Retropatellaire chondropathie, wie heeft het ook??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hackie

Retropatellaire chondropathie, wie heeft het ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:52

Klinkt een beetje eng, maar dat valt dus reuze mee.

Had al een paar weken last van me knie, en alleen met traplopen, bukken en lang zitten,
en ik wou toch maar even naar de dokter, bleek dus dat ik dit heb.

Kraakbeen achter je knieschijf is geirriteerd, nu had ik een vervangster van mijn eigen dokter, en toen ik vroeg of het over ging zei ze: 'Weet ik veel' dus misschien hebben bokkers hier ook last van ??

RTM

Re: Retropatellaire chondropathie, wie heeft het ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:47

Ik heb het ook :) Al jaren en volgens mijn arts en fysio gaat het niet over. Heb er niet altijd last van, moet altijd een beetje uitkienen hoeveel ik m'n knieën belast.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 14:37

Als het dus zo blijft, ga ik na de vakantie van mijn eigen dokter wel even langs voor een verwijsbrief van de fysio.

(Die heb ik dus ook niet gehad :x )

Verlicht fysio wel??

Ik neem aan van jouw berichtje dat jij het aan beide knieen heb?
Ik heb het alleen aan mijn rechter knie.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:40

Je hoeft voor de fysio tegenwoordig geen verwijzing meer te hebben he :)*

Ik heb het inderdaad aan beide knieën. Heb fysio gehad om mijn bovenbeenspieren sterker te maken. Doordat je deze spieren meer traint, kun je je knieschijven op de een of andere manier wat meer ontlasten. Daarnaast kreeg ik tja, stroomstootjes (weet niet meer hoe ze het noemden :D), ook om de spieren sterker te maken. Het hielp wel hoor. Nu ken ik de oefeningen wel en wanneer ik meer last krijg, weet ik dat ik weer even beig moet :))

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:44

Hackie schreef:
nu had ik een vervangster van mijn eigen dokter, en toen ik vroeg of het over ging zei ze: 'Weet ik veel'

Lekkere vervanger is dat zeg! }:0

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:45

Ik heb het ook, vanaf mijn 15e, bijna een jaar nu. Ik ben naar de fysiotherapeut geweest, om mijn bovenbenen te trainen en me weer wat soepeler te maken in mijn knieën. Het heeft wel wat geholpen (ik had wel eens dat ik gewoon door mijn benen zakte en niet eens meer rechtop kon staan, dat heb ik tegenwoordig nooit meer) maar je moet er niet te veel van verwachten, het gaat er niet van over. Het wisselt wel af met hoeveel pijn ik heb, de ene keer kan ik gerust meedoen met gym en ook wel rennen, maar de andere keer gaat het echt niet. Ik merk wel dat standaard als ik ga badmintonnen ik last van mijn knieën krijg, en als ik te lang sta/zit met mijn knieën erg gebogen of juist erg gestrekt.

De fysiotherapeut zei dat het over kon gaan, maar dan zou er zeker nog wat jaartjes overheen gaan.

Edit: ik heb het ook in beide knieën, maar aan de rechterkant beduidend meer. Die knie heb ik ook altijd al meer belast.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:40

Ik heb er zeer veel last van gehad. Eerst verwezen naar een reumatoloog en uiteindelijk bij de fysio terecht gekomen. Het ging niet vanzelf maar na een jaar fysiotherapie en daarna nog een jaar ben ik nu gelukkig klachtenvrij. De fysiotherapeut kan zeker veel voor je betekenen. Vooral bij meisjes in de groei komt het namelijk zeer vaak voor. Ik zou zeker even naar de fysiotherapeut gaan, volgens een normaal proces zou het dan met een week of 12 een stuk beter moeten gaan (bij mij was dat helaas niet zo). Studeer inmiddels zelf fysiotherapie en ook vanuit die richting kan ik je de fysiotherapeut zeker aanbevelen! Veel succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:43

Ik zou gewoon even langs de fysio gaan, kan ook zonder verwijzing :) (met zo'n arts zou ik er geen eens zin in hebben om een verwijzing te halen :=)
Daarbij weet ik niet of zij röntgenogen heeft, of fysiotesten heeft uitgevoerd, maar zoiets vaststellen kan ze niet echt zo. Maar goed... fysio dus ;)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:09

Ik heb het ook, nu al 4 jaar last van in beide knieën.
Heel veel bezoekjes gehad bij de huisarts/orthopeed/fysio waar uiteindelijk maar heel weinig uit is gekomen.
Heb verschillende brace's gehad voor iets meer ondersteuning tijdens het sporten.
Ook getaped (Mc Connell) maar dat hielp ook maar een paar weken.
M'n orthopeed zei dat 50% binnen 5 jaar van de klachten af was en de andere 50% blijft klachten houden of gaat het na heel veel jaar weg.
Ook zei die dat fysiotherapie (bovenbeenspieren trainen) in het beginstadium wel kan helpen, maar bij mij werkte het juist averechts en kreeg ik een overbelaste knie ;(

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:00

Net heel bericht getypt, knalt het internet er bij mij uit :+

Nah, die dokter was echt erg, kreeg op een brieffie mee wat ik had en dat 'Moest ik maar even op zoeken op google, samen met de oefeningen voor het beenspier sterkter te maken'

Als ik naar mijn normale dokter ga, zal ik ook even zeggen dat ik met deze vrouw niet echt tevreden was.

Ik weet niet of ik hier op Bonaire ook zonder verwijsbrief naar de fysio kan, en ook niet hoe dat met de verzekering zit, dus dat ik nog even na.

Mijn buurvrouw is fysiotherapeute, dus daar ga ik vanmiddag nog wel even langs.

Ik heb het denk ik nog niet zo erg als jullie, ik heb het echt alleen met door mijn hurken gaan en traplopen, nu hebben we op Bonaire niet zoveel trappen, dus dat scheelt weer :D

Plus, ik ben net een maand 19 jaar, ik hoop toch wel dat ik uitgegroeit ben :+
(Avarter+onderschrift maakt het wel eeen beetje kinderachtig haha)