Stort in na intensief sporten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Stort in na intensief sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 23:00

Klinkt een beetje dramatisch maar dat vind ik het eigenlijk ook wel.
Vanmorgenvroeg uurtje zumba gedaan, geen ontbijt wel een kopje thee, tijdens de zumba bijna liter water weggewerkt en toen ik thuiskwam 3 broodjes gegeten.
Ik voelde wel dat ik aan de bak was geweest want het was erg intensief en naar mijn gevoel heb ik een uur lekker gewerkt met mijn lijf.
Een uur daarna storte ik gewoon in, ik bleef zweten, had het ook heet maar er overviel me een enorm griepgevoel, ben mijn bed ingegaan, koud en echt ik voeld me helemaal lam, na een uurtje of twee er toch weer uitgegaan en als ik dan eenmaal weer op de been ben dan gaat het weer goed.
Ik heb dit eerder gehad, als ik bijv. een paar uur intensief gewerkt heb, maar het begint een beetje normaal te worden en het voelt voor mij niet oke. Ik heb de laatste tijd wel vaak last gehad van griep, misschien anders nog een staartje daarvan, al lijkt het me sterk.
Ik ben 42 en mijn conditie is niet super, uurtje zumba is hard werken voor me en met een paar uur wandelen heb ik dit bijv. niet, verder ben ik altijd veel in beweging en dat gaat me prima af, intensief sporten is hard werken, maar zoals zumba ook prima en fijn te doen. Als ik 's avonds zumba dan ga ik douchen en daarna mijn bed in en heb ik verder geen last.
Vorige jaar heb ik een periode gehad dat ik vaak moe was en een vit. B12 deed toen wel wonderen vond ik, mijn arts kon na bloedonderzoek etc. ook niet iets aantoonbaars vinden, ik verwacht ook niet dat als ik nu weer heen ga dat hij met iets komt waar ik van op kijk, het zal dan wel weer op die b12 uitdraaien en voormijn gevoel klopt dat niet.
Verder hou ik wel vaak spanning vast in mijn schouder en rugpartij, meer kan ik niet bedenken.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of soortgelijke ervaringen ? Of is mijn conditie zo belabberd dat ik er gewoon beroerd van wordt ? ( laatste lijkt me ook heel sterk...)

RelarDevi

Re: Stort in na intensief sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:45

Misschien voor je gaat sporten licht ontbijten.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:07

Ik denk inderdaad dat je al een boel oplost als je gewoon ontbijt. Uur sporten op een kopje thee, dat je er niet bij neergevallen bent zeg... :=

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:13

sowieso ontbijten!
Als ik niet heb gegeten voordat ik van huis weg ga voel ik me na 1 uur gigantisch beroerd of duizelig!
Ik ontbijt ook elke ochtend het is toch een soort van basis voor je dag!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:16

Sporten verminderd tijdelijk je weerstand en is daarmee een aanslag op je lijf als je niet fit bent. Maar op de lange termijn verhoogt het de weestand met 30%.
Als je je al niet zo lekker voelt is het verstandig om een paar dagen niet te sporten.
Je kunt ook iets onder de leden hebben en het niet weten en na het sporten komt het er dan uit vanwege die verminderde weerstand.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:20

Inderdaad sowieso ontbijten, je automotor werkt ook niet zonder brandstof idem je lichaam

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:35

jee dus toch een ontbijt moeten nemen....as zondag gaan we weer, ik zal de proef op de som nemen...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:37

Collega van mij heeft dit 2x op het werk gehad. Is thuis gebracht door collega's. Conclusie bij haar was een hele lage bloeddruk.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:13

Mijn bloeddruk schommelt ook heel hard, waardoor ik hiervan ook vaker last heb na het sporten.

Ik zak dan ook in elkaar, ben kapot moe maar voel me heel grieperig? Heel raar, maar echt alsof je flink de griep krijgt?
De volgende dag is het altijd weg. Ik blijf het ook een raadsel vinden hoe het kan.
Ik heb het alleen als ik overdag sport, zo een twee/drie uur erna stort ik ook in. Ben er onderhand aan gewend, maar het is en blijf raar, de arts weet niet wat het is, en schuift het op de bloeddruk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:16

Zonder ontbijt gaan sporten is gewoon heel ongezond. Je vraagt je lichaam alle reserves aan glucose aan te spreken om je cellen van brandstof te voorzien.

Uiteindelijk kan je hier echt van onderuit gaan!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:37

mijn bloeddruk is prima, altijd al geweest, ik kan me wel vinden in een ontbijt, dat was ook eigenlijk wel stom, ik vraag me nu af of ik de andere keren ook niet of slecht heb gegeten van te voren.
Mickeytje jij hebt dus soortgelijk iets...bij mij is het nu ook weg, het is echt inderdaad een paar uur daarna

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:28

Geen uurtje willen sporten?!

