en ja hoor dan heb je een hernia!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie

en ja hoor dan heb je een hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 16:24

Ik ben al jaren aan het tobben met rugklachten, maar het was leefbaar.
Een tijdje geleden heb ik toch maar de fysio er naar laten kijken want het hoort natuurlijk niet. Een aantal behandelingen bij een sport fysio gehad, daarna door naar een Manuel therapeut en daar ook wat behandelingen gehad. Die kon mij ook niet verder helpen en dacht dat de orzaak misschien bij een orgaan vandaan kwam, daarom doorgestuurd naar een osteopaat.
Ik heb daar nu 4 behandelingen gehad en het word eigenlijk alleen maar erger, ik zit ondertussen al een week thuis omdat werken niet meer haalbaar is.
Zaterdag dacht ik dat het wel ging, dus zijn we een stukje in het bos gaan wandelen, en ja hoor s'avonds werd ik daar weer voor gestraft. Verschrikkelijke pijn in mij benen en heupen, daarbij kreeg ik ook tintelingen in mij benen.

Vandaag naar de huisarts geweest, die heeft met wat testjes geconstateerd dat ik een hernia heb.
Ik zou nu 2 weken rust moeten houden en dan zou het als het goed is weer over zijn, anders moest ik weer contact met ze opnemen.
Ik heb op mijn eigen houtje zonder verwijzing, want die kreeg ik niet het ziekenhuis gebeld en kan daar gelukkig vrijdag over een week terecht voor verder onderzoek bij de neuroloog.

Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee, en kan mij misschien meer vertellen wat mij te wachten staat?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:14

Ik ben al 7 jaar rugpatien en heb 3 hernia's gehad.

Wat wil je weten en wat wil je niet weten?

Ik wil je 1 ding meegeven en dat is luister ten alle tijden naar je eigen lichaam! Ga geen dingen doen die je klachten verergeren en neem de tijd om te herstellen. Voor een hernia staat zo'n 6 tot 12 maanden herstel.
Trouwens een echte hernia kan alleen vastgesteld worden door middel van een mri. Als je klachten niet weg zijn of in iedergeval vermindert laat dan een mri maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:28

Denk dat dat heel verschillend is per persoon wat je te wachten staat.

Ik tob er al 20 jaar mee en moet zeggen dat het de laatste jaren eigenlijk zeer goed gaat. Er zijn tijden geweest dat ik niet eens meer kon lopen, zitten, liggen. Toen 2 weken plat gelegen en daarna manuele therapie gehad. Doe nu nog wel wat dingen enigszins aangepast, maar dat is minimaal. Weet inmiddels precies hoever ik kan gaan en dat is best ver eigenlijk :j .

Wat me nog het meest bijstaat is dat ik een keer met een paard naar het bos ben geweest en halverwege me al afvroeg hoe ik ooit nog van dat paard af moest komen bij terugkomst. :D

Maar sterkte ermee, want pijn doet het dat is zeker.

Daffie

Re: en ja hoor dan heb je een hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:55

Cowgirl, ik weet dat ik naar mijn lichaam moet luisteren, maar bij bijna alles wat ik doe doet het pijn. Een avondje op de bank een filmpje kijken hou ik niet eens uit.
Ik hoop dat de neuroloog een mri gaat laten maken.

Maar jullie zijn er niet aan geopereerd?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:00

Ik zou zeker achter een MRI aangaan!
Ik heb geen hernia, maar wel een soort van uitstulping. Orthopeed zei "als je het dan een naam moet geven, noem het dan maar een minihernia". Om er toch maar een titel aan te geven dus. Eigenlijk was het een uitstulpingkje (raar woord) van niks, maar ik ben er dus al vanaf april mee zoet. Op het moment gaat het best goed, ik kan halve dagen werken en dan thuis nog een beetje prullen. Maar eerste maanden waren echt verschrikkelijk, ik kon eventjes lopen, eventjes stofzuigen, zitten ging helemaal niet en liggen was het fijnste. Het is dus lopen en liggen geworden.
Heel veel sterkte!! En vooral niet té snel willen (ik ben zo'n doos die altijd te snel wil en dat is er niet goed voor!). Therapeut maakte het bij mij alleen maar erger in eerste instantie, het was nog te vroeg voor therapie.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:04

Ja Daf, dat is echt goed poedersuiker..
Ik weet een beetje wat je meemaakt, aangezien paps laatst de 4e hernia had. Maar gewoon goed rust nemen!
Hij werd telkens geopereerd, alleen bij de laatste niet, omdat die nog te klein was. Maar echt, neem je rust..

