Piriformis syndroom..meer mensen op bokt??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Piriformis syndroom..meer mensen op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:26

Ik vroeg me af of er op bokt meer mensen zijn die dit syndroom hebben en wat ze er mee/aan doen

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:28

Wat houd deze ziekte in als ik vragen mag?
Heb er nog noooit van gehoord nl.. :o

aerdenhout1

Re: Piriformis syndroom..meer mensen op bokt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:36

Je kan het vergelijken met Ichias. ( reuma in de onderrug/bil) Het is een spier die "vastzit" in de bil. Daar zijn weinig medicijnen tegen, wel wat oefeningen, die vaak niet helpen.
Ik heb een behoorlijk zwaar ongeluk gehad een aantal jaar geleden( onder een paard gekomen, bekken op 2 plaatsen gebroken) ben dus te vroeg weer begonnen met werken, en heb nu de consequentie's te verwerken dat dat niet zo slim was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:57

Piriformis syndroom is best wat aan te doen :) Ik ben fysio en wat ik ermee doe is stevig masseren (écht stevig...) en rekken. Thuis ook rekken.

Heb eerlijk gezegd nog niemand gezien die er niet meer vanaf kwam? Mag ik vragen wie het heeft gediagnosticeerd en of je uberhaupt wel naar een fysio bent geweest?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 17:36

verootjoo...je geeft me weer hoop! Ik schaam me bijna om te vertellen dat ik nog nergens ben geweest. Dacht eerst aan ichias, maar ben er inmiddels achter dat dat toch anders is.Kom wel op div. forums en daar is denk ik de helft toch negatief wat betreft de behandeling. Het thuis rekken doe ik inmiddels ook wel, maar dat helpt tot nu toe niet echt. Asperine s' morgens daar kom ik bijna de hele dag mee door.
Ga volgende week toch maar eens een afspraak maken met een fysio. Probleem is de tijd en ik hoop dan maar dat het niet eerst erger gaat worden. Sta regelmatig alleen, en de beestjes gaan voor alles!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:47

Er is idd wel degelijk iets aan te doen, ik doe hetzelfde als Verootjoo. Rekken icm flinke massage.
Vinden de meeste mensen niet prettig en hebben het over een beurs gevoel achteraf, en soms ook wel blauwe plekken :o maar er is wel degelijk iets aan te doen!

Ik zou zeker even een afspraak met je fysio maken, laat die er naar kijken en bespreek je eigen ideeen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:06

Trouwens voordat er misverstanden komen; het piriformissyndroom is géén ziekte. Het is eigenlijk niks meer dan een spier (de piriformis) die iets opgezet is, waardoor de zenuw, die daar doorheen loopt in verdrukking komt en geïrriteerd wordt.
Wat je dus moet doen is zorgen dat de spier weer ontspannen wordt, zodat de zenuw weer 'lucht' krijgt. Die spier heb je in principe zo ontspannen (ong. 5 behandelingen), zenuwen hebben een lange hersteltijd, dus het zal wel een tijdje duren voor je echt geen last meer hebt.
Maar het is wel zo, en dat is eigenlijk met alle klachten, hoe langer je ermee wacht om er iets aan te doen, hoe langer het duurt voor het gaat herstellen ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:35

Verootjoo misschien jij mij er bij kan helpen?

Ik zit nu al iets van +4 jaar met mij opgezette nek. Ik ben naar fysio en mensdiek geweest en geen van allen heb geholpen. Het is wel minder maar het is niet weg.

Het zit onderkant van mijn nek naar mijn linkerschouder en straling gaat ietsje naar benden de rug op.

Zijn er nog enige dingen ik kan proberen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:51

Heb je enig idee waardoor het komt? Zulke klachten komen vaak voor bij langdurige stress. Ik zou sowieso wat meer onderzoek moeten doen voordat ik zo op internet er wat van kan zeggen.
Ben je ook naar manueel geweest?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 06:46

verootjoo schreef:
Heb je enig idee waardoor het komt? Zulke klachten komen vaak voor bij langdurige stress. Ik zou sowieso wat meer onderzoek moeten doen voordat ik zo op internet er wat van kan zeggen.
Ben je ook naar manueel geweest?

Ik had een keiharde maagzuur aanval gehad was naar 1e hulp gebracht maar toen konden ze al niks meer vinden de aanval was toen al voorbij.

Paar dagen later kreeg ik inene moeite met ademhaling en dagen erna treede mijn nekklachten op maar kon wel weer normaal ademhalen.

Voor de nek nog opspeelde had ik ook moeite om te eten en met de klachten eet ik wel alles en ademhaling normaal maar klacht blijft er hangen.