Ik doe een behoorlijk intensieve sport (roeien), een uur non-stop op een te hoge hartslag zitten is voor mij ook killing.
Griepje kan er ook mee te maken hebben, zat laatst met flinke verkoudheid op de roeimachine, maar t vlammetje ging al na 35 minuten uit.

Misschien vraag je te veel van jezelf en moet je goed naar je lichaam luisteren of je even een tandje lager moet.

Neemt niet weg dat voldoende eten, zeker ontbijt erg belangrijk is!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 07:37

Met Zumba verbrand 1000 kcal in een uur.
Jou lichaam heeft niets om te verbrand omdat je nog niet ontbeten hebt ;) Dus een licht ontbijt, bijvoorbeeld yoghurt met musli :D

Het ontbijt is de belangrijkste gang van de dag.
Zodra jij op staat en je ding gaat doen, start je lichaam met verbranden en als er niets is om te verbranden kan je je behoorlijk piep gaan voelen :=
Verder na de les, rustig even gaan zitten om uit te zweten en vervolgens een douche (niet te warm) nemen en dan relaxed op weg naar huis :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:30

volgens mij heb je een schommelende suikerspiegel gehad.
zo klinkt het wel.
koud zweet,je lam voelen,was je ook duizelig?

voordat je gaat sporten neem je gewoon 1 broodje,niet al teveel eten want met teveel eten op sorten is ook niet goed.
en na het sporten eet je een lichte maaltijd.
die 3 broodjes was denk ik dan net teveel.had je er zoetigheid op gedaan?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 08:58

ja inderdaad vruchtenhagel, ik was ook duizelig in bed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:15

heb je het alleen na het sporten dan?
of ook wel es op andere momenten dat je gegeten hebt en je na een tijd wat van dit soort verschijnselen krijgt?

probeer in elk geval toch iets te eten voor het sporten, eventueel een drinkontbijtje ofzo dat je suikerspiegel normaal word.
bloeddruk zou ook kunnen,dan heeft het dacht ik ook weer met eten te maken.

zoek anders op google met de woorden duizelig en sporten, vind je echt veel info over hoe dat kan en wat je er aan kan doen.
misschien vind je iets waarvan je denkt dat het je kan helpen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:18

nee ik heb het alleen na langdurigere krachtinspanning en sport zoals zumba, dus als ik veel van mijn lijf gevraagd heb, ik zat zelf ook aan bloedsuikerspiegel te denken maar denk ook aan een tekort van iets

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:24

je zou kunnen denken aan tekort van ijzer,ik weet niet hoe jouw eetpatroon is?
eet je wel gevarieerd?

je bent 42 he...misschien wat korter sporten tot je een betere condite hebt?
ik denk dat ik ook zou instorten na een uur zumba hoor :+
als je wat ouder bent moet je toch wat rustiger aan gaan opbouwen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:32

42 is nog niet met pensioen hoor ;) en ik heb geen problemen tijdens de zumba, je voelt het wel en je bent ook goed moe, het is hard werken maar de problemen komen later

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:38

haha ik zeg ook niet dat je oud bent :P
maar je noemt zelf al dat je conditie niet super is..
zou toch es kijken hoe het gaat als je volgende keer wel eet en misschien iets rustiger aan doen?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:50

morgen gaan we bloedprikken, was vanmiddag toch even naar de ha geweest en die denk dat er nog een onsteking ergens zit na de heftige griep die ik 8 weken geleden had en waar ik net een week of 2 vanaf ben, het zal er wel mee te maken hebben denk ik

maar ik zal om het eten denken volgende x

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:46

Vind het al knap dat je het vol hebt kunnen houden zonder ontbijt. Ik zou dan al nokkie gaan tijdens het sporten. ;) Het is natuurlijk voor iedereen anders.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:47

Als je gewoon bent geen ontbijt te nemen kan dit niet hierdoor zijn normaal gezien.

Ik neem zelden een ontbijt en het kan zijn dat ik bijvoorbeeld om 13.30 moet beginnen werken en pas iets eet rond 18uur.

Ik werk als verpleegkundige, dus best actief werk. Ik heb er nooit last van.

Ik denk ook richting suikerspiegel en gewoon het overdoen van je lichaam.
1 uur Zumba is inderdaad een hele inspanning. Vooral als je dan je lichaam niet voorziet van de nodige suikers... Je drinkt water maar niets waar je lichaam energie uit kan putten.

Je kan proberen een begin te maken aan ontbijten, of gewoon iets met suiker drinken na je Zumba training.

Als je echt twijfelt over je suiker spiegel, laat dan een glucose tolerantietest doen. Dan ben je helemaal zeker.