carpaal tunnelsydroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

carpaal tunnelsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 11:00

Sinds een aantal jaar weet ik dat ik carpaal tunnelsydroom heb in mijn polsen.
Ik ging naar de neuroloog omdat mijn rechterhand steeds sliep en ik niks nomaal meer vast kon pakken.
Toen ze daar zo'n ecg van mijn polsen maakten bleek het links ook te zitten.
Ik heb toen in beide polsen een injectie gehad, maar de neuroloog zei dat ze in dit stadium van de rechterpols vaak weinig zin hadden.
Toch heb ik er best wel een tijd baat van gehad maar na een jaar kwamen de klachten terug, maar had/ heb geen zin in een operatie.
Na 1,5 toch maar weer terug gegaan en ik gaf aan niet geopereerd te willen worden en wilde nog zo'n injectie.
Maar de klachten blijven en inmiddels heb ik vaak pijn van dikke, gezwolle en pijnlijke vingers waarbij de middelvinger het ergste.
Ik weer gebeld of dit met mekaar kon samen hangen en ze zei meteen dat ik er nu toch echt geen injectie meer voor kreeg.
Ze overlegd met de neuroloog zelf, maar zij verwacht dat ik dus toch geopereerd moet.

Wie heeft dit ook en wie heeft zich hieraan laten opereren?
Graag ervaringen.
Ik heb wel gehoord dat het een hele kleine ingreep is en weinig voortsteld.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:08

Mijn vader heeft het ook aan beide handen gehad en is hier ook aan geopereerd. De operatie was inderdaad maar een kleine ingreep. Eerst hebben ze de rechterkant gedaan na 6 weken de linkerkant. De eerste paar dagen waren nog wel even pijnlijk voor hem, maar eigenlijk ging het al vrij snel weer beter en na 1,5 week was hij weer gewoon aan het werk (als bakker)
Wanneer je er echt zoveel last van hebt zou ik het laten opereren, uiteindelijk heb je daar denk ik meer profijt van. Succes met je beslissing in ieder geval!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:15

Idd als je zoveel last hebt zou opereren toch een optie zijn.

Ik heb het een aantal jaren geleden gehad, ook aan beide polsen.. en ook ik kreeg een doorverwijzing..
Ik heb nooit een afspraak gemaakt bij het ziekenhuis, omdat het precies op dat moment minder werd..
Sinds het weg is, nu alweer 7 of 8 jaar geleden, heb ik er nooit meer last van gehad.. :o

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:34

ja ik heb het, heb ook injecteis gehad in beide polsen, mijn vingers zit t ook in en ben er even denken kleine 2 jaar geleden aan 1 vinger aan geopereerd, die zit inmiddels ook al weer vast, heb 3 vingers aan mijn rechterhand die ik niet kan buigen/ontspannen etc, ik laat het niet weer opereren, heeft duidelijk geen zin in mijn geval.

van tijd tot tijd erg pijnlijk

ingreep op zicht viel wel mee alleen die verdoving tsjakka recht in het pijnlijkse plekje, dat hoeft voor mij niet meer

Pollewoppy

Re: carpaal tunnelsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:50

Een vriendin van mij is een tijd terug geopereerd aan haar polsen. Ze had er echt heel erg last van, kon niet meer werken en sliep 's nachts niet van de pijn. De operatie op zich viel wel mee. Bij de eerste pols heeft ze wel veel napijn gehad. Bij de tweede pols minder. Het gaat nu een heel stuk beter met haar. Als je er zo'n last van hebt dat injecties ook niet meer helpen, zou ik toch het operen overwegen als ik jou was.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:02

Ik ben vaag net naar de neuroloog geweest voor een emg onderzoek aangezien ik ook klachten heb wat voorkomt bij de carpale tunnelsyndroom, na de emg onderzoek naar de neuroloog geweest die vertelde me dat het prima er uit zag en ik had dus niet ernstige vorm van carpale tunnelsyndroom.. Nu moet ik zelf volgende week dinsdag weer naar t`ziekenhuis voor een andere emg onderzoek waarbij ze het nauwer gaan bekijken := omdat ik blijf lopen met de klachten voor carpale tunnelsyndroom.. Kan er zelf dus nog niet echt over mee praten. Maar vind het wel interesant om te lezen hoe de een het mee maakt. Zo zie je dat het bij de 1 anders weer is dan bij de ander.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:28

ik ben eraan geopereerd omdat ik er heel erg veel last van had.
De operatie stelt helemaal niets voor. ze verdoven het ( oke... dit kan pijn doen) en daarna voel je nergens wat van.
na de operatie als het gehecht is, krijg je een mitella en krijg je het advies om 6 weken rust te houden.
Ikzelf heb dit dus niet gedaan en ben met beide polsen na 1 week weer aan het werk gegaan ( natuurlijk voldoende ingepakt en beschermt tegen stoffen enzo)