MRI is een optie, maar duurt wel lang.. de wachtlijsten vielen wel mee, ik mocht met anderhalve week, daarna nog een weekje wachten op afspraak voor de nabespreking...

Iig heel veel succes!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:08

Bij mij was het wachten op de MRI ook anderhalve week en de uitslag de week erna. Ik heb wel via mijn werk een ziekenhuis laten opsnorren waar ik snel terecht kon voor een MRI! Bij het oorspronkelijke ziekenhuis moest ik wekenlang wachten, na overleg met personeelszaken zijn er wat telefoontjes gepleegd en kon ik bij een ander ziekenhuis veeeeel sneller terecht.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:14

Mijn verzekering bemiddeld daar gelukkig in, dus als ik lang zou moeten wachten gaan hun op zoek naar een snellere optie.

hebben jullie ook uitvals verschijnselen gehad?
Mijn huisarts had het erover dat dat ook nog kan gebeuren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:25

ik loop ook al jaren te tobben met mijn rug.
er is al een paar keer een flinke spit ingeschoten, ook een keer dat ik op mijn paard zat en er dus niet meer vanaf kon komen, ze hebben me er toen met zijn vieren afgepulkt.
afgelopen jaar heb ik ook een hernia gahad en ben er 4 maanden mee zoet geweest, toen had ik pijn in mijn rechter been en kon ik echt niet meer lopen, ik ben hier uiteindelijk niet aan geopereerd alhoewel ik er wel al voor op de lijst stond, maar uiteindelijk hadden ze de goede combi medicijnen gevonden die de pijn verlichte en toen is het zo snel beter gegaan dat ik niet meer geopereerd hoefde te worden.
op het moment loop ik te kl*ten met mijn linker been, maar het is nog niet zo erg dat ik niet meer kan lopen dus ben ook nog niet naar de dokter geweest, ik weet dat is erg slecht maar ik stel het gewoon iedere keer uit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:27

ja ik had soms dat ik dan opeens door mijn been zakte, dat is wel heel raar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:40

Ik heb mijn hele leven al rugklachten en ging er soms flink doorheen. dan kan je niks meer en geven ze alleen pijnstillers. Laatste keer was in 2006 en was het niet uit te houden. Ik kon ook mijn grote teen niet meer voelen en bewegen, dus was duidelijk.
Ik kreeg een hoop pijnstillers en rust voorgeschreven, want dat doen ze meestal in eerste instantie. Pas bij incontinentie of een klapvoet ben je urgent. Toen zei ik al dat ik wel in mijn broek zou plassen om geholpen te worden.........

Uiteindelijk naar neuroloog en een MRI. dat had hij best vlot gedaan allemaal, omdat het zo niet kon.

Ik moest geopereerd en hij stuurde me door naar ander ziekenhuis waar ik pas in Januari terecht kon. Eerst dan een gesprek en daarna dus zo een 3 maanden wachten op operatie nog........ Het was November geloof ik. Ik liep al maanden zo en wilde al die troep ook niet meer. Ben jaren ziek geweest en heb toen zoveel troep geslikt dat ik me ook al had laten opereren en dan ga je niet weer aan die troep.

Mede door een huiskamer hier op bokt en ervaringen van mensen daar ben ik verder gaan kijken. Duitsland of privekliniek in Nederland. Ik heb toen Agis gebeld dat ik hier na mijn ziekte en als moeder niet op zat te wachten etc etc. En of ik naar Kliniek Klein Rosendael mocht. Zij hebben toen een gesprek dar geregeld, want die bepalen of ze het aandurven.

Het was best een heel eind weg, maar ben gegaan, moeders reed en ik had mijn eigen dvd met mri foto's mee. De arts vond dat ik geopereerd moest worden, maar we zaten voor kerst, dus werd lastig op korte termijn. Zou eerste week Januari worden, maar dat vond ik toen nog wel te doen inmiddels. Beter dan nog maanden........

