Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Women

Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:46

Hoi

ik weet het even niet meer, misschien heeft hier iemand een idee...

Ik ben van mezelf sinds een paar jaar een hele slechte slaper. Had ik eerder nooit last van,
maar sinds ik hier woon in Leeuwarden slaap ik met vlagen heel erg slecht. In mn eentje wil
het nog wel, maar als bijvoorbeeld mn vriendje naast me ligt, of als ik niet helemaal lekker
in m'n vel zit, slaap ik gewoon niet. De nachten dat ik 'goed' slaap wordt ik altijd 1 of 2 keer
wakker in de nacht en de dagen dat ik 'slecht' slaap, slaap ik dus gewoon niet. Lig dan vaak
maar de hele nacht te draaien en ga uiteindelijk maar beetje lezen.

Gevolg is nu; ik slaap soms dus gewoon 2 of 3 of 4 nachten in de week dus volledig niet.
Overdag kan ik niet slapen, heb ik nooit gekund en uitslapen ook niet. Uiterlijk 8 uur
wakker. Zit hele dag op kantoor en ben daar vaak moe, heb weinig motivatie, ben snel
kortaf en chagrijnig en ga nog wel eens stappen, maar moet me daar dan echt heen slepen.
De nacht gaat dan wel, uiteindelijk ben ik gewoon over mn slaap heen.

Begin de laatste tijd wel te merken dat het een aanslag is op mn algehele toestand... Sneller
moe, kribbig, brak, hoofdpijn, snel wat verkouden etc.

Gister was een heel mooi voorbeeld.... 4 dagen in het buitenland geweest, veel op pad geweest
enzo. Super gezellig gehad, maar zoooooo moe toen ik thuis kwam. Dus was al helemaal blij,
lekker weer een nachtje in mn eigen bedje slapen. Vriendje erbij, lekker tegen aan gekropen
en tja... daar lag ik dan. Wakker, maar zoo verschrikkelijk moe. Waar ik op zulke momenten aan
denk en wat me wakeer houdt kan ik niet omschrijven, maar weet alleen dat ik dan een bepaalde
onrust voel. Heb hele nacht tegen vriendje aan gelegen en verder van m af en gezeten en uit
bed geweest en gelezen... niets hielp. Zo moe, maar gewoon niet kunnen slapen.

Wil er niet mee naar de huisarts, wil geen slaappillen ofzo. Wil gewoon een nacht, gewoon slapen.

Wie heeft een idee....

AustriaTrick

Re: Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:49

Ik heb hetzelfde, ik lees even mee,

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:52

Ben je aan het denken op zulke momenten? Dat er vanalles door je hoofd maalt en je piekert? Of dat je jezelf constant vertelt dat je echt moet slapen en je zo een beetje opfokt?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:57

Had ik vroeger ook heel erg.
Toen had ik het zelfs zo erg dat ik zo moe was en dat ik uiteindelijk huilend in slaap viel van de moeheid.

Ik ben hiermee naar de HA geweest en toen had ik slaapdruppels gekregen, en die hielpen uitstekend!
Toen dat potje op was geen nieuwe wezen halen en nu slaap ik gewoon zonder middeltjes.

Wat ik ook wel eens deed: tellen.
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 enzz op ten duur ben je de tel kwijt en sirieus daar val je zo van in slaap.
Boekjes lezen voor het slapen gaan helpt ook.

Drink je veel koffie/cola of andere drankjes met cafeinne erin?
Dat kan ook het gevolg zijn dat je van die cafeinne wakker blijft.
Wat doe je voordat je naar bed gaat?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:19

Ik begrijp je helemaal, ik heb er ook last van.
Heb ondertussen ook alles al geprobeerd en niets helpt, bij mij is het gewoon mijn hoofd dat te vol zit misschien bij jou ook?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:28

Toevallig heeft een collega van mij daar ook last van gehad. Het schijnt vaak iets te maken te hebben met dat je te weinig endorfine aanmaakt. Zij heeft bij de drogist een homeopatisch spulletje gehaald en daar neemt ze een uur voor het naar bed gaan een paar druppels van en ze slaapt weer.

