zout goed voor lage bloeddruk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

zout goed voor lage bloeddruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 15:04

Ik word doodgegooid met berichten over zout en dat het slecht is omdat je daar een hoge bloeddruk van (kan) krijgen.
Maar... als je nou eens een te lage bloeddruk hebt? Dan is het toch juist goed?

Dit is overigens puur gebaseerd op... niks. Eigenlijk alleen een vraag die mijn hoofd in kwam rollen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:06

Zout is bij een lage bloeddruk wel goed voor de bloeddruk, maar blijft slecht voor bijvoorbeeld je nieren!!!
Zeker wanneer je juist meer gaat innemen voor je lage bloeddruk!!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:06

nou veel zout zijn je nieren niet echt blij mee denk ik zomaar...... ik zou toch iets anders zoeken als ik een lage bloeddruk zou hebben
edit: kentaro was me voor :+

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:07

Het kan wel helpen in sommige situaties ja, ik heb dus een lage bloeddruk, als ik bv te warm douche gaat hartslag omhoog en druk komt niet even snel mee, dan helpt het al als ik even wat (puur) zout tot me neem.

_Micha_

Re: zout goed voor lage bloeddruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:09

Ja dat klopt maar alleen zout met jodium tenminste dat heeft mijn dokter me verteld

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:58

Zout met jodium is niet per definitie beter dan zout zonder jodium. Je moet alleen zorgen dat je genoeg jood/jodium binnenkrijgt, maar volgens mij zit in bijv. brood al voldoende :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:11

Alleen zout is niet genoeg, ik slik zelf Kelp tabletjes van Vogel en dat werkt erg goed.Daar zit jodium in.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:30

Ik kreeg het van de huisarts te horen dat ik veel zoute drop moest eten omdat ik een te lage bloeddruk had. Maar van de dokter die ik nu heb mag het niet. Maarja...verder doet ze er ook niets aan dus voor mij gewoon veel zoute drop. (ook al weet ik dat het slecht voor mijn nieren enzo is :P)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:32

Nieren kun je dan weer (gedeeltelijk) ondervangen door meer te gaan drinken.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:37

te zout eten en teveel zout eten is niet goed voor je, daar help je je nieren mee te gronde ookal drink je veel water...... als je problemen hebt met eeen lage bloeddruk lijkt me zout nemen niet echt een optie... bovendien kan zout ook gewoon giftig zijn voor je lijf (dan heb ik het wel over het nemen van een hele eetlepel ofzo)
en dat heet douchen, dat komt niet door een verhoogde hartslag of een lage bloeddruk maar door de verwijding van grote bloedvaten in je benen zodat daar veel bloed in achter blijft en je hersenen eventjes te weinig hebben... dat heeft niets maar dan ook niets met bloeddruk te maken en heeft zout eten dus ook echt geen zin... de nieren reguleren je bloeddruk door verschillende signalen van het lichaam ga daar nou neit mee lopen rommelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:42

Ik heb ook vaak een te lage bloeddruk en te weinig zuurstof in mijn bloed. Vaak last van flauwtes en heb altijd wel iets hartigs bij me. Met te warm douchen kom ik soms ook raar de badkamer uit. Maar zout puur, nee dat doe ik maar niet.
Maar als iemand andere tips heeft?
Ik kan na een bord warm eten een wandeling met de hond maken en een flauwte krijgen, ik heb dan het gevoel dat ik moet eten, ik ga dan enorm zweten en moet even gaan zitten, anders ga ik gestrekt.

Mijn lippen en nagels worden ook erg gauw blauw bij koude en mijn vingers zijn soms 'dood', die hebben dan een lijkkleur, je hebt er dan ook geen gevoel in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:30

Zoals ik al eerder zei, Kelp tabletjes van Vogel die werken erg goed.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:59

Drop werkt echt om je bloeddruk hoger te krijgen (wel een beetje afhankelijk van de reden waarom je bloeddruk laag is). Mensen die veel drop eten kunnen zelfs hypertensie ontwikkelen.
Een bepaald stofje in drop (glycyrrhizinezuur) werkt via adrenaline (achtige) receptoren en verhoogte zo je bloeddruk. Het maakt in principe dus niet uit of je zoute of zoete drop eet. Zout daarentegen verhoogt wel de osmolaliteit van je bloed waardoor je nieren geneigd zijn meer vocht terug te resorberen en je bloeddruk stijgt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:28

@mindim: ik zou maar eens nagaan of je geen vorm van bloed armoede hebt of een afwijking bij je zuurstofopname, de klachten die jij beschrijft hebben niets met bloeddruk te maken volgens mij

drop helpt voor je bloeddruk omdat het zo zout is

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:12

Hoe laag zijn jullie bloeddrukken eigenlijk?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:16

Mij was het wel aangeraden, als ik me even minder voelde (door lage bloeddruk) even een zakje zoutchips te eten... (en veel lekkerder dan puur zout op te eten!) en het hielp echt wel.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:30

patos schreef:
Drop werkt echt om je bloeddruk hoger te krijgen (wel een beetje afhankelijk van de reden waarom je bloeddruk laag is). Mensen die veel drop eten kunnen zelfs hypertensie ontwikkelen.
Een bepaald stofje in drop (glycyrrhizinezuur) werkt via adrenaline (achtige) receptoren en verhoogte zo je bloeddruk. Het maakt in principe dus niet uit of je zoute of zoete drop eet. Zout daarentegen verhoogt wel de osmolaliteit van je bloed waardoor je nieren geneigd zijn meer vocht terug te resorberen en je bloeddruk stijgt.

