Gezond eten/leven, ben jij ermee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Gezond eten/leven, ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:18

Dat vraag ik me af, hoe bokkers over gezond leven/eten denken, en of ze er veel mee bezig zijn. Ik ben waarschijnlijk enigszins doorgeslagen, maar daarvoor ben ik inmiddels ook student Voeding & Gezondheid :Y)

Laatst hoorde ik van iemand dat zijn doel was om minstens 1 keer in de week groente te eten. Nou, dan moet ik mijn mond toch even dicht doen hoor.
Ik eet elke dag groente, gemiddeld denk ik zo'n 200 tot 300 gram per dag. Fruit eet ik ook zeker elke dag meerdere stukken, en verder ben ik best bewust bezig met wat ik in mijn mond stop. Ik moet toegeven dat ik in het weekend aardig kan 'vreten' maar door de week trek ik dat ook wel weer recht.
Ik fiets eigenlijk elke dag wel een stukje, zeker 20 minuten, maar regelmatig langer. Daarnaast heb ik een paard waar ik toch zo'n 4/5 keer per week op zit, en loop ik zo'n drie keer per week hard.
En.. Voel ik me een stuk fitter sinds ik wat beter oplet :j

Edit; Wat verstaan jullie eigenlijk onder 'gezond leven'?
Laatst bijgewerkt door Tivara op 03-11-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:24

Ik ben er niet heel erg mee bezig, maar als ik vind dat ik te ongezond eet pas ik het daar wel op aan.
Als ik bijvoorbeeld al een keer patat heb gegeten in de week, dan neem ik wel een broodje gezond als we het thuis eten.

Ook vind ik het wel belangrijk dat ik genoeg beweeg. Zeker nu ik mijn rijbewijs heb!
Ik dans 2,5 uur in de week en ik doe sinds kort Zumba (1 of 2 keer in de week) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:24

Ik probeer het wel aangezien ik wel aanleg heb om aan te komen, maar vind het wel moeilijk!
Ben gewoon geen groentegek, hou bijvoorbeeld al niet van sla/rauwkost/salade enzo.. Dan blijven er de standaardgroentes over waar ik ook niet echt veel van lekker vind.. Verder dan bonen, wortels, andijvie, doperwtjes, bloemkool, andijvie en boerenkool kom ik niet.. Sporten neem ik me iedere keer voor om meer te gaan doen, maar ik verzin altijd wel weer excuses om niet te gaan.. Paardrijden doe ik niet meer, wat dat betreft is het wel jammer, want daardoor had ik wel altijd mijn portie beweging..

Ik ben er dus wel mee bezig, maar vind het moeilijk :+

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:25

Haha, dat ken ik. In de tijd dat ik er echt op lette voelde ik me kiplekker. Op het moment schiet het er allemaal even bij in. Kook niet vaak zelf en ben dus vaak afhankelijk van wat de pot schaft, verbouwing waardoor je snel even een patatje/pizza of chinees haalt. En doordat ik zoveel aan 't werk ben (en ook daar afhankelijk ben van wat de koks in petto hebben), heb ik weinig tijd om te sporten (omdat ik dan al zo moe ben, en wel 't een en ander aan lichaamsbeweging heb gehad).

Over 't algemeen eet ik veel brood, weer wat meer fruit dan dat ik deed (want ja, een vitaminepil is toch ook goed? :')). Binnenkort maar weer eens wat beter op letten. :D

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:26

Ik voel me ook stukken beter als ik mezelf niet volprop.
Ik eet ook iedere dag genoeg groente en fruit. Ik eet altijd bruin brood, maar ik vind het ook gewoon lekkerder dan wit. Ik doe 4 keer per week een uur Zumba en ik rijd ong. 4 keer per week paard. Ik fiets ook iedere dag wel 20 minuten.

