewoon een mooie nieuwe nagel op!

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:45

Ik heb van de zomer een stuk van mn vingertopje eraf gescheden tijdens het komkommer snijden met de snijmachine :+
Deed toen goed zeer, eerst niet, stond ook heel raar te kijken toen de komkommer ineens rood werd, snapte er niks van :+
Begon pas te shaken toen ik bloed zag.
Bij de dokter verbandje eromheen, nu zit er alleen nog een deukje in m duim, is nog wel erg gevoelig :j Als ik het stoot doet het veel meer zeer dan als ik een andere vinger stoot.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:49

Zoiets heb ik gelukkig nooit meegemaakt, maar mijn vriend heeft wel eens zijn duimnagel eraf getrokken toen hij van de trekker af sprong. Het duurde ongeveer een half jaar voordat die weer helemaal terug gegroeid was. Hij had er al vrij snel geen last meer van. De zachte huid onder je nagel droogt uit en wordt steviger als er geen nagel meer overheen zit. Als het ingedroogd is, gaat het hele gevoelige ook weg.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:49

"Tja ik had een bijbaantje in de supermarkt op de vleeswaren afdeling" is iets wat ik vaak kan zeggen als mensen mijn middelvinger zien :D
Maar ik geloof dat mijn "verwonding" iets heftiger was dan die van jou.
Ik heb er denk ik een jaar echt last van gehad maar dat zal ook wel komen omdat ik na 3 maand toch het bovenste stukje (kleine halve cm) ben kwijtgeraakt.
Het genas niet mooi en achteraf bleek het stukje bot wat ik door had gesneden in mijn huid te zitten en dankzij een niet meewerkend paard kwam de boel los.

De eerste dagen kan ik me nog goed herinneren terwijl het nu alweer 11 jaar geleden is, omdat het zo hard bloedde stolde het allemaal in het verband en kwam er veel druk op te staan.
Heb de dag erna een half uur moeten weken voor het verband eraf wilde.

Probeer je hand hoog te houden en verder heel veel sterkte de eerste dagen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:35

Iedereen bedankt voor de reacties!

Het is bij mij inderdaad geen bot, alleen vlees en huid.
Ik heb vandaag controle en verbandwissel. Omdat het heeft gebloed in het verband en het dus ook gestold is, geeft dat inderdaad druk in het veband, dus ik zal blij zijn als het eraf is en er nieuw, schoon omheen gaat.

Hand droog houden lukt goed, dankzij grote oranje opvoelhandschoenen van mijn vriend, die gebruikt hij met opvoelen van paarden en koeien (hij is dierenarts)
Ook handig met douchen!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:51

Hoi!

Enkele jaren geleden ben ik tijdens het voeren gebeten door een paard, vingertopje van mijn pink eraf. Ik had gelukkig ook handschoenen aan toen (het was winter), waardoor de wond vrij schoon was.
Bij mij was er een flink stuk van het topje af, het bot lag bloot. Ben toen op de eerste hulp geopereerd, er is een stukje van het bot 'afgeknipt' en het is dichtgemaakt. Ook miste ik de helft van mijn nagel. Deze is in de loop van de tijd wel weer mooi aangegroeid. Nu is de pink wel wat in een rare vorm, maar hij is mooi genzen, alleen wel erg gevoelig. Mede doordat het botje van het vingerkootje vrij dicht onder de huid zit, als ik dat stoot.. AUW!

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik de eerste dagen na het ongelukje erg veel pijn had aan mijn vinger, het klopte heel erg. Dit kun je voorkomen door je hand goed omhoog te houden (evt. in een mitella) Ik moest ook elke dag het verband verschonen, maar het gaasje zat altijd vastgeplakt aan de wond, erg pijnlijk. Dit weekte ik toen los in warm water.

