rugpijn door paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chellaa

rugpijn door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:59

nou ik heb dus rugpijn wat steeds weer terug komt... Ik kreeg het voor het eerst toen ik met zadelmak maken heel hard ben gevallen. Na een paar weken was het weg en nu krijg ik het weer terug.. Net na 2 dagen stage lopen en veel paarden te hebben gereden.
Nog meer mensen met rugpijn die denken dat het komt door paardrijden?

karinFTbing

Re: rugpijn door paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:28

Ja hier een.
Ik weet nu zeker dat het daardoor komt, maar bij mij is het puur spanning.
Ik kan niet ontspannen, er moet echt iemand zijn die erop let en dan nog vind ik het ontzettend moeilijk.
Ik heb nu al even niet gereden, maar gelongeerd, en merk dat ik minder last heb (nu wel meer, ivm met wat stress := )

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:20

Ik ook! Ik heb van mezelf al een holle rug, dus lang staan en lopen kan ik ook al niet zo goed, ligt puur aan mijn houding. Zoals karinFTbing ook al zegt, wordt het bij mij ook erger als ik met spannign op het paard zit (ben niet zo'n held, op mijn eigen paard vrijwel geen last meer van!) ik span dan alles aan en de rug wordt holler. Probeer eens bewust je bekken te kantelen, dan laat je rug soms vanzelf los.

En anders een bezoekje aan de Osteo/Fysio?

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:24

Ik loop ook bij een fysio, ik ga erheen als ik last heb.
Maar dan wordt het voor eventjes verholpen en het is zo weer terug, geen langdurige oplossing dus :=
Het hoeft niet alleen aan het paardrijden te liggen he!
Denk ook aan je houding als je zit e.d., is/was bij mij ook erg slecht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:40

Ik heb mijn hele leven rugklachten en rij ook al zelfde tijd paard. Rugklachten zijn misschien aangeboren en omdat ik vroeger veel mijn gehandicapte broertje tilde. Ik sleepte hem overal heen........
Volgens mij heb ik altijd meer last als ik weinig of niet rij.
Artsen en fysio zeuren snel over paardrijden, maar ik denk juist dat mijn lichaam het gewend is en ik stijf word als ik niet rij of niet genoeg.
Ik heb met een hernia nog even doorgereden en daarna ook weer. Ben daaraan geopereerd wat me prima is bevallen.

Nu loop ik bij fysio en had heup en rugklachten. Op en afstappen is lastig, amar als ik eenmaal rij is het wel oke.

Je moet geen gekke dingen doen. Niet op paarden waarvan je weet dat die heel onverwachts alle kanten opspringen of graag bokken, maar zelfs dat zit ik wel uit.

Een goede zitles zou ik wel aanraden, omdat je daarmee goed gaat zitten tijdens het rijden en niet verkrampt, waardoor je juist meer klappen in je rug krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:43

Ik ken het wel. Heb zelf een slechte rug, ik moet niet op paarden rijden die veel bokken (of ik moet het vantevoren weten, dan ga ik in verlichte zit) of een lange buitenrit maken op een paard dat hoog opgooit. Dat is eigenlijk alles.
Nouja heel lang in verlichte zit is ook niet erg grappig.

Maar zou je niet even langs de dokter dan? Ik kwam er pas twee maanden na een val achter dat ik meerdere fracturen in mijn wervels had. Dacht dat het gewoon spierpijn was. Heb er nog fyschiotherapie voor gekregen, heeft nog een beetje geholpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:53

Bij mij wordt mijn rugpijn juist minder door te rijden , heb zelf een holle rug die snel spanning vasthoudt en door te rijden wordt dat heerlijk los-geschommeld. Althans : bij een soepel boomloos zadeltje , als ik op een te stevig zadel zit dan wordt het alleen maar erger...

Vaak zitten mensen ook teveel op de lepel van hun zadel waardoor ze na verloop van tijd rugpijn krijgen :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:31

*steekt hand op*. ik kreeg een maand of 3/4 geleden ineens een beetje last van mijn schouderbladen en rondom daar :P . het verdween meestal na een dagje wel, en om de 6/7 weekjes kwam het weer even terug. nu sinds anderhalve maand heb ik dag in dag uit ontzettende last van mijn schouders. ik heb het 3/4 volle weken dag in dag uit heel erg gehad. nu is het een paar daagjes rustig (als je er aanzit is het wel pijnlijk!) maar het kan zo ineens weer omslaan, vooral na het rijden :(:) . ik mag nog geen fysio i.v.m. mijn leeftijd vertelde de fysio van me pa. maar het doet echt zo'n zeer, echt gewoon verrot, kan amper zitten of iets, heel zeurig die pijn :(:) de dokter zegt dat het gewoon harstikke vast zit. nja, in ieder geval snap ik wat je doormaakt :P

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:38

karinFTbing schreef:
Ik loop ook bij een fysio, ik ga erheen als ik last heb.
Maar dan wordt het voor eventjes verholpen en het is zo weer terug, geen langdurige oplossing dus :=
Het hoeft niet alleen aan het paardrijden te liggen he!
Denk ook aan je houding als je zit e.d., is/was bij mij ook erg slecht.

Dan zou ik toch eens kritisch naarje fysio kijken hoor. Alleen gaan als je last hebt is symptoombestrijding. Vaak kortdurend. Je fysio zou je eigenlijk moeten helpen om je spiercorset van je bovenlijf te trainen in stabiliteit en kracht. Daarnaast kan hij/zij wat aan symptoombestrijding doen om het comfortabeler te maken, maar dat is niet de hoofdzaak.
Voor resultaat ben je wel lang onderweg (reken maar gerust een jaar) en het zijn niet de leukste oefeningen om te moeten doen, maar het helpt wel!
(ben zelf fysio, dus heb dit niet ter plekke verzonnen)

chellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:09

Hmmm.. wel een hoop mensen zeg..
Ik zelf span me eigenlijk niet zo gauw aan op een paard. Ik zelf denk dat het komt dat ik die keer gevallen ben. Ook doe ik veel paarden zadelmak maken en daar kunnen ook nogal een paar bokkers tussen zitten dus denk dat dat er ook mee te maken heeft..
Na vanmorgen amper nog uit bed te kunnen komen en m'n sokken niet meer aankreeg toch maar besloten om een keer een bezoekje aan de fysio te gaan nemen.
Een meisje die ik ken die kreeg ook erg veel last van dr rug zonder ooit op een paard te hebben gezeten.. Toen heeft ze als advies van de dokter gekregen om te gaan zwemmen en paardrijden... Dus ik neem aan als je geen gekke dingen doet bij het rijden rugpijn niet door paardrijden moet komen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:12

Zwemmen schijnt inderdaad erg goed te zijn, wat je ook kunt doen is pilates, sommige fysio's geven dit ook ;)

Het is inderdaad ook niet zo vreemd dat je rugpijn krijgt van een flinke val en bokkende paarden e.d. :P

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:14

Ik heb het wel eens gehad bij een zadel. Stappen ging nog, maar als ik ging draven dan had ik na 5 (vaak eerder) minuten rugpijn.