Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 22:35

Ik heb van mijn tandarts net gehoord dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan, en ik vind het echt súpereng. Er is een stuk kies afgebroken en nu zit er onderin een onsteking waar ik momenteel erg veel last van heb. Ik ben altijd al bang geweest van naalden, bloed en pijn. En ik hoor enge verhalen over deze behandeling. Wie hier hebben er ook 1 ondergaan en kunnen mij vertellen hoeveel last je er van hebt, de ingreep zelf maar ook de uren/dagen erna.

zonnebloem18

Re: Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:42

Mijn vriend ging 2 maanden geleden met kiespijn naar de tandarts en kwam later thuis met een vaag verhaal over foto's en dingetjes in zijn mond.
Later kwam hij er dus achter dat hij een wortelkanaalbehandeling had gehad.
Niks van gevoelt en geen napijn gehad en als er iemand zielig is bij kleine pijntjes is het mijn vriend wel dus dat was volledig pijnloos geweest.

Ik heb wel begrepen dat het erg belangrijk is dat echt alles weggehaald wordt daarom moeten ze ook echt een foto maken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:48

Diverse wortelkanaalbehandelingen gehad :D

Ben een redelijk watje bij de tandarts :o maar eigenlijk is die verdovingsspuit het ergste, daarna voel je niks...
1 dagje gevoel alsof ze je op je kaken geslagen hebben en dat was het...
No worries ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:49

Valt hartstikke mee, maar zorg wel dat je voldoende verdoofd bent, anders wordt het vervelend.
Je voelt een soort van vijltje aan de binnenkant van je tand/kies gaan, maar het doet verder geen pijn!
De verdovingsspuit is wel vervelend ja, maar liever die verdoving dan zenuwpijn :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:56

Cayenne schreef:
De verdovingsspuit is wel vervelend ja, maar liever die verdoving dan zenuwpijn :D

Absoluut :D Hij komt met geen boor in de buurt zonder spuitje ;)

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 23:02

En dat spuitje gaat je gehemelte in? Of in je wang ofzo.. En dat is dan eigenlijk het ergste dus? En ik hoef dus ook geen 3 dgn van werk vrij te nemen..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:04

Ligt eraan waar de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd moet worden.
Bij mij ging ie aan de buitenkant van m'n kiezen zeg maar, bij m'n wang.
Zag er ook enorm tegenop, maar vond het alles meevallen. :)
Heel iets last van napijn gehad, maar dit was goed te verhelpen met een ibuprofen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:05

3 dagen vrij van je werk? :D Welnee!
Ik heb bijna geen kiezen meer waar nog zenuwen inzitten, brandhout noemt mijn tandarts het :roll:
Ik zie geen verschil tussen een wortelkanaal en een gaatje boren, behalve dat het wat langer duurt.
Als hij je goed verdoofd valt het echt heel erg mee. Hoewel ik liever op de koffie ga bij mijn schoonmoeder ;)
Succes iig!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:07

studentje1 schreef:
En dat spuitje gaat je gehemelte in? Of in je wang ofzo.. En dat is dan eigenlijk het ergste dus? En ik hoef dus ook geen 3 dgn van werk vrij te nemen..

Nee joh :D Ik ging daarna gewoon door naar werk (mits je geen telefoniste bent :D )

Spuitje gaat niet in je gehemelte, ook die heb ik gehad, die zijn inderdaad ERG vervelend. Nee hoor, gewoon rond die kies ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:10

ik heb 4 maal een behandeling gehad ZONDER verdoving......raad je echt aan om MET verdoving het te laten uitvoeren,de 5e behandeling met verdoving laten doen en heb toen echt niks gevoeld.
die 4 keer daarvoor zat ik te janken in de stoel......de L van een tandarts zij tegen mij dat hij het niet kon verdoven........heb het 4 maal zo toegelaten,en de laatste keer mocht hij er van mij alles uittrekken,was er helemaal klaar mee,toen ging hij toch maar over op verdoven pfffff wat was dat een verschil zeg.