Daarbij heb ik het geluk dat ik niet zo van snoep houd. Zo lust ik al niet graag pepernoten, speculaas, winegums en ander zacht snoep. (jammer dat ik wel weer heeeeel erg van chocola houdt :D )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:29

ja ik ben er zeker mee bezig, de ene keer wat meer dan de andere. Bij m'n ouders thuis aten we 5 keer per week aardappels en groente, eigenlijk altijd wel gezond. Nu ik samenwoon en we beide werken tot 6 schiet het er wel eens bij in, zeker omdat ik ook m'n paardje nog wil doen savonds. Fruit eet ik veel, ben er gek op, sowieso 2 stuks per dag. En voor savonds heb ik eigenlijk altijd wel een komkommer/zakje wortels/snoeptomaatjes in de koelkast. Maar ben daarintegen ook gek op chippies.. :o :D

sporten staat even op een laag pitje omdat ik met een gebroken vinger thuis zit. Maar anders doe ik wandelen, zwemmen een keer per week, en paardrijden maar dat staat ook op een laag pitje op het moment. :)
Laatst bijgewerkt door Phrono op 03-11-09 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Ik probeer inderdaad wel zo gezond mogelijk te eten.... Ik zit op kamers, dus moet zelf mijn potje voorzien. Zie heel veel mensen waar ik bij woon elke dag pizza/friet/kebab/... eten. Mijn 'voornemens' zijn:
- minstens 3 stukken groeten per dag
- minstens 2 stukken fruit per dag
- max. één per week afhalen

Moet zeggen dat dit meestal wel lukt. Eet dan wel voornamelijk pasta/rijst/soep ipv aardappelen, maar wel altijd met gezonde saus (eet amper room- of kaassauzen, bijna altijd sauzen met superveel groentjes). Ik probeer ook niet te veel vlees te eten (kom nu op ongeveer 3/4 keren per week, 1keer per week vis).
Tot zover zit ik redelijk goed dus, nu nog mijn late-night-snacks afschaffen (chipsje, olijfjes, beetje cornflakes,..)!

Mijn sportleven daarentegen is dramatisch :+. Verder dan 25/30min fietsen per dag (heen en terug naar de les :o ) kom ik voorlopig niet....

amazone77

bijna 11 maanden geleden gestopot met roken :7
en een paar weken geleden begonnen met hardlopen.
ben er dus wel mee bezig :D
heb mij nog nooit zo goed gevoeld als nu.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:34

Ik ben wel sinds een paar maanden wat gezonder gaan eten. Eerst at ik ongeveer 1/2 keer per week wat fruit en nu toch wel dagelijks. Verder eet ik ook meer groente.

Nu alleen dat sporten nog :=

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

Ben pas weer begonnen met sporten in de sportschool, 3 keer per week, daarnaast rijd ik nog een keer of drie per week paard. Probeer gezond te eten, niet te veel en te vet en niet te veel suiker. Voldoende fruit en ik probeer ook voldoende groente te eten, maar dat vind ik vaak moeilijker. En een goede multivitamine. Drink geen frisdrank, alleen water en thee en heel weinig alcohol. Ben al een tijd gestopt met roken. Ik eet vegetarisch (al is dat niet in de eerste plaats voor mijn gezondheid, maar ik geloof dat die er zeker niet slechter van geworden is). Ben er al met al dus redelijk veel mee bezig.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:39

Is Voeding en Gezondheid niet een beetje hetzelfde als Voeding en Dietetiek? On-topic: ik probeer zoveel mogelijk groente te eten, maar hoe meer ik het probeer hoe slechter eten er naar binnen komt. Mijn moeder heeft mijn hele leven mij al proberen groente te laten eten, maar ik ben zo een ongelovelijke moeilijke eter. Er komt dus te weinig groente in, wel eet ik 10 tot 15 broodjes op een dag. Soms wat minder.

Het klinkt apart, maar de meeste (bijna alle), groente die groen zijn vind ik niet te eten. :)
Laatst bijgewerkt door suus_romy op 03-11-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:39

Weetje, dat ik dat heel erg knap van je vind? Ik probeer het ook altijd.. dan gaat mijn wekkertje om te gaan hardlopen, maar dan lig ik net zo lekker.. of smiddags regent het.. en dan wil ik minder snoepen, en ineens zit er weer een chocoladereepje in mijn buik...

ik vind het heel knap van je :)

Moet wel zeggen dat ik bijna iedere dag groente eet, zo'n 40 minuten per dag fiets (naar school en paard), en iedere dag paardrijd en uitmest etcetera.. maar zou wel graag gaan hardlopen..

maar misschien volgend jaar, als ik het wat minder druk heb?!

oohja, en ik rook en drink niet :D
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 03-11-09 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Re: Gezond eten/leven, ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:43