Mij wouden ze geen injecties geven omdat je er na een bepaalde jaren weer last van zou krijgen en mij werd verteld dat ze die injecties alleen bij de wat oudere mensen gebruiken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:44

6 weken rust met mijn rechterhand 8)7 alleen dat al is gewoon vervelend.
Ik wacht maar eens even het telefoontje af.
Gebeurd dat dus polieklinisch?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:49

Zowel mijn moeder als een tante van mij hebben dit gehad en zijn hieraan geopereerd. Dat is echt al jaren gelden geweest en ik hoor er nooit meer wat van.
Geen nieuws is goed nieuws denk ik dan maar zo :+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:00

6 weken rust betekend niet dat je 6 weken helemaal niks kan met die hand...
Bij mijn vriendin was het inderdaad poliklinisch. Stond na een half uurtje weer buiten.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:01

Wat gaan ze er trouwens aan doen dan als je er geopereerd aan wordt? :o iets waar ik nog niet bij heb stilgestaan :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:04

Dat moet ik zelf ook nog even na gaan vragen, zo ver was ik nog niet ;-)

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:05

jesito schreef:
Dat moet ik zelf ook nog even na gaan vragen, zo ver was ik nog niet ;-)

Oké ja ik dacht vraag het even omdat hier ook iemand zei dat ze er aan geopereerd was.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 17:07

Dit zou idd boeiende info zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:08

_zwikkie_ schreef:
Wat gaan ze er trouwens aan doen dan als je er geopereerd aan wordt? :o iets waar ik nog niet bij heb stilgestaan :')

Je zenuwen lopen op een bepaalde plaats door je pols naar je hand..
Dat gedeelte is te nauw waardoor het op je zenuwen drukt.
Door die 'tunnel' (waar de zenuwen doorheen lopen) iets ruimer te maken is het probleem opgelost.. ;)

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:10

femmefatale1 schreef:
_zwikkie_ schreef:

Je zenuwen lopen op een bepaalde plaats door je pols naar je hand..
Dat gedeelte is te nauw waardoor het op je zenuwen drukt.
Door die 'tunnel' (waar de zenuwen doorheen lopen) iets ruimer te maken is het probleem opgelost.. ;)

Oké, dankje voor je uitleg :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 17:17

Mijn moeder is ook aan beide polsen geopereerd maar die operatie was niet erg succesvol. Schijnt een kleine kans te zijn dat het niet werkt en soms dat de symptomen verergeren.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 04:06

ik ben er ooit aan geopereerd, in 2005, ik had er al jaren flink last van, polsspalken hielpen niet, injecties heb ik nooit gehad, liet veel vallen uit mijn rechterhand, doof gevoel, tintelingen enz, ik ben destijds ochtends opgenomen voor een dagopname, verdoofd in mijn oksel, daarna naar de operatiekamer en daar ben je helemaal bij kennis tijdens de operatie, je hebt door de verdoving absoluut geen gevoel in je rechterarm, na de OK moet je een aantal uren blijven, en als alles goed is mag je naar huis met een mitella, na een dag of tien haalt de huisarts de hechtingen er uit, de eerste 6 weken moet je uitkijken met belasten van de geopereerde hand. wat ik wel enorm vervelend vond was dat ik enorm moest plassen tijdens de operatie .... en dat kan dan niet he....

ik heb het destijds gekregen door een slechte computer-werkplek op mijn werk (beroepsziekte)

operatie heeft wel geholpen... maar af en toe heb ik er nog steeds last van, vooral bij koud weer../ maar de geleiding van de zenuw (nervus radialis) is wel goed verbeterd

vorige week geopereerd aan mijn kaak... stuk uit mijn kaakbot verwijderd... en dat vond ik vele malen erger... voorlopig kan ik niet meer praten haha maar wel schrijven...