Kom ik net thuis, werd ik gebeld dat er de volgende dag nog een plekje was. Moest ik dus van alles regelen, ook voor mijn zoon etc etc. vervoer vrijdagochtend daar naartoe.....Maar ik zei ja. Ben vrijdag voor kerst geopereerd en werd meteen pijnvrij wakker. Niks meer genomen ook daarna. Fysio komt even langs en je krijgt een corset. Ook helpen ze je hoe uit bed te draaien en je krijgt een heel protocol mee wat je de eerste weken wel of niet mag. Veel niet dus.........

zaterdags al naar huis en na kerst fysio thuis. Het is veel liggen en beetje staan, lopen, maar zo min mogelijk zitten. dan ook je oefeningen en opbouwen verder.......

De ingreep kan je als animatie filmpje op hun site zien. Ik heb een heel klein littekentje.

Na en aantal weken weer op paard gezeten en gaan opbouwen. Je voelt je beter, dus moet echt oppassen. Nu is mijn rug niet oke, maar ook op andere plekken. Ik heb te weinig mijn oefeningen bijgehouden en kan beter mijn rug sterk proberen te houden, maar ja..........

Heb nu dus fysio voor gehele rug, maar de L4 en L5 hernia is prima genezen. Ik ben er happy mee hoe dat is gegaan verder.

Sterkte!!!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:41

Lees even mee, heb as vrijdag een afspraak bij de neuroloog.
Na paar jaar tobben met klachten van mn rug en een aantal ontstekingen die niet over gaan, nogmaals foto's laten maken van mn onderrug, bekken en heupen. Op de foto's is zichtbaar dat er een vernauwing zit niveau L4-L5 met artrose van de facetgewrichten. Het is echt een hel om te zitten, staan of lopen. Pijnstilling heeft weinig zin. Vrijdag dus naar de neuroloog. Heb al heel wat scenario's te horen gekregen van mn huisarts en mn medisch masseur... Wordt je niet echt blij van.

TS heel veel sterkte!

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:24

superpony, Wat mooi dat het nog steeds goed gaat, ik hoop echt dat ik niet geopereerd hoef te worden. Ik ben nog nooit onder narcose geweest en vind dat zo eng.

Bianca, Dank je wel, jij ook heel veel succes. Laat je het even weten als je geweest ben?

Ik kom net mijn bed uit gestrompeld, weer een rot nacht achter de rug. Ik mag van de huisarts maar 2 keer per dag een brufen 600, daar mag ik evt wel paracetamol bij gebruiken maar dat werkt niet echt. Echt waardeloos..

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:07

Daffie, dank je! Ik laat wel horen als ik er geweest ben.
Paracetamol en Brufen werkt bij mij ook niet. Ik heb naproxen en tramadol. Buiten beroerd en high helpt mij dat ook niets.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:42

Ik lig sinds half augustus met een hernia, heb nu 2x daags tramadol 100, 3x daags ibruprofen 600 en 6x daags paracetamol 500. Deze cocktail haalt net de scherpe kantjes van de pijn af. Ik heb wel ontzettend veel last van de bijwerkingen van de tramadol, vooral heel duizelig en misselijk.
Heb een mri gehad en de neuroloog heeft me nu doorgestuurd naar de neurochirug in Zwolle. Die zouden deze week contact opnemen voor een afspraak.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:48

Jeetje, en al die zit je te wachten. Dat is echt een berg aan pijnstilling! Ze wilde me eerst diclofenac mee geven maar daar kan ik niet tegen dus toen werd het iboprofen.
Zolang ik me rustig hou gaat het redelijk, alleen s'avonds en s'nachts is echt een drama.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:48