@suus_romy; Voeding & gezondheid is een universitaire studie, Voeding en Dietetiek niet volgens mij. Volgens mij is voeding & gezondheid wat meer gericht op onderzoek. (Daar hebben we ook geleerd dat zo'n 90% van wat je niet lust is aangeleerd :oo Niet aanvallend bedoeld hoor, maar misschien helpt het je iets)
@vinurr; het is heel erg wennen, maar als ik de hele dag (of dag ervoor) er al mee bezig ben 'zo GA ik hardlopen' maakt het me niet zoveel meer uit, dan ga ik ook echt wel hardlopen :j Het scheelt ook dat m'n moeder&vriend ook hardlopen en we regelmatig samen gaan. En snoepen is voor mij best simpel geworden, ik snoepte gigantisch veel, en nu mag ik alleen in het weekend nog een beetje snoepen. Ook wennen, maar ik schrijf nu alles op wat ik eet, als ik dan al die snoepjes op moet schrijven is het best confronterend!

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:43

Ik ben niet heel erg bezig met het eten. Ik eet elke dag groentes etc. Drink water, en af en toe glaasje cola.
Ik rijd minstens 5x per week paard, en ik ben sinds vandaag begonnen met hardlopen. Ben best tevreden met mijn ritme zo ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

Dat opschrijven is wel een goed idee, ik denk dat ik daar ook mee ga beginnen *gaat opzoek naar een schriftje*

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 16:47

Mijn moeder is 1,5 jaar geleden met Weight Watchers begonnen, en die schreef dus alles op wat ze at, inmiddels heeft ze mij (en m'n vriend) aangestoken, hihi. (In het weekend schrijf ik meestal niet ;) )

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:48

Ik heb coeliakie en let dus heel goed op wat ik eet.
Niet alleen moet ik opletten dat ik geen gluten binnen krijg, maar ik moet ook zorgen dat de rest van mijn voeding evenwichtig blijft, omdat ik nogal vatbaar ben voor griepjes ed. en aanleg heb voor andere voedselallergieen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:50

Oke, ik ben vandaag heel slecht bezig :o... ik had ineens heel erg haast waardoor ik allemaal pakjes koek in mn tas heb geschoven, en geen tijd om te ontbijten..

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:57

_Kiki_ : Nee hoor ik snap het. ;) Dat zou heel goed kunnen! Je assiosseert het vaak denk ik met iets wat er op dat moment gebeurd, als dat dan negatief is heb je een koppeling naar het eten. Er zijn inderdaad veel manieren om het aangeleerd te krijgen ja. :) Had er zelf nog nooit echt aangedacht. Vaak is het ook zo dat ik het bij voorbaat nooit zal eten, het toch probeer en het toch lekker vind.

Oke, vandaar. Op mijn vorige school de ALO bestond die opleiding die ik noemde. Het is inderdaad heel veel onderzoeken als ik het soms zo hoor van een vriendin. :) Wel erg leuke opleiding!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:04

Ik ben student, en leef niet zo gezond :=. Ben erg van de pizza, pasta en patat. Eet gelukkig af en toe thuis of bij de moeder van mijn vriendjes-figuur waardoor ik groente binnenkrijg.

En zo af en toe eet ik fruit :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Fruit is voor mij gewoon veel te duur, dat kan ik echt niet betalen nu. Balen, want ik vind het heerlijk. Gelukkig kan ik vanaf zondag weer gewoon m'n mandarijntjes en banaantjes verschalken. Verder eet ik altijd groente en zo min mogelijk vlees.

Mijn vervelendste gewoonte die ik heb overgenomen hier, is snoepen na de lunch. Een reep chocolade of een zakje chips is hier heel normaal nadat je net je sandwich op hebt. Zwaar irritant

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:00

Lieveli, is het dan niet mogelijk het op een markt te kopen? In Londen hebben ze dat ook wel toch? :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:01

Ik ben daar helemaal niet mee bezig :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:03

Markten weet ik niet, ga ik niet heen. Poolse supermarkt is wel goedkoop, maar dat vind ik dan weer goor. Dat is allemaal al heel lang niet vers meer.

Sowieso heb ik deze week geen inkomen dus het geld wat ik heb gaat naar brood, aardappelen, risotto en de versiering eromheen. Vandaag wel halal lamsgehakt gekocht, dat was goedkoper dan de rundergehakt.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:06

Ik ben er ook helemaal niet mee bezig.
Het scheelt dat m'n moeder diëtiste is, zij let wel op m'n eten en zorgt dat ik van alles genoeg/niet te veel binnen krijg.