gert jan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 08:34

TheMagicLine schreef:
ik ben er ooit aan geopereerd, in 2005, ik had er al jaren flink last van, polsspalken hielpen niet, injecties heb ik nooit gehad, liet veel vallen uit mijn rechterhand, doof gevoel, tintelingen enz, ik ben destijds ochtends opgenomen voor een dagopname, verdoofd in mijn oksel, daarna naar de operatiekamer en daar ben je helemaal bij kennis tijdens de operatie, je hebt door de verdoving absoluut geen gevoel in je rechterarm, na de OK moet je een aantal uren blijven, en als alles goed is mag je naar huis met een mitella, na een dag of tien haalt de huisarts de hechtingen er uit, de eerste 6 weken moet je uitkijken met belasten van de geopereerde hand. wat ik wel enorm vervelend vond was dat ik enorm moest plassen tijdens de operatie .... en dat kan dan niet he....

ik heb het destijds gekregen door een slechte computer-werkplek op mijn werk (beroepsziekte)

operatie heeft wel geholpen... maar af en toe heb ik er nog steeds last van, vooral bij koud weer../ maar de geleiding van de zenuw (nervus radialis) is wel goed verbeterd

vorige week geopereerd aan mijn kaak... stuk uit mijn kaakbot verwijderd... en dat vond ik vele malen erger... voorlopig kan ik niet meer praten haha maar wel schrijven...

gert jan

Dank je voor je fijne uitleg.

En beterschap.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:41

Heb het sinds een aantal weken aan mijn rechterpols in ergere maten. Heb het wel vaker, maar dan trekt het na verloop van weken weer weg tot een niveau dat het me niet meer belemerd in mijn doen. Maar door stomme dingen als 20 isolatoren draaien loop ik weer weken met mijn pols ingetaped. Kan dan weinig met mijn hand. Vooral ringvinger en middelvingen slapen een hele dag. Verschrikkelijk gevoel, maar het extreme blauwe plekken gevoel rond de pols is nog erger. Je kan totaal niets oppakken, want er zit helemaal geen kracht meer in je hand...

Uhhh, hoef het niet uit te leggen omdat jullie er allemaal last van hebben. Ik heb het gelukkig niet aan mijn linkerhand, maar mijn rechterhand geeft regelmatig last en steeds erger ook.
Ben erg benieuwd wat er tegen gedaan kan worden behalve rust en/of operatie!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 08:45

Dat zou je ook eens een injectie kunnen proberen, moet je verwijzing vragen aan een neuroloog die kan je verder helpen.
De eerste keer heeft een injectie bij mij goed geholpen, maar nu dus niet meer.
Zeker als je zoveel last hebt zou ik het na laten kijken.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:04

jesito schreef:
Dat zou je ook eens een injectie kunnen proberen, moet je verwijzing vragen aan een neuroloog die kan je verder helpen.
De eerste keer heeft een injectie bij mij goed geholpen, maar nu dus niet meer.
Zeker als je zoveel last hebt zou ik het na laten kijken.

Met een injectie is het maar voor een paar jaar verholpen. Dus na een paar jaar heb je overal weer last van.

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:52

Mijn moeder had het aan beide polsen en is aan beide polsen ook geopereerd en het heeft zeker geholpen :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:09

dus als ik het goed begrijp, maar 1 injectie voor een paar jaar?
Heb je dan ook weer volledige kracht in je hand?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 07:20

Zelf sta ik op de wachtlijst voor een operatie aan mijn rechterpols. Ik heb/had voornamelijk 's nachts klachten, maar dat gaat nu wel redelijk. Nu zijn de klachten bij fietsen, schilderen, etc. Ik heb wel getwijfeld of ik me zal laten helpen hieraan omdat het nu toch beter gaat, maar omdat het een vrij kleine ingreep is en ik tussen 1 febr. en 1 nov. er niet tussen uit kan ivm het werk (in de toerischtische sector) heb ik besloten om mij toch te laten "opereren" deze winter. Opereren tussen aanhalingsteken omdat ik het nogal een groot woord vind voor zo'n kleine ingreep.
Hier in het ziekenhuis wordt het een dagopname en de arm wordt verdoofd vanaf de elleboog. Ik ken meerdere mensen die eraan geholpen zijn en eigenlijk allemaal probleemloos.

Succes met je beslissing (en eventuele behandeling)