Hoe het spul heet weet ik niet maar het schijnt iets te zijn dat de aanmaak van endorfine stimuleert, dat zullen ze bij de drogist of apotheek wel weten als je dat zo vraagt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:30

Ook ik herken het. Ik lig uuuurenlang te piekeren over vanalles en nog wat. Zelfs de zeldzame nachten dat ik dat niet doe voel ik inderdaad nog een soort 'onrust', waar jij het ook over hebt.
Heel vervelend in ieder geval ja. :\

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:33

ik slaap ook slecht, soms wel een week of twee helemaal niet en dan weer een nacht compleet van de wereld, en moe dat je dan bent, wat je eraan kunt doen weet ik ook niet, ik heb ontspannings-en ademhalings oefeningen geleerd, maar ook die maken het niet mogelijk om lekker te slapen, bovendien , op de momenten dat ik wél slaap droom ik vaak erg "horrorachtig"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:34

Als je geen slaappillen wil kan je misschien op zoek naar supplementen uit de natuur die je kunnen helpen :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:39

Als je last hebt van niet inslapen kun je bij de drogist melatonine halen, dat is een lichaamseigen stof die je waak-slaapritme ondersteunt.
Ik had last van problemen met doorslapen, en daar deed de melatonine dan weer niet zo veel mee. Ik ben daar uiteindelijk uitgekomen door vlak voordat ik ging slapen fanatiek te sporten. Niet een blokje om, maar serieus fitnessen en squashen. Dan naar huis en meteen gaan slapen. Weinig drinken, zodat je zeker weet dat je niet wakker wordt omdat je moet plassen. Hielp.

Overigens: als het je op eigen kracht niet lukt, wees dan niet te trots om hulp bij je huisarts te halen. Slaapgebrek kan hele nare neurologische verschijnselen veroorzaken, tot psychoses aan toe. Dan liever chemische hulp, wat mij betreft.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:49

IDD Melatonine. lichaamseigen stof die je wel eens te weinig kunt aanmaken met als gevolg probleem met inslapen. Is bij drogist te koop, maar in hele lage dosis. als dat niet helpt eventueel toch even huisarts vragen om hogere dosis.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 10:27

Hey bedankt voor jullie tips allemaal!

Ik heb soms op de avonden dat ik dan niet kan slapen wel veel aan mn hoofd, maar ik kan niet definieren wat. Ik kan niet precies zeggen waar ik mee zit, waar ik aan denk. Voelt soort storm in mn hoofd zonder reden.

Soms blijft vriendje dan ook wakker en praten we nog een hee tijd over dingen die ik die ag gedaan heb, stukjes verleden, leuke dingen, gewoon in de poging om rust in mn hoofd te krijgen en niet te liggen woelen.

Sporten hielp bij mij ook, maar ivm een knie operatie mag ik dat voorlopig nog niet. Niet zodanig fanatiek dat het zin vol is... :( Brengt wel heel veel onrust met zich mee.

Zo wie zo heb ik weinig rust in mn lijf. Kan slecht stil zitten, slecht 'niets' doen, heb er de rust niet voor.

Heb wel Valeriaan supplement gehad, maar dat hielp qua slapen niet echt heel veel en de onrust bleef ook een beetje.

Dat Melatonine lijkt me wel zinvol als ik dat zo lees... Ik zal eens even een kennis van me die apotheker is gaan vragen.

Ik ga even op zoek naar waar Prrr en SE het over hebben.

Voelt opzich ook wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben... Fijn om te lezen wat ervaringen van anderen zijn en hoe die het oplossen/ op gelost hebben/ er mee om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:00

& een glaasje drinken voordat je gaat slapen?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:04

ontspanningsoefeningen?
eerst bv lekker douchen dan glaasje warme melk in bed je ontspanningsoefeningen en dn gewoon lampen uit en slapen?
en dt gewoon elke avond herhalen zodat je er gewend aan raakt.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:13

Dat is mss ook wel een goede Misz_Sandy...

Zorgen voor regelmaat voor ik op bed ga. Het zijn nu ik er over na denk vaak nachten dat ik zonder routine op bed ben gegaan dat ik slecht slaap. Zonder mn vaste routine van thee, tandenpoetsen, wassen, boek lezen en dan slapen...

Ga het proberen! Dank je wel voor de tip!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:19

Even een stukje gekopieerd wat ik in een ander topic geschreven heb:

Citaat:
De melatonine pillen van Sleepz (drogist) hebben ook geen dosering er op staan. Je kunt met hun bellen, dan bepalen ze daar wat jou benodigde dosering is.

Ik heb ze ook al een behoorlijke tijd omdat ik een waardeloos dag-nacht ritme heb. Slaap bij voorkeur pas rond een uur of 1 en krijg mezelf dan om half 7 niet uit bed.

Met de melatonine ga ik om 23u slapen en sta ik de volgende ochtend weer fris op. Ik gebruik ongeveer 3-5 pilletjes (van 0.1mg) per avond. Soms als ik echt heel graag wil slapen wel eens het dubbele (dan zit je pas op de HA dosering) en dan slaap ik zeker wel.

Het enige nadeel van melatonine (of voordeel) is dat je wel de tijd moet nemen om het in te laten werken. Als jij je pillen hebt genomen kun je daarna gerust nog gaan stappen als je daar zin in hebt en niet moe worden. Maar als je rustig Animal Planet gaat kijken ofzo dan kun je ogen na een half uurtje / uurtje echt niet meer open houden...