Heel veel succes ermee! Zijn nare verwondingen, brrr. Bij mij is het altijd een gevoelige plek gebleven.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:57

Ik heb toen ik klein was een keer een putdeksel op mijn duim gehad :+
Toen was die er ook bijna af, duurde een paar maanden uiteindelijk alles bij elkaar...
Alleen ik weet het niet zo goed meer, was toen nog best klein.
Volgens mij deed het ook niet zo pijn, maar ik vond het vooral erg om naar het ziekenhuis te gaan :P

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:00

Ik word helemaal ziek van dit topic %)

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:02

eenitraM schreef:

Moet je niet meelezen :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:05

Laura1589 schreef:
eenitraM schreef:

Moet je niet meelezen :')

Ik wou nog verder typen maar de leraar kwam eraan :=

Iig heb ik er geen ervaring mee. Mijn stiefvader wel, die is door het geknal van zijn vuurwerk zijn vinger bijna kwijt geraakt. Het was als het ware opengespleten. Nu zit er alleen een scheve bobbel aan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:09

ja hier ook ervaring ermee

5 jaar geleden ofzo
woonde we nog in ons oude huis maar het stormde en de poort naar de weide was open gewaait dus mam ging die wel even dicht doen

eenmaal de poort dicht kregen we de achterdeur niet meer open van de wind dus ik aan de binnekant duwen en mijn moeder buiten trekken
uit eindelijk is hij met een ruk open gegaan mijn linker hend schoot weg richting de scharnieren die overigens net nieuw waren
en toen klapte de deur weer heel hard dicht en je raad het al mijn vinger zat precies tussen een nieuwe scharnier met veel geweld de deur open gekregen en hij hong nog alleen vast met een stukje vel ofiets handoek erom en als een malloot naar de ehbo waar ik gelijk geholpen ben

Gelukkig zit de vinger er weer aan ik heb er wel geen gevoel meer in
ik kan er gelukkig verder alles mee.

ik kan er zo hard op bijten/knijpen.slaan met een hamer ofzo ik voel het niet maargoed

achteraf gezien heel veel geluk gehad
paar weken geleden op school erin gesneden maar omdat alle zenuwen en bloed dinges er niet meer in goed in contact zitten bloeide het niet mensen op schoel vroegen of ik een kunst vinger had:P

DE doktoren hebben het topje er toen wel opgezet maar het kon zijn dat die afstervden gelukkig leeft hij nog:D
en zit hij er nog aan en ik denk dat ik er heel blij mee mag zijn heb wel heel veel pijn gehad

Veel suc6 met jou vingertje

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:18

Ik ben een keer dronken van mijn fiets gevallen.....met bierflesje in de hand :+

Je raad het al..... het glas van het bierflesje had mijn topje van mijn middelvinger er bijna afgesneden (het hing nog net vast zeg maar)

Het is mooi aangegroeid, alleen een blijvend litteken en een dood gevoel in mijn vingertop.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:23

Ik heb geen ervaring met m'n vinger(s), maar met m'n linker kuit..

Paard heeft er februari dit jaar half op gestaan, met als resultaat een mega blauwe plek, schaafwond en beschadiging aan spier en gevoel van m'n huid.

In februari had ik een langwerpige plek van bijna 10cm waar m'n gevoel in de huid (bijna) helemaal weg was. Het is wel weer stukje terug gekomen, maar nog steeds een plek van zo'n 5cm waar het gevoel nog niet goed is.
Hopelijk word het weer helemaal goed, hoewel ik er nu eigelijk geen last meer van heb

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:28

Ik heb een stukje van mijn wijsvinger af, tussen de deur gezeten toen ik 4 was ofzo. Leerkrachten waren niet bijster slim en deden het topje niet in ijs of in hun mond, gewoon in een handdoek mee naar het ziekenhuis. De dokter heeft het er nog proberen aan te zetten, maar het was al helemaal afgestorven.
Mijn nagel is nu over het topje van mijn vinger gegroeid. Ik heb hetzelfde gevoel in mijn vinger als mijn andere vingers, alleen stoten doet erg pijn en druk zetten, knopen dichtdoen kan ik bv niet goed. maar ik heb er geen last (meer) van, valt perfect mee te leven! Mensen zien het ook niet als ik het niet zeg, het valt niet op.
En jouw topje is er weer aangezet, dus dat komt goed, alleen veel geduld hebben oor het oude gevoel weer terug is :j dat duurt wel even!
ik heb er wel foto's van als je het wil zien :P