Jammer dat ik daar dan weer hoofdpijn van krijg _O-

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:37

mijne is ook zo laag dat ik duizelig word of flauw val eet dus veel zout en drop en spinazie enz werkt ook goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:25

Ylana schreef:
Hoe laag zijn jullie bloeddrukken eigenlijk?

soms 48 over iets in de 80 of 90, Moet ik even checken.
Moest ook een tijd ijzerpillen slikken. Bloedarmoede idd heb ik ook en ik zit onder de blauwe plekken, waarvan ik niet weet hoe ze er komen.
Behalve van flauwtes en dode vingers en blauw, heb ik nergens last van hoor.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:28

Ik heb ook een lage bloeddruk. Vaak als ze mn bloeddruk moeten meten kijken de artsen oid even op...ja ik weet dat ik een lage bloeddruk heb.
Heb het snel koud, de winter vind ik een ramp!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:00

toen mijn bloeddruk werd opgenomen bleek dat ook te laag te zijn (was ook erg duizelig daarvoor kwam ik :P ) ik kreeg het advies wat meer zout te nemen (maar nu krijg ik gewoon eigenlijk te weinig zout binnen, we eten bijna zoutloos, doe nergens zout op, eet weinig andere dingen met zout)
kreeg gewoon het advies dan maar wat meer zoute drop te eten (het helpt bij mij maar alleen in de herfst, winter krijg ik er weer last van maar komt ook door mijn andere kwaaltjes :P )

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:06

Ik volg dit even.
Zout is in ieder geval niet de oplossing. Drop kan vaak wel wat helpen.
Ik heb ook een behoorlijk lage bloeddruk. Heeft m'n moeder ook...

Ik heb iets van 80 of lager over 50 of lager..
Dus ook last van duizeligheid, zwart voor m'n ogen en flauw zijn. Hoofdpijn en gewoon niet goed voelen.

Tips op healtylives.nl:

We hebben een aantal voedingstips om een lage bloeddruk te voorkomen:
Bieten en wortelsap: drink dagelijks een glaasje versgeperste wortel of bietensap
Rozemarijn en bonenkruid hebben een positieve werking op een verlaagde bloeddruk
Gezond darmflora: Een verstoorde darmflora kan een lage bloeddruk tot gevolg hebben. Het is daarom belangrijk om een optimaal bacterie-evenwicht in je darmen te krijgen. Vermijd hiervoor geraffineerde koolhydraten met weinig vezels. Eet meer volkoren brood, groente en fruit
Voedingssuplementen als Pollenpreparaten en ginseng schijnen een bloeddrukverhogend effect te hebben. Raadpleeg voor het gebruik altijd je arts.

Die kelp tabletjes van Dr. Vogel.. Wat houden die in???

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:02

Ik heb ook last van lage bloeddruk, mijn huisarts rade mij ook aan om meer zout te eten. Maar daar ben ik zelf niet voor. Aangezien er is aangetoond dat er al te veel zout in voedsel zit. Zoethout thee is ook bloeddruk verhogend heb ik gehoord van homeopatische arts, dus drink dat al ik me erg flauw voel

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:37

Ondanks dat ik redelijk wat zout eet (op één of andere manier ook veel behoefte aan, meer dan zoet) is mijn bloeddruk nog altijd laag. Blijf klachten houden, maar pas me er wel op aan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:36

Mijn bloeddruk was vrij laag, 100 om 50, en ik heb het wel omhoog gekregen met iets meer zout eten. Laatst was m'n bloeddruk 130/70 wat de dokter nog steeds vrij laag vond :? Dat is toch vrij goed of ben ik nou gek? M'n nieren doen het trouwens prima hoor ;)

Ik heb wel nog steeds last van duizeligheid en ik heb ook vaak spontane blauwe plekken. Net als mijn moeder zit ik altijd tegen een ijzertekort aan te hikken, maakt niet uit hoeveel ijzer ik binnenkrijg.

Dat over dat zout: Wetenschappers komen erop terug dat zout slecht voor je is. Zout is alleen slecht in combinatie met verdere slechte eetgewoontes. Dus als jij veel bij de Mac of Burgerking zit en veel zout binnenkrijgt, tja, das niet goed. Maar bijv. Japanners krijgen een ENORME hoeveelheid zout binnen, en die hebben nergens last van, waarschijnlijk door de rest van hun eetpatroon :)
Even een puntje dat aandacht verdiend.