succes,komt vast goed hoor.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:12

heb het ook 1 keer gehad. ze hadden gezegt dat het vooral napijn is ivm de uitwerkende verdoving, ik heb zelf nergens last van gehad en dus geen pijn gehad :)

komt goed hoor :j

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:18

Ik kreeg zo'n 2 jaar geleden een ontsteking in mijn mond .
Het begon met een bultje op mijn tandvlees !
Al snel werd er 1 kant van mijn gezicht super dik , ook had ik moeite met slikken .
Mijn gezicht werd er gewoon scheef van en het zelfs zo erg dat mijn ouders dachten aan een lichte beroerte .
Na een bezoek aan de dokter werd ik door verwezen naar de kaakchirurg .
Deze verdoofde mij en maakte de bult open met een soort van nijptang .
Ben niet kleinzerig maar mijn vader hoorde me krijsen op de gang .

Er zit nu nog een soort open plek in mijn mond waar elke keer als ik op druk een soort van gele kakkederrie uit komt !

Heb dus ook een verwijzing gekregen voor de tandarts om een wortelkanaal behandeling te ondergaan maar ben er zo van over mijn toeren geraakt dat dat feest dus niet meer doorgaat .
En het rare is : De tandarts ziet het niet eens en ik hou lekker mijn mondje :D

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:21

amazone77 schreef:
ik heb 4 maal een behandeling gehad ZONDER verdoving......raad je echt aan om MET verdoving het te laten uitvoeren,de 5e behandeling met verdoving laten doen en heb toen echt niks gevoeld.
die 4 keer daarvoor zat ik te janken in de stoel......de L van een tandarts zij tegen mij dat hij het niet kon verdoven........heb het 4 maal zo toegelaten,en de laatste keer mocht hij er van mij alles uittrekken,was er helemaal klaar mee,toen ging hij toch maar over op verdoven pfffff wat was dat een verschil zeg.

succes,komt vast goed hoor.

Wat een bekkenbeul heb jij als tandarts zeg!!!!!!!

@TS: Ik werk als tandartsassistente en wij doen NOOIT zonder verdoving een wortelkanaalbehandeling!!!!

9 van de 10 x voelt de patient niets, soms een klein schokje
Foto's zijn inderdaad belangrijk om te bepalen af de tandarts al diep genoeg gevijlt heeft, want als dat niet gebeurt kan je last houden.
vrij nemen is niet nodig hoor! Met napijn kan je ibuprofen slikken...

Sterkte

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:21

amazone77 schreef:
ik heb 4 maal een behandeling gehad ZONDER verdoving

Jezus, wat is dat voor beul :(:)
Zou accuut een andere tandarts zoeken :(

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:25

nightlover schreef:
Ik kreeg zo'n 2 jaar geleden een ontsteking in mijn mond .
Het begon met een bultje op mijn tandvlees !
Al snel werd er 1 kant van mijn gezicht super dik , ook had ik moeite met slikken .
Mijn gezicht werd er gewoon scheef van en het zelfs zo erg dat mijn ouders dachten aan een lichte beroerte .
Na een bezoek aan de dokter werd ik door verwezen naar de kaakchirurg .
Deze verdoofde mij en maakte de bult open met een soort van nijptang .
Ben niet kleinzerig maar mijn vader hoorde me krijsen op de gang .

Er zit nu nog een soort open plek in mijn mond waar elke keer als ik op druk een soort van gele kakkederrie uit komt !

Heb dus ook een verwijzing gekregen voor de tandarts om een wortelkanaal behandeling te ondergaan maar ben er zo van over mijn toeren geraakt dat dat feest dus niet meer doorgaat .
En het rare is : De tandarts ziet het niet eens en ik hou lekker mijn mondje :D

Ik zou hier niet mee blijven rondlopen...
Als ik t zo hoor heb je nog last van een ontsteking, die kan je kies kosten! Of nog erger die kan je kaakbot aantasten als je er niets aan doet!!
Die wortelkanaalbehandeling is echt niet zo erg als dat t klinkt hoor!
Dus .. maak die afspraak!!