Die troep helpt ook niks, want het is echt zenuwpijn en daar helpt niks tegen. Je wordt wat suf en vindt het soms minder erg dan, maar het helpt niet. Ze zeggen dat een hernia uit zichzelf overgaat met lange rust, maar ik ben heel blij met de operatie. Nu ben ik al vaker geopereerd, dus zat er niet zo mee. Maar een narcose is net zo erg als maanden troep slikken vind ik zelf. Je functioneerd ook niet met al die medicatie en na een operatie kan je aan je herstel gaan werken. Vandaar dat ik daar zo achter sta. Ik ben ook moeder en wil wat kunnen doen ipv altijd stoned of huilend rondlopen. En omdat ik eerder lang ziek ben geweest voel je je niet happy weer in de lappenmand en geen leuke actieve moeder te kunnen zijn.
Alles telt mee. Ze zijn trouwens ook wel heel makkelijk met al die pijnstillers voorschrijven. Bij mij is het een paar keer verandert, omdat ik er niet tegen kon en wat ik had liggen bij elkaar kan je een olifant mee vermoorden.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:51

haha ja pilletjes voorschrijven gaat erg makkelijk.
een paar jaar geleden kreeg ik morfine tegen de rugpijn, het werkte dan wel maar ik werd daar zo suf en trillerig van dat ik nog niks kon doen.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:58

Superpony, dat is heel begrijpelijk, zit in hetzelfde schuitje...
Kan ook niet zo veel met mn gezin als ik zou willen. Na 5 maanden gips (pols, kapotte banden) in mei opgenomen geweest met een hersenvliesontsteking en in juli eindelijk de operatie aan mn pols nu dit weer... Soms denk je echt WTF!
Ben er echt spuugzat van.. Heel veel beterschap voor iedereen hier!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:13

Zoals ik al eerder schreef, als je de zorgverzekeraar belt, kunnen die wel wat doen soms. Ik wilde naar kliniek klein rosendael en dat ging hij informeren. Daarna werd ik al door de kliniek terug gebeld voor een kennismaking, want ze doen niet alle gevallen. Je bent dan meestal binnen 2a3 weken aan de beurt. Ze gebruiken moderne technieken. Je hebt een heel klein litteken en hun narcose schijnt ook beter te zijn bijv.......Dan kan je dus verder met je herstel.........

Ook heb ik hele goede dingen gehoord over Duitsland. Leek me even lastig met de taal, maar het is uitslapen, broodje eten etc.....Fysio doe je in Nederland net als de rest.

Voor mij was Klein rosendael al 200km verder pfzo, dus had Duitsland ook niet veel meer uitgemaakt.

Om alle boven genoemde redenen en de ernst van de hernia is het toen eindelijk zo snel gegaan en heeft de zorgverzekeraar meegwerkt. Ze bieden het aan dat ze meer kunnen doen, dus maak daar ook maar eens gebruik van dan!

Nu hoeft niet iedereen dat te doen, amar onthou gewoon dat er mogelijkheden zijn. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:49

Ik ben nu ongeveer anderhalve week geleden geopereerd aan een hernia.

Ongeveer 7 weken geleden s'morgens krijsend van de pijn in bed wakker geworden, mijn linkerbeen deed zo'n pijn.. We hebben de HA gebeld, en die kwam in de ochtend langs.
Ik heb op handen en knieeen in de woonkamer gezeten, dit was de enige positie waarin ik nog kon ademen..

Toen de HA kwam, was de tramadol al ingewerkt ( vriend is pleeg, dus we hebben het eea in huis) en ik zakte door mijn benen toen ze mijn bed hebben ingekregen.
Aan het einde van de middag kon ik nog steeds niet lopen. Beide benen geen gevoel meer, kon niet staan, nix niet.

De volgende dag weer de HA over de vloer. Àllerlei zenuwprikkeltestjes, en ter plekke de neuroloog gebeld voor een eventuele afspraak. Ik reageerde goed op de prikkels, en had nog geen incontinentie, dus de neuroloog vond het niet nodig..

Vanaf dat moment heb ik mij in huis verplaatst met een looprek en buiten in een rolstoel. Ik bleek ondertussen een klapvoetje te hebben, maar kon ook niet op mijn ander been staan.
Advies was nog steeds, met rust moet het overgaan..
Zo heb ik dik 3 weken getobt..

Het schoot allemaal niet op, doof gevoel van kont tot tenen, klapvoet, en niet kunnen lopen/staan, mijn HA heeft toen eindelijk een afspraak gemaakt bij de neuroloog..