Ik vind het echt een uitkomst! :)
Als je daarnaast lekker je avondritueeltje doet en als je op de bank zit goed jezelf concentreert op een rustige buikademhaling (in door de neus, vasthouden, langzaam uit door de mond en goed je buik bollen met inademen), dan valt zelfs deze muts tijdig in slaap. ;)

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:45

Haha, goede tip! Ga morgen even bij de drogist kijken. Maar moet je dan bellen met Sleepz ofzo en waar baseren hun de dosering op?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:49

Wat voor klachten heb je nog meer? Vaak wakker en dan lang wakker liggen? Snurk je?
Vraag eens aan je vriendje of hij er op wilt letten of je wel goed doorademt 's nachts.
Toevallig dat ik ook heel slecht slaap en mijn HA mij door verwezen heb naar het ziekenhuis.
Hij liet de naam 'apneu' vallen. Dan stop je 's nachts met ademhalen waardoor je vaker schiet en lang wakker blijft.
Misschien kan je op www.slaapproblemen.org kijken? Daarin staat een hoop over slaapproblemen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:51

ik lees even mee, ken hetzelfde
zo moe dat ik denk dat ik dan echt wel zal slapen van uitputting, maar dan nog niet kunnen slapen, zorgt bij mij voor een hoop frustratie, kan ook niet mijn vinger erop leggen waarom

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:18

Ik heb echt precies hetzelfde. Ik moet om de 2 dagen een nieuw truukje proberen te vinden om in slaap te vallen. Is echt heel raar, de ene keer moet ik gaan tellen, de andere keer een slaapmasker op, de ene keer op dat kussen en de andere keer op dat kussen. Kost me sowieso alweer ongeveer 1,5 uur om het 'goede' truukje te vinden.
Nu is het wel dat ik echt niet echt lekker in me vel zit, en dr in me bed ook vaak over pieker.
Ook heb ik een beetje last van drukte aanvallen. Vorig jaar uitte ik mijn drukte op school, is uit de hand gelopen en nu houd ik me dus eigenlijk de hele dag op school enorm in. Als ik dan thuis kom ben ik echt niet meer te stuiten, springen, druk praten, en vooral niet stilzitten. Heb ook met slapen daar ook wel last van door heel veel te woelen, ik kan echt gewoon niet chill stil liggen.

Ik zie hier wel bruikbare tips. Maar ik blijf dit topic zeker even volgen. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:30

Women schreef:
Haha, goede tip! Ga morgen even bij de drogist kijken. Maar moet je dan bellen met Sleepz ofzo en waar baseren hun de dosering op?

Ja je moet met hun bellen. ;) Ze baseren de dosering op je klachten, geslacht, gewicht enz.
Maar ze gaan je tussen de 4 en de 6 adviseren waarschijnlijk (heb ik van een nieuwsgierige drogist gehoord die mensen ging vragen of ze met Sleepz gebeld hadden). Je kunt gewoon zonder probleem met 3 of 4 beginnen en kijken wat er gebeurd.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:31

Doorademen is geen probleem, zover ben ik al.
Verdere klachten is vooral dat ik snel last van mn nek heb en daar hoofdpijn van krijgt (andere belasting van lichaam door operatie is dat weer terug gekomen, had t eerder omdat ik ongeluk gehad heb, is heel tijd weggeweest)
Verder snurk ik niet, ben wel vaak onrustig, soms heel druk, pieker veel en kan dingen slecht van me afzetten. Heb eigenlijk maar een ding waar ik rustig van wordt en dat is sporten.... Fitnessen of paardrijden ofzo. Dan wordt ik pas rustig in mn hoofd, maar gewoon niet de tijd om alle avonden te sporten.

Ik heb wel snel last van keelpijn, opgezette klieren, keelontsteking enzo. Maar heb het idee dat dat een gevolg is van oververmoeidheid.

Wat jij zegt Midi, komt me heel bekend voor. Zo was ik eerder ook wel eens, helemaal in weken dat ik bijvoorbeeld veel binnen moest zijn.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:32

Iris82; klinkt goed! Ik ga daar morgen eens even naar vragen!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:32

Het is inderdaad ook als ik veel of een hele dag binnen ben, als ik lekker buiten ben bij me paardje dan gaat het wel. Maar een dag binnen zitten is echt serieus niks voor mij. :n

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:33

Ik slikte wel eens melatonine

Ik kon de laatste tijd ook niet echt goed in slaap komen, maar dat kwam omdat ik met de bus ging
Ik heb vandaag weer gefietst en ben doodop
Kga nu ook slapen :P