*D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:27

IKbenEllen schreef:
amazone77 schreef:
ik heb 4 maal een behandeling gehad ZONDER verdoving

Jezus, wat is dat voor beul :(:)
Zou accuut een andere tandarts zoeken :(

hij zal never nooit mijn vriend worden :+
heb mijn eigen beloofd dat mocht hij nog eens iets doen wat mij niet aan staat ik zeker naar een ander zal gaan.
het is nu wel een jaar of 7 geleden,maar ben het nog steeds niet vergeten.......
weet dan ook nog steeds niet waarom het zo moest gaan,was echt niet menselijk moet niet mogen zo.
heb mn eigen vaak zat afgevragen waarom ik het tot 4 keer toe zo heb toegestaan }:0

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:32

@ rbakker :

Ik heb inderdaad die ontsteking nog .
Je wilt niet weten wat voor lucht eruit komt als ik er op druk .
Gelukkig is het nog wel open want als het dicht zou zijn krijg ik weer een dik gezicht .
Het push wat eruit komt is ook echt gelig van kleur ...

Ga er dan toch maar over nadenken om een afspraak te maken .
Maar hoe kan het dat de tandarts dit zelf niet ziet ? :)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:43

@amazone77: ik heb 30 jaar dezelfde tandarts gehad, tot tevredenheid. Maar die kapte er van de een op de andere dag mee. Toen ben ik bij een tandarts gekomen waarvan ik vrij snel dacht: mmmm ik snap wel waar ie die dikke auto van rijdt :+
Die wilde eigenlijk dat je 4x per jaar kwam, 2x naar "mondhygieniste" (lees: assistente die de boel wat schoonmaakt), en dan nog 2x controle.
Daar was ik dus zo weer weg :D
Toen ben ik bij mijn huidige tandarts terecht gekomen, die is ondertussen nog een keer van praktijk gewisseld, en die ben ik fijn achterna gegaan :D

Wisselen gaat heel makkelijk hoor, tis maar een paar telefoontjes ;)

@Nightlover: daar zou ik ook maar wat aan laten doen, snap dat je toen veel pijn gehad hebt, maar wat jij hebt is wel heel apart, en zo lang een ontsteking KAN niet goed wezen.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:56

@nightlover: Soms valt t niet zo op.. of je hebt zo'n tandarts als de TS?? }>

Als je lip er overheen valt dan zie je t niet?
Je ziet ook meestal geen ontstekingen op de normale(Bite wing) foto's omdat de wortel van de tanden er niet op staan.
Vaak maak je die foto's als de patient last heeft en met klachten van pijn komt!
Laatst bijgewerkt door Rianneke_ op 28-10-09 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:58

TS heeft toch geen beul :D maak d'r nou niet bang
Volgens mij bedoel je die van Amazone77 ;)

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:08

oeps... ja die van Amazone77 :o

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:12

rbakker schreef:
@nightlover: Soms valt t niet zo op.. of je hebt zo'n tandarts als de TS?? }>

En jij zegt dit tandartsassistente?? Een goede tandarts zal dit écht altijd zien hoor; zeker als hij de voorgeschiedenis kent (en dat moet als er een behandeling is geweest bij de kaakchirurg), mag hij dit absoluut niet over het hoofd !

Wat is er trouwens mis met de tandarts van de TS??

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:15

Niks, dat zegt ze hierboven toch ;)

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:16

Sorry, heb niet alles gelezen hoor... maar pik de traumeeldruppeltjes van je paard en begin daar de dag tevoren mee. Flinke pijnstilling na de behandeling en het gaat gewoon goedkomen.... zeg ik doodleuk na twee wortelkanaaltjes dit jaar!
Die traumeel scheelt echt enorm, doen hoor!!
Als je zenuw eenmaal dood is, voel je niks meer hoor... ook wel iets om naar uit te zien misschien?
Laatst bijgewerkt door montiesmama op 28-10-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:18

studentje1 schreef:

ik ging die zelfde dag nog werken :D de verdoving is het het meest vervelend! van de rest voelde ik niets, en heb er al 3 gehad, en ik ben echt een mega mietje :D