Omdat ik al langer loop met vermoeidheidsklachten ben ik langs de huisarts gegaan, een halfjaar geleden. Ze heeft wat vragen gesteld over mijn situatie e.d. maar daar is verder niets mis mee. Wel ben ik altijd aan het denken en mijn moeder zegt dat ik voor 110% leef omdat ik altijd overal me extra voor inzet. Maar als ik een bed voel, dan slaap ik gelijk, maar ik rust niet goed uit. Heb nog een uitgeblust gevoel 's ochtends.
De dokter raadde me aan om bloedonderzoek te doen. Daaruit kwam te hoge suikers, pfeiffer gehad (niet meer aanwezig) en te hoge leverwaardes. (precieze waardes weet ik niet, niet alarmerend). Na week nog een keer geprikt op suiker en lever en toen geen suiker maar wel lever. Omdat ze aan een virus dacht heb ik 2 maanden moeten wachten, tot vorige week. Weer bloedgeprikt. Waardes waren hoger dan vorige keer, maar niet alarmerend. Nu krijg ik op advies van de dokter een leverecho vanwege het te hoge bilirubine. Dit is volgende week.
Nu heb ik de geneeskunde gids al doorgebladerd en komt er o.a. geelzucht, hepatitus of een of ander Syndroom naar boven op bilirubine. Ook staat er dat stress de oorzaak kan zijn van dit gehalte en dat noemde de dokter ook tijdens mijn 1e gesprek. Er speelde wel wat kleine dingen, maar niet zozeer dat ik daarvan "stress" zou ondervinden. De dokter raadde me aan meer te sporten en bezig te zijn met ontspanning wat ik gelijk heb gedaan. Ben weer gaan voetballen voor het teamgevoel en heb daarnaast mijn paard nog waardoor ik ook tot echte rust kan komen. Daar vind ik naar mijn gevoel voldoende ontspanning in. Ik ben overigens heel eerlijk, dat ik niet zo'n geestespersoon ben en dat altijd maar beetje afwimpel, maar de vermoeidheid begint me echt te irriteren en ook mijn omgeving.
Heeft er iemand ervaring met metname de bilirubinewaardes en evt. in combinatie met vermoeidheid?
Mijn schoonzus en zwager hebben allebei een te hoog biligehalte en zijn heel veel vermoeid, zoveel weet ik. Zij moeten echt op tijd rust nemen, anders trekken ze het niet. Verder krijgen ze volgens mij een bepaald medicijn en wordt er regelmatig bloed geprikt.
Aan mij heb je dus niet heel veel, maar ik vind het wel herkenbaar Ze hebben verder overigens allebei een heel normaal leven met baan en gezin.
Betteke
Geplaatst: 04-11-09 19:04
Vergis je niet in de nasleep van Pfeiffer, de vermoeidheidsklachten kunnen echt heel lang aanhouden (denk gerust aan een jaar of twee), ook als er in je bloed niks meer te vinden is wat op Pfeiffer duidt.
In jou eerst deel van je verhaal herken ik heel erg het verhaal van mijn moeder. Dat begon ook zo, later kreeg ze pijn net of ze een nierbekken ontsteking had.. Later bleek dat ze acute leverfalen had.. Ik zou het wel goed in de gaten laten houden.. Mijn moeder is helaas overleden hieraan, omdat het niet genoeg in de gaten werd gehouden, en toen dat wel gebeurde het al te laat was. Word je zelf ook geel? je oog wit e.d.?
totaal niet te vergelijken, maar mijn dochter is prematuur geboren en haar billirubine was veel te hoog (zoals bij veel babies). Zij moest onder een dubbele lamp en was heel erg slaperig door de verhoogde billirubine.
Ik geloof dat daglicht het afbreekt. Ben je genoeg buiten op een dag? Hoe zien je slijmvliezen en je oogwit er uit? Vaak is dat gelig als je iets aan je lever mankeert?
Goed dat ze je doorsturen voor een echo! Hopelijk komt er iets uit dat met medicatie te verhelpen is! Mocht er niets uitkomen, sta er dan wel op dat ze verder onderzoek doen hé!
Hmm, ik heb niet eerder gehoord dat mijn ogen geel werden, dat had ik ook gelezen bij geelzucht en hepatitis. Mijn moeder heeft in apotheek gewerkt en verdiept zich graag in medische dingen zoals dit. Ik heb inmiddels ook contact met een bokker die dezelfde symptomen had. Dit kwam, haast eng, overeen.
@Pascal: jeetje, ik schrok wel toen ik je bericht las. Heftig. Konden ze bij je moeder niets terugvinden in het bloed?
Ik ben inmiddels 3x geprikt binnen half jaar. Waardes blijven hoger dan normaal. Ik werk overdag, dus ben om 5uur buiten. Rondom ben ik de honden aan het uitlaten, met paard bezig en daarnaast voetbal ik. Daglicht niet echt, in het weekend alleen, maar ben wel voldoende buiten.
Het is dus wel herkenbaar; bilirubine en vermoeidheid. De dokter kon geen link leggen...
Tuurlijk haar waardes waren niet normaal, ze kreeg meteen een echo en haar lever was gerimpeld, maar ze hebben veel te lang gewacht met actie ondernemen... Ze is 2 weken voor haar dood nog naar huis gesturd met de zin: mevrouw het word eerst slechter voordat het beter word.. Lig je dan 2 weken later in je kist....