Op de dag van de bewuste afspraak naar het EG in Haarlem gegaan, na een gesprek met die arts werd ik direct opgenomen.
Ik schrok mij rot, ben nog nooit in het z'huis geweest voor iets, maar ik moest de MRI in, en zodra ze plek hadden moest ik erin. Het was handiger als ik al daar was.. Ik, in de veronderstelling dat ik de volgende dag weer naar huis mocht, dus braaf daar in het z'huis vertoefd..
De volgende ochtend werd ik naar de MRI gebracht, en een uur later werd mij verteld dat ik een hele grote hernia had tussen L4 en L5 ( hij stak ongeveer 4 cm uit mijn ruggengraat..)
Ik werd dezelfde dag overgebracht naar het Slotervaart om geopereerd te worden..

Dit werd vrijdagochtend, en vrijdagmiddag lag ik ontherniaat weer op de zaal. Zaterdag mocht ik naar huis.

Ik kon de chirurg wel zoenen, zaterdagochtend geen pijn meer gehad!! ( in de ochtenden was het het ergst..) Ik ben ook direct met alle pijnmedicatie gestopt, ik had op het lest; 3x pd diclo, 2x 3x per dag tramadol, en daarbij paracetamol. Was een chemische fabriek..

Ik heb nu fysio aan huis, loop nog wel met een rollator, en het dove gevoel is nog niet weg, maar de rolstoel is pleite, en kan in huis al wat staan, zonder! Ik moet 2x per dag 10 minuten lopen, en heb oefeningen voor een sterkere rug.
Het gaat gestaag, je moet idd naar je lichaam luisteren, iets wat heel moeilijk is voor mij, wilde bv zaterdag alweer wat gaan werken ( ben zzp-er dus dit is stilzitten= geen inkomen) maar de rev. arts vermoordde mij gister zowat..

TS, als je geopereerd moet worden, maak je er geen zorgen over. Het is zo gepiept, de pijn daarna is helemaal weg, de wondpijn lijkt op een schrammetje tov de zenuwenpijn. En je mag weer lekker snel naar huis :D

Mijn HA is achteraf flink in gebreke gebleven, daar is het laatste woord nog niet over gesproken, hij had mij dezelfde dag meteen door moeten sturen, maar daarmee wil ik zeggen, hou je poot stijf bij je HA, als je uitval krijgt, dat is nie goed nie! => direct richting z'huis!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:07

Het is soms gewoon een belachelijk advies, maanden rusten en al die troep slikken wat weinig tot niks helpt. Na een operatie wordt je praktisch pijnvrij wakker. Al die troep is zo slecht en wie kan er nou zomaar maanden rusten?

Dove gevoel blijft nog wel wat, maar daar is mee te leven en wordt steeds minder.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:53

Als ik goed begrijp is operenen een betere optie als het met rust laten overgaan? De HA heeft bij mij gezegt dat het met 2 weken rust over is, ik heb dan gelukkig ook nog geen uitval gehad al doen mijn benen wel steeds verschrikkelijk pijn en tintelen ze heel erg.

Konden jullie de uitval ergens aan voelen aankomen of komt het heel plotseling? Ik ben zo bang dat ik een keer onderaan de trap lig en durf bijna geen auto meer te rijden (rij alleen voor de boodschapjes rustig heen en weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:45

De uitval bij mij was na de acute hernia, en die ellende begon s'morgens.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik 4 weken voor de acute ellende al bij de HA was, met rugpijn, en toen een beginnende hernia als diagnose gesteld kreeg.
Ik ben de dag voordat ie acuut werd nog wezen slepen met veels te zware dingen, maarja, lekker aan de spierverslappers, ze voelt niets, lekker doorgaan...

Maar, ik kon nog lopen tijdens de eerste gruwelpijn, nadat ik een paar uur op de grond heb gezeten/gelegen, deden mijn benen het niet meer.

Ze opereren idd niet snel, en het kan met rust overgaan. Ik ben nu iig heel blij met dat litteken op mijn rug :P

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:02

ok, dan is het maar afwachten en even voorzichtig blijven doen.

Ik heb ook liever geen operatie (bang voor de narcose), maar je hoort van veel hernia 'gevallen" die niet geopereerd zijn dat het meerdere keren terug gekomen is.
Ben heel benieuwd wat de neuroloog volgende week zegt.

Ik kreeg vandaag te horen dat de arbo volgende week contact gaat opnemen voor een afspraak om mij te helpen om weet aan het werk te kunnen. Volgens mij kunnen die voorlopig echt niks voor mij betekenen!?