Hoi, Ik heb een vraagje over luizen. Ik woon en werk nu als au-pair in frankrijk en 1 van de kinderen heeft luizen en is hiermee behandelt met speciale shampoo. Ik heb altijd gehoort dat je als iemand luizen heeft alles moet wassen (beddengoed, knuffels jassen etc) maar de ouders zeggen gewoon, geen gevaar voor ons etc. Maar ik ben echt doodsbang dat ik het nu ook heb! Of anders krijg! Ook omdat zij dus niet het beddengoed etc etc etc wassen en MIJN jas hangt wel al de hele tijd aan dezelfde kapstok!
Hebben zij inderdaad gelijk dat het geen gevaar is en dat dat wassen niet nodig is? Of zeggen jullie ook van, meteen mededelen dat alle spullen gewassen moeten worden? want ik heb nog nooit luizen gehad, en wil dit heeeeelll graag zo houden. En ik voel spontaan alles kriebelen op m'n hoofd (maar dat kan ook goed tussen m'n oren zitten)
Op dit moment zijn we trouwens niet thuis, maar bij de opa en oma en de ouders zijn weer terug naar huis. Dus het word nu sowieso erg moeilijk om jassen etc te wassen. Ik heb daarnaast ook al in de spiegel gekeken, waar ik op zich niks zag maarja dat zegt natuurlijk ook niet alles.
Alles wassen, knuffels in de vriezer, bank en auto GOED !! stofzuigen (want ook daar vallen neten op). En als je je jas toch aan dezelfde kapstok wilt houden is een luizenzak of gewoon een plastic tas een optie...
Nee niet wassen heeft no geen zin, eerst je beddengoed 1 week in een goed dichtgeknoopte (vuilnis)zak doen dan pas wassen. De luizen gaan wel dood in de wasmachine maar de neten niet. Zeker als je niet op 90 graden kunt wassen. Trouwens hoe vaker je je haar wast hoe sneller je luizen hebt. Ze houden nogal van schoonhaar
Maartje1990
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-09 19:54
Ik heb gelezen dat je het gewoon op 60 graden moet wassen. springen die beestjes trouwens ook van persoon op persoon? sjeem ik moet ze toch echt even duidelijk gaan maken dat luizen echt niet zo gemakkelijk zijn! bah ik vind 't echt vervelend..
Laat ze een stukje lezen over luizen, dan snappen ze het wel. Het heeft niks met hygiëne te maken. Ja ze kunnen van persoon naar persoon gaan Punt is dat je niet alles op 60 of 90 graden kunt wassen vandaar die zak
Esmeralda
Geplaatst: 25-10-09 20:20
Kijk eens op de website van http://www.wingerd.net en dan bij luizen. Dat is van de school van mijn kinderen.
Alles wat in de vriezer kan, 24 uur erin stoppen
Wat niet gewassen kan worden, 2 weken in afgesloten zak
Denk aan je elastiekjes, petten, sjaals, ect ect
Een goedkoop middel om luizen weg te krijgen is door middel van een azijnkapje. Dat zijn 3 kopjes water en 1 kopje azijn, smeer je haar ermee in voor je gaat slapen. Spoel het smorgens goed uit uit. met een netenkam kan je je dan de neten/luizen zo uit je haar kammen.
Het beste is een netenkam met een gaasje erdoor getrokken, in het gaasje blijven je neten/luizen zitten. Vervang het gaasje na een paar keer kammen.
Vind je dit allemaal teveel werk, verf dan je haar met een flinke peroxine ( of hoe het heet) gegarandeert ben je luis vrij.
Als je prioderm ect gebruikt, denk eraan dat zwemmen de werking vermindert. Bovendien zijn de luizen vandaag de resisent tegen deze middelen.
Eigelijk moet je hel intensief je haar plukje voor plukje nakijken. En met je vingers/nagels de luizen/neten uit je haar halen
Succes
ps als het warmer dan 25 graden is, dan komen de neten binnen 24 uur uit. En iedere luis legt per dag 12 eitjes, reken maar uit
bij mij op het werk ( basisschool) had een van de kinderen luizen vorige week. gelijk luizencontrole gehad, alle jassen in speciale zakken aan de kapstok, spullen van dat kind allemaal gewassen. en ALLE stoffen spullen in de klas zijn in vuilniszakken gegaan voor 2 weken. erg erg veel werk geweest luizen springen razendsnel over, dus maak er wel werk van!
Nou ik heb net even met de oma en opa gepraat (daar zijn we nu, ouders zijn niet hier) en de begrepen het helemaal, zij hadden nu ook 't kriebel gevoel (ik heb 't kriebel gevoel pas sinds ik 't weet, dus 't zit me waarschijnlijk tussen de oren) en m'n jas word nu meteen gewassen en morgen kijkt ze of ik ook luizen heb. En zoja dan gooi ik dan ook m'n pyama etc in de was, maar anders niet want daar is het kindje toch niet in de buurt geweest. En zodra ik weer terug in vaucresson ben ga ik toch even uitleggen dat het ECHT een probleem is.
Bumba01
Geplaatst: 26-10-09 11:07
Ik hb 2x luizengehad toen ik jong was (jaartje of 10/11), mijn moeder heeft toen ook alles gewassen, beddengoed, jassen, kussenslopen etc. Je krijgt ze sneller dan dat je er vanaf komt Even het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was, dus in de was ermee
Meteen alles wassen! En ik zou ook elke dag even je haar door kammen met een luizenkam! ( Hoe sneller je 't weet hoe sneller je er vanaf bent ! ) Vroeger zelf ook heel vaak gehad.. Dus dan ging alles weer in een plastic zak... en alles werd elke dag heel heet gewassen...
Luizen springen niet, ze lopen over. Als je jas dus aan dezelfde kapstok hangt of je knuffelt het kind, zit op dezelfde bank etc lopen ze gewoon zo je haar in. Als je ze eenmaal hebt is het lastig om ervan af te komen. Het ligt er ook aan hoe lang je ze hebt. Het kind kan best met één luis thuiskomen, de overloper dus. Zaak is om te behandelen voor 't beestje